Конспект уроку: " Океани Землі"

Про матеріал
Конспект уроку з природознавства на тему: " Океани Землі" з розділу" Земля - наш космічний дім"
Перегляд файлу

Природознавство

4 клас

Розділ: Земля -  наш космічний дім

 

 

Тема: Океани Землі

 

Мета: ознайомити учнів із поняттям океани, їх розміщенням на карті півкуль; розкрити значення океанів для людини, вчити дітей працювати з географічною картою; розвивати пізнавальний інтерес, уміння працювати з додатковою літературою; формувати вміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль, узгоджено працювати в групах; виховувати дбайливе ставлення до природи,  до водного середовища, захоплюватися величчю природи.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення. Урок - конференція

Обладання: карта півкуль,  контурні карти,  малюнки тварин та рослин океанів, карти для груп, ребус, мультимедійна дошка, слайди, портрет Магеллана, казковий герой Нептун.

Хід уроку

І.Організаційний момент

- Діти, подивіться у віконечко. Посміхніться природі, посміхніться мені, своїм товаришам.

Поверніться і привітайтеся посмішкою гостям, які прийшли до нас на урок.

Сядьте, діти всі рівненько

Усміхніться  всі гарненько,

Настрій в подорож візьмемо,

Й мандрувати розпочнемо.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень

  1. Бесіда.
  • Яка пора року господарює? 
  • Який місяць осені? 
  • А чи знаєте ви, як наші предки називали листопад?

( Листогуб, листогубець, листовій, листотрус, листокідь, листоліт, напівзимник, ворота зими, грудкотрус. За Київської Русі цей місяць називали груднем, а сучасний грудень – студнем. Листопад – вересню – онук, жовтню – син, а зимі – рідний брат. )

2. Народний календар.

Листопад – ворота зими. Сьогодні 14 листопада за народним календарем свято Кузьми – Дем᾽яна. Кузьма – Дем᾽ян – коваль кує лід на землі і на воді. В народі говорять, що цього дня зима з осінню зустрічаються. За народним звичаєм в цей день починали різати курей на продаж. Жарили трьох курок і їли їх вранці, обід та ввечері, щоб птиця водилась.

  1. Виступ метеоролога.
  • Надіюсь нашій подорожі не завадить. Пролетимо над материками. А чому саме над материками?

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  •    Діти, пригадайте, яку тему ми вивчали на минулому уроці. Ми вивчали тему «Материки Землі». Ми зараз повторимо, як ви засвоїли цей матеріал.
  1. Вправа «Гімнастика для розуму»
  • Що таке материк?
  • Скільки материків на планеті Земля?
  • Який материк складається з двох частин?
  • Що розділяє Європу та Азію?
  • Чим різняться острів і півострів?
  • Назвіть найбільший на Землі острів?
  • Який півострів знаходиться на території України?
  • Чим материки відрізняються між собою?
  1.   Гра «Відгадай материк»
  • Цей материк майже повністю знаходиться у північній півкулі, він є найбільшим. (Це Євразія).
  • Третій за розміром материк, на якому є най родючіші в світі грунти. (Північна Америка).
  • Цей материк є найменший та найсухіший?  (Австралія).
  • Який материк називають «Королевою холоду»? (Антарктида).
  • На якому материку живе найбільший і найменший птах на Землі? (Африка. Найбільший птах – страус африканський, найменший - нектарниця).
  • Діти, а хто був уважний і назве мені материк, який ми не назвали?  (Південна Америка).

3. Тестова перевірка.

1. Скільки материків на нашій планеті?
а) 5

б) 6

в) 7

2. Материками називають великі ділянки суші,...

а) оточені з однієї сторони водою

б) оточені з двох боків водою

в) оточені з усіх сторін водою

3. Чим материки відрізняються між собою?

а) кольором

б) розмірами

в) формами земної поверхні

4. Який материк складається з двох частин?

а) Євразія

б) Північна Америка

в) Південна Америка

5. Що таке острови?

а) невеликі ділянки суші, оточені водою з трьох сторін

б) невеликі ділянки суші, оточені водою з усіх сторін

в) невеликі ділянки суші, які знаходяться на материку
Самоперевірка

  1. б
  2. в
  3. б,в
  4. а
  5. б

4.Вправа «Асоціативний кущ»

- З яким материком асоціюються слова.

а) Крига, пінгвіни, полярні станції -   Антарктида.

б) Нью-Йорк, секвоя, бізон  -  Північна Америка.

в) Коала, кенгуру, евкаліпт -   Австралія.

г) Білка, полярна сова, Говерла, Україна -  Євразія.

д) Амазонка, анаконда, джунглі -   Південна Америка.

ж) Страус, жирафа, зебра, пустелі -  Африка. ( Слайд № 2)

 

IV. Актуалізація опорних знань.

Відгадування загадки.

Що таке: пливе і ллється,

часом на камінь береться,

як нема - все висихає,

звір і птаха помирає. (Вода)

  • Яке значення має вода на Землі? (Без води життя на Землі не можливе).

Зверніть увагу на карту півкуль. Дайте відповіді на запитання.

  •   Який колір переважає на карті?  На карті переважає синій колір. Що ним позначають?  Ним позначають водний простір .
  •   Чого ж більше води чи суші?  Більше води.
  •   Яке ім’я у Бога водних просторів? (Нептун). ( Слайд № 3)

Нептун картинка

Нептун покаже свої володіння.

Перш ніж ми помандруємо по володіннях Нептуна, ми повинні згадати все, що знаємо про воду.

Пригадайте: - у яких трьох станах перебуває вода на Землі?

(У природі вода перебуває у трьох станах: рідкому – вода, твердому – сніг і лід, газоподібному – водяна пара.)

    - За яких умов вода переходить з одного стану в інший ?

(При нагріванні з рідкого стану вода пререходить у газоподібний. А при охолодженні з газоподібного стану вода переходить у рідкий.

При замерзаннні вода перетворюється у твердий стан. А при нагріванні сніг і лід розтають, перходять у рідкий стан.)

   - Як відбувається кругообіг води в природі ?

(Під впливом сонячного тепла з поверхонь річок, ставків, озер, морів, океанів, грунту  і рослин випаровується вода. Легка водяна пара піднімається високо в гору. Там набагато холодніше, ніж біля поверхні Землі. Якщо температура повітря вища від 00, то водяна пара вгорі охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплини води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки зливаються. Вони стають важкими і падають у вигляді дощу.)

* Уточнення вчителя.

Як визначили дослідники і вчені, що води більше у 10 разів. Деякі дослідники навіть вважають, що нашу планету доцільно було б назвати не Земля, а по-іншому. А от як саме, нам необхідно з’ясувати на уроці.

V. Повідомлення теми і мети уроку

1. Постановка проблемної ситуації

- Щоб дізнатися про що ми будемо говорити на уроці, вам потрібно відгадати ребус. Океан (Слайд № 4)

  О=Е               ,,

                   

- Отже, сьогодні ми поговоримо про водну частину нашої планети – Світовий океан, його значення для людини і Земної кулі. А ще на уроці ми утворимо свій океан Знань.

VI. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1.Розповідь учителя.

Отже, ми уже знаємо, що на Землі води більше у 10 разів.

  • Коли ж почали вивчати Світовий океан ?

Виступ історика

     Експедиція португальського мореплавця Фернана Магеллана була найзнаменнішою в історії Великих географічних відкриттів .

    У вересні 1519 року п'ять кораблів під командуванням Магеллана залишили Португалію , перетнули Атлантичний океан і досягли Південної Америки , де зазимували . Навесні кораблі продовжили свій шлях і увійшли у вузьку протоку , яка була названа Магелланова . Через місяць кораблі вийшли в невідомий океан . Була чудова , без вітру , спокійна погода і Магеллан назвав його Тихим . Довго тривало плавання , кораблі пройшли Індійським океаном , обігнули Африку , увійшли знову в Атлантичний океан і закінчили свою подорож через 3 роки у своєму рідному порту . Із п'яти кораблів і 265 мореплавців залишився 1 корабель і 17 моряків.

    Так закінчилась перша кругосвітня подорож . Було доведено кулеподібність Землі, що океани займають більшу площу, ніж суша . Всі океани сполучені між собою, отже вода може вільно переходити з одного океану в інший.

    Умовно Світовий океан поділяють на 4 океани: Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий . ( Слайд № 5)

2. Робота з підручником, с.99.

- Діти, Нептун хоче звернути увагу на значення світового океану для планети Земля та для людей.

а) робота в групах:

- 3-5 абзаци прочитати і визначити коротко головну думку;

Виступ міністра водного господарства

б) діти називають, а вчитель вивішує голубі прямокутники  в океан Знань «Яке значення Світового океану?» ( Слайд № 6)

 

 

 

 

 

 - Коли утворився океан, вода була гаряча, як окріп, і кисла, як лимонний сік. Якщо випаровувати всі океани, із солі, що залишиться, можна побудувати стіну заввишки 230 км і завтовшки 2 км.

Виступ синоптика

   Україна розташована далеко від океану. Але він все одно впливає на її клімат. Якби не було океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Світовий океан зігріває повітря і утримує тепло. Ми належимо до басейну атлантичного океану.

- Чи хтось може пояснити, що таке Світовий океан?  

- Світовий океан – це виняткове творіння природи,  колиска життя на Землі, місце, де знаходяться різноманітні ресурси.

Довгий час океанічні глибини були недосяжними для людини. Минув час, люди створили спеціальні машини, пристрої, що допомагають вивчати морські глибини. Але навіть у наш час вчені більше знають про поверхню Місяця, ніж про поверхню дна Світового океану. Для того щоб краще вивчати океани, почала швидко розвиватися молода, цікава наука – океанологія. Ця наука вивчає різні явища і процеси, що відбуваються у Світовому океані.

4.Заслуховування повідомлень про кожен океан .

- Продовжуємо нашу роботу. Наші юні океанологи з моєю допомогою підготували цікаву інформацію про кожен океан. А Нептун покаже нам свої володіння. Презентація на комп’ютері слайдів «Рослинний і тваринний світ океанів».

Виступ океанологів

( Слайд № 7-17)

  • Виступ 1. Тихий океан – найбільший серед океанів. Він займа 1∕3 поверхні Землі омиває береги пяти материків.

Він має найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. На крайньом півдні і на півночі вода холодна, а біля екватора – завжди тепла.

В ньому є умови для життя різних рослин і тварин. У воді росте 380 видів зелених, бурих і червоних водорослей. Серед риб – оселедці, сардини, скумбрія, сайра, лососі, тріска. Є велетенські краби, морські черепахи і змії. Живуть кити, тюлені, моржі., котики.

( Слайд № 18-25)

  • Виступ 2. Атлантичний океан – найтепліший і найсолоніший серед океанів. Назва його пов’язана з грецьким міфом про бога гіганта Атланта. На крайньому заході цього океану жив велетень Атлант, який на своїх плечах тримав небосхил.         

В океані водяться акули, різні риби, черепахи. З птахів – альбатроси, флегати.

Живуть кити, тюлені, морські котики.

У ньому розташоване море без берегів – Саргасове. (показати). 

Виявлено родовища нафти і газу, пробурено отні свердловин, прокладено на дні нафто – і газопроводи . Води його теж забруднені.

( Слайд № 26-35)

  • Виступ 3. Індійський океан – найтепліший, поверхневі води найсолоніші.

Рослини – це зарості бурих, зелених і червоних водоростей. У теплих водах живуть великі медузи, краби, багато видів риб, акули, морські черепахи і морські змії. Водяться в океані скати й восьминоги. Біля берегів трапляються крокодили.

( Слайд № 36-45)

  • Виступ 4. Північний Льодовитий океан – найменший з океанів планети. Йогодовго називали морем. Більша його частина вкрита кригою, тому і назвали льодовитим. А Північний, тому що розташований на крайній півночі Землі. Тут є багато морів і заток.

Через суворі кліматичні умови життя в океані, бідний.. Утовщі води Північного Льодовитого океану живуть мікроорганізми. Біля берегів розтуть водорослі: ламінарія, фукус. Водяться раки, медузи. Тут трапляється найбільша медуза – ціанея, яка в діаметрі сягає два метри, а щупальця її витягуцються до двадцяти метрів.

В ньому налічується 150 видів риб: оселедці, тріска, камбала, окунь морский. Рідкісними стали кити. На островах існують колонії моржів, тюленей, білі ведмеді.

На скелястих берегах птахи утворюють гніздування – «Пташині базари».

5.Фізкультхвилинка.

Ми мандруєм, ми мандруєм,

По планеті все крокуєм.

Ось побачили Карпати:

Як вершини нам дістати?

Заглядаєм в океан –

Дна не бачимо ми там!

Так ми довго – довго йшли,

Поки до дому не прийшли.

VII. Закріплення та осмислення знань.

- Сьогодні Нептун підготував багато завдань.

1. Практична робота з контурними картами.

Самостійна робота.

- Діти, а тепер попрацюємо з контурними картами. Позначте на них океани. За допомогою ви можете звернутися до фізичної карти півкуль, яка вміщена на форзаці підручника.

2. Робота з підручником.

- Щоб краще запам’ятати прослухану інформацію, прочитайте скорочений її виклад у статті підручника «Океани Землі». (с. 100 - 101).

3. Тестування. (З використання мультимедійної дошки ). ( Слайд № 46-53)

- Нептун хоче перевірити ваші знання.

4. Гра «Вилучи зайве».( Слайд № 54-59)

- Молодці, діти! – Каже Нептун.

Виступ міністра з питань охорони навколишнього середовища

Тваринний і рослинний світ океану потерпає від забруднення. Щороку численні підприєства зливають в океан води, які містять тисячі тонн свинцю, ртуті, радіоактивних відходів. Так найбільше забруднюється океан нафтою. Нафта вкриває поверхню Світового океану тонкою плівкою. Особливо забруднений Антлантичний океан і його частина – Середземне море. Небезпечна ситуація склалася ів Чорному морі, яке може стати мертвим.

А загибель океану – це смерть всієї нашої планети.)

6. Робота в групах.

- Отже світовий океан просить допомоги ! Що ж треба робити людям,
щоб зберегти багатства Світового океану?

( - Треба економно використовувати воду.

  • Не засмічувати моря та океани.
  • Зберігати рибні багатства від хижацького винищення.
  • Заборонити вилив стічних вод із заводів , фабрик, тваринницьких ферм щоб не забруднювати воду .
  • Будувати очисні споруди , фільтрувати використану воду .
  • Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів , що потерпіли аварію.)

- Діти, а який внесок ми можемо внести для збереження води? Не забруднювати річки Осоти. Як ви думаєте, чи потрапляє вода нашої маленької річки до Світового океану? Як?

 

VIIІ. Підсумок уроку.

1.Продовжіть речення. Метод «Мікрофон».

Я дізнався …

Я навчився …

  • Хто був  уважний і скаже: «У скільки разів більше води, від суші?»

( Слайд № 60-61)

Виступ економіста

  • Так дійсно запаси води становлять близько 150 мільярдів куб. м. Але 97% - це солона вода, яку пити не можна. 2% прісної води перебуває в твердому стані. (Льодовики). І лише 1% усіх водних ресурсів це прісна вода.
  • Тому Нептун звертається до вас:

 «Любі нащадки!

Бережіть кожну краплину води,

Ріки, озера, моря, океани.

Світовий океан – це наше життя.

Поки живе він – доти і ми живемо.»

ІХ. Домашнє завдання.

Працювати над текстом «Океани Землі».

 Дізнатися з літератури:

  • «Чому вода в океанах солона»
  • «Корали істоти чи рослини»

 

doc
Додано
24 березня 2020
Переглядів
984
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку