1
УРОК 83
ТЕМА. Цікаве життя. Звуки [ц], [ц’], буква Ц, ц. Опрацювання словникових слів.
МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ
Ранкова зустріч
1. ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
1.1. Повідомлення загальної теми уроку
• Вступна бесіда.
- Скажіть, будь ласка, чи цікаво вам жити? Чому?
- Що найбільше вас цікавить? Про що хочете дізнатися?
- Коли ви були малюками, ви, мабуть, ставили багато запитань своїм рідним. Вас навіть називали чомучками. І це дуже добре. Чим більше запитань у вас з’являється, тим цікавіше шукати на них відповіді, а, отже, тим цікавіше стає життя.
-Отже і тема сьогоднішнього уроку «Цікаве життя». Зараз ми познайомимося з двома казковими малюками, яких багато що цікавить. Вони шукають відповіді на свої запитання. Хто ці малюки, ми дізнаємося за допомогою вправи «Так чи ні». Я даю короткий опис, а ви ставите мені запитання. Я відповідаю « так чи ні».
Жваві сонячні клубочки, хтось розсипав по дворі,
Дружно просо подзьобали , і до матері сховались.
(Курчата)
- Хто з вас бачив курчат? Чи доводилося вам доглядати, годувати їх?
- Чи помітили ви щось цікаве?
-Дітки, сідайте на свої місця.
• Розвиток творчої уяви.
- Послухайте. Звідки прийшли курчатка в нашу казку.
ДРУЖНІ ОЛІВЦІ
У коробці жили кольорові олівці. Якось працьовитий жовтий олівець намалював жовте сонце й жовте курчатко. А червоний олівець домалював курчатку червоний дзьобик і червоні лапки. Звали його Ціп.
І раптом курчатко заговорило: «Пі-пі-пі-пі…» І побігло…
- Що намалював жовтий олівець? А що – червоний?
- Що сказало і зробило намальоване курчатко?
- Спадіть продовження казки розділившись на дві групи – дівчатка та хлопчики. Як курчатко зустрілося з іншими курчатами, як вони пішли мандрувати, вивчати світ. Що вони побачили? Кого зустріли?
Заслуховуються відповіді учнів.
… гуляти по подвір’ю, світ вивчати. Зустріло воно ще одне курчатко на імя Цип. Пішли малята світ вивчати. Спочатку вони довго розглядали височезні квіти. Потім Цип і Ціп подзьобали червоні суниці. Дуже сподобалися їм солодкі пахучі ягідки. А от зелена цибуля, виявилася гіркою і несмачною.
Раптом Цип і Ціп побачили, як по траві повзе велика гусениця. Малята стали її здивовано розглядати. Чому вона повзає? І навіщо їй стільки ніжок?
А згори за курчатками спостерігало тепле і лагідне сонце.
• Перевірка розуміння почутого
- Що стали робити на подвір’ї маленькі курчатка?
- Що спочатку довго розглядали Цип і Ціп?
- Які рослини вони спробували покуштувати?
- Що їм сподобалося на смак, а що – ні?
- Хто зацікавив малят найбільше? Чому?
- Хто спостерігав за цікавими курчатками?
2. ДОСЛІДЖУЄМО МОВНІ ЯВИЩА
2.1. Дослідження звуків мовлення. Артикуляційно-слухові вправи
• Виділення звуків [ц], [ц’], їхня характеристика.
- Як звали малюків із казки? Яким звуком починаються слова Цип і Ціп?
-Діти, кілька разів вимовіть звуки [ц], [ц’]. Давайте дослідимо «роботу» мовних органів. Як вимовляються ці звуки?(з перешкодою).Отже, які вони(приголосні). Роблять висновок про те, що [ц] – твердий, а [ц’] – м’який парні приголосні [ц], [ц’] – без голосу, тільки з шумом, глухо.
-Давайте зробимо звуковий аналіз слів Цип, Ціп.
– ● – |
|
= ● – |
- Який звук однаковий у цих словах? (Звук [п].) А які різні? (Звуки [ц] та [ц’], а також [и] та [і].)
- Що ви можете сказати про звук [ц]? (Приголосний, твердий, вимовляється глухо.) А про звук [ц’]? (Приголосний, м’який, вимовляється глухо.)
• Добір учнями слів зі звуками [ц], [ц’].
|
- Виконайте завдання Ципа. Додайте хором слова зі звуком [ц] на початку: Дитинча собаки – … (цуценя). Самець кози – … (цап). |
Гіркий овоч – … (цибуля).
Солодкий кондитерський виріб – … (цукерка).
- Виконайте завдання Ціпа. Додайте хором слова зі звуком [ц’] у кінці: Предмет, яким малюють, креслять, пишуть – … (олівець). Маленький сіро-коричневий птах – … (горобець). |
|
Звірок з куцим хвостом і довгими вухами – … (заєць).
Теплий, слабкий вітер – … (вітерець).
Закінчення гри – … (кінець).
2.2. Ознайомлення з друкованою літерою ц, Ц
• Графічний аналіз букви.
- Розгляньте велику і малу букви Ц, ц, порівняйте їхні форми і розмір.
- Викладіть на парті з лєго букву ц.
- На що схожа буква Ц?
|
|
|
|
|
|
- Послухайте вірші про букву Ц. До яких малюнків вони підходять?
Буква Ц
Внизу гачок,
Наче з краником бачок.
2.3. Розфарбовування трафарету букви Ц.
• Читання складів у таблиці.
-Прочитайте спочатку хором перший і другий рядки таблиці, потім стовпці складів. Стежте за глухою вимовою звуків [ц], [ц’].
а |
о |
у |
И |
Е |
|
і |
я |
ю |
є |
ьо |
ца |
цо |
цу |
Ци |
Це |
ці |
ця |
цю |
цє |
цьо |
|
дза |
дзо |
дзу |
Дзи |
Дзе |
дзі |
дзя |
дзю |
дзє |
дзьо |
Фізкультхвилинка
3. Робота з букварем:
3.1. Розгляд ілюстрації до тексту.
Учні розглядають сюжетний малюнок у букварі (с. 26). Зміст малюнка обговорюється за такими запитаннями:
- Хто зображений у центрі малюнка?
- Курчата намальовані справжні чи казкові? Як ви про це дізналися?
- Як їхні імена?
- До яких слів відносяться звукові моделі? Проаналізуйте їх.
- Хто спостерігає за маленькими пташенятами?
3.2. Читання слів у стовпчиках (мовчки)
Знайдіть слова, в яких:
- буква ц стоїть на початку слова, в середині слова;
- буква ц позначає твердий звук, м’який звук у словах;
- два склади, три склади;
- значення – назви тварин;
- відповідають на питання що робити?
3.3. Читання для друга
Перед опрацюванням тексту доцільно потренувати учнів у читанні окремих слів, поданих на картках або таблиці в синтетичній формі.
Звертаємо увагу учнів на те, що в останній склад ться читається, як [ц:’а].
Учні читають текст про цікавих курчаток, надрукований у букварі. Відповідають на запитання.
- Якими були Цип і Ціп? (Цікавими, допитливими.)
- Які питання вони ставили?
- Чи цікаво їм було жити?
- На які запитання Ципа і Ціпа ви можете дати відповіді?
- Які із запитань курчаток вас теж цікавлять?
Читання з другом
4. РЕФЛЕКСІЯ.
4.1. Робота з кубиком Блума
Назви: Назвіть букву, яку вивчали на уроці.
Поясни: Які звуки вона позначає?
Чому: Чому курчата ставили багато запитань (життя таке цікаве)
Запропонуй: Запропонуйте свій заголовок до тексту (життя таке цікаве)
Поділись: Поділіться цікавинками, що почули на уроці.
Подумай: Подумайте і назвіть слова з літерою Ц.
4.2.Читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі.
- Відгадайте ребуси, назвіть слова.
(СУНИЦЯ = СИНИЦЯ) (ЦИ + КУЛЯ / БУЛЯ = ЦИБУЛЯ)
- Які слова сховалися за курчатами? Прочитайте.