Тема. Звуковий аналіз слів. Звірі. У зоопарку.
Мета: удосконалювати в учнів уміння робити звуковий аналіз найпростіших слів; актуалізувати слова тематичної групи «Звірі»; удосконалювати вміння складати речення, розповідати за малюнками і про події з власного життя; розвивати зв’язне мовлення першокласників, розширювати й уточнювати знання дітей про звірів, викликати прагнення більше дізнатися про їхнє життя, виховувати турботливе ставлення до тварин.
Обладнання: підручник Буквар Катерини Пономарьової, фішки для звукового аналізу слів, предметні малюнки, сюжетні ілюстрації, роздаткові картки для групової роботи.
Література:
https://naurok.com.ua/biblioteka
https://super.urok-ua.com/tag/konspekti-urokiv-z-navchannya-gramoti/
https://www.youtube.com/watch?v=MABcV7yWHYY&feature=youtu.be
Українська мова(навчання грамоти). 1 клас. Частина 1 / Т. Л. Абрамюк, Н. О. Іванова, І. В. Оніщенко. — Х. : Вид. група «Основа», 2019. — 390, [2] с. — (Серія «Мій конспект»)
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав,
Тож і ви часу не гайте,
Працювати починайте
Сіли, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
— Пригадайте, на які дві групи можна поділити всі звуки мовлення.
(Всі звуки мовлення можна поділити на дві групи: голосні та приголосні)
— Які звуки називають голосними? (Звуки, під час вимовляння яких голос проходить вільно, назвали голосними).
— Як голосні звуки позначаються на схемі (звуковій моделі)?(Позначаємо їх кружечком, що нагадує відкритий рот)
— Які звуки називають приголосними? (Під час вимовляння приголосних звуків струмінь повітря натрапляє на різні перешкоди, які утворюють мовленнєві органи (губи, зуби, язик). Тому приголосні звуки вимовляються з шумом і голосом або тільки з шумом.)
— Як вони позначаються на схемі? (Їх позначаємо рисочкою, яка нагадує зімкнуті губи)
— Чому приголосні звуки позначаються на схемі по-різному? (Тверді приголосні позначаємо однією рисочкою, а м’які – двома)
1. Гра « Сигнальники».
Вчитель називає звук, а учні піднімають відповідну фішку: голосний – кружечок, приголосний твердий – риска, приголосний м’який – дві риски.
2. Вправа на виділення положення звуків у словах.
Учитель показує предметні малюнки, а учні фішкою сигналізують, який звук, голосний чи твердий (м’який) приголосний, чують на початку слів.
Учитель показує предметні малюнки, а учні фішкою сигналізують, який звук, голосний чи твердий (м’який) приголосний, чують в кінці слів.
ІІI. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати вивчати звуки мовлення, дізнаємося, якими вони бувають, як їх можна позначати. А ще ми разом з вами здійснимо уявну екскурсію до зоопарку. Там зможемо побачити різних тварин. Хто вже був з батьками у зоопарку? А що таке зоопарк?
Зоопарк (зоологічний парк) – територія, спеціально створена людиною, з будівлями та обладнанням для утримання, збереження, розмноження зникаючих видів та публічного показу тварин. Зоопарк – одна з унікальних лабораторій зі збереження різноманітності тваринного світу і музей живої природи, створений людиною.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
— Отже, до зоопарку нас гостинно запрошують його мешканці. Послухайте загадку, додайте хором слово-відгадку.
Влітку медом ласував, досхочу малини мав. А як впав глибокий сніг – позіхнув і спати ліг. (Ведмідь)
— Вимовте по черзі звуки в цьому слові [в], [е], [д], [м], [і], [д], [ь]. Спробуйте вимовити їх злито. Яке слово у вас вийшло? (Ведмідь) Хочу звернути вашу увагу, що у слові ведмідь вимовляємо перший звук [в], а не [м].
— Подивіться у дзеркальця, вимовляючи це слово кілька разів. Як працюють ваші мовленнєві органи? (Губи, язик і щелепи працюють по-різному.)
— Коли ми вимовляємо слово, то крізь ротову порожнину проходить повітря й утворює голос або шум. Приставте долоні близько до губ і вимовте повільно слово ведмідь. Відчуйте струмінь повітря.
Ця тварина має роги – наче дерево розлоге…
— Вимовте по черзі звуки в цьому слові [о], [л], [е], [н], [ь]. Спробуйте вимовити їх злито. Яке слово у вас вийшло? (Олень). Хочу звернути вашу увагу, що слово олень потрібно правильно наголошувати. З більшою силою голосу ми вимовляємо перший склад. Отже, перший склад буде наголошеним. Повторіть за мною кілька разів.
Руда, з пухнастим хвостом, живе в лісі під кущем.
— Вимовте по черзі звуки в цьому слові [л], [и], [с], [и], [ц], [я]. Спробуйте вимовити їх злито. Яке слово у вас вийшло? (Лисиця). Поділіть це слово на склади. Скільки складів у ньому? Який склад наголошений?
— Побудуйте, будь ласка, звукові схеми цих слів, використовуючи умовні позначення (фішки)
2.Робота з підручником
— Розгорніть підручник на с. 28 і перевірте,чи правильно побудовані схеми до слів ведмідь, олень, лисиця. Якщо в когось є помилки, виправте їх.
— Ми продовжуємо відвідувати зоопарк.
— Здогадайтеся, кого ми зараз там побачимо? Дайте відповідь ще на кілька загадок.
Цей звір – велика кішка,
Сміливий він і спритний
У зоопарку він буває,
Страх на всіх він напускає.
(Тигр)
Лиходій і забіяка,
Дуже схожий на собаку.
Він з’явився – ліс замовк…
Це лихий і лютий…(вовк).
Не олень, хоча й рогатий,
В нього роги – як лопати,
Хто ж це? Здогадався хтось?
Це великий, дужий …(лось).
Ця велика дика кішка
У лісах полює нишком,
Їй не скажеш просто «Брись!»,
Бо укусить люта…(рись).
— Назвіть звірів, зображених на малюнку у букварі, зробіть звуковий аналіз цих слів і з’єднаємо умовно стрілочками малюнки з відповідними звуковими схемами.
(Після встановлення відповідності між малюнками і схемами можна запропонувати дітям завдання з логічним навантаженням – допомогти їм поміркувати, чим відрізняється рись від тигра, а лось від оленя, хто із тварин на малюнку зайвий і чому (зайвий лось, бо він харчується рослинною їжею, а інші звірі – хижаки).
— Продовжуємо знайомитися з мешканцями зоопарку…
Довга шия, як драбина,
В чорних плямах жовта спина,
Листячко з дерев зриває,
В холодочку спочиває,
Височенна, ніби шафа,В Африці живе … (жирафа).
В ніч літає,
А вдень спить,
Головою вниз висить. (Кажан)
Птах цей довгі ноги має,
Голову в пісок ховає,
Хоч і швидко він біжить —
В небеса не полетить!
Я догнати намагаюсь,
Та швидкий, як вітер…
(Страус)
Коротенькі ноги, Завитками роги, Шерсть м’яка і густа, Китичка замість хвоста. (Баран)
- Зробіть звуковий аналіз назв зображених тварин і зіставте його з поданою звуковою схемою.
- Які слова підходять до поданої схеми?
- Хто зайвий? (Зайвий страус, бо це слово має іншу звукову схему і наголос на першому складі).
3. Фізкультхвилинка
Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки,
Як сороки-білобоки.
Стрибну-стрибну!
Скоки-скоки!
А тепер, мов жабенята,
Ще в присядки пострибали.
Ква-ква-ква!
Ще раз: ква-ква! —
Щоб спочила голова.
4. Складання розповіді про відвідування зоопарку за малюнком на с. 29
- Розгляньте малюнок. Придумайте імена для дітей.
- Розкажіть, де побували діти?
- Кого зустріли вони в зоопарку?
- Хто з учнів бував у зоопарку, де і коли, що вам найбільше запам’яталося чи здивувало вас?
5. Завдання з персоніфікованими буквами .
(Діти розпізнають букви і тварин, добирають слова, які починаються на ці букви, складають речення чи короткі розповіді про тварин. На завершення визначають за кількістю складів, якому слову відповідає подана внизу звукова схема і заповнюють її.)
Велетенський і страшенний
Є на світі звір зелений,
Зуби гострі, ніби ніж —
Утікайте всі скоріш!
Бо живе у річці Ніл
Злий і хижий … (крокодил)
Живу я там, де вічний лід,
Люблю я рибу на обід.
В кожусі білому завжди
Виходжу часто із води,
Умію плавати й пірнати...
А як мене, малята, звати? (Білий ведмідь)
7.Завдання на розвиток уваги та кмітливості
- Поясніть, що на малюнках не так? Де допущена помилка?
- Де живуть білі ведмеді? (Білі ведмеді живуть на північному полюсі, де холодно)
- А де крокодили? (Крокодили живуть в Африці, там де завжди тепло)
-Отже, ці тварини на малюнках заблукали: білий ведмідь потрапив до Африки, а крокодил – на північний полюс.
- Поміркуйте, як почувається ведмідь в Африці? А як почуває себе крокодил на кризі?
- Якому слову відповідає подана під малюнками звукова схема, позначте в ній звуки.
( Крокодил)
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
— Чи сподобалася вам прогулянка до зоопарку? Назвіть тварину, у назві якої два склади, а перший склад має один голосний звук. (Удав.)
— У назві якого мешканця зоопарку один склад, два приголосних і один голосний? (Лев.)
- Доберіть слова до таких схем.
— Пропоную переглянути розвиваючий мультик для дітей, щоб дізнатися, які ще звірі проживають у зоопарку…
https://www.youtube.com/watch?v=MABcV7yWHYY&feature=youtu.be