Тема. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ
« ДІЄСЛОВО».
Мета: узагальнити, систематизувати вивчений матеріал про дієслово, виявити прогалини у знаннях і зробити відповідну корекцію знань, умінь та навичок з даної теми; розвивати мислення, творчу уяву, пам'ять, увагу; виховувати організованість, прищеплювати любов до українського слова, викликати бажання вивчати українську мову.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Форма уроку: урок-подорож
Обладнання: картки із завданням, карта подорожі, костюми казкових героїв, запис мелодії.
УРОК
Тема. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ
« ДІЄСЛОВО».
Мета: узагальнити, систематизувати вивчений матеріал про дієслово, виявити прогалини у знаннях і зробити відповідну корекцію знань, умінь та навичок з даної теми; розвивати мислення, творчу уяву, пам’ять, увагу; виховувати організованість, прищеплювати любов до українського слова, викликати бажання вивчати українську мову.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Форма уроку: урок-подорож
Обладнання: картки із завданням, карта подорожі, костюми казкових героїв, запис мелодії.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Сьогодні у нас з вами буде незвичайний урок. Ми будемо подорожувати до країни мрій, фантазій, нездійсненних і таких бажаних чудес, до країни Дієслова. Жодна подорож, мабуть, неможлива без карти. Подивіться, на карті відсутні назви наших зупинок.
Та вони будуть з’являтися в ході нашої роботи. В зошитах, на полях, ви будете зазначати свої здобутки на кожній зупинці. Для цього скористаймося такими позначками:
О- оцінки високого рівня;
Δ- оцінки достатнього рівня;
o- середній рівень.
А зараз на хвилинку уявіть, що ви посеред казково гарної галявини. Вас овіває легенький вітерець, голубить ніжне проміння і ви вдихаєте пахощі трав. (Мелодія) Казка про дієслово. ( Розповідь учня)
Ви ,мабуть, здогадалися, що мандрувати ми будемо з дієсловом.
Отже, тема нашого уроку: «Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово».А чи помітили ви, як сформульована тема уроку? Від цього походить наше перше завдання, проблемне. В кінці уроку ви маєте довести, чому дієслово – це самостійна частина мови.
А девізом нашого уроку будуть слова:
Сьогодні завітала на наш урок Королева знань, тож запрошуємо її.
Королева знань. Вже сьомий рік ви мандруєте світлими дорогами моєї країни. За цей час ви багато пізнали, піднімалися на висоти й проникали в глибини наук, оволодівали скарбами Рідної мови. В країні звуків, що називалася Фонетикою, відвідали Графіку і Орфографію, дослідили Будову слова, захоплювалися красою і багатством Лексики та Фразеології.
( Заходять Орфографія та Лексика).
Орфографія Шкільна стежина кличе Вас
У світлий і просторий клас.
В країну нашу поспішайте,
Добра і розуму навчайтесь.
Лексика Щирості, краси, поваги-
Забувайте про розваги.
Обіцяйте не лінитись,
І на відмінно вчитись.
В гості завітали ми до вас, щоб перевірити, чого навчились ви. Отже, перша наша зупинка «Повторення».
Дієслово. Та ось і він. Тож я передаю слово правителю країни- його величності королю Дієслову (Заходить Дієслово)
Я – король країни Дієслово.
Ви зі мною вже знайомі:
З вами я у кожнім домі,
І усяк, хто розмовляє,
Часто той мене вживає.
Я – це рух, процес, робота,
Дія, мислення, турбота,
Стан людини чи природи,
Зміна часу чи погоди.
Що робити? Хто не знає,
Хай у мене запитає,
Я трудящий і активний,
В реченні – предикативний.
А зараз ми перевіримо, чи все ви знаєте про мене ! Пропоную наступне випробування. Виконавши тестові завдання, ви всі отримаєте по 4 бали.
(герої роздають листочки з тестовими завданнями) Вам потрібно визначити лише правильну відповідь. На це завдання дається 1 хвилина. Що ж, мені залишається побажати вам щасливої подорожі. ( Дієслово сідає за парту )
Настав час для наступного завдання. Отже, зупинка «Орфографічна».
Програмований диктант
Пропонується кодова таблиця: правопис частки окремо –код 2. Учні по вертикалі проставляють цифри, що відповідають кількості слів для кодування ( 12 слів). У ході виконання напроти цифр учні записують відповідний код.
Нездужати, не приготувати, недодивитися, не нагріти, ненавидіти, недолюб-
лювати, не брати, недочувати, не надивитися, непокоїти, не кривдити, не перескочити.
По-моєму, немає такої людини, яка б не любила музику. Адже музика- це втілення всього прекрасного, світлого, доброго і вічного. Люди, мабуть, ніколи не перестануть любити музику, співати, бо пісня – це життя, це боротьба. Дієслово в реченні – наче талановитий диригент оркестру. Воно дихає, це й послужило мотивом називання. Бо ж дієслово відповідає за всі граматичні ролі в реченні. Воно докладає усіх сил, щоб інші члени речення найкраще виконали чарівну мелодію думки. Тому настав час для зупинки «Музичної».
Ваше завдання: прослухати українську пісню і виписати з неї дієслова.
1 група визначає час дієслова;2 група – вид; 3 група- спосіб; 4 група- особу.
Наступна зупинка має дуже цікаву назву «Відгадай»
До поданих дієслів підібрати антоніми.
Відповідь. 1. Стверджувати;
2.прощатися;
3. забути;
4. видужувати;
5. зменшити;
6. мовчати;
7 дозволяти;
8. плакати.
Пробиваючись крізь перепони, ми наближаємось до вирішення проблемного питання, однак подивіться, попереду ліс, перейти який ми зможемо лише тоді, коли виконаємо завдання.
Тому наша остання зупинка «Розумова».
1 група- вправа 536;
2 і 3 групи виконують завдання ( пригадують вірш з української літератури на місці крапок вписують дієслова. Пригадують назву вірша, автора.
4 група- записують дієслова та визначають час.
Ось ми і підійшли до вирішення проблемного питання. Чому ж дієслово – це самостійна частина мови? Даючи відповідь на питання, ссилайтесь на
метод «ПРЕС»:
Оцінювання. От і промайнула наша казкова подорож. Казка скоро мовиться, а путь до знань не скоро верстати. Тому ми не зупиняємося. А зараз кожна група оцінює свої знання, результати якої ми побачимо на дереві знань. Тож вперед! На парті перед вами лежать по три яблука: червоне – оцінки високого рівня, жовте – достатнього, а зелене – середній рівень.
Підсумок.
Молодці! Ви сьогодні попрацювали дуже добре. А тому, за вашу роботу яблунька дарує вам солодкі плоди. То ж прийміть ці дари природи. До побачення!