УРОК № 4
Предмет: Навчання грамоти
Тема: Звуки [н] [н`]. Позначення їх буквами Н, н («ен»)
Мета: ознайомити дітей зі звуками [н], [н’] і буквою Н («ен»), з артикуляцією цих звуків; вчити правильно артикулювати звук, виділяти його у словах; формувати навички читання складами; удосконалювати навички читання, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати вміння робити звуко-буквений та звуко-складовий аналіз слів; виховувати у дітей почуття дружби й товариськості, старанність, бажання активно працювати.
І. Організаційний момент
Встаньте, діти, всі рівненько.
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе.
Дзвоник дав сигнал — пора.
Починаєм, дітвора!
Діти, у вас у руках цеглинки LEGO. Оберіть колір, який найбільше відповідає вашому настрою. ( Діти по- черзі пояснюють, чому саме таку цеглинку вони обрали)
Беремо з собою гарний настрій і розпочинаємо наш урок.
II. Мотивація навчальної діяльності
Діти, коли я йшла сьогодні до вас на урок, листоноша передав мені телеграму від Лісовичка. Цікаво, що ж там написано? Прочитаємо? (Так). Текст телеграми :
Любі діти!
У мене в полоні знаходиться звірятко. Воно страждає і чекає вашої допомоги. Щоб визволити його, вам потрібно здобути 6 ключів від клітки. На кожному ключеві є завдання. Коли ви зберете всі ключі, дізнаєтесь назву звірятка.
Вас чекають в дорозі несподіванки і випробування! Бажаю успіху!
- Оце так справи! Як ви думаєте, діти, треба допомогти вибратись з полону Лісовичка нашому звірятку? (Звичайно, треба).
- Та не забувайте про застереження Лісовичка: в дорозі нас чекають завдання, несподіванки, перешкоди, і щоб подолати їх, треба бути уважними, спостережливими, а ще працювати дружно, всі, як один! Згода? Тоді вирушаймо, в добру путь.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Щоб здобути перший ключ, Лісовичок нам пропонує пригадати
— Яку букву вивчали на попередньому уроці? ( Букву Л)
— Які звуки вона позначає на письмі?
1. Гра «Утвори склад»
Діти утворюють прямі й обернені склади та зачитують їх.
2. Вправа « Чарівний мішечок Лісовичка»
Вчитель демонструє цеглинки, на яких є графічні позначки:
Цеглинки постійно мають бути в полі зору учнів. Учні з торбинки дістають цеглинки без графічних позначок і за кольором визначають своє завдання.
3. Гра з цеглинками LEGO
- Молодці, ви отримали перший ключик.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
— Сьогодні на уроці ми вивчатимемо нову букву. Яку саме, ви дізнаєтесь, коли послухаєте віршик.
Дві палички - лічилочки
Гуляли у саду,
Аж тут зламалась гілочка;
— Рятуйте, бо впаду!
Летіла і кружляла,
Хапаючись за клен,
Між паличками впала —
І вийшла буква «ен».
Робота з Букварем ( с. 62). 1. Виділення звуків [ н ] і [н’ ] зі слів.
Розгляньте малюнки. Назвіть спільні звуки у словах. Назвіть звуки у словах ножиці, ніж. Чи однаково вимовляється звук у цих словах?
Прослухайте розповідь. Запам`ятайте слова зі звуками [ н ] і [н’ ].
2.Артикуляція звуків [ н ] і [н’ ]
Вимовте звук [н]. Чи виникають перешкоди при вимові? Яким є звук при звучанні? Вимовте звук [н’]. Чи подібний він за вимовою до [н]? Чим відрізняється? При вимові м’якого звука середня частина спинки язика підноситься до піднебіння. Отже, можна зробити висновок, що [н] — приголосний твердий, а [н’] — м’який.
3.Робота в парах. Звуковий аналіз слів ніж, ножиці, нитка.
Ви гарно впорались із цим завданням, тому отримуєте другий ключик.
IV. Фізкультхвилинка з LEGO
V. Ознайомлення з літерою «Н».
1.Розгляд букви , порівняння друкованих великої і малої літер. Визначення її місця в алфавіті. Учні розглядають картки з великою та малою буквою, порівнюють її за розміром та формою.
— Пофантазуйте, на що схожа буква н («ен»).
— Запам’ятайте: звуки [н], [н’] позначаються на письмі буквою н («ен»),
— Де живе ця буква у касі? Прочитайте всі букви, які ви вже вивчили.
2. Виготовлення букви «Н» із цеглинок LEGO, з нитки, з олівців.
Молодці, Лісовичок віддав нам і третій ключ.
3.Робота з Букварем (с. 63)
1)Читання прямих та обернених складів, слів.
Якщо буква «Н» стане не сама, а поруч зі своїми подружками – літерами, то утвориться склад. Прочитайте склади. (Учитель читає слова в колонках, потім учні хором і по черзі зачитують їх.)
2) Читання речень за допомогою малюнків і схем за вчителем, ланцюжком. — Чому слова Олена і Алан написані з великої літери? Які імена на Н («ен») ви ще знаєте?
Фізкультхвилинка (вправи для збереження зору)
1. Міцно замружити очі. Порахувати до трьох, розплющити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до п’яти. Повторити 4-5 разів.
2. У середньому темпі зробити 3-4 кругові рухи очима в правий бік, стільки ж — у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь — на рахунок 1-6. Повторити 2-3 рази. (Після виконання фізкульхвилинки діти отримують четвертий ключ.)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Вправа «Скільки складів у слові?»
2. Гра «Знайди букву «Н»
3. Вправа « Назви слова»
Діти отримують п`ятий ключ.
Підсумок уроку.