Конспект уроку зарубіжної літератури у 6 класі

Про матеріал
Розробка уроку зарубіжної літератури у 6 класі. Тема. Подорож Скруджа в Різдвяну ніч у часі та просторі. Причини деградації Скруджа та його переродження.
Перегляд файлу

1

 

     Тема. Подорож Скруджа в Різдвяну ніч у часі та просторі. Причини деградації Скруджа та його переродження.

       Мета: навчити учнів аналізувати зміст художнього твору та характеризувати головного героя; допомогти шестикласникам зрозуміти причини деградації Скруджа та його переродження; розвивати логічне мислення, зв'язне мовлення, творчу уяву, навички виразного читання; виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати.

      Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, відеоверсія твору.

      Тип уроку: комбінований.

    

Хід уроку

 

…Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.

Ч. Діккенс

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

(Вступне слово вчителя)

На сьогоднішньому уроці нас чекає незвичайна подорож. Вона станеться у Святвечір – тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли здійснюються всі мрії й бажання, стають реальними найфантастичніші речі. Ви знаєте, що Різдво – це велике свято, торжество світла і добра, день очищення душі від усякого зла. У різдвяні дні відбуваються різні дива і ми в цьому разом з вами переконаємося. Сьогодні ми будемо мандрувати разом з головним героєм - паном  Скруджем у часі, з'ясуємо причини деградації та осмислимо його переродження!

ІІІ. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

 Бесіда

- Діти, прослухайте ці поетичні рядки і дайте відповідь на запитання: «Про кого йде мова?»

Різдво – велике свято – дурницею назвав.

Цим дуже всіх присутніх герой наш здивував.

Його вітають – він не розуміє,

Радіють всі, а він не сміє.

Що ж то за людина є, яка Різдва не визнає? (Скрудж)

Домашнім завданням було виписати цитати з твору, які характеризують образ Скруджа. Ними ви будете користуватися протягом уроку. Крім того, ми будемо працювати з таблицею, яку поступово разом заповнимо. «Подорож Скруджа в часі та просторі».

 

Етапи подорожі

 

Викликаний ними душевний стан Скруджа: почуття, переживання. Висновки героя.

 

 

І подорож з Духом Минулого

 

 

 

 

 

Скрудж заплакав, упізнавши самого себе, він відчув провину за те, що зрадив друзів та кохану дівчину, усвідомив, що істинне щастя – це любов до людей!

 

 

ІІ подорож з Духом Теперішнього

Прокинулась совість, з'явилось співчуття до хворого Тіма, усвідомив, що тепло родинного вогню цінніше за гроші. Зрозумів жорстокість своїх слів та вчинків.

ІІІ подорож з Духом Майбутнього

Відчуває каяття за свої вчинки, усвідомлює, що справжнє щастя – це добрі справи, а не гроші. Вирішує повністю змінитися і виконує це.

 

 

 

Вчитель. Отже, Скрудж не визнає свята людяності, доброти, милосердя. А що ж визнає Скрудж?(Гроші)

- Зачитайте його портретну характеристику

-Чому герой так не любить Різдва. Що він про нього говорить?

- А що говорили про Скруджа в місті?

- Доведіть, що він скнара.

- Які ще риси характеру притаманні Скруджу ? Підтвердіть їх цитатами з тексту!

- Хто з'являється до нього вночі?

-Яка мета цього візиту?

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Отже, І подорож. Завдання.

 Перекажіть коротко подорож з Духом минулого свята

Бесіда.

- Як виглядав Дух Минулого Різдва? Чому з його ковпака бив угору ясний струмінь чистого світла?(Світло- це світло чистоти дитинства, його щирості, чесності.)

-  Навіщо Діккенс зображує подорож у Минуле?

Коментар вчителя. (Показати дитинство Скруджа, з'ясувати причини трагічних змін у житті героя, довести, що ця людина не була негідником і потворою. Чому ж вона стала такою? Йдеться про деградацію героя.

 Словникова робота

Деградація – поступове погіршення, занепад, втрата якихось властивостей.

-        Які ж причини деградації Скруджа як особистості?

Колективне складання схеми «Ланцюжок помилок Скруджа»

 

 

 

 

  

 

 

 

Втрата людських почуттів призвела до деградації особистості!

- Які ж зміни зі Скруджем відбулися після І подорожі? (запис в таблицю)

                   Слово вчителя

На сторінках повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» зображено життя однієї сім'ї – родини Кретчитів. Якою ж вона постає перед нами?

Інсценізація «Зустріч з Бобом Кретчитом»

Моє шанування! Мене звати Боб Кретчит. Я служу у конторі містера Скруджа. Платить він малувато, усього 15 шилінгів на тиждень. Але я, чесно кажучи, радий і тому. Сім'я у мене велика і дружна: дружина і п'ятеро дітей! Я усіх їх так люблю, що сказати не можу! Боже, який я щасливий, що вони у мене є! Жаль тільки, що крихітка Тім каліка: він не ходить. Ох, якби були гроші на його лікування! Та нічого, Бог дасть зберемо. Вибачте мені, я щось дуже заговорився з вами. А мої чекають на мене. Адже сьогодні різдвяний вечір. З Різдвом вас! Бувайте!

-        Як ви гадаєте, Боб Кретчит сказав правду, що він щасливий?

-        Я пропоную вам в цьому переконатися, переглянувши фрагмент мультфільму і дати відповідь на запитання: «З якою метою Дух Теперішнього Різдва привів Скруджа саме до цієї бідної родини?»

Отже, увага на екран!

Бесіда за переглянутим

-Чому всі були такі веселі, адже сім'я бідна?

-Чому Боб запропонував тост за містера Скруджа, адже той не зробив йому нічого доброго.

- У чому полягає щастя Боба Кретчита? (У дружній родині)

               - Так з якою метою Дух Теперішнього Різдва привів Скруджа саме до цієї бідної родини? (Як відомо, Скрудж не мав сім'ї. Дух хотів показати йому тепло родинного вогню, достукатися до його серця. А ще й те, що не гроші є головними у житті.)

- Після сім'ї Кретчитів, куди відправилися Дух Теперішнього Різдва з Скруджем? (В родину племінника Фреда)

- Які слова про себе почув Скрудж у цій родині?

Коментар вчителя.

Тобто Скрудж побачив і почув своє ставлення до оточуючих і їхнє ставлення до себе.

              - Які ж зміни зі Скруджем відбулися після ІІ подорожі? (запис в таблицю)

Слово вчителя

Наш герой зробив для себе певні висновки, а я пропоную вам вправу «Займи позицію».

 

Інтерактивна вправа «Займи позицію»

На дошці записано:

Щастя – це:

          Гроші, влада, здоров'я, друзі, рідні, любов, багатство, слава. можливість займатися улюбленою справою

 

Слово вчителя

Подорожуємо далі і час нам проаналізувати останню ІІІ подорож Скруджа із Духом Майбутнього.

Виразно зачитайте появу Духа Майбутнього!

-Чому Дух Минулого випромінював світло, а Майбутнього - пітьму?

- Перекажіть, що показав Дух Скруджу?

- Як ви гадаєте, що підштовхнуло героя звернутися з благанням до духа Майбутнього? Зачитайте це благання(« Я спокутую своє Минуле Нинішнім і Майбутнім, і спогади про трьох Духів завжди будуть жити в мені!»)

- Які ж висновки зробив Скрудж після подорожі? (Запис в таблицю)

 

  Висновок.  Під впливом різдвяної подорожі, серце Скруджа розтало і стало таким, як у нормальної людини, здатним на добро, милосердя, співчуття, щедрість, людяність. І тільки тепер Скрудж відчув себе щасливим. Ми з вами дійшли до геніального висновку: „Не гроші роблять людину щасливою, а людяність”. А дива творяться тільки на Різдво.

 


 

Зараз я вам пропоную намалювати і  заповнити схему «Шлях Скруджа до щастя» Впишіть риси характеру, які були притаманні йому до різдвяної подорожі і які стали притаманні після неї.

Схема намальована на дошці

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.

Складіть список добрих справ Скруджа (за змістом останнього куплета.)

VІІ.  Підсумок уроку.

-Які вічні істини розкрив у своїй повісті Ч Діккенс?

-Які висновки для себе ви винесли з цього уроку?

Наближається Новий рік, Різдво – Світлі й радісні дні, Які приносять добро в наші душі. Ці свята особливі, тому що в цей час відбуваються різні дива і здійсняються всі мрії та побажання.

 Творче завдання:

Я пропоную вам на новорічних іграшках та різдвяних зірках написати свої побажання один одному на свята. Ними ми будемо прикрашати нашу ялинку «побажань».

По черзі кожен ряд виходить, учні озвучують побажання і прикріпляють іграшки та зірки.

          Я рада, що немає в класі Скруджів, які не люблять Різдва. Дякую вам за такі гарні побажання. У всіх вони різні, але всі вони випромінюють добро, милосердя, щирість.

А це значить, що наш урок не був марним!

         Пам'ятаймо слова Діккенса: „Май душу, май серце, і будеш людиною на всі часи. Ми всі добре знаємо, що Різдво буває один раз на рік. Тож нехай наш урок стане приємною згадкою про це дивовижне свято і нагадуванням про те, що треба завжди жити  „у душевній чистоті, любові”, милосерді, співчутті.

Оцінювання учнів.

VІІІ. Домашнє завдання.

Підготуватися до написання контрольного твору «Що в житті людини найцінніше?»( За повістю Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»)

 

docx
Додано
17 січня
Переглядів
327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку