Конспект уроку "Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 6 класу. Тема "Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників" Мета уроку: дати поняття про незмінювані іменники, навчити учнів визначати рід незмінюваних іменників; розвивати логічне й образне мислення; формувати комунікативну компетентність; сприяти вихованню старанного ставлення до навчання.
Перегляд файлу

Тема : Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників

Мета: дати поняття про незмінювані іменники, навчити учнів визначати рід незмінюваних іменників; розвивати логічне й образне мислення; критичне мислення; формувати комунікативну компетентність; сприяти вихованню старанного ставлення до навчання.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Обладнання: комп'ютерна презентація, малюнки тварин, підручник, відеоматеріали.

Хід уроку

                              Не кажи - не вмію, а кажи -навчуся.

                                                        Народна творчість

I.Організаційна частина

Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

Прийом «Сюрприз в долоні»

Учитель. Щоб наша робота на уроці була успішною, у мене для вас сюрприз. Відгадайте, що лежить у мене в долоні:

- Це є в кожного.

- Це нічого не коштує, але дає нам так багато.

- Це те, без чого вихована людина обійтись не може.

_Вона приносить щастя в дім, породжує людську дружбу, її не можна купити, взяти в борг чи вкрасти.

- Вона забирає в нас лише одну мить, але залишається в пам’яті назавжди.

Душа мерзне і кам’яніє без неї. (Усмішка)

Усміхайтеся, це приносить щастя в дім.

II. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці дізнаємося: які іменники належать до незмінюваних; будемо вчитися визначати рід незмінюваних іменників;

поповнимо словниковий запас.

Отже, успіхів і натхнення вам у праці.

Запишемо в зошитах дату, класна робота. Тема уроку «Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників» (слайд 1).

Пам'ятайте прислів'я: «Не кажи – не вмію, а кажи – навчуся». Нехай ці слова стануть сьогодні девізом нашого уроку (слайд 2).

III. Актуалізація опорних знань учнів

Мозковий штурм (слайд 3)

- Яка частина мови називається іменником?

- За чим змінюється іменник?

- Як визначити рід іменника?

- Які іменники належать до власних назв?

- Як пишуться власні назви?

- Назвіть іменники спільного роду.

- Скільки відмін визначаємо в іменниках?

- Іменники якої відміни поділяються на групи і на скільки груп?

- Які іменники не належать до жодної відміни?

 IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Відгадування загадки

Відгадайте загадку

Коники дітей катають,

Вправно бігають, скакають.

Отакі маленькі коні,

Називають ніжно … (поні).

 

  • Провідміняємо слово поні (слайд 4).
  • Який висновок можемо зробити?

Форма іменника не змінюється. Як було слово поні, так і залишилося в усіх відмінках.

Саме такі іменники називаються незмінюваними.

2. Лінгвістичний експеримент  (слайд 5)

Робота біля дошки

Замість крапок ввести слово поні і визначити його відмінок у кожному з речень.

                                                          Поні                                                                                                                                           У зоопарку ми бачили … . … були досить енергійними. Доглядач дав … запашного сіна. Ми захоплювалися маленькими … . На … кататися було надзвичайно весело.

Висновок: відмінок незмінюваних іменників визначаємо за допомогою питання (слайд 6).

3.Опрацювання теоретичного матеріалу

Читання правила на с.110 (Українська мова: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.В.Заболотний, В.В.Заболотний

А в нашому класі є жіночі прізвища на приголосний та на –о?

  • Давайте спробуємо провідміняти.
  • Який висновок можна зробити?

 

4. Пояснення матеріалу вчителем

  а) правило перше            

  • Прочитайте мінісловник: (слайд 7)

Денді – вишукано, пишно й модно одягнений чоловік.

Кюре – парафіяльний католицький священник.

Леді – заміжня жінка аристократичного кола в Англії.

Мадам – назва заміжньої жінки у Франції.

Мосьє – ввічлива форма звертання до чоловіка у Франції та деяких інших країнах.

Рефері – суддя спортивних змагань.

- Визначте, які незмінювані іменники використовуються для назви чоловіків, а які -  для жінок?

- А як в Україні звертаються до жінок?

-  Підберіть до даних іменників прикметники.

Очікувана відповідь учнів: Незмінювані слова, що називають чоловіків, належать до чоловічого роду, а слова, що називають жінок, - до жіночого роду. Наприклад: молодий денді, поважний кюре, красива леді, сумна мадам, щасливий мосьє, справедливий рефері.(слайд 8)

 

Перегляд відео «Маленька поні чи маленький поні?» (експрес-урок Олександра Авраменка,  слайд 9)

https://www.youtube.com/watch?v=DFHBLf5caJs

 

б) правило 2

Учні розглядають малюнки тварин, підбирають прикметники.

Красивий колібрі, рожевий фламінго, сильний кенгуру, яскравий какаду, маленький поні.

 Очікувана відповідь учнів. Незмінювані іменники назви тварин належать до чоловічого роду (слайд 10).

 

в) правило 3

  • Визначте, до істот чи неістот належать дані іменники:

Таксі, шоу,  шосе, метро, журі, драже (слайд 11).

  • Визначте рід іменників.
  • Узгодьте іменники з прикметниками:

таксі  (новий);                                      метро (київський);

шоу (веселий)                                       журі (справедливий);

цунамі (сильний);                                драже (солодкий).

  • Зробіть висновок.

Очікувана відповідь учнів. Назви неістот належать до середнього роду, наприклад: нове таксі, веселе шоу, сильне цунамі, київське метро, справедливе журі, солодке драже (слайд 12).

  • Пригадайте, у яких містах України є метро?

 

г) правило 4

- Прочитайте речення

- Визначте, до власних чи загальних назв належать виділені слова, до якого роду вони відносяться.

-  Які слова допомогли правильно визначити рід даних іменників?

- Зробіть висновки.

У Тбілісі ми відпочивали протягом тижня.

Місто Тбілісі  найбільше в Грузії.

Справжньою окрасою  США є Міссісіпі.                                          

Найбільш повноводною річка Міссісіпі стає в сезон дощів.

Очікувана відповідь учнів. Виділені слова є власними назвами. Їх рід можна визначити за загальною назвою:

Тбілісі – це місто, тому с.р.;

Міссісіпі – це річка, тому ж.р.

  • Отже, рід незмінюваних іменників, що є власними назвами, визначається за загальною назвою (слайд 13).

 

ґ) правило 5

 Утворіть складноскорочені слова: (слайд 14,15)

Організація Об'єднаних Націй.

Міністерство закордонних справ.

Національний банк України.

Зовнішнє незалежне оцінювання.

  • Визначте їх рід.
  • Яке із слів у даних словосполученнях допомогло визначити рід?
  • Зробіть висновок.

Очікувана відповідь учнів. Ми утворили такі складноскорочені слова: ООН, МЗС, НБУ, ЗНО.

Рід даних іменників визначається за родом головного слова.

Отже, ООН – ж.р., тому що головне слово «організація» ж.р.

МЗС – с.р. – слово «міністерство» с. р.

НБУ – ч.р., тому що слово «банк»  ч.р.

ЗНО – с.р. – слово «оцінювання»  с.р.

5. Метод «Що є що?» (слайд16)

Рід деяких слів треба запам’ятати. Запишіть слова, поряд з ними слова-визначення та зазначте рід іменників.

Путасу (риба) – ж.р.

Івасі (риба) – ж.р.

Авеню (вулиця) – ж.р.

Цеце (муха) – ж.р.

Кольрабі (капуста) – ж.р.

Салямі (ковбаса) – ж.р.

Торнадо (вітер) – ч.р.

Сулугуні (сир) – ч.р.

Кабукі (театр) – ч.р.

Барбекю (шашлик) – ч.р.

Висновок. Щоб правильно визначити рід незмінюваного іменника, потрібно знати, що слово означає.

V.Фізкультхвилинка

VI.Узагальнення вивченого матеріалу

1.Перегляд відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=7i9MM4bmWco

(на закріплення матеріалу пропоную учням переглянути «Філологічні цікавинки» слайд 17)

2.Відредагуйте словосполучення (слайд 18)

Балакуче какаду (балакуче какаду)

Смачний капучино (смачне капучино)

Спортивний кімоно (спортивне кімоно)

Красиве поні (красивий поні)

Багатолюдний Токіо(місто) – багатолюдне Токіо

Новий СТО – Нова СТО

3.Вправа «Смачні смаколики» (слайд 19)

 - А зараз ми з вами підемо в зоопарк. А що люблять тварини найбільше? Звичайно ж, фрукти та овочі. Ми повинні допомагати тваринам.

Я підготувала тваринам смачні смаколики: фрукти та овочі. Та щоб їх взяти із собою, треба згадати назви овочів і фруктів, які є незмінними словами та дібрати до них  прикметники.

соковит…  манго

запашн… авокадо

смачн… ківі

вітамін… кольрабі

корисн… броколі

4. Робота з підручником

Виконання вправи 288 (слайд 20)

Прочитайте вірш. Чим він повчальний для нас? Поміркуйте, для чого потрібно вивчати граматику. Знайдіть у вірші незмінювані іменники та визначте їхній відмінок і рід.

         У зоопарку

Гукає Ігор до Дмитра:

- Дивись, якенна кенгурА!

Дмитро сміється:

- Ой умру! Не кенгурА, а кенгурУ!

- А он із клітки вигляда

Папуга жовтий – какадА!

Друг знову в сміх:

- Ой, упаду! Не какадА, а какадУ!

Відразу видно, братику.

Що ти не вчиш граматики.

                                      Петро Ребро

5. Гра «У кафе». Погодували тварин. А ви, мабуть, теж зголодніли? Тому завітаймо до кав’ярні «Фламінго». Візьміть меню і замовте собі три  страви , напої  чи фрукти, дібравши до них епітети (слайд 21)

Виконання вправи 284       Меню

капучино             желе                     салат олів’є

какао                    ескімо                  тістечко безе

сік манго             картопля фрі

 

6.Гра «Павутинка» (Учні визначають рід незмінюваних іменників). Слайд 22

(Учасники гри стають в коло. Вчитель називає іменник і кидає клубок з нитками учню, який має визначити рід цього іменника. Коли вчитель кидає клубок, то початок нитки тримає в руці. Потім учень, який визначив рід іменника, кидає клубок іншому учню, тримаючи в руці нитку, і називає іменник. Інший учень визначає рід іменника. Гра продовжується, доки всі учасники визначать рід незмінюваних іменників. Так утворюється павутинка)

VI.  Підведення підсумку роботи учнів

       VII. Рефлексія (слайд 23)

1.На уроці я працював                   активно / пасивно
2. Своєю роботою на уроці я         задоволений / незадоволений 
3. Урок для мене видався         коротким / довгим
4. За урок я           не втомився / втомився
5. Мій настрій став          кращим / гіршим
6. Матеріал уроку
для мене був            зрозумілим / не зрозумілим
                     легким / важким

VIII. Домашнє завдання (Слайд 24)

Написати твір – розповідь « У зоопарку», використовуючи незмінювані іменники.

Відому пісню «Акуна Матата» з мультфільму «Король Лев» виконують мовою суахілі, у перекладі назва означає «безтурботне життя». Я вам бажаю  радіти дрібницям, сміятися хоч один раз у 2 години, співати, танцювати, дихати свіжим повітрям, починати і закінчувати день з позитивних емоцій.

 

Перегляд уривку з мультфільму «Король Лев»

 

https://www.youtube.com/watch?v=DujGaS-ThuA

1

 

doc
Додано
9 квітня 2023
Переглядів
835
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку