Запропонований мною урок можна використати для проведення як у 5-му, так і в 6-му класі, а частину матеріалу навіть у виховній роботі. Музичний матеріал для вокально-хорової роботи можна змінити на власний розсуд. Репродукції картин також можна підібрати, відовідно до віку учнівської аудиторії. З власного досвіду додам, що вагому частку часу на уроці займає перевірка домашнього завдання, бо кожній дитині хочеться продемонструвати результати своєї творчої праці над альбомами.
1
Урок музичного мистецтва у 5 класі
Тема уроку: Образ материнської любові
Мета уроку: розкрити образ матері, материнської любові через
живописний образ Мадонни і музичний образ молитви
"Ave Maria "
Завдання:
Музичний матеріал: "Ave Maria ", Ф.Шуберт;
"Ave Maria ", Дж.Качіні ;
" Колискова для мами" , Н.Май;
" Мама – первое слово " ;
" Пісенька про матусю " , Н.Май;
" Матусина молитва " , В.Патик;
" Молитва за матір " , Т.Штембурська
Обладнання: музичний інструмент, музичний центр, диски, нотна дошка,наочність, портрет Ф.Шуберта, репродукції картин (Рафаель Санті " Сікстинська мадонна"), підручник з музичного мистецтва 5 клас, фонохрестоматія
Тип уроку: урок поглиблення теми
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Вхід до класу: " Ave Maria " , Ф.Шуберт
2. Музичне вітання: " Добрий день вам! "
II. Оголошення теми уроку
Поглянемо на ці репродукції картин… (демонструються репродукції картин).
- Хто є головним образом картин? ( матір з немовлям, Свята Марія з Ісусом,Мадонна, Богоматір).
Так. Це образ матері, який у творах живопису ми можемо зустріти під назвою Мадонна, Богоматір, Свята Марія.
Наш сьогоднішній урок буде присвячений цьому образу, оспіваному у мистецтві (на дошці записано тему уроку:" Образ материнської любові "). А композитори й музиканти, звертаючись до Божої Матері велично промовляють: " Ave Maria "!
Сьогодні ми спробуємо стати творцями цього образу. І ви побачите, що образ найдорожчої у світі людини може створити кожен із нас.
Перевірка домашнього завдання. Я пропонувала вам вдома створити незвичайний альбом, який буде наповнений образом матері. Я бачу, що перші сторінки ваших альбомів займають фотографії вашого дитинства, фотографії ваших мам. Це, мабуть, ваші улюблені фотографії?! Окрім фотографій у вас є малюнки,а найголовніше – ваші вдячні і найщиріші слова, присвячені рідним матусям.
- А як би ви, діти, назвали свої незвичайні альбоми, наповнені образом матері?
- А чи можна назвати такий альбом " Ave Maria "?
ІІІ. ВОКАЛЬНО – ХОРОВА РОБОТА
а) Бесіда про молитву " Ave Maria "
- Звідки ж з’явилися ці слова " Ave Maria "?
" Ave Maria " у перекладі з латині означає " Радуйся, Маріє ". Цими словами вітав Діву Марію архангел Гавриїл, який був посланий Богом у місто Назарет сповістити Марію про народження Ісуса Христа. Його привітання, яке дослівно звучало так: " Радуйся, Маріє, Господь із Тобою. Благословенна Ти між жінками і благословенний плід лона твого – Ісус!", – із приходом християнства стало одним із найважливіших розділів католицької меси, де воно, власне, і звучить як " Ave Maria ". У православній літургії звернення до Марії має такий зміст: " Богородице Діво, радуйся ".
б) Розспівування
Вокально – хорова вправа № 1
У ваших незвичайних альбомах, діти, живописні, літературні сторінки,а музичною сторінкою нашого альбому будуть святі слова "Ave Maria ", але кожен із вас проспіває їх так,як підказує йому серце. Я лише настрою у характері й тональності нашої молитви.
Послухайте тоніку. Заспівайте.
А тепер, за бажанням, по одному спробуйте заспівати свою мелодію "Ave Maria ", а ми усі повторимо її.
(Учні імпровізують різні мелодії. Даю різні настройки, рухаючись вгору малими секундами до мі – мажору)
- Скажіть, чия мелодія "Ave Maria " вам сподобалася найбільше ? Чому? Виконаємо її ще раз.
Вокально – хорова вправа № 2
А тепер знову перший варіант "Ave Maria ". Заспіваємо на тоніці МІ:
Прикрасимо цю мелодію – вправу другим голосом:
А тепер змінимо музичну фарбу – заспіваємо цю ж мелодію у мінорі:
в) Розучування: Вокаліз на тему " Ave Maria " Дж.Качіні
Зверніть увагу на нотний запис:
- Який розмір ?
- Яка будова ?( 2 речення, звернути увагу на повторюваність тактів)
- настроювання у тональності та спів основних ступенів ладу;
- сольфеджування з тактуванням по реченнях;
- виконання вокалізу на голосний " а ";
- виконання з текстом;
- робота над виразністю фраз і динамікою;
- виконання із супроводом.
IV. СЛУХАННЯ МУЗИКИ: Дж.Качіні " Ave Maria "
Діти, ми з вами вивчили Вокаліз на тему " Ave Maria " Дж. Качіні.
Джуліо Качіні – італійський композитор XVI століття, який написав одну з найкращих молитв " Ave Maria ".
Послухаємо цю дивну музику.
Завдання перед слуханням: спробуйте підібрати слово – символ до цієї музики, яке б уособлювало образ вашої мами.
Слухання: Дж.Качіні " Ave Maria "
Обговорення змісту та характеру звучання:
Я почну, а ви продовжуйте: " Ave Maria " – Милосердя…(любов, вічність, життя…)
У кожного своє слово – символ, але всі вони правильні, адже вони говорять про маму! Тому кожен із вас впише у свій альбом те слово, яке найбільше припало до його душі.
V. СПРИЙМАННЯ ТВОРІВ ЖИВОПИСУ
Як гарно ми вписали у свій альбом музику Джуліо Качіні.
- А чи не звучить " Ave Maria " ось на цих картинах?( репродукції на дошці)
Вдивіться уважно в картину Рафаеля "Сікстинська мадонна" та спробуйте уявити, які почуття охоплювали її автора під час створення образу Богоматері, а також уявити музику, яка могла б так само натхненно відтворити цей образ.
- Якою постає у вашій уяві ця музика?
- Чи може вона бути яскравою, танцювальною або рішучим маршем?
Рафаель (1483-1520), як істинний син доби Відродження, був дуже талановитим художником, архітектором, майстром портрету, майстром декору. Але й донині його знають перш за все як творця чудових "Мадонн". Сучасники називали Рафаеля Санті "божественним Санті". Його коротке життя (він прожив лише тридцять сім років) було щасливим, наповненим натхнення і творчими пошуками. Образ Мадонни, жінки – матері, втілений художником у різних його творах, є поєднанням ніжності, доброти з величчю, що переростає в гімн материнству.
Подивіться на його "Сікстинську мадонну".
- Кого ми бачимо на передньому плані картини? ( прекрасна молода жінка з дитиною на руках)
- Хто оточує Мадонну? (постаті святих Сікста, Варвари та янголят)
- По чому ступає Мати ? (йде хмарами назустріч долі)
- Вдивіться у їх обличчя ? (у Мадонни гладке волосся, високий лоб, круглий овал обличчя,у погляді – доброта, ніжність і смуток, тривога)
Так, молода мати та її дитя нескінченно зворушливі, простодушні. В обличчі і погляді немовляти є щось недитяче – прозорливе і глибоке, а в обличчі матері – дитяча чистота.
VI. СЛУХАННЯ МУЗИКИ: Ф.Шуберт " Ave Maria "
Спробуємо порівняти засоби виразності образотворчого та музичного мистецтва у відтворенні образу жінки - матері.
" Ave Maria " – один з найкращих вокальних творів видатного австрійського композитора Франца Шуберта. За 31 рік свого життя він зазнав численних випробувань. Основні риси характеру композитора – життєрадісність, доброта і скромність відтворилися в його музиці простими, світлими і щирими почуттями. Саме висвітлення найрізноманітніших людських почуттів є головним змістом творчості Франца Шуберта. Серед його творів у різних музичних жанрах понад 600 пісень.
Завдання перед слуханням: зверніть увагу на ніжне та водночас урочисто – схвильоване звучання мелодії пісні Франца Шуберта "Ave Maria".
- Якими засобами музичної виразності відображено образ Марії?
- Яка роль супроводу у цьому творі? Чи може він бути іншим?
- Що споріднює образи картини Рафаеля та пісні Ф.Шуберта? (величний образ Діви Марії – жінки – матері, що дарує нове життя; музика цього твору - наче священна ікона)
Діти, у кожного з вас є свій найдорожчий, найрідніший образ жінки – образ матері. У кожного з вас своя мама, але всі вони такі схожі, бо однаково з любов’ю піклуються про найдорожче, що є у їх житті – про вас. Біля мами спокійно, затишно.
Мама в кожного з нас єдина, ви для неї найдорожчі, найкрасивіші, ви ж її діти.
Подивіться на фотографії своїх мам. Опишіть портрет своєї матусі.
(Очі у моєї матусі голубі, як волошки. Погляд у неї ніжний, як перша весняна квіточка, добрий, як наша земля. У мами рожеві пестливі уста. Своїми працьовитими руками вона ладна приголубити всіх дітей світу. А обличчя, як сонечко, випромінює тепло по всьому світу. Ось така моя матуся. Я її дуже люблю!)
VІІ. ВОКАЛЬНО – ХОРОВА РОБОТА
Усі ми зростали під мамині колискові. А потім самі вчилися співати про маму. Кожен про свою і про всіх матерів на світі, бо ж материнство, святе і прекрасне, в усі віки було оспіване та увічнене митцями.
Я пропоную вам пригадати та виконати ваші улюблені пісні про маму .
Виконання : " Колискова для мами" , Н.Май;
" Пісенька про матусю " , Н.Май;
" Матусина молитва " , В.Патик
- Діти, а що таке молитва?
- Яка сила маминою молитви?
- А за кого і за що молитесь ви?
Я пропоную вам вивчити "Молитву за матір" і попросити у пречистої Діви Марії щастя, долі, здоров’я для наших найрідніших людей – для мам.
Розучування : " Молитва за матір " , Т.Штембурська
VІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Підсумкове тестування, або відповіді на запитання:
- Кому був присвячений урок? ( група " Літератори ")
- Яка музика звучала на уроці? ( група " Музиканти ")
-З якими живописними творами ви познайомилися?(група "художники")
Оцінювання музично – творчої діяльності учнів на уроці.
Про що б не складали люди казки – літературні, поетичні, музичні, живописні – але найкращим образом у них залишається образ Матері, Мадонни, Марії! Цьому образу ми сьогодні присвятили цілий альбом.
Але в ньому ще стільки пустих сторінок, тому вдома я пропоную вам доповнити його картинами інших художників, музичними молитвами "Ave Maria" різних композиторів. Я думаю, що цей альбом ви зможете подарувати своїм мамам , адже у другу неділю травня – відзначатиметься всесвітній День Матері.
А зараз я пропоную вам кожному сказати декілька слів про свою маму і написати її ім’я на аркуші паперу.
(Діти говорять про своїх мам, пишуть їх імена – технологія "Мікрофон")
Мати — початок усього, берегиня роду людського. Незмінну любов, ласку, ніжність і тепло дарує вона своїм дітям, оберігаючи їх. Тільки мати нічого не пожаліє для своєї дитини, це вона у хвилину небезпеки ніколи не думатиме про себе, все віддасть для того, щоб захистити свою дитину, зазнає будь-яких труднощів, страху, сумнівів. Вона оберігає нас, зігріває, зупиняє нас перед безоднею. Мати тяжко страждає, якщо її дітей спіткає лихо, і розцвітає, стає молодшою, веселішою, сильнішою, коли бачить, що її діти виросли порядними людьми. Все-все, що є в нас найкращого, — все від неї, від рідної неньки. За мамину ласку і любов, за її недоспані ночі і колискові пісні, за її добрі і ніжні слова, за її лагідну вдачу і науку ми дякуємо їй.
А ось ці слова, діти, підійдуть для останньої сторінки альбому.
Прочитаємо всі разом їх: Мадонно – Мамо, я тобі
Вклоняюся з любов’ю до землі,
Твою усмішку та ім’я
У серці збережу на все життя!
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
- доповнити створений альбом картинами інших художників, музичними
молитвами " Ave Maria " різних композиторів;
- юним художникам пропонуємо взяти участь у виставці живописних
робіт " Хай завжди буде мама!";
- юним композиторам – у конкурсі на кращу " Мелодію для мами";
- юним поетам - у конкурсі на кращий вірш " Моїй матусі "
X. ВИХІД: "Ave Maria ", Ф.Шуберт