Тема: Звірі восени.
Мета: ознайомити учнів з життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра, готують запаси кормів, готуються до зимової сплячки; розвивати спостережливість, уміння порів¬нювати, узагальнювати; виховувати навички охорони природи на прикладі звірів.
Обладнання: презентація, картки, робочі зошити.
Хід уроку:
І. Орг. момент. Підсумок фенологічних спостережень.
- Відгадайте загадку.
Голі поля, мокне земля, дощ поливає, коли це буває? (Восени).
- Про яку пору року йдеться у цій загадці?
- Який колір переважає восени? Чому?
- Хто у нас уважний і проспостерігав, який сьогодні стан неба?
- Чи спостерігали ви протягом дня опади? Які явища погоди ви сьогодні спостерігали? Отже, який висновок ми можемо зробити?
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Тестування
1) Що примушує птахів відлітати у вирій?
а)Голод; б)голод і холод; в)холод; г) мрії побачити далекі краї.
2) Позначте «зайве» слово.
Шпак, ластівка, ведмідь, грак.
Сонечко, метелик, заєць, бджола.
— До якої групи тварин ми відносимо ведмедя, зайця?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
— Багато клопоту восени не тільки птахам, комахам, а й звірам. І вони змушені якось рятуватися від холоду та голоду. А як саме, ви дізнаєтесь сьо¬годні на уроці.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
— Пригадайте, яких тварин називають звірами. Як звірі готуються до зими? Розгляньте малюнки на с. 55.
— Як готуються до зими миші-полівки, кроти, хом’яки?
— Як готуються до зими білки? Як готуються до зими бобри?
— У середині осені в багатьох звірів змінюється забарвлення хутра, відростає пух¬наста густа шерсть.
— Розгляньте малюнки на с. 56.
Як ви думаєте, як називають зміни забарвлення і густоти хутра у тварин? Наведіть приклади.
— Як ви думаєте, які тварини переживають холод, залігши у зимову сплячку? Де вони проводять сплячку?
— Де спить їжак? борсук?
— Вовк, лисиця, заєць, лось ведуть активний спосіб життя. Заєць їсть узимку кору дерев. Вовк узимку майже завжди голодний, тому він пробігає де-сятки кілометрів, перш ніж йому вдасться кого-небудь вислідити. Узимку він не погидує з’їсти навіть мишу, птаха й мертву тварину, хапає собак, що заґа¬вилися, коло житла людини. Лисиця полює мишей. Опустивши низько голову, вона бігає підтюпцем по снігу, прислухаючись, чи не пискне полівка. Зачувши писк, кидається в сніг і хапає здобич. Лисиця ловить куріпок, які ночують під снігом. Часто підкрадається в село за домашньою птицею.
Фізкультхвилинка
V. Узагальнення і систематизація знань.
— Які звірі роблять на зиму запаси корму?
— Що таке линяння у тварин?
— Як змінюється під час линяння хутро у звірів? Наведіть приклади.
— Які звірі відкладають запаси жиру? Для чого?
— Які звірі впадають у зимову сплячку?
— За якими звірами ви спостерігали восени? Розкажіть про свої спостере¬ження.
1. Гра «Відгадай»
- Яким тваринам належать ці частини тіла? (картки)
2. Робота над загадками.
*Прийшла кума із довгим віником на бесіду із нашим півником. Схопила півня на обід, та й замела мітлою слід. (Лисиця)
*По гілках вона стрибає. Хоч сама мала на зріст, та великий має хвіст. Як намисто, оченята. Хто це? Спробуй відгадати! (Білка)
*Я — вухастий ваш дружок, в мене сірий кожушок, куций хвостик, довгі вуса. Я усіх-усіх боюся. (Заєць)
* Хоч у нього шуба є, та як холод настає, він не їсть тоді, не п’є, і не ходить, не гуляє, а у лігво залягає. (Ведмідь)
* Котиться клубочок, зовсім без ниточок. Замість ниточок —триста голочок. (їжак)
— Відгадавши загадки скажіть, які із цих тварин змінюють забарвлення хутра? Які з цих тварин готують запаси кормів?
— Які з цих тварин готуються до зимової сплячки?
VІ. Домашнє завдання.
- Читати стор. 54 – 57. Зошит с. 19 (Завдання 2-3).
VІІ. Підсумок уроку.
— Якою новою інформацією ви поповнили свій багаж знань?
— Що цікавого запам’ятали про звірів?
— Наведіть приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра.
— Наведіть приклади тварин, які готують запаси кормів.
— Наведіть приклади тварин, які готуються до зимової сплячки.