Конспект уроку "Нервова система"

Про матеріал

Конспект уроку «Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини» може бути використаний на уроках з теми ««Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем», розділу «Біологія людини».

Матеріал розрахований на засвоєння, поглиблення і закріплення знань за даною темою програмового матеріалу.

Сприяє всебічному гармонійному розвитку дітей, вчить дитину пізнавати живу природу та виховує ціннісне ставлення до свого здоровя і життя.

Важлива роль відводиться розумінню необхідності самостійного вивчення навчального матеріалу, здатності до аналізу і синтезу, вмінню робити висновки.

Конспект допоможе вчителям біології ефективніше та цікавіше організувати навчальний процес, формувати в учнів позитивно ціннісне ставлення до вивчення організму людини.

Перегляд файлу

1

 

Тема: Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.

Мета: поглибити знання учнів про центральну та периферичну нервову систему на основі знань про будову нервової системи різних тварин, зокрема ссавців;

вивчити особливості   будови    нервової    клітини, сформувати   уяву    про механізм передачі нервових імпульсів та збереження нервової системи;

розкрити значення центральної та периферичної нервової системи для забезпечення взаємозв'язку між органами та узгодження функцій організму відповідно до змін довкілля;

розвивати увагу, пам'ять, гнучкість мислення, вміння порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити логічні висновки;

виховувати ціннісне ставлення до власного здоров'я, почуття прекрасного, інтерес до інтелектуальної праці, формувати науковий світогляд.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок

Компетентності: навчально – пізнавальна, інформаційна, комунікативна, особистісного самовдосконалення.

Наскрізна змістова лінія – здоров’я і безпека: забезпечити розуміння профілактики захворювань нервової системи, зокрема дотримання правил чергування розумової діяльності та відпочинку.

Форми та методи: інтерактивні вправи, словесні,  кооперативні. інформаційно – рецептивні, проблемно –пошукові, індивідуальна  робота.

Основні поняття і терміни: нервова система, соматична нервова система, вегетативна нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, спинний мозок, головний мозок, черепномозкові нерви, спинномозкові нерви, сіра речовина, біла речовина, нейрони, нейроглія, регуляції функцій — нервова і гуморальна, види нейронів, нерви, рефлекс, синапс, рефлекторна дуга, рецептор.

Обладнання: підручник, додаткова література, презентація, комп'ютер, структурні схеми, дидактичні матеріали, малюнки, тестові завдання, таблиці «Нервова система», «Нервова система людини». «Схема рефлекторної дуги», «Еволюція нервової системи», «Спинний мозок людини», муляжі сегментів спинного мозку людини.

Хід уроку.

І. Організація класу.       

Вітання з учнями, психологічне налаштування учнів на продуктивну роботу.

Доброго дня, шановні діти.  Мені дуже приємно бачити всіх вас на сьогоднішньому уроці, який пройде під девізом

                                          Не досить оволодіти премудрістю.

                                            Потрібно також користуватися нею.

                                                                      Цицерон

                  Вправа “Незакінчені речення” .

                  Учням надається можливість визначити свої очікування від даного уроку.

                  Учитель роздає кожному учневі аркуш паперу, на якому написані такі незакінчені

                  речення:

         від учителя я очікую…

         від учнів я очікую…

         від себе я очікую…

         мета, яку  я маю намір досягнути…

До вправи повертаються в кінці уроку. Якщо хтось із учнів має бажання, може озвучити свої відповіді.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Пригадай!»

1.Що таке нервова система?

2.Яка структура нервової системи.

3.Які функції нервової системи?

4.Що таке рефлекс?

5.Яка будова  рефлекторної дуги?

Вправа «Мозковий штурм»

1.У яких тварин нервова система дифузного типу? ( У Кишковопорожнинних і Голкошкірих, яким притаманний нерухомий спосіб життя)

     2. Яким тваринам притаманна стовбурова нервова система? (Плоским і круглим

     червам, у яких підвищена швидкість реакції на подразник, але рухливість тварин

     незначна)

      3. Чим характеризується вузлова нервова система кільчастих червів, молюсків та

      членистоногих? (Наявністю чутливих, вставних і рухових нейронів, що забезпечує

     високу швидкість і точність реакцій)

      4. У яких тварин трубчаста нервова система і чим вона представлена? ( У хордових.

      Вона представлена нервовою трубкою з нервовою порожниною )

      5. Яка з цих систем є найбільш розвиненою та еволюційно складнішою? (Трубчаста.)

      6. Чому? (Вона забезпечує високу надійність, точність та швидкість реакції, умовно-

рефлекторну діяльність, пам'ять тощо.)

       ІII. Мотивація навчальної діяльності.

       Проблемне запитання

       Чому   в організмі людини всі життєво-важливі функції здійснюються чітко та 

       узгоджено?

       Прослуховування симфонії

       Учитель пропонує учням прослухати частину симфонії. Приклади: симфонія № 40

       Моцарта, симфонія № 5 Бетховена, симфонія № 4 Мендельсона.

       Фронтальна бесіда

— Чи сподобалася вам мелодія?

— Чому вона звучала так приємно, адже одночасно грали багато музичних

      інструментів?

— Чи здатний симфонічний оркестр грати без диригента?

Так само, як симфонічний оркестр не може грати без диригента, наш організм не може функціонувати без нервової системи.

Висновок вчителя

Організм людини, як і будь – який інший живий організм, реагує на зміни, які відбуваються в ньому самому та в середовищі, що його оточує. Як наш організм сприймає впливи зовнішнього середовища, як пристосовується до змін та аналізує інформацію? Щоб відповісти на ці запитання нам треба знати будову і функції нервової системи.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Анатомічна будова нервової системи, її значення.

За місцем розташування нервової тканини розрізняють центральну та периферичну її частини.

Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, складання схеми «Нервова система»

 

http://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image140.jpg

Повідомлення 1.

Нервова тканина, розміщена в порожнині черепа та каналі хребта, складає центральну нервову систему. Це головний і спинний мозок.

Центральна нервова система забезпечує взаємозв’язок усіх клітин, тканин та органів організму. Вона впливає на їхню діяльність та регулює процеси, що в них відбуваються. До того ж центральна нервова система забезпечує зв’язок організму з навколишнім середовищем. За допомогою рецепторів центральна нервова система отримує інформацію про всі явища, що відбуваються у довкіллі та в самому організмі. Збудження, що надійшло до неї, там обробляється й у вигляді нервового імпульсу передається робочому органові.

Цікавий факт

Швидкість передачі сигналів у нервовій системі людини сягає 288 км/год. У старості ця швидкість знижується на 5 %.

Повідомлення 2.

Нервова тканина, розміщена поза межами черепа та каналу хребта, утворює периферичну нервову систему.  Це нерви, які відходять від головного та спинного мозку, а також їхні сплетіння і вузли. Нерви, що відходять від головного мозку, називають черепно-мозковими (їх 12 пар), а від спинного – спинномозковими (31 пара). Черепно-мозкові нерви іннервують органи чуття, деякі посмуговані м’язи, слізні та слинні залози. Спинномозкові нерви іннервують усі ділянки  тіла  людини, розташовані

нижче шиї.

  1. Будова нейрона, нервового волокна і нервів.

Пригадайте: основним структурним і функціональним елементом нервової системи є нервова клітина – нейрон.

Це цікаво знати…

В організмі людини налічується більше 100 мільярдів нейронів.

 

 

Робота в творчих групах

Користуючись текстом підручника, створити опорний конспект «Будова нейрона»

 

http://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image137.jpg

Повідомлення учня

Він має тіло, численні короткі відростки (їх називають дендритами) та зазвичай один довгий (аксон). Довгі відростки, що відходять від нейронів, розташованих у головному і спинному мозку, утворюють нервові волокна. Вони здатні генерувати і поширювати нервові імпульси.  

Розповідь учителя

Залежно від кількості відростків нейрони бувають: уніполярні (з одним відростком), біполярні (з двома відростками), мультиполярні (з багатьма). У людини є несправжній уніполярний нейрон — у нього від тіла відходить один відросток, що ділиться на два.

За формою нейрони бувають: округлі, овальні, зірчасті, пірамідальні.

Здебільшого чим довші відростки, тим більші тіла нейронів. Місце контакту нейронів називають синапсами (англ. — застібка).

В синапсі міститься тонка щілина, куди надходить біологічно активна речовина, яку називають медіатором. Медіатори сприяють чи перешкоджають рухові імпульсів від нейрона до нейрона. Сьогодні відомо понад 20 медіаторів. У середньому нейрон отримує інформацію через свої синаптичні контакти від 1 тис. інших нейронів. Тіло нейрона і відростки вкриті мембраною. Відростки покриті мієліновими оболонками. Місця, у яких відсутні мієлінові оболонки — перехвати Ранв’є.

Інтерактивна вправа “ Карта мозку”.

Учням роздаються картки із записаним у центрі словом “Нейрон” і з променями, що відходять від нього. Учням пропонується записати групи нейронів за виконуваними ними функціями на промінчиках. В дужках учні вказують їхню  іншу назву та функції, які вони виконують.

 

http://subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image139.jpg

Демонстрація відео «Робота синапса»

Запитання

Можливо ви знаєте на що схожі нерви ?

Нерви схожі на білі блискучі нитки. Вони розгалужуються і пронизують майже всі органи тіла людини. Інформація по нервах передається зі швидкістю 300 км/год.

Розповідь учителя з демонстрацією таблиці «Будова нерва»

Переважна більшість нервових волокон оточена оболонкою із жироподібної речовини, що виконує ізоляційну функцію. Такі нервові волокна проводять нервові імпульси значно швидше, ніж ті, які таких оболонок не мають.

Нервові волокна збираються в пучки – нерви, що виходять за межі головного і спинного мозку. Як окремі пучки, так і весь нерв оточують сполучнотканинні оболонки.

Нерви забезпечують зв’язок між центральною нервовою системою та тканинами й органами тіла людини. По нервах збудження прямує або із центральної нервової системи до певного органа, або від різних ділянок тіла до центральної нервової системи.

  1. Види нервових волокон.

Робота малої творчої групи №1.

Опрацювати текст і створити опорну схему «Види нервових волокон»

Розрізняють чутливі, рухові та змішані нерви. По чутливих нервах збудження прямує від різних органів до центральної нервової системи. По рухових нервах збудження проходить від центральної нервової системи до робочих органів. Обидва типи нервових волокон часто розташовані в одному нервові. Такі нерви називають змішаними. Вони виконують подвійну функцію: проводять збудження в обох напрямах, що нагадує двобічний дорожній рух.
4. Речовина мозку.

Робота малої творчої групи №2.

Опрацювати текст і створити опорну схему «Речовина мозку»

У спинному і головному мозку розрізняють сіру і білу речовину. Сіра речовина – це скупчення тіл нейронів та їхніх коротких відростків, а біла – скупчення довгих відростків нейронів. Біла речовина також входить до складу нервів. Скупчення тіл нейронів у межах білої речовини мають назву ядра. Скупчення тіл нейронів поза центральною нервовою системою називають нервовими вузлами.  Вони розташовані всередині внутрішніх органів або поблизу них.

  1. Властивості нервової тканини.

Робота малої творчої групи №3.

Опрацювати текст і створити опорну схему «Властивості нервової тканини»

Ви вже знаєте, що нервовій тканині властиві збудливість та провідність. Збудливість – здатність нейронів швидко змінювати свої властивості (збуджуватись) під впливом певних подразників, а провідність – проводити і передавати збудження через відростки до інших нейронів. Найменшу силу дії подразника, яка здатна викликати збудження (нервовий імпульс), називають порогом подразнення.

Проблемне запитання.

На обличчя людини, що спить, сів комар. Не прокидаючись, вона відігнала його. Чому і як відбулася така реакція?

Учні записують у зошитах визначення рефлексу.

Нервовій системі притаманний рефлекторний принцип роботи. Як ви пам’ятаєте, рефлекс – це реакція організму у відповідь на подразнення, яка відбувається за участю нервової системи. Подразнення сприймають рецептори – спеціалізовані чутливі утвори, які перетворюють певні подразники зовнішнього та внутрішнього середовища на нервові імпульси.

Кожний вид рецепторів сприймає лише певне подразнення (наприклад, рецептори ока – світло, вуха – звуки тощо). Рецептори за характером розташування поділяють на зовнішні, розміщені на поверхні тіла (рецептори шкіри, ока, вуха тощо), та внутрішні, які знаходяться у внутрішніх органах (легенях, серці, шлунково-кишковому тракті,  м’язах, сухожиллях та ін.).

У рецепторі у відповідь на дію подразника виникають нервові імпульси, які  надходять у нервовий центр, зумовлюючи його збудження. Це хвилі збудження, які поширюються по нервових волокнах. Нервовий центр аналізує сигнал і, у свою чергу, посилає нервові імпульси. Наслідком цього є відповідні реакції певних органів чи всього організму.  Рефлекси, які виникають під час подразнення зовнішніх рецепторів, дають змогу організму реагувати на зміни довкілля. Рефлекси, які здійснюються під час

збудження внутрішніх рецепторів, регулюють роботу внутрішніх органів і підтримують сталість внутрішнього середовища організму.

  1. Рефлекторна дуга та її види.

Пригадайте: сукупність структур нервової системи, які беруть участь у здійсненні рефлексу, називають рефлекторною дугою.

До її складу входять:

• рецептор;

• чутливе нервове волокно, по якому збудження передається до центральної частини нервової системи;

• нервовий центр, де аналізується отримана інформація;

• рухове нервове волокно, по якому нервові імпульси надходять до відповідних робочих органів.

Це приклад двонейронної рефлекторної дуги.

В організмі людини рефлекторні дуги переважно тринейронні.

 

 

У такій дузі збудження із чутливого на руховий нейрон передається через вставний нейрон.

Завдання №1.

Позначити складові частини рефлекторної дуги.

1 – рецептори;

2 – чутливий нерв;

3 – сіра речовина спинного мозку;

4 – вставний нейрон;

5 – руховий нейрон;

6 – руховий нерв;

7 – робочий орган.

Завдання №2.

Порівняти рефлекторні дуги та встановити, що між ними спільного (І варіант)  і відмінного (ІІ варіант).

Висновок

Отже, нервова система забезпечує:

- єдність і цілісність організму;

   - відносну сталість внутрішнього середовища (гомеостаз);

   - реакцію організму на дію різних подразників;

   - пристосування організму до змінних умов навколишнього середовища.
7. Функіональний поділ нервової системи.

Залежно від функцій нервову систему (центральну і периферичну) поділяють на соматичну і вегетативну.

http://subject.com.ua/lesson/biology/8klas_3/8klas_3.files/image027.jpg

Інтерактивна вправа

Робота в групах.

Завдання для І групи.

Вплив автономної нервової системи  на діяльність деяких органів.

Завдання для ІІ групи.

Вплив соматичної нервової системи на діяльність деяких органів.

Варіанти відповідей

Соматична нервова система керує рухами скелетних м’язів, сприймає і проводить сигнали від органів чуття, забезпечуючи зв’язок організму із зовнішнім середовищем.

Вегетативна нервова система регулює обмін речовин, роботу внутрішніх органів (шлунку, печінки, нирок, серця, судин тощо) і стан нервової системи в цілому.  Діяльність цього відділу, на відміну від соматичного, не перебуває під контролем свідомості людини, звідки і його друга назва – автономна нервова система.

Чи знаєте ви, що …

У сні людина перебуває 1/3 частину  свого життя . Без нього вона може померти.Дитина повинна спати не менше 10 годин на добу.

Для роботи мозку потрібні поживні речовини і кисень. Без кисню мозок гине за кілька хвилин.

Узагальнення .

Бережи нервову систему.

1. спорт.

2.Гігієна тіла.

3.Відпочинок на свіжому повітрі.

4.Раціональне харчування.

  5.Здоровий сон.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

1) Вправа “ Лови помилку”.

(Учитель зачитує твердження, якщо воно правильне, то учні підносять сині картки, якщо ні - червоні)

         Зв’язок організму із зовнішнім середовищем забезпечує нервова система.

         Нейрони, які передають інформацію про зміни внутрішнього і зовнішнього середовища до спинного чи головного мозку, називають руховими.

         Відцентрові нейрони ще називають руховими.

         Чутливі нейрони ще називають проміжними.

         Доцентрові нейрони називають ще вставними.

         Будь – яку зміну в діяльності організму людини, яка виникла за участю нервової системи у відповідь на подразнення, називають рефлексом.

         З чутливого на руховий нейрон імпульс передається через синапс.

         Найпростіша рефлекторна дуга складається з трьох нейронів.

2) Вправа „ Прес – конференція”

Обговорення того, наскільки повно було використано навчальну інформацію.

Запитання для обговорення:

  1. На які відділи поділяють нервову систему?
  2. Що належить до центральної нервової системи, а що до периферичного?
  3. Яку функцію виконує автономна нервова система?
  4. Які особливості функціонування вегетативної нервової системи?
  5. Скільки є черепно-мозкових нервів?
  6. Скільки є спинномозкових нервів?

3) Біологічний диктант із взаємоперевіркою

1. Найменшою структурною одиницею нервової системи є______. 2. Довгий відросток цих клітин називається__________________, а короткі —__ , які закінчуються____________. 3. Від одного нейрона до іншого інформацію передають спеціальні речовини —___________. 4. Розрізняють три види нейронів:_________________,___________________та_____________. 5. Шлях, який проходять нервові імпульси під час рефлексу, називається____________.

Відповіді: 1. Нейрон. 2. Аксон, дендрити, синапсами. 3. Нейромедіатори.

  1. Чутливі, проміжні та рухливі. 5. Рефлекторною дугою.
  1. Вправа «Ти — мені, я — тобі»

Учні ставлять один одному запитання з вивченої теми. Учень, який дає правильну відповідь, запитує того, хто поставив запитання.

  1. Гра «Коректор»

Учні виправляють помилки у тексті.

І варіант

Способами регуляції функцій в організмі людини є нервова і гу­моральна. Гуморальна регуляція здійснюється з допомогою нейронів (гормонів і продуктів обміну). Нейрон складається з тіла (і аксонів, і дендритів). Довгі відростки — це аксони, короткі — нейроглія (ден­дрити).

ІІ варіант

По аксонах імпульс проходить до нервової системи від органів по дендритах — навпаки (по аксонах — від нервової системи, по ден­дритах — до). Периферична нервова система складається з нейроглії (з нервів і нервових вузлів). Центральна нервова система складається із головного і спинного мозку.

6)Робота з підручником

Учні мають усно відповісти на запитання 1 до § 35.

7) Вправа «Мікрофон»

Запитання до учнів:

- Що найбільше вам запам'яталося про нервову систему людини?

V. Підсумок уроку. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання. 

Завдання для всіх учнів:

опрацювати § 35, вивчити будову нервової системи.

Індивідуальне завдання:

підготувати повідомлення або презентацію «Спинний мозок людини»;

скласти кросворд і ребус на тему «Будова нервової системи».

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
11357
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку