Тема. Незмінювані іменники
Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід, розвивати вміння вживати незмінювані іменники у зв'язному мовленні, розвивати творче мислення, виховувати бажання збагачувати свій лексикон.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бліц-опитування
- Яка частина мови називається іменником?
- За чим змінюється іменник?
- Як визначити рід іменника?
- Які іменники належать до власних назв?
- Як пишуться власні назви?
- До якого роду належать назви осіб за професією чи посадою?
- У якому роді вживаються при таких іменниках означення-прикметники?
- Які іменники належать до спільного роду?
2. Дібрати до іменників прикметники і поставити утворені словосполучення у давальному відмінку.
Зразок: професор Комарова - відомому професору Комаровій (Д. в)
Директор Ольга Михайлівна Даникова, адвокат Савчук Вікторія, секретар Тетяна Шевченко, касир Єва Талова, лікар Валерій Волосянко.
-У чому переконались ми, виконавши це завдання?
( Прикметники при іменниках на позначення осіб за професією чи посадою ставляться тільки у формі чоловічого роду).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учителька Марія Василівна порадила дітям у неділю відвідати зоопарк і про свої враження написати твір.
Настав понеділок. Дмитрик з нетерпінням чекав уроку, щоб прочитати свій твір. Діти уважно слухали хлопця.
Твір Дмитрика
Зоопарк. Яке це диво! Я давно мріяв про зустріч із різними тваринами. Нарешті моя мрія здійснилась.
У неділю ми з татом поїхали в зоопарк. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось ми на місці. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру. Зачарований я був і рожевим фламінгом.
Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих тварин, а вона пригощала нас смачною какавою.
Діти розсміялись. Дмитрик нічого не розумів: він же так старався.
Учитель.
- Чому ж сміялись діти?
- Тому що Дмитрик не знає, що є незмінювані іменники.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
ІV. Усвідомлення нового матеріалу практично
1.Робота в парах
Опрацювання таблиці( ст. 102). Учні читають правила, аналізують, наводять і записують свої приклади )
2.Евристична бесіда
- Які ж іменники належать до незмінюваних?
- До якого роду належать незмінювані іменники назви неістот?
- Назви людей?
- Назви тварин і птахів?
Учитель. А зараз повертаємось до Дмитрикового твору (він записаний на дошці). Які іменники вжито неправильно?
- Як потрібно сказати? Поясніть лексичне значення слів. Записати в зошити ці іменники в правильній формі.
3.Робота з підручником.
Вправа 237 (Списати, розкриваючи дужки).
4.Робота біля дошки.
Замість крапок ввести слово поні і визначити його відмінок у кожному з речень.
Поні У зоопарку ми бачили … . … були досить енергійними. Доглядач дав … запашного сіна. Ми захоплювалися маленькими … . На … кататися було надзвичайно весело.
Висновок: відмінок незмінюваних іменників визначається за контекстом.
V. Закріплення нового матеріалу
1. Замінити словосполучення незмінюваним іменником.
Автомобільна дорога ( шосе ), поїздка за кордон ( турне ), стоянка паровозів ( депо ), теплий шарф ( кашне ), маленький гаманець ( портмоне ), швейна майстерня ( ательє ) .
2. Творча робота "У кафе"
Складаємо асоціативний кущ.
меню
пюре
олів’є
Кафе рагу
ескімо
какао
Створюємо матрицю - добираємо до цих іменників прикметники.
Наприклад.
Диференційоване завдання: учням І - ІІ рівнів скласти речення, ІІІ - ІV рівнів - написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення.
VІ. Підсумки уроку
- Що сподобалось на уроці?
- Що нового дізнались?
- Якими вміннями і навичками оволоділи?
VІІ. Оцінювання знань, коментування оцінок.
VІІІ. Домашнє завдання