Конспект уроку " Образ Різдва у повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі"

Про матеріал
конспект комбінованого уроку для учнів 6 класу вчителя зарубіжної літератури Стоянової Ганни Степанівни
Перегляд файлу

Зарубіжна література 6 клас

 

Тема: Образ Різдва у повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»

Мета:

навчальна: завершити цілісний аналіз повісті Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»; з'ясувати рівень розуміння учнями смислу тексту твору та авторської позиції; дослідити роль творчої сили добра в житті людини на прикладі історії життя Скруджа та його відродження;

розвиваюча: розвивати навички аналізу художнього твору, характеристики героїв, визначення художніх особливостей, уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;

виховна: виховувати повагу до людей, до традицій і звичаїв різних народів, на прикладі Діккенса та його героя поставити проблему необхідності самовдосконалення.

 

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, відео, презентації.

Тип уроку: комбінований

 

        

        Епіграф:    «Різдво!.. Ви чуєте? Лишень від звуків цього чарівного слова у небі починають співати невидимі дзвіночки, і здається, що от-от станеться дещо казкове. Чуєте?».

                                                                                      Олександр Дерманський

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

         Звучить пісня Леонтовича «Щедрик».

  1. Слово вчителя

Наближаються світлі і радісні дні – Різдво, Новий Рік. У цей час відбуваються різні дива. Особливо повний чудес Святий Вечір. Звичайні в інший час предмети та речі набувають чарівних властивостей.

Різдво – улюблене свято англійців, і в цьому письменник вбачав нагоду примирити ворогів, забути образи, встановити мир, злагоду і добрі стосунки між усіма людьми. “Різдвяні повісті” мали стати соціальною проповіддю в цікавій художній формі.

У дні Різдва кожна людина чекає на диво, бо душа її потребує цього, адже людина живе мрією, надією, бо так прагне прекрасного. Сьогодні ми будемо говорити про казкове переродження Скруджа та спробуємо з’ясувати динаміку його переродження, охарактеризуємо головного героя до подорожі і після.

 

 

 

Епіграфом до нашого сьогоднішнього уроку є слова сучасного українського письменника Олександра Дерманського: «Різдво!.. Ви чуєте? Лишень від звуків цього чарівного слова у небі починають співати невидимі дзвіночки, і здається, що от-от станеться дещо казкове. Чуєте?».

  1. Бесіда з учнями:

-         Яке з зимових свят ваше улюблене? Чому?

-         Чи є у вашій родині традиції святкування Різдва?

-         Які почуття викликає у вас епіграф нашого уроку?

-         Чи вірите ви у різдвяні дива? Можливо ви самі коли-небудь були свідком такого дива?

-         Чи знаєте ви літературні твори, у яких розповідається про різдвяні дива?

    

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

 

ІV. Актуалізація опорних знань

  1.  Тестування. «Чи знаєте ви зміст повісті?»

Давайте згадаємо, що ми дізналися про головного героя повісті «Різдвяна пісня у прозі».

 

1. Головний персонаж «Різдвяної пісні у прозі» очолював контору:

А) «Скрудж і Кретчит»; Б) «Скрудж і Марлей»; В) «Скрудж і Скрудж».

 

 2. «Які дурниці!» - так Скрудж сказав про:

 А) прогулянку; Б) Різдво; В) Новий рік.

 

3. На святковий обід Ебенезера запросив:

А) компаньйон; Б) клерк; В) племінник.

 

4. Скільки духів приходило до Скруджа:

 А) два; Б) три; В) чотири?

 

5. Хто з духів був убраний у «простий зелений балахон чи то мантію»:

А) Дух Минулого Різдва; Б) Дух Нинішнього Різдва; В) Дух Майбутнього Різдва?

 

6. Хворого хлопчика з родини Кретчитів звали:

 

А) Пітер; Б) Том; В) Тім.

 

7. До зустрічі з духами Скрудж був:

А) хворим; Б) добрим; В) злим.

 

 8. Що стало кульмінаційним моментом подорожі Скруджа з Духом Майбутнього Різдва :

А) Скрудж побачив себе старим; Б) Скрудж побачив власну могилу;

В) Скрудж побачив власну матір.

 

9. Компаньйона Марлі звали:

А) Джеймс; Б) Якоб; В) Джордж.

 

10. За чим послав Скрудж клерка після Різдва, коли той прийшов на роботу в контору:

А) індичкою; Б) вугіллям; В) папером?

 

11. Для малого Тіма Скрудж став:

А) другим батьком; Б) хрещеним батьком; В) другом.

 

12. За жанром "Різдвяна пісня у прозі" це:

А) роман; Б) повість; В) оповідання.

 

  1. Взаємоперевірка .

 Ключ: 1Б, 2Б, 3В, 4Б, 5Б, 6В, 7В, 8Б, 9Б, 10Б, 11А, 12Б.

  1.  Складання сенкану «Скрудж»

-Скрудж

-Жорстокий, милосердний.

-Подорожує, пригадує, перероджується.

-Маєш дбати про Різдво в душі.

-Віра.

(Запис у зошитах  теми, епіграфа уроку)

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

 

  1. Повідомлення підготовлених учнів про традиції святкування Різдва

 

                                             Різдво в Англії

       Святкують католицьке Різдво англічани з 24 на 25 грудня. Британці починають підготовку до святкування різдва 24-денним постом. У ці дні в будинках з’являються спеціальні календарики, з прорізаними віконцями за кількістю днів посту. Щодня відкривається лише одне віконце, за яким ховається картинка або вірш про Різдво. Так відраховуються дні до свята.

       Саме в ці дні починається прикраса свої будинки вінками з гостролиста, плюща і омели. За переказами, це захищає житло від відьом і дарує всім домочадцям довгі літа. До цих пір в Англії існує звичай цілуватися під гіллям омели, якими прикрашаються в будинку навіть люстри і світильники.

        Загодя варто заготовити і різдвяні шкарпетки, які в Різдво підвішують біля каміна. Цей звичай виник завдяки чудесній історії, в якій добрий різдвяний дід подорожує по димових трубах, щоб дарувати подарунки дітям.

          Плум-пудинг виготовляють з хлібних крихт, борошна, яловичого ниркового жиру, горіхів, спецій і сухофруктів. Готується він заздалегідь, а потім кілька тижнів вистоюється в прохолодному місці в спеціальній формі. У пудинг обов’язково вкладають дрібні «срібні» монетки, які повинні принести удачу.

          Напередодні Різдва прикрашається ялинка, верхівку якої вінчає різдвяна зірка або ангелок. Головна ялинка країни, прикрашена в досить суворої манері лише вертикальними гірляндами з енергозберігаючих лампочок, встановлюється на головній площі країни.

         Так як святкують Різдво після закінчення посту, англійський стіл немислимий без запеченої індички.

 

                                             Різдво в Україні

         В Україні Різдво починають святкувати в Святий вечір - 6 січня, тоді ж і закінчується різдвяний піст.
          Напередодні Різдва - 6 січня (цей день звали Вілія) ще вдосвіта господар і господиня готували Божу їжу - кутю та узвар. Для цього особливим чином у печі накладалися дрова, які годилося запалювати "живим вогнем" (потерши деревом об дерево, або кресалом), в пізнішій традиції вже користувалися сірниками.
Потім брали Рай-Дідуха й сіно та несли до оселі, де господиня зустрічала їх з книшем та запаленою свічкою. Згодом усі разом встановлювали Дідуха на покуті, встеляли сіном стіл та долівку.

Згідно традиційного українського світогляду Рай-Дідух вміщав у собі дідухів-пращурів, духу житла, добрих духів-Лада.До тих пір поки Рай-Дідух стоїть на покуті суворо заборонялося виконувати будь-яку роботу, окрім догляду за худобою. У цю пору господині навіть виносили з оселі віника, щоб не підмітати в хаті.

          Готуючись до вечері, родина вбирала ошатний одяг й нетерпляче чекала першої зорі на нічному небі, бо цілий день потрібно було постувати й нічого не їсти.Вийшовши на подвір'я, діти стежили за небом і з появою зірки, заходили в хату й сповіщали довгождану звістку. З цього моменту можна було розпочинати Святу Вечерю.

          Сучасним господаркам не слід плутати вечерю, приготовану на Святий вечір, і сімейну вечерю на Різдво Христове.
В Україні вечірня трапеза на Святий вечір, 6 січня, супроводжується багатьма традиціями і обрядами. Напередодні Різдва церква наказувала строгий піст - цілий передріздвяний день віруючим не можна було їсти і пити.     

                Першим за стіл сідав господар, а за ним по старшинству й інші. За традицією, на Святвечір, мало бути "багато" страв - 12 пісних страв: кутя, узвар, горох, капусник, рибні страви, голубці, борщ, вареники, млинці, каша, пиріжки, гриби. Після вечері, яка тривала кілька (3-4 ) годин, кутю та деякі інші страви не прибирали зі столу, а залишали для духів, які будуть сідати за Святу вечерю вдруге. Для них також ставили склянку води і чистий рушник.
              Вважалося доброю прикметою, коли на Святу Вечерю приходили одинокі, бідні, неприкаяні люди. Їх щедро приймали й догоджати.
           У Вілію, напередодні Святої Вечері, не годилося ходити в гості чи до іншої хати, а також нічого не позичали. Всі намагалися бути вдома разом і навіть подорожуючі воліли повернутись до цього дня додому. Після вечері люди починали співати колядки, які ще з дохристиянських часів присвячувалися створенню Світу, Богу-сонцю, урожайності і приплоду домашньої живності.

 

  1. Асоціативний ряд

-         Запишіть, які асоціації виникають у вас із образом Різдва.

 

Р – радість, родина

І – іскра, ікона

З – зірка

Д – диво, добро

В – вогонь, веселощі

О – очікування

  1. Слово вчителя.

Різдвяні твори схожі на казку: у них відбуваються фантастичні подорожі, чарівні перевтілення.

-         Ми поринемо у світ літературних героїв різних народів. Їх об’єднує одне – всі події відбуватимуться в різдвяну ніч чи напередодні. І, звісно, без вигадки, фантастики не обійтися.

-         Що таке фантастика?

-         В яких жанрах фольклору найчастіше використовується цей прийом?

         (Елементи фантастики найчастіше застосовуються в казках, легендах, переказах ).

-         Назвіть жанр твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».

 

  1. Запис до літературознавчого словничка

Я пропоную вам записати ці терміни до словничка.

Фольклор – це усна народна творчість.

Фантастика – це різновид літератури, в якому автор вигадує нереальні явища, події.

Повість – прозовий твір, що має розгорнутий сюжет, широко охоплює події з життя головного героя, має певну кількість другорядних персонажів.

Деградація - поступове виродження, занепад, рух назад.  (Антоніми до слова «деградація» – відродження, переродження, зміни на краще).

 

  1. Фізкультхвилинка « Зимова казка».

 

  1. Слово вчителя

        А тепер відстежемо шлях Скруджа до нового життя, до духовного відродження.

    (на слайді зображені три види одягу:

- білосніжна туніка, поділ вбраний літніми квітками, на рукаві-гілочка гостролисту;

- зелений балахон, зверху – віночок із гостролисту, зі сніжинками;

- чорний саван).

     Ось ці три Привиди змінили життя Ебенезера Скруджа.

 

  1. Гра «Впізнай героя».

Учитель зачитує рядки із тексту (на фоні уривку із «Симфонії №1» Г. Малера):

-« Сріблясте, мов сиве від старості волосся спадало гостеві на потилицю і на плечі, на щоках рожевів рум’янець. Вбрана була ця істота в якусь білосніжну туніку, оперезану прегарним осяйним поясом, і тримала в руці зелену гілочку гостролисту, на подолі – літні квіти, з тімені бив ясний струмінь чистого світла».

(на фоні музики композитора ІІ половини ХІХ ст. Гюстава Малера «Симфонія №1 Ре-мінор», фрагмент ІV частини).

-« Вбраний … був у простий зелений балахон, чи то мантію, оторочену білим хутром. Це вбрання висіло на ньому так вільно, що відкритими лишалися широкі груди. На голові, крім вінка з гостролисту, поблискували крижинки. Бадьорий голос, нескута постава, радісний вигляд».

(Привид Нинішнього Різдва)

(на фоні музичного твору Г.Свиридова «Заметіль»)

- Схоже на чорний саван Привидове одіяння закривало йому голову, обличчя, стан, лишаючи видимою тільки одну простерту вперед руку. Постать висока, величава. Її таємнича присутність сповнює душу якимось похмурим жахом.

(Привид Прийдешнього Різдва)

 

  1. Робота з текстом:

 

-         Знайдіть,будь ласка, у творі рядки, в яких автор показує, як люди ставилися до Різдва, як готувалися до нього.

«…люди, які згрібали сніг із дахів, були надивовижу бадьорі й веселі. Вони задерикувато перегукувалися один з одним, а часом і запускали  в  сусіда  сніжкою – значно менш небезпечною бомбою, аніж та, що злітає часом із язика, - і весело реготали, якщо бомба втрапляла в ціль, і ще веселіше – якщо пролітала мимо. Двері крамничок із курятиною були напівпрочинені, а бакалійні прилавки переливалися всіма барвами веселки. Тут стояли величезні круглі кошики з каштанами, схожі на обтянуті жилетами животи веселих старих джентельменів…Тут були пухкі, темно-коричневі печені яблука, які вигідно відтіняли яскраву жовтизну лимонів і апельсинів і всім своїм апетитним виглядом наполегливо переконували вас принести їх додому в паперовому пакеті і з’їсти на десерт.»

-         Скажіть, як характеризує Скруджа його ставлення до Різдва? ( Він не релігійна людина, йому байдужі традиції, що ще більше підкреслює його самотність і відокремленість від людей).

Для головного героя Різдва як свята не існувало. Але навкруги всі люди з нетерпінням очікували на нього. Деякі учні класу на минулому уроці отримали випереджаюче завдання : «Підготувати розповіді про традиції Різдва в Англії та Україні» .

-         Знайдіть і зачитайте портрет Скруджа (на екрані –  Скрудж)

-         Чому герой відкликається на будь-яке ім’я?  Що це значить?

-         Що про Скруджа говорили в місті?

-         Доведіть, що Скрудж – скнара.

 

9. Складання таблиці:

Характер Скруджа

Зміни

До подорожі

Після подорожі

1.Риси обличчя

Старечі, сковані

Помолодів, щасливий

2.Голос

Скрип

Усміхнений

3.Настрій

Сувора похмурість

Весела душа

4.Ставлення до людей

Постійне бурчання

Говорить ласкаві слова

5.Ставлення до Різдва

«Та згинь зі своїми святцями»

«Бажаю усім щастя!»

 

 

VІ. Підсумок уроку.

1. Слово вчителя.

 Переродження героя «Різдвяної пісні у прозі» Скруджа є характерною рисою різдвяної повісті, але це є і вірою самого Чарльза Діккенса, автора, у щирість людини, у добро, яке завжди перемагає зло. Скрудж стає кращим, бо навколо нового багато людей з високими моральними цінностями. І під впливом їх Ебенезер духовно відроджується.

       2. Підсумкова бесіда:

- Чи здатні ви вибачити Скруджу?

- Чи має право людина робити помилки?

- Чи прощає свого героя автор?

 

  1. Асоціативний ряд.

Підібрати асоціації до слова «щастя»

Щ- щирий

А- активний

С- свято

Т- традиції

Я- янголи

 

VIІ.Домашнє завдання (на вибір)

1.   Написати есе на тему «Моє різдвяне диво».

2.  Скласти сенкани «Скрудж до Різдва» і «Скрудж після Різдва»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Золотавіна Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 січня
Переглядів
574
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку