Метою представленого уроку є: в ігровій формі ознайомити учнів з буквою Її та її звуковим значенням, формувати навички правильного читання діалогічного тексту; розвивати мислення, мовлення, увагу; виховувати патріотичні почуття.
Тема. Буква « ї», позначення нею сполучення звуків [йі]. Звуковий аналіз слів. Опрацювання вірша А. Камінчука «В зелені діброви» та тексту «На екскурсії».
Мета: ознайомити учнів з буквою Її та її звуковим значенням, формувати навички правильного читання діалогічного тексту; розвивати мислення, мовлення, увагу; виховувати патріотичні почуття. Обладнання: каса букв, звукові фішки, іграшки.
Зміст уроку.
I. Організація класу.
- Покажіть, будь ласка, із яким настроєм ви прийшли сьогодні до школи. (Діти показують смайлики.) - Давайте побажаємо один одному успіхів.(Діти і вчитель беруться за руки і бажають один одному…). Закрийте оченята. Наповніть свої сердечка рожевими промінчиками любові та ніжності. Тепло вашого сердечка відчуйте у своїх долоньках. Відкрийте очі. Передайте тепло і доброту ваших сердець товаришам. Я бажаю вам успіхів. II. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Зайве слово».
Дельфін, дрова, дощ, друзі, боягуз, дружба, дим, діти, дуб, донька. Скласти звукову модель слова боягуз, викласти з розрізної азбуки. –А хто ж був боягузом? Зараз дізнаємось. 2.Гра «Букви загубилися».
За . ирнуло, збуд . в, Марі . ка, р . но, ві . онце, у . ениця.
- Із букв з, и, й, а, к, ч скласти слово.
Ділитися своїми думками з іншими-це цікаво. Попрацюємо в парах.
Сьогодні зайчик буде нам допомагати шукати нову букву. Сонячне проміння розбудило зайчика. Він подивився у вікно. По небу пливли хмаринки.
2.Читання слів на хмаринках.
Сонце, спати, буряк, цукор, земля, небо.
Зайчик потягнувся, солодко позіхнув: «Треба вставати, робити зарядку, одягатись». Перед вікном з явився метелик. Зайчик зіскочив з ліжка і побіг за метеликом.
- Ой, як хочеться зловити цього метелика, - сказав Зайчик і побіг за ним швидко.
Щоб допомогти Зайчику, потрібно скласти слова із букв, зображених на крильцях метеликів: квіти, зірка, книжка.
А метелик летів все далі. І от Зайчик опинився біля лісу. Озирнувся – навколо нікого. Метелика вже теж не видно. Ой, як одному страшно! Що тут поробиш. Сів Зайчик на пеньок, гірко заплакав.
3. Гра «Відшукай пеньок».
Трава, трава, дрова, трава.
Кора, кора, нора, кора.
- Зайченя злякалось: «Хочу до мами…» Воно зрозуміло, що заблукало. Але заблукало ще й слово.
4. Гра «Слово заблукало».
Ромашка, троянда, айстра, береза, матіола.
Недалеко від пеньочка Зайчик побачив … А кого побачив, ми дізнаємось, коли ви відгадаєте загадку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається, вночі
йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься? (Їжачок)
- Їжачок допоможе Зайчику і нам познайомитися з новою буквою. Зараз ми побудуємо звукову модель слова їжачок.
- Скільки звуків у слові їжачок?
- Підставимо букви під звуками. Звуки [йі] позначаються буквою Її.
2. Ознайомлення учнів з буквою Її, її назвою.
1) Аналіз будови, порівняння великої і малої літер «ї». Визначення місця літери в касі.
2) Добір слів з буквою «ї».
Загадки – добавлянки.
Є вони у кожній школі -
І в близькій, і в дальній.
Їжі всякої доволі
В кожній є … (їдальні).
Ми пішли до гаю вдвох -
Я й сестра Маринка.
А в гаю тім «тьох» та «тьох»,
Та іще так дзвінко.
Що за співанки? Чиї?
То співають… (солов’ї)
3. Гра «Один – багато»
Артикуляційно – слухові вправи. Вчитель називає слово в однині, учні ставлять його в множині.
гай – гаї край – краї змій – змії коровай – короваї
- Якими звуками закінчуються слова?
ІV.Фізкультхвилинка
V. Ось і привів нас Їжачок на сторінку «Букваря».
1. Загадка. Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай,
Усе, що зветься … (Україна).
2. Розповідь про Україну.
- Як називається головне місто нашої країни?
- Яка найбільша річка?
- Які ви знаєте гори України?
3. Читання слів у стовпчиках.
Слова читає вчитель, після чого зясовують їх значення шляхом тлумачення або складанням речень. Потім слова читають учні.
4. Бесіда за фотографіями.
5. Опрацювання вірша А. Камінчука «В зелені діброва».
Учитель звертає увагу на те, як учні розуміють і наголошують окремі слова.
6. Опрацювання тексту «На екскурсії».
1) Слухання тексту (читає вчитель).
2) Читання тексту окремими учнями вголос.
3) Самостійне напівголосне читання тексту учнями.
4) Вибіркове читання.
- Прочитайте слова з буквою ї.
- Як Київ виглядає навесні?
- Хто приїхав в гості до Петрика?
- Де побували діти?
- Яку виставу дивилися діти?
VI. Підсумок уроку.
- Що нового дізналися на уроці?
- Яка нова буква допомагала нам прочитати слова Україна та Київ? Викладіть ці слова з розрізної азбуки.