Конспект уроку навчання грамоти на тему "Цікаве життя. Звуки [ц], [ц’], буква Ц, ц. Опрацювання словникових слів"

Про матеріал
Конспект уроку навчання грамоти на тему "Цікаве життя. Звуки [ц], [ц’], буква Ц, ц. Опрацювання словникових слів"
Перегляд файлу

1

 

УРОК  83

ТЕМА. Цікаве  життя.  Звуки [ц], [ц’],  буква Ц, ц.  Опрацювання словникових слів.

МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ

Ранкова зустріч

1. ВЗАЄМОДІЄМО УСНО

1.1. Повідомлення загальної теми уроку

• Вступна бесіда.

- Скажіть, будь ласка, чи цікаво вам жити? Чому?

- Що найбільше вас цікавить? Про що хочете дізнатися?

- Коли ви були малюками, ви, мабуть, ставили багато запитань своїм рідним. Вас навіть називали чомучками. І це дуже добре. Чим більше запитань у вас з’являється, тим цікавіше шукати на них відповіді, а, отже, тим цікавіше стає життя.

-Отже і тема сьогоднішнього уроку «Цікаве життя». Зараз ми познайомимося з двома казковими малюками, яких багато що цікавить. Вони шукають відповіді на свої запитання. Хто ці малюки, ми дізнаємося за допомогою вправи «Так чи ні». Я даю короткий опис, а ви ставите мені запитання. Я відповідаю « так чи ні».

  Жваві сонячні клубочки, хтось розсипав по дворі,

Дружно просо подзьобали , і до матері сховались.

(Курчата)

- Хто з вас бачив курчат? Чи доводилося вам доглядати, годувати їх?

- Чи помітили ви щось цікаве?

-Дітки, сідайте на свої місця.

• Розвиток творчої уяви.

- Послухайте. Звідки прийшли курчатка в нашу казку.

ДРУЖНІ  ОЛІВЦІ

У коробці жили кольорові олівці. Якось працьовитий жовтий олівець намалював жовте сонце й жовте курчатко. А червоний олівець домалював курчатку червоний дзьобик і червоні лапки. Звали його Ціп.

І раптом курчатко заговорило: «Пі-пі-пі-пі…»  І побігло…

- Що намалював жовтий олівець? А що – червоний?

- Що сказало і зробило намальоване курчатко?

- Спадіть продовження казки розділившись на дві групи – дівчатка та хлопчики. Як курчатко зустрілося з іншими курчатами, як вони пішли мандрувати, вивчати світ. Що вони побачили? Кого зустріли?

Заслуховуються відповіді учнів.

… гуляти по подвір’ю, світ вивчати.  Зустріло воно ще одне курчатко на імя Цип. Пішли малята світ вивчати. Спочатку вони довго розглядали височезні квіти.  Потім Цип і Ціп подзьобали червоні суниці. Дуже сподобалися їм солодкі пахучі ягідки. А от зелена цибуля,  виявилася  гіркою і несмачною.

Раптом Цип і Ціп побачили, як по траві повзе велика гусениця. Малята стали її здивовано розглядати. Чому вона повзає? І навіщо їй стільки ніжок?

А згори за курчатками спостерігало  тепле і лагідне сонце.

• Перевірка розуміння почутого

- Що стали робити на подвір’ї маленькі курчатка?

- Що спочатку довго розглядали Цип і Ціп?

- Які рослини вони спробували покуштувати?

- Що їм сподобалося на смак, а що – ні?

- Хто зацікавив малят найбільше? Чому?

- Хто спостерігав за цікавими курчатками?

2. ДОСЛІДЖУЄМО МОВНІ ЯВИЩА

2.1. Дослідження звуків мовлення. Артикуляційно-слухові вправи

• Виділення звуків [ц], [ц’], їхня характеристика.

- Як звали малюків із казки? Яким звуком починаються слова Цип і Ціп?

-Діти,  кілька разів вимовіть звуки [ц], [ц’]. Давайте дослідимо «роботу» мовних органів. Як вимовляються ці звуки?(з перешкодою).Отже,  які вони(приголосні). Роблять висновок про те, що [ц] – твердий, а [ц’] – м’який парні приголосні [ц], [ц’] – без голосу, тільки з шумом, глухо.

 

-Давайте зробимо звуковий аналіз слів Цип, Ціп.

     

 

=     

- Який звук однаковий у цих словах? (Звук [п].) А які різні? (Звуки  [ц] та [ц’], а також [и] та [і].)

- Що ви можете сказати про звук [ц]? (Приголосний, твердий, вимовляється глухо.) А про звук [ц’]? (Приголосний, м’який, вимовляється глухо.)

• Добір учнями слів зі звуками [ц], [ц’].

- Виконайте завдання Ципа. Додайте хором слова зі звуком [ц] на початку:

Дитинча собаки – … (цуценя).

Самець кози – … (цап).

Гіркий овоч – … (цибуля).  

Солодкий кондитерський виріб  – … (цукерка).

- Виконайте завдання Ціпа. Додайте хором слова зі звуком [ц’] у кінці:

Предмет, яким малюють, креслять, пишуть – … (олівець).

Маленький сіро-коричневий птах – … (горобець).

Звірок з куцим хвостом і довгими вухами – … (заєць).

Теплий, слабкий вітер – … (вітерець).

Закінчення гри – … (кінець).

2.2. Ознайомлення  з друкованою літерою ц, Ц

• Графічний аналіз букви.

- Розгляньте велику і малу букви Ц, ц, порівняйте їхні форми і розмір.

 - Викладіть на парті з лєго букву ц.

 - На що схожа буква Ц?

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\6. БУКВИ ДЗВ-ГЛУХ. ПР. УРОКИ 79-\БУКВИ. ХУД. ОБРАЗИ\img4.jpg

Картинки по запросу буква ц картинки

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\6. БУКВИ ДЗВ-ГЛУХ. ПР. УРОКИ 79-\БУКВИ. ХУД. ОБРАЗИ\slide-5.jpg

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\6. БУКВИ ДЗВ-ГЛУХ. ПР. УРОКИ 79-\БУКВИ. ХУД. ОБРАЗИ\Ц\Ц...jpg

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\6. БУКВИ ДЗВ-ГЛУХ. ПР. УРОКИ 79-\БУКВИ. ХУД. ОБРАЗИ\skorogovorki-na-bukvu-ts.jpg

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\6. БУКВИ ДЗВ-ГЛУХ. ПР. УРОКИ 79-\БУКВИ. ХУД. ОБРАЗИ\img53.jpg

- Послухайте вірші про букву Ц. До яких малюнків вони підходять? 

Буква Ц

Внизу гачок,

Наче з краником бачок.

2.3. Розфарбовування трафарету букви Ц.

• Читання складів у таблиці.     

-Прочитайте спочатку  хором перший і другий рядки таблиці, потім стовпці складів. Стежте за глухою вимовою звуків [ц], [ц’].

а

о

у

И

Е

 

і

я

ю

є

ьо

ца

цо

цу

Ци

Це

ці

ця

цю

цє

цьо

дза

дзо

дзу

Дзи

Дзе

дзі

дзя

дзю

дзє

дзьо

 

Фізкультхвилинка

3. Робота з букварем:

3.1. Розгляд  ілюстрації до тексту.

Учні розглядають сюжетний малюнок у букварі (с. 26).  Зміст малюнка обговорюється за такими запитаннями:

- Хто зображений у центрі малюнка?

- Курчата намальовані справжні чи казкові? Як ви про це дізналися?

- Як  їхні імена?

- До яких слів відносяться звукові моделі? Проаналізуйте їх.

- Хто спостерігає за маленькими пташенятами?

3.2. Читання слів у стовпчиках (мовчки)

Знайдіть слова, в яких:

- буква ц стоїть на початку слова, в середині слова;

- буква ц позначає твердий звук, м’який звук у словах;

- два склади, три склади;

- значення – назви тварин;

- відповідають на питання що робити?

3.3. Читання для друга

  1. Читання тексту «Цип та Ціп».

Перед опрацюванням тексту доцільно  потренувати учнів у читанні окремих слів, поданих на картках або таблиці в синтетичній формі.

 

Звертаємо увагу учнів на те, що в останній склад ться читається, як [ц:’а].

Учні читають текст про цікавих курчаток, надрукований у букварі. Відповідають на запитання.

- Якими були Цип і Ціп? (Цікавими, допитливими.)

- Які питання вони ставили?

- Чи цікаво їм було жити?

- На які запитання Ципа і Ціпа ви можете дати відповіді?

- Які із запитань курчаток вас теж цікавлять?

 Читання з другом

4. РЕФЛЕКСІЯ.

4.1. Робота з кубиком Блума

Назви: Назвіть букву, яку вивчали на уроці.

Поясни: Які звуки вона позначає?

Чому: Чому курчата ставили багато запитань (життя таке цікаве)

Запропонуй: Запропонуйте свій заголовок до тексту (життя таке цікаве)

Поділись: Поділіться цікавинками, що почули на уроці.

Подумай: Подумайте і назвіть слова з літерою Ц.

4.2.Читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі.

- Відгадайте ребуси, назвіть слова.

D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\6. БУКВИ ДЗВ-ГЛУХ. ПР. УРОКИ 79-\БУКВИ. ХУД. ОБРАЗИ\Рисунок5.png    D:\ЦЕПОВА. ВСЁ\2. РАНОК\0. ОНОВЛЕНИЙ   КОМПЛЕКТ БУКВАР +++\2. МАТЕРІАЛИ ДО  БУКВАРЯ\2. БУКВАРНИЙ ПЕРІОД\6. БУКВИ ДЗВ-ГЛУХ. ПР. УРОКИ 79-\БУКВИ. ХУД. ОБРАЗИ\Рисунок6.png

(СУНИЦЯ = СИНИЦЯ)                (ЦИ + КУЛЯ / БУЛЯ = ЦИБУЛЯ)

- Які слова сховалися за курчатами? Прочитайте.

 

 

docx
Додано
6 квітня 2021
Переглядів
943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку