Конспект уроку "Незмінювані іменники"

Про матеріал
Конспект уроку "Незмінювані іменники". У розробці використано інноваційні методи: бліц-опитування, асоціативний кущ, створення матриці.
Перегляд файлу

Тема. Незмінювані іменники

Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід, розвивати вміння вживати незмінювані іменники у зв'язному мовленні, розвивати творче мислення, виховувати бажання збагачувати свій лексикон.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Бліц-опитування

- Яка частина мови називається іменником?

- За чим змінюється іменник?

- Як визначити рід іменника?

- Які іменники належать до власних назв?

- Як пишуться власні назви?

- До якого роду належать назви осіб за професією чи посадою?

- У якому роді вживаються при таких іменниках означення-прикметники?

- Які іменники належать до спільного роду?

2. Дібрати до іменників прикметники і поставити утворені словосполучення у давальному відмінку.

Зразок: професор Комарова - відомому професору Комаровій (Д. в)

Директор Ольга Михайлівна Даникова, адвокат Савчук Вікторія, секретар Тетяна Шевченко, касир Єва Талова, лікар Валерій Волосянко.

-У чому переконались ми, виконавши це завдання?

( Прикметники при іменниках на позначення осіб за професією чи посадою ставляться тільки у формі чоловічого роду).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • А зараз, діти, послухайте, що трапилось одного разу з одним хлопчиком, вашим однолітком, Дмитриком.

Учителька Марія Василівна порадила дітям у неділю відвідати зоопарк і про свої враження написати твір.

Настав понеділок. Дмитрик з нетерпінням чекав уроку, щоб прочитати свій твір. Діти уважно слухали хлопця.

Твір Дмитрика

Зоопарк. Яке це диво! Я давно мріяв про зустріч із різними тваринами. Нарешті моя мрія здійснилась.

У неділю ми з татом поїхали в зоопарк. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось ми на місці. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру. Зачарований я був і рожевим фламінгом.

Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих тварин, а вона пригощала нас смачною какавою.

Діти розсміялись. Дмитрик  нічого не розумів: він же так старався.

Учитель.

- Чому ж сміялись діти?

- Тому що Дмитрик не знає, що є незмінювані іменники.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІV. Усвідомлення нового матеріалу практично

1.Робота в парах 

Опрацювання таблиці( ст. 102). Учні читають правила, аналізують,  наводять і записують свої приклади )

2.Евристична бесіда

- Які ж іменники належать до незмінюваних?

- До якого роду належать незмінювані іменники назви неістот?

- Назви людей?

- Назви тварин і птахів?

Учитель. А зараз повертаємось до Дмитрикового твору (він записаний на дошці). Які іменники вжито неправильно?

- Як потрібно сказати? Поясніть лексичне значення слів. Записати в зошити ці іменники в правильній формі.

3.Робота з підручником.

Вправа 237 (Списати,  розкриваючи дужки).

4.Робота біля дошки.

Замість крапок ввести слово поні і визначити його відмінок у кожному з речень.

Поні                                                                                                                                           У зоопарку ми бачили … . … були досить енергійними. Доглядач дав … запашного сіна. Ми захоплювалися маленькими … . На … кататися було надзвичайно весело.

Висновок: відмінок незмінюваних іменників визначається за контекстом.

V. Закріплення нового матеріалу

1. Замінити словосполучення незмінюваним іменником.

Автомобільна дорога ( шосе ), поїздка за кордон ( турне ), стоянка паровозів ( депо ), теплий шарф ( кашне ), маленький гаманець ( портмоне ), швейна майстерня ( ательє ) .

2. Творча робота "У кафе"

Складаємо асоціативний кущ.

                   меню

                   пюре

                   олів’є

Кафе           рагу

    ескімо

                    какао

Створюємо матрицю - добираємо до цих іменників прикметники.

Наприклад.

  • Меню - багате, бідне.
  • Ситро - солодке, газоване.
  • Какао - смачне, гаряче.
  • Рагу - овочеве, м ясне.
  • Пюре - гаряче, смачне.
  • Олівє - смачне, дороге.

Диференційоване завдання: учням І - ІІ рівнів скласти речення, ІІІ - ІV рівнів - написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення.

VІ. Підсумки уроку

     - Що сподобалось на уроці?

- Що нового дізнались?

- Якими вміннями і навичками оволоділи?

VІІ. Оцінювання знань, коментування оцінок.

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Усно розповідати про незмінювані іменники.
  2. Виконати вправу 241, або скласти казку про незмінювані іменники.

 

docx
Додано
23 березня 2019
Переглядів
1035
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку