Конспект
уроку з української мови у 8 класі на тему:
«Звертання. Розділові знаки при звертанні. Поширені та непоширені звертання»
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Городищенського ліцею Козівської селищної ради
Павлишин Л.В.
2022
Тема: Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертаннях.
Мета:
- навчальна:
домогтися усвідомлення і засвоєння учнями основних відомостей про звертання, вироблення практичних умінь і навичок розпізнавати звертання в готовому тексті, вимовляти з відповідною інтонацією, правильно ставити розділові знаки при звертанні;
- розвивальна:
розвивати усне і писемне мовлення школярів, зокрема з використанням звертань, вміння аналізувати і робити висновки;
- виховна:
формувати знання мовленнєвого етикету, забезпечити розуміння учнями що означає бути вихованими до співрозмовників: членів родини, старших за віком людей, однолітків, прищеплювати любов, повагу і цікавість до рідного слова, України, рідного народу.
Обладнання: комп’ютер,слайд-шоу, таблиці « Звертання», роздатковий матеріал ( картки), мультфільм, відеозапис «Говоримо українською»
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу із використанням випереджуючого навчання.
Форма уроку: захист учнівських проектів.
Міжпредметні зв’язки: українська література, інформатика, музичне мистецтво.
Епіграф уроку:
Пригорнись до мене , слово,
Коли щира ллється мова,
Відвернись від мене, слово,
Коли думка, як полова.
Любов Забашта
Скільки в нас є, любі друзі, для звертання ніжних слів!
Дмитро Білоус
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Сьогодні, дорогі учні, ми з вами помандруємо країною Звертання. На нашому уроці звучатимуть звертання до мови, України, до пісні, до батьків.
За мету поставимо собі поглибити знання з теми «Звертання», вдосконалити вміння визначати поширені й непоширені звертання в реченнях, правильно ставити розділові знаки, навчитися виразно інтонувати речення зі звертаннями, тобто маємо показати, що ми - справжні філологи, грамотні й освічені, знаємо і вміємо.
Звучить поезія Дмитра Білоуса «Слова покликані – прості і величні»
В джерелах слова – душі криниця,
А рідна мова – як чарівниця.
Звичайний приклад візьму навмисне,
Краса ж така в нім, що серце стисне.
Дивися – в кличнім простім відмінку:
«Ой не стелися, зелен барвінку…»
Одвертий кличний – немов дитинний,
Музичний, зичний та ще й гостинний.
Вживеш ти усно чи на папері –
Мов у світлицю відчиниш двері.
Звертання щире, душевне, щедре –
Василю, Павле, Іване, Петре:
І так сердечно, і так ласкаво –
Наталю, Лесю, а чи Любаво!
До зборів, сходки відкрито й радо –
Чи товариство, а чи громадо!
А найсвятіше душа приємле –
Моя Вкраїно, кохана земле,
Ти, сивий Дніпре,і ти, Дунаю, -
Миліших серцю звертань не знаю.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
(Учні заздалегідь працювали над проектами)
Випереджувальні завдання:
І група. Звертання. Розділові знаки при звертанні.
ІІ група. Поширені та непоширені звертання.
ІІІ група. Звертання у щоденному спілкуванні.
Захист проекту «Звертання. Розділові знаки при звертанні»
Вправи на закріплення матеріалу.
Встановити відповідність слів автора, знайти звертання, пояснити розділові знаки.
Переписати речення, розставляючи потрібні розділові знаки, замість крапок поставити пропущені букви.
Захист проекту. Поширені та непоширені звертання
Вправи на закріплення матеріалу.
Записати речення, охарактеризувати звертання (поширене чи непоширене), пояснити пунктограми.
Прочитати речення, визначити однорідні звертання.
Зробити синтаксичний розбір речень
Із мовної скарбнички: Звертання ніколи не бувають членами речення.
Складіть й запишіть речення, у яких подані слова (словосполучення) виступали б:
а) підметом;
б) звертаннями.
Довідка: Україна, рідна земля, Дніпро, матінка.
Записати речення, змінюючи місце звертання. Прочитати, пояснити особливості інтонації кожного речення.
Із мовної скарбнички: Звертання вимовляються з окличною інтонацією, високим тоном, особливо на початку речення. У вимові перед звертанням паузи зазвичай немає, є пауза, як правило, після нього. Якщо звертання стоїть у середині речення, воно читається швидким темпом.
Захист проекту «Звертання У щоденному спілкуванні»
Поставити іменні словосполучення й у формі кличного відмінка.
Із мовної скарбнички: Відеозапис «Говоримо українською».
IV. Підсумок уроку
Технологія « Незакінчене речення»
Заключне слово вчителя.
Робота над проектом була цікава і змістовна. Групи працювали злагоджено, допомагати один одному, спільно із вчителем було узагальнено матеріал і зроблено запропоновану презентацію.
V. Оцінювання роботи
Картки самооцінки
(Учні заповнюють картки, звучить запис пісні «Є в нашій мові прекрасні звертання»)
VІ. Домашнє завдання
Прочитати с. 182 -190
Середній рівень. Виписати із художньої літератури 5 речень із звертаннями.
Достатній рівень. Виконати письмово вправу № 309
Високий рівень. Творча гра «Матеріал у номер» (використовуючи звертання, написати від імені охоронців природи лист-звернення до тих, хто забруднює довкілля.)