Конспект уроку "Олег Ольжич. «Захочеш — і будеш». Романтичний пафос поезії"

Про матеріал
Методи, прийоми й форми роботи, використані в розробці уроку, знайомлять учнів з віршем Олега Ольжича «Захочеш — і будеш»; навчають усвідомлювати необхідність максимальної самореалізації; розвивають навички виразного читання, вміння аналізувати поезію, висловлювати власні роздуми про сенс людського буття; виховують активну життєву позицію.
Перегляд файлу

 

Тема: Олег Ольжич. «Захочеш — і будеш».  Романтичний пафос   поезії

 

Мета: познайомити учнів з віршем  Олега Ольжича «Захочеш — і будеш»; навчати учнів усвідомлювати необхідність максимальної самореалізації; розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати поезію, висловлювати власні роздуми про сенс людського буття; виховувати активну життєву позицію.

 

Ц і л і.

Учні знатимуть:

  зміст, тему, основну думку  поезії.

 

Учні вмітимуть:

         виразно і вдумливо читати вірш; визначати його основну думку;  з’ясовувати роль художніх засобів твору.

 

Обладнання: портрет Олега Ольжича,  дидактичні мультимедійні матеріали, збірки віршів поета.

 

   Методи, прийоми і форми ро­б о т и:  обмін побажаннями, гронування,   бесіда,  "рядок у зошит однокласника", виразне читання, „мовчазне читання", передбачення,  інтерактивна вправа «Мікрофон», "Незакінчене речення".

 

Хід уроку

 

І. Забезпечення емоційної готовності до уроку

   Обмін побажаннями: «Ти -  людина, і я бажаю Тобі…»

 

ІІ.  Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань

 

1. Питання для самоперевірки

 

- Яке справжнє прізвище Олега Ольжича? Хто його батько? Назвати роки життя.

- Чому Олег Ольжич покинув Україну?

- Де навчався поет? Ким став у майбутньому?

- Де і ким працює?

- Коли з’являються перші поезії?

- Яку назву має перша збірка поезій?

- У чому виявляється боротьба за незалежність України?

- Назва другої збірки, рік видання?

- Коли письменника заарештовано, де?

- Коли і чому помер письменник?

- Зі скількох збірок складається творчий доробок автора? Перерахуйте їх.

- До якої школи належав?

 

Відповіді:

- Олег Олександрович Кандиба; батько – Олександр Олесь. Роки життя: 1907 – 1944

- 1919 року Олександр Олесь виїздить до  Будапешту як аташе дипломатичної місії УНР. 1923 року – Олег з матір’ю їдуть до батька

- 1924 рік – філософський факультет Карлового університету. Головний предмет – археологія та історія мистецтв. Лекції в Українському університеті міста Прага. Після захистив дисертацію – доктор археології.

- 1926 – 1932 – археологічний відділ Чеського національного музею (Прага), друкує праці, читає лекції у Гарвардському університеті. Заснував Український  науковий інститут Америки.

- 30-ті роки – перші збірки друкуються у журналі «Літературно-науковий вісник».

- Перша збірка «Ринь», 1935 рік.

- 1929 рік – член ОУН, з 1939 року – керує ОУН на Закарпатті, з 1941 року – керує підпіллям на Східній Україні.  Організовує Спілку письменників, відновлює роботу Академії наук.

- Друга збірка – «Вежі», 1940 рік.

- 25 травня 1944 року заарештовано у Львові. 10 червня 1944 року помер після важких катувань.

- «Рінь» (1935 рік), «Вежа» (1940 рік), «Підзамчя».

- Належав до «Празької школи»

 

  1. Асоціювання. Занотуйте ваші асоціації до слова людина.

 

  1. Розгляньте малюнок. Яким, на вашу думку, повинен бути запис у правій ко­мірці, щоб шальки терезів зрівноважили­ся?

 

 


 

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

      Мотивація навчальної діяльності школярів

 

Вступне слово вчителя

Ми продовжуємо зна­йомство з поезіями Олега Ольжича, які насичені енергією життя,  героїкою боротьби,  невіддільні від ідея жертовності в ім'я національного визволення України.

Ліричний герой його творів - це людина-борець, лицар, мужній, сильний, розумний, чесний, завжди готовий до бою.

 

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

 

  1. Вступне слово вчителя

Людина має в собі невичерпні сили, про які вона інколи й не здогадується. Безмежна її любов до Батьківщини, мужність, із якою вона захищає свій край, готовність до самопожертви. Особливо це характерно для нашої багатостраждальної України, душі її народу часто не збагнути іншим.

 

2.  Робота з текстом поезії  «Захочеш – і будеш»

 

2.1. Виразне читання вірша вчителем.

 

2.2.Словникова робота

      (Проводиться за питаннями учнів)

 

2.3. Мовчазне читання вірша учнями.

 

2.4. Читання поезії «Захочеш – і будеш» вголос 2-3 учнями.

 

2.5. Бесіда:

 

  •       Якою людиною вам уявляється автор поезії?
  •       Який настрій вірша?
  •       Яку думку хоче донести Олег Ольжич до читача?
  •       Що означає “бути людиною”? До чого це зобов’язує?
  •       Як треба прожити своє життя на думку автора? Чи згодні ви з ним?

      -     Визначте тему та основну думку вірша

  • Які засоби художньої виразності вико­ристовує в поезії Олег Ольжич?    Проілюструйте свою відповідь прикладами з вірша.

 

2.6. "Рядок у зошит однокласника": виписати з поезії рядки у зошит однокласника (Принцип відбору: суголосні його настроєві; як добра порада; просто як афористичний вислів).

 

2.7. Слово вчителя

 

Вірш «Захочеш — і будеш» — дев'ятий із циклу «Незнаному Воякові», в якому поет безпосередньо звертається до кожного з нас, переконуючи, що все в житті залежить від нас самих, від нашого вольового рішення: «Захочеш — і будеш. В людині, затям, Лежить невідгадана сила». Логічний наголос на слові «захочеш» підсилює спонукання до вольового рішення людини. Так пізніше Василь Симоненко використає такий же потужний логічний наголос, звертаючись до сучасників: «Ти знаєш, що ти — людина?» Справжнє, наповнене боротьбою життя, вважає Олег Ольжич, не для слабких: «Зрослась небезпека з відважним життям, Як з тілом смертельника крила». Це не означає — крокувати з високо піднятою головою, незважаючи ні на що, це значить приймати виважені рішення, аби не помилитися й виконати свій обов’язок: «І легко тобі, хоч і дивишся ниць, Аби не спіткнутись ні разу, І нести солодкий тягар таємниць І гостру петарду наказу».

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

 

1. "Незакінчене речення": "Після цього уроку я відчуваю… розумію… думаю…".

    2. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Вірші Олега Ольжича вчать нас…

 

   V. Підсумок уроку

 

  • Які б слова поезії ви могли взяти як гасло свого життя? 
  • Яке життя легше: спокійне чи те, до якого закликає Олег Ольжич?
  • А яке б хотіли прожити ви?
  • Поезія Олега Ольжича хвилює читачів. Чи торкнулася вона вашої душі, чого вчать вірші автора?

 

   Слово вчителя

 

Олег Ольжич був відважним борцем за незалежність України. У травні     1944 р. молодий поет загинув у фашистському концтаборі, закатований гестапо, залишивши нам пломеніючі рядки поезій як моральний заповіт. І часом важко збагнути: поезія жила в ньому чи він весь у поезії? Актуальними й донині є рядки з поеми «Незнаному Воякові»: «Державу не твориться в будучині, Державу будується нині. Це люди, на сталь перекуті в огні, Це люди, як брили камінні». Ольжич творив поезію, що стала провідною зіркою для багатьох справжніх патріотів української землі, яка закликала й вела до відродження України, саме в ній ми знаходимо пояснення, чому в розквіті сил поет віддав своє молоде життя. Він жив для України, він творив заради України.

 

VІ. Домашнє завдання.

Обов'язкове: а) вивчити вірш «Захочеш — і будеш» напам’ять;                  б) опрацювати статтю підручника.

За бажанням:  створити "кольоровий портрет" вірша); б) написати творчу роботу на  тему: "Я - людина".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
18 липня 2022
Переглядів
2826
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку