Конспект уроку "Образ материнської любові"

Про матеріал

Запропонований мною урок можна використати для проведення як у 5-му, так і в 6-му класі, а частину матеріалу навіть у виховній роботі. Музичний матеріал для вокально-хорової роботи можна змінити на власний розсуд. Репродукції картин також можна підібрати, відовідно до віку учнівської аудиторії. З власного досвіду додам, що вагому частку часу на уроці займає перевірка домашнього завдання, бо кожній дитині хочеться продемонструвати результати своєї творчої праці над альбомами.

Перегляд файлу

1

 

 Урок музичного мистецтва у 5 класі

Тема  уроку:    Образ материнської любові

Мета уроку:    розкрити образ матері, материнської любові через

                          живописний образ Мадонни і  музичний образ  молитви

                         "Ave  Maria "

Завдання:     

  • розкрити можливість внутрішнього (через уяву людини) зв’язку візуального та музичного видів мистецтва;
  • визначити характерні риси творів мистецтва, в яких відображено образ матері, материнської любові;
  • розвивати образно – асоціативне мислення учнів, особисті естетичні уподобання; вокально – хорові навички (ланцюгове дихання, кантиленний спів, двоголосся); вміння аналізувати, порівнювати; творчі здібності учнів;
  • виховувати    любов  до жінки – матері, бажання створювати власні твори мистецтва, які оспівують образ материнської любові

Музичний матеріал:      "Ave Maria ", Ф.Шуберт;

                                         "Ave Maria ", Дж.Качіні  ;

                                "  Колискова для мами" , Н.Май;

                                "  Мама – первое слово " ;

                                "  Пісенька про матусю " , Н.Май;

                                "  Матусина молитва  " , В.Патик;

                                "  Молитва за матір " , Т.Штембурська

Обладнання:  музичний інструмент, музичний центр, диски, нотна дошка,наочність,  портрет  Ф.Шуберта,  репродукції картин (Рафаель Санті " Сікстинська мадонна"), підручник з музичного  мистецтва 5 клас, фонохрестоматія

Тип уроку:    урок  поглиблення теми

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

I.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

      1. Вхід до класу: " Ave Maria " , Ф.Шуберт

        2. Музичне вітання: " Добрий день вам! "

  II. Оголошення теми уроку

  Поглянемо на ці репродукції картин… (демонструються репродукції картин).

  - Хто є головним образом картин? ( матір з немовлям, Свята Марія з Ісусом,Мадонна, Богоматір).

  Так. Це образ матері, який у творах живопису ми можемо зустріти під назвою Мадонна, Богоматір, Свята Марія.

  Наш сьогоднішній урок буде присвячений цьому образу, оспіваному у мистецтві (на дошці записано тему уроку:" Образ материнської любові "). А композитори й музиканти, звертаючись до Божої Матері велично промовляють: " Ave Maria "!

  Сьогодні ми спробуємо стати творцями цього образу. І ви побачите, що образ найдорожчої у світі людини може створити кожен із  нас.

  Перевірка домашнього завдання. Я пропонувала вам вдома створити незвичайний альбом, який буде наповнений образом матері. Я бачу,  що перші сторінки ваших альбомів займають фотографії вашого дитинства, фотографії ваших мам. Це, мабуть, ваші улюблені фотографії?! Окрім фотографій  у вас є малюнки,а найголовніше – ваші  вдячні  і найщиріші слова, присвячені  рідним матусям.

   - А як би ви, діти, назвали свої незвичайні альбоми, наповнені образом матері?  

      - А  чи можна назвати такий альбом " Ave Maria "?     

ІІІ. ВОКАЛЬНО – ХОРОВА  РОБОТА

    а)  Бесіда про молитву " Ave Maria "

- Звідки ж з’явилися ці слова " Ave Maria "?  

      " Ave Maria " у перекладі з латині означає " Радуйся, Маріє ". Цими словами вітав Діву Марію архангел Гавриїл, який був посланий Богом у місто Назарет сповістити Марію про народження Ісуса Христа. Його привітання, яке дослівно звучало так: " Радуйся, Маріє, Господь із Тобою. Благословенна Ти між жінками і благословенний плід лона твого – Ісус!", – із приходом християнства стало одним із найважливіших розділів католицької меси, де воно, власне,  і звучить як " Ave Maria ". У православній літургії звернення до Марії має такий зміст: " Богородице Діво, радуйся ".

б) Розспівування

    Вокально – хорова вправа № 1

 У ваших незвичайних альбомах, діти, живописні, літературні сторінки,а музичною сторінкою нашого альбому будуть святі слова               "Ave Maria ", але кожен із вас проспіває їх так,як підказує йому серце. Я лише настрою у характері  й тональності нашої молитви.

  • А що таке молитва ?( звертання до Бога, до святих)

Послухайте тоніку. Заспівайте.

 

      А тепер, за бажанням, по одному спробуйте заспівати свою мелодію "Ave Maria ", а ми усі повторимо її.

(Учні імпровізують різні мелодії. Даю різні настройки, рухаючись вгору малими секундами до мі – мажору)

               - Скажіть, чия мелодія  "Ave Maria " вам сподобалася найбільше ? Чому? Виконаємо її ще раз.

       Вокально – хорова вправа № 2

 А тепер знову перший варіант  "Ave Maria ". Заспіваємо на тоніці МІ:

 

 

             Прикрасимо  цю мелодію – вправу другим голосом:

 

 

              А тепер змінимо музичну фарбу – заспіваємо цю ж мелодію у мінорі:

            в)  Розучування:  Вокаліз на тему " Ave Maria " Дж.Качіні

                   Зверніть увагу на нотний запис:

 

 

               - Який розмір ?

                - Яка будова ?( 2 речення, звернути увагу на повторюваність тактів)

   - настроювання у тональності та спів основних ступенів ладу;

   - сольфеджування з тактуванням по реченнях;

   - виконання вокалізу на голосний " а ";

   - виконання з текстом;

   - робота над виразністю фраз і динамікою;

   - виконання із супроводом.

 IV.   СЛУХАННЯ  МУЗИКИ:  Дж.Качіні " Ave Maria "

 Діти, ми з вами вивчили Вокаліз на тему " Ave Maria " Дж. Качіні.

 Джуліо Качіні – італійський композитор XVI століття, який написав одну з найкращих молитв " Ave Maria ".

 Послухаємо цю дивну музику.

            Завдання перед слуханням: спробуйте підібрати слово – символ до цієї музики, яке б уособлювало образ вашої мами.

             Слухання:   Дж.Качіні " Ave Maria "

Обговорення змісту та характеру звучання:

  • Чи підходить ця музика до сторінок нашого альбому?
  • Чи нагадує вам ця мелодія маму?  Чим саме?(наспівністю,світлим і одночасно сумним характером – немов мамині очі, ніжною мелодією, схожою на мамину колискову…)
  • Чи змогли ви  підібрати слова-символи до цієї музики?

Я почну, а ви продовжуйте: " Ave Maria " – Милосердя…(любов, вічність, життя…)

У кожного своє слово – символ, але всі вони правильні, адже вони  говорять про маму! Тому кожен із вас впише у свій альбом те слово, яке найбільше припало до  його душі.

V. СПРИЙМАННЯ ТВОРІВ ЖИВОПИСУ

   Як гарно ми вписали у свій альбом музику Джуліо Качіні.

-  А чи не звучить " Ave Maria " ось на цих картинах?( репродукції на дошці)

Вдивіться уважно в картину Рафаеля "Сікстинська мадонна" та спробуйте уявити, які почуття охоплювали її автора під час створення образу Богоматері, а також уявити музику, яка могла б так само натхненно відтворити цей образ.

-  Якою постає у вашій уяві ця музика?

- Чи може вона бути яскравою, танцювальною або рішучим маршем?

Рафаель (1483-1520), як істинний син  доби Відродження, був дуже талановитим художником, архітектором, майстром портрету, майстром декору. Але й донині його знають перш за все як творця чудових "Мадонн". Сучасники називали Рафаеля Санті  "божественним Санті". Його коротке життя (він прожив лише тридцять сім років)  було  щасливим, наповненим  натхнення і творчими пошуками. Образ Мадонни, жінки – матері, втілений художником у різних його творах, є поєднанням ніжності, доброти з величчю, що переростає в гімн материнству.

Подивіться на  його  "Сікстинську  мадонну".

-  Кого ми бачимо на передньому плані картини? ( прекрасна молода жінка з дитиною  на руках)

-  Хто оточує Мадонну? (постаті святих Сікста, Варвари та янголят)

-  По чому ступає Мати ? (йде хмарами назустріч долі)

-  Вдивіться у їх обличчя ? (у Мадонни гладке волосся, високий лоб, круглий овал обличчя,у погляді – доброта, ніжність і смуток, тривога)

Так, молода мати та її дитя нескінченно зворушливі, простодушні.        В обличчі і погляді немовляти є щось недитяче – прозорливе і глибоке, а в обличчі матері – дитяча чистота.

  VI.   СЛУХАННЯ  МУЗИКИ:  Ф.Шуберт  " Ave Maria "

 Спробуємо порівняти засоби виразності образотворчого та музичного мистецтва у відтворенні образу жінки  - матері.

  " Ave Maria " – один з найкращих вокальних творів видатного австрійського  композитора Франца  Шуберта.  За 31 рік свого життя він зазнав численних випробувань. Основні риси характеру композитора – життєрадісність, доброта і скромність відтворилися в його музиці простими, світлими і щирими почуттями. Саме висвітлення найрізноманітніших людських почуттів є головним змістом творчості Франца Шуберта. Серед його творів у різних музичних жанрах понад 600 пісень.

Завдання перед слуханням:  зверніть увагу на ніжне та водночас урочисто – схвильоване звучання мелодії пісні Франца Шуберта  "Ave Maria".

- Якими засобами  музичної виразності відображено образ Марії?

- Яка роль супроводу у цьому творі?  Чи може він бути іншим?

- Що споріднює образи картини Рафаеля та пісні Ф.Шуберта?  (величний образ Діви Марії – жінки – матері, що дарує нове життя; музика цього твору  - наче священна ікона)

Діти, у кожного з вас є свій найдорожчий, найрідніший образ жінки – образ матері. У кожного з вас своя мама, але всі вони такі схожі, бо однаково з  любов’ю піклуються про найдорожче, що є у їх житті – про вас.  Біля мами  спокійно, затишно.

  • Хто вас вранці будить від сну ніжним поцілунком?
  • Хто щоденно дбає про те, щоб ви ні в чому не відчували незручностей?

  Мама в кожного з нас єдина, ви для неї найдорожчі, найкрасивіші, ви ж її діти.

Подивіться на  фотографії своїх мам. Опишіть портрет своєї матусі.

(Очі у моєї матусі голубі, як волошки. Погляд у неї ніжний, як перша весняна квіточка, добрий, як наша земля. У мами рожеві пестливі уста. Своїми працьовитими руками вона ладна приголубити всіх дітей світу. А обличчя, як сонечко, випромінює тепло по всьому світу. Ось така моя матуся. Я її дуже люблю!)
 

 

 

VІІ.  ВОКАЛЬНО – ХОРОВА  РОБОТА

           Усі ми зростали під мамині колискові. А потім самі вчилися співати про маму. Кожен про свою і про всіх матерів на світі, бо ж материнство, святе і прекрасне, в усі віки було оспіване та увічнене  митцями.

   Я пропоную вам пригадати та виконати ваші улюблені пісні про маму .

Виконання :  "  Колискова для мами" , Н.Май;

                       "  Пісенька про матусю " , Н.Май;

                       "  Матусина молитва  " , В.Патик

-  Діти,  а що таке молитва?

-  Яка сила маминою молитви?

-  А за кого і за що молитесь ви?

Я пропоную вам вивчити  "Молитву за матір"  і попросити у пречистої Діви Марії  щастя, долі, здоров’я для наших найрідніших людей – для мам.

Розучування :  "  Молитва за матір " , Т.Штембурська

 VІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

       Підсумкове тестування, або відповіді на запитання:

       -  Кому був присвячений урок? ( група " Літератори ")

  - Яка музика звучала на уроці? ( група " Музиканти ")

  -З якими живописними творами ви познайомилися?(група                 "художники")

Оцінювання музично – творчої діяльності учнів на уроці.

Про що б не складали люди казки – літературні, поетичні, музичні, живописні – але найкращим образом у них залишається образ Матері, Мадонни, Марії! Цьому образу ми сьогодні присвятили цілий альбом.

Але в ньому ще стільки пустих сторінок, тому вдома я пропоную вам доповнити його картинами інших художників, музичними молитвами "Ave Maria" різних  композиторів. Я думаю, що цей альбом ви зможете подарувати своїм мамам , адже у другу неділю травня – відзначатиметься всесвітній День Матері.  

         А зараз я пропоную вам кожному сказати декілька слів про свою маму і написати її  ім’я  на  аркуші паперу. 

        (Діти говорять про своїх мам, пишуть їх імена – технологія                            "Мікрофон")

      Мати — початок усього, берегиня роду людського. Незмінну любов, ласку, ніжність і тепло дарує вона своїм дітям, оберігаючи їх. Тільки мати нічого не пожаліє для своєї дитини, це вона у хвилину небезпеки ніколи не думатиме про себе, все віддасть для того, щоб захистити свою дитину, зазнає будь-яких труднощів, страху, сумнівів. Вона оберігає нас, зігріває, зупиняє нас перед безоднею. Мати тяжко страждає, якщо її дітей спіткає лихо, і розцвітає, стає молодшою, веселішою, сильнішою, коли бачить, що її діти виросли порядними людьми. Все-все, що є в нас найкращого, — все від неї, від рідної неньки. За мамину ласку і любов, за її недоспані ночі і колискові пісні, за її добрі і ніжні слова, за її лагідну вдачу і науку ми дякуємо їй.

А ось ці слова, діти, підійдуть для останньої сторінки альбому.

Прочитаємо всі разом їх:            Мадонно – Мамо, я тобі

                                                       Вклоняюся з любов’ю до землі,

                                                      Твою усмішку та ім’я

                                                      У серці збережу на все життя!  

  IX. ДОМАШНЄ   ЗАВДАННЯ:

        - доповнити створений альбом картинами інших художників, музичними

         молитвами  " Ave Maria " різних композиторів;

        - юним  художникам пропонуємо взяти участь у виставці живописних

           робіт " Хай завжди буде мама!";

        -  юним композиторам – у конкурсі на кращу " Мелодію для мами";

        -  юним поетам -  у конкурсі на кращий вірш " Моїй матусі "

X. ВИХІД:  "Ave  Maria ", Ф.Шуберт

 

 

 

 

docx
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
2549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку