Конспект уроку навчання грамоти на тему: "Звуковий аналіз слів. Звірі. У зоопарку".

Про матеріал
Дана розробка має на меті удосконалювати в учнів уміння робити звуковий аналіз найпростіших слів; актуалізувати слова тематичної групи «Звірі»; удосконалювати вміння складати речення; розвивати зв’язне мовлення першокласників, розширювати й уточнювати знання дітей про звірів, викликати прагнення більше дізнатися про їхнє життя, виховувати турботливе ставлення до тварин.
Перегляд файлу

C:\Users\user\Downloads\IMG_20201023_204137.jpg

Тема. Звуковий аналіз слів. Звірі. У зоопарку.

Мета: удосконалювати в учнів уміння робити звуковий аналіз найпростіших слів; актуалізувати слова тематичної групи «Звірі»; удосконалювати вміння складати речення, розповідати за малюнками і про події з власного життя; розвивати зв’язне мовлення першокласників,  розширювати й уточнювати знання дітей про звірів, викликати прагнення більше дізнатися про їхнє життя, виховувати турботливе ставлення до тварин.
Обладнання: підручник Буквар Катерини Пономарьової,  фішки для звукового аналізу слів,  предметні малюнки,  сюжетні ілюстрації,  роздаткові картки для групової роботи.

Література:

https://naurok.com.ua/biblioteka

https://vseosvita.ua/library

https://super.urok-ua.com/tag/konspekti-urokiv-z-navchannya-gramoti/

https://www.youtube.com/watch?v=MABcV7yWHYY&feature=youtu.be

Українська мова(навчання грамоти). 1 клас. Частина 1 / Т. Л. Абрамюк, Н. О. Іванова, І. В. Оніщенко. — Х. : Вид. група «Основа», 2019. — 390, [2] с. — (Серія «Мій конспект»)

                                                      Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

    Вже дзвінок нам дав сигнал:

    Працювати час настав,

    Тож і ви часу не гайте,

     Працювати починайте

 

Сіли,  діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.


ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

— Пригадайте, на які дві групи можна поділити всі звуки мовлення.
(Всі звуки мовлення можна поділити на дві групи: голосні та приголосні)
— Які звуки називають голосними? (Звуки, під час вимовляння яких голос проходить вільно, назвали голосними).
— Як голосні звуки позначаються на схемі (звуковій моделі)?(Позначаємо їх кружечком,  що нагадує відкритий рот)
— Які звуки називають приголосними? (Під час вимовляння приголосних звуків струмінь повітря натрапляє на різні перешкоди, які утворюють мовленнєві органи (губи, зуби, язик). Тому приголосні звуки вимовляються з шумом і голосом або тільки з шумом.)

— Як вони позначаються на схемі? (Їх позначаємо рисочкою, яка нагадує зімкнуті губи)
— Чому приголосні звуки позначаються на схемі по-різному? (Тверді приголосні позначаємо однією рисочкою,  а м’які – двома)

1. Гра « Сигнальники».

Вчитель називає звук, а учні піднімають відповідну фішку: голосний –   кружечок, приголосний твердий     риска,  приголосний мякий – дві риски.

2. Вправа на виділення положення звуків у словах.

Учитель показує предметні малюнки,  а учні фішкою сигналізують, який звук, голосний чи  твердий (мякий) приголосний, чують на початку слів.

Додаткове завдання. - 15 Вересня 2015 - Катруся & Company             Електронна бібліотека - с. М. Копаня. Малокопанський НВК

Учитель показує предметні малюнки,  а учні фішкою сигналізують, який звук, голосний чи  твердий (мякий) приголосний, чують в кінці слів.

ЗДО "Вишенька" (ясла-садок) Жовтанецької сільської ради -  Вихователь-методист        тематичний день на тему "Тварини"

 

ІІI. Повідомлення теми і завдань уроку

C:\Users\user\Downloads\IMG_20201023_200416.jpg

— Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати вивчати звуки мовлення, дізнаємося, якими вони бувають, як їх можна позначати. А ще ми разом з вами здійснимо уявну екскурсію до зоопарку.  Там зможемо побачити різних тварин. Хто вже був з батьками у зоопарку?  А що таке зоопарк?

Зоопарк (зоологічний парк) – територія, спеціально створена людиною, з будівлями та обладнанням для утримання, збереження, розмноження зникаючих видів та публічного показу тварин. Зоопарк – одна з унікальних лабораторій зі збереження різноманітності тваринного світу і музей живої природи, створений людиною.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Відгадування загадок

— Отже, до зоопарку нас  гостинно запрошують  його мешканці. Послухайте загадку, додайте хором слово-відгадку.

Влітку медом ласував,  досхочу малини мав. А як впав глибокий сніг – позіхнув і спати ліг. (Ведмідь)

Північна Америка | Тест з людини і світу – «На Урок»

— Вимовте по черзі звуки  в цьому слові [в], [е], [д], [м], [і], [д], [ь]. Спробуйте вимовити їх злито. Яке слово у вас вийшло? (Ведмідь) Хочу звернути вашу увагу, що у слові ведмідь вимовляємо перший звук [в],  а не [м].
— Подивіться у дзеркальця, вимовляючи це слово кілька разів. Як працюють ваші мовленнєві органи? (Губи, язик і щелепи працюють по-різному.)
— Коли ми вимовляємо слово, то крізь ротову порожнину проходить повітря й утворює голос або шум. Приставте долоні близько до губ і вимовте повільно слово ведмідь. Відчуйте струмінь повітря.

Ця тварина має роги – наче дерево розлоге…

Дикий-олень (1) - Галицький Кореспондент

— Вимовте по черзі звуки  в цьому слові [о], [л], [е], [н], [ь]. Спробуйте вимовити їх злито. Яке слово у вас вийшло? (Олень). Хочу звернути вашу увагу,  що слово олень потрібно правильно наголошувати. З більшою силою голосу ми вимовляємо перший склад. Отже,  перший склад буде наголошеним. Повторіть за мною кілька разів.

Руда,  з пухнастим хвостом,  живе в лісі під кущем.
                                          Дика лисиця забігла у сарай на Старому місті - Главком

— Вимовте по черзі звуки  в цьому слові [л], [и], [с], [и], [ц], [я]. Спробуйте вимовити їх злито. Яке слово у вас вийшло? (Лисиця). Поділіть це слово на склади. Скільки складів у ньому? Який склад наголошений?

Побудуйте,  будь ласка,  звукові схеми цих слів,  використовуючи умовні позначення (фішки)

2.Робота з підручником
Розгорніть підручник на с. 28 і перевірте,чи правильно побудовані схеми до слів ведмідь,  олень,  лисиця. Якщо в когось є помилки,  виправте їх.

— Ми продовжуємо відвідувати зоопарк.
— Здогадайтеся, кого ми зараз там побачимо? Дайте відповідь ще на  кілька загадок.


Цей звір – велика кішка,
Сміливий він і спритний
У зоопарку він буває,
Страх на всіх він напускає.
(Тигр)

ᐈ Kartinko картинка, фон тигр | скачать на Depositphotos®

Лиходій і забіяка,
Дуже схожий на собаку.

Він з’явився – ліс замовк…
Це лихий і лютий…(вовк). НУШ 1клас Стіна слів "У світі тварин"


Не олень, хоча й рогатий,
В нього роги – як лопати,
Хто ж це? Здогадався хтось?
Це великий, дужий …(лось).
Лось – фото, описание, ареал, рацион, враги, популяция 

Ця велика дика кішка
У лісах полює нишком,
Їй не скажеш просто «Брись!»,
Бо укусить люта…(рись).

В Україні браконьєри відстрілюють рисі: природозахисники забили на сполох |  Експрес - вісник новин онлайн


 


 

Назвіть звірів, зображених на малюнку у букварі,  зробіть звуковий аналіз цих слів і з’єднаємо умовно стрілочками малюнки з відповідними звуковими схемами.
(Після встановлення відповідності між малюнками і схемами можна запропонувати дітям завдання з логічним навантаженням – допомогти їм поміркувати, чим відрізняється рись від тигра, а лось від оленя, хто із тварин на малюнку зайвий і чому (зайвий лось, бо він харчується рослинною їжею, а інші звірі – хижаки).

Продовжуємо знайомитися з мешканцями зоопарку…


Картинки з тваринами для розвитку мовлення

Довга шия, як драбина,
В чорних плямах жовта спина,
Листячко з дерев зриває,
В холодочку спочиває,

Височенна, ніби шафа,В Африці живе … (жирафа).

Летюча миша - фото, опис, види, чим харчується, де мешкає

В ніч літає,
А вдень спить,
Головою вниз висить. (Кажан)

Птах цей довгі ноги має,
Голову в пісок ховає,
Хоч і швидко він біжить —
В небеса не полетить!
Я догнати намагаюсь,

Та швидкий, як вітер…
(Страус)

Коротенькі ноги, Завитками роги, Шерсть м’яка і густа, Китичка замість хвоста. (Баран)
Закавказский горный баран — Википедия 


ᐈ Страус рисунок фото, фотографии страус | скачать на Depositphotos®

- Зробіть звуковий аналіз назв зображених тварин і зіставте його з поданою звуковою схемою.

- Які слова підходять до поданої схеми?

- Хто зайвий?  (Зайвий страус, бо це слово має іншу звукову схему і наголос на першому складі).

3. Фізкультхвилинка

Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки,
Як сороки-білобоки.
Стрибну-стрибну!
Скоки-скоки!
А тепер, мов жабенята,
Ще в присядки пострибали.
Ква-ква-ква!
Ще раз: ква-ква! —
Щоб спочила голова.

4. Складання розповіді про відвідування зоопарку за малюнком на с. 29

 

- Розгляньте малюнок. Придумайте імена для дітей.

- Розкажіть, де побували діти?

- Кого зустріли вони в зоопарку?

- Хто з учнів бував у зоопарку,  де і коли, що вам  найбільше запам’яталося чи здивувало вас?

5. Завдання з персоніфікованими буквами .

Дикие и домашние еноты-полоскуны (30 фото)   Global Master Group - The Russian Tortoise   Сонный хомяк оставил без интернета два села в Житомирской области. ФОТО /  Новости Житомира / Житомирская область

 

іти розпізнають букви і тварин, добирають слова, які починаються на ці букви, складають речення чи короткі розповіді про тварин. На завершення визначають за кількістю складів, якому слову відповідає подана внизу звукова схема і заповнюють її.)


Велетенський і страшенний
Є на світі звір зелений,
Зуби гострі, ніби ніж —
Утікайте всі скоріш!
Бо живе у річці Ніл
Злий і хижий … (крокодил)
ᐈ Рисунок крокодил фотография, фото крокодил | скачать на Depositphotos® 

Живу я там, де вічний лід,
Люблю я рибу на обід.

В кожусі білому завжди
Виходжу часто із води,
Умію плавати й пірнати...
А як мене, малята, звати? (Білий ведмідь)

В аргентинському зоопарку помер останній у країні білий ведмідь | УНІАН

 


 

 

 

7.Завдання на розвиток уваги та кмітливості

- Поясніть,  що на малюнках не так? Де допущена помилка?

- Де живуть білі ведмеді? (Білі ведмеді живуть на північному полюсі,  де холодно)

- А де крокодили? (Крокодили живуть в Африці,  там де завжди тепло)

-Отже, ці тварини на малюнках заблукали: білий ведмідь потрапив до Африки, а крокодил – на північний полюс.

- Поміркуйте,  як почувається ведмідь в Африці? А як почуває себе крокодил на кризі?

- Якому слову відповідає подана під малюнками звукова схема, позначте в ній звуки.

( Крокодил)

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

— Чи сподобалася вам прогулянка до зоопарку? Назвіть тварину, у назві якої два склади, а перший склад має один голосний звук. (Удав.)
— У назві якого мешканця зоопарку один склад, два приголосних і один голосний? (Лев.)

 

- Доберіть слова до таких схем.

C:\Users\user\Downloads\IMG_20201024_204814.jpgC:\Users\user\Downloads\IMG_20201024_204742.jpgC:\Users\user\Downloads\IMG_20201024_204725.jpg

   C:\Users\user\Downloads\IMG_20201024_204711.jpgC:\Users\user\Downloads\IMG_20201024_204826.jpg

 

Пропоную переглянути розвиваючий мультик для дітей, щоб дізнатися, які ще звірі проживають у зоопарку…

https://www.youtube.com/watch?v=MABcV7yWHYY&feature=youtu.be

  • Дякую за роботу на уроці! Усім приємного перегляду!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Кокіна Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кузуб Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Федоренко Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 листопада 2020
Переглядів
12193
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку