Конспект уроку з української літератури на тему: «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?», «Хто вона?». Особливості поетичної мови Л. Глібова"

Про матеріал
Мета: навчальна: проаналізувати програмні ліричні твори; визначити художні засоби, образність та особливості поетичної мови; виховна:формувати шанобливе ставлення до поетичного слова; розвивальна:розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

 

Тема:  «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?», «Хто вона?». Особливості поетичної мови  Л. Глібова.

Мета: 

навчальна: проаналізувати програмні ліричні твори; визначити худож­ні засоби, образність та особливості поетичної мови; виховна:формувати шанобливе ставлення до поетичного слова;

розвивальна:розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

     І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку

2.Перевірка домашнього завдання

3.Актуалізація опорних знань

     3.1. Рубрика «Відгадай-но».

Питання: 1. Де працював Глібов. (Чернігів); 2. Як звуть письменника Байка­ря? (Леонід); 3. Як звали батька

Л. Глібова? (Іван); 4. Що писав Л. Глібов? (Байки); 5. Вірш, у якому перші літери кожного рядка, прочитувані згори вниз, утворюють слово або речення. (Акровірш).

6. Головний герой вірша Л. Глібова «Химерний маленький». (Вареник).

II.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III.ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Особливості поетичної мови Л. Глібова

Мовні засоби, якими користувався Л. Глібов, лексичні, фра­зеологічні та синтаксичні, працювали на створення єдиного сти­лю газети. Його мова емоційно забарвлена, експресивна. Творча індивідуальність автора, його світосприймання та світовідчуття, ставлення до явищ навколишньої дійсності й оцінка їх — усе це позначилося на доборі та організації мовних засобів. Авторові вда­лося органічно поєднати мовні засоби публіцистики, що вимагала впливу, переконання, довіри (розмовна лексика, вставні слова, звер­тання) та художнього письма (тропи, фразеологізми). Усі ці мовні засоби працюють на створення його індивідуального стилю, який витворювався в гармонійному поєднанні елементів художнього та публіцистичного стилів письма, глибокого ліризму й гострої са­тири. Характерною ознакою цього стилю було використання засобів комічного (іронії, сатири, дотепу).

2. Робота над твором «Хто розмовляє?»

«ХТО РОЗМОВЛЯЄ?»

Акровірш дає відгадку, що розмовляють річкова рослина осо­ка, яка на відміну від калини, не дуже у великій пошані в людей, і сорока. Сорока ж має чим похвалитися: про неї складена казка- примовка для маленьких діточок, котрим показують на пальчиках, як вона кашку варила, діток годувала. Акровірш викликає посміш­ку, адже автор використав смішні словосполучення («і ніхто ніде ніяк»). Твір дуже емоційний за рахунок окличних речень.

2.1. Тема: розмова осоки та сороки про пошану в народі.

2.2. Ідея: засудження негативних рис характеру.

      2.3. Бесіда за змістом твору.

▼ Хто головні герої в акровірші Л. Глібова «Хто розмовляє»?

▼ Чому хизується сорока?

▼Якірисихарактеруосуджуютьсяавтором?

▼Читребазаслужитипошанувлюдства?

▼Що ви побачили смішного в акровірші?

 Прощорозмовляютьсорокаіосока? Доведіть.

3.Робота над твором «Хто сестра і брат?»

«ХТО СЕСТРА І БРАТ?»

Великою пошаною в народі користувалися хліб та круп’яні куль­тури, з яких люди готували щоденні страви. Тому Л. Глібов і склав акровірш про гречку, з якої виходить добра каша з поливкою (під­ливкою) та маслечком. Не менше популярним було й просо, з якого робили пшоняну крупу та варили польову кашу чи козацький куліш. Акровірш нагадує народну пісню звертаннями, повторами, вигуками, вживанням пестливо-зменшувальних слів.

3.1. Тема: зображення двох зернових культур. їхня значимість у народі.

3.2. Ідея: просо та гречка, корисні для людини.              .

3.3.Основна думка: слід хвалити людину за добрі вчинки.

3.4. Бесіда.

▼ЧомусамевакровіршіЛ. Глібовапорівнюютьсяцізерновікуль­тури?

▼Чинагадуєвамакровіршнароднупісню? Чимсаме?

▼Хтобрат, ахтосестра? Прокоментуйте.

▼ Як зображено гречку у творі?

▼ Чого навчає нас цей акровірш?

4. Робота над твором «Хто вона?»

«ХТО ВОНА?»

У вірші йдеться про першу весняну пташку — ластівку, яка при­носить тепло, будить природу та дає надію на нове життя.

4.1.Тема: зображення першої весняної пташки — ластівки.

4.2.Ідея: ластівка — символ надії на нове життя.

 4.3.Бесіда.

 Якувеснянупташкуописуєавтор?

▼ Яку пору року змальовує автор в акровірші?

▼ Чому саме навесні до нас прилітають ластівки?

▼ Чи бачили ви колись ластівку? Опишіть її.

5.Рубрика «Я вмію». Робота в групах

Складіть акровірші на запропоновану тему. (Мова, сова, хліб, вовк)

Орієнтовні акровірші

Милозвучна і дзвінка,

Особливості має.

Весела, слів багато в ній,

А ще... Вона одна-єдина для кожної людини.

 

Хвалить його кожен,

Любить його кожен.

І дня ми прожити Без нього не можем.

 

Сидить хитра баба аж на версі граба.

«Ой не злізу з граба! — дурить діток баба.

Вловіть мені тую курочку рябую,

А я подарую грушку золотую».

 

Він у лісі проживає,

Одяг темно-сірий має.

Вечорами тихо ходить,

Кого зможе — того зловить.

IV.УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ,

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Тестове опитування

1. У якому вірші йдеться про першу весняну пташку?

А «Хто брат і сестра?»; 

Б «Що за птиця»;

В «Хто розмовляє»; 

Г«Хто вона?»

2. З ким розмовляє сорока у вірші «Хто розмовляє»?

АОсока; 

Бкалина;

В малина; 

Г горобець.

3. Який жанр нагадує акровірш «Хто брат і сестра»?

А Переказ; 

Блегенда;

Внародна пісня; 

Гказка.

4.Хто злякається води у вірші «Хто вона?»

А Зима; 

Бсніжок;

В сонечко; 

Гластівка.

5.Хто сховається у вірші «Хто вона?»

А Ластівка; 

Бсніжок;

В сонечко; 

Г зима.

6.Хто прогляне у вірші «Хто вона?»

А Сніжок; 

Бсонечко;

В квітка; 

Гхмарка.

7. Кому складають пісні у вірші «Хто розмовляє?»

А Сороці; 

Б осоці;

В Україні; 

Гкалині.

8. Хто догодив славі у вірші «Хто розмовляє?»

А Осока; 

Бкалина;

Всорока; 

ГУкраїна.

9.Про кого забувають у вірші «Хто розмовляє?»

А Україну; 

Бсонце;

Восоку; 

Гсороку.

10. Хто вмивався росою у вірші «Хто сестра і брат»

А Просо; 

Бгречка;

В поле; 

Гластівка.

11. Чия страва кипить у полі у вірші «Хто сестра і брат»

А Гречка; 

Брис;

Впросо; 

Говсюка.

12.Про кого літає славонька аж до моря у вірші «Хто брат і сестра»?

А Просо; 

Брис;

В калина; 

Ггречка.

 

V.ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

VI.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пилип Ельміра Елемірівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 липня 2019
Переглядів
5730
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку