Конспект уроку основ здоровя 7 класу "Безпека оселі"

Про матеріал
сформувати в учнів поняття про безпеку оселі; ознайомити з правилами безпеки при користуванні засобами побутової хімії, газовими приладами та пічним опаленням; формувати навички, що сприяють збереженню здоров'я при користуванні засобами побутової хімії, газовими приладами та пічним опаленням.
Перегляд файлу

Урок 8. Безпека оселі. Правила безпеки при користуванні засобами побутової хімії, газовими приладами та пічним опаленням

Мета: сформувати в учнів поняття про безпеку оселі; ознайомити з правилами безпеки при користуванні засобами побутової хімії, газовими приладами та пічним опаленням; формувати навички, що сприяють збереженню здоров'я при користуванні засобами побутової хімії, газовими приладами та пічним опаленням.

Матеріали та обладнання: фотографії або ілюстрації, які демонструють безпеку оселі і правила безпеки при користуванні засобами побутової хімії, газовими приладами та пічним опаленням, комп'ютерна презентація MS PowerPoint.

Поняття: небезпека, безпека оселі, правила безпеки при користуванні засобами побутової хімії, газовими приладами та пічним опаленням.

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу, проведення практичної роботи).

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда

— Пригадайте, що таке безпека оселі. Наскільки небезпечною є ваша оселя?

iii. мотивація навчальної діяльності

Обговорення ситуації

У неділю Яна допомагала батькам — фарбувала віконну раму. Потім подруги покликали її гуляти, i дівчинка побігла на вулицю, покинувши відкриту банку фарби в кімнаті. Як ви гадаєте, до чого це може призвести?

Учитель вислуховує школярів і звертає увагу на те, що ми у своїй оселі можемо опинитися в різних небезпечних ситуаціях

; Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

IV. вивчення нового матеріалу

1. Побутова безпека. Безпека оселі

Розповідь учителя з елементами бесіди

— Народне прислів’я каже: «Мій дім — моя фортеця». Але чи такою вже безпечною є ця фортеця?

Учитель вислуховує школярів і звертає увагу на те, що в кожному будинку є обладнання, яке може завдати шкоди, стати небезпечним (ліфт, електрична проводка, газова плита

і колонка, водопровід, пічне опалення, побутові прилади: телевізор, магнітофон, комп’ютер і багато іншого).

Оселя може стати небезпечною, якщо ви забули закрити водопровідний кран (тоді може замкнути електропроводку) або кран на газовій плиті (може статися вибух або виникнути пожежа).

За статистикою, більше ніж 90 % усіх нещасних випадків у помешканні стаються через порушення правил користування приладами, обладнанням і поводження з домашніми тваринами.

— Як ви вважаєте, чого не можна робити, щоб не потрапити в небезпечну ситуацію у себе вдома, користуючись електричними приладами та обладнанням?

Учитель вислуховує школярів і разом з ними фіксує всі «не можна»:

не можна користуватися приладами та обладнанням, якщо на них видні сліди пошкоджень: тріщини, відколоті шматки, ум’ятини, розриви;

не можна використовувати прилади та обладнання, якщо ви не знаєте, як ними користуватися — краще спитати в дорослих або прочитати інструкцію до них; не можна самостійно лагодити будь-які прилади або обладнання;

не можна користуватися приладами та обладнанням під час будь-яких аварій в будинку (особливо це стосується електричних приладів, газу і ліфта).

Слайд № 1

2. Правила безпеки при користуванні засобами побутової — хімії

Бесіда ст. 50-51 опрацювати

Нас оточує велика кількість різноманітних речовин. З них зроблені меблі, продукти харчування, одяг, різноманітні прилади. Хіміки можуть робити навіть речовини, яких не існує в природі. Багато таких речовин людина використовує в побуті. Їх називають побутовою хімією. Ці речовини виробляються для блага людини, але вони можуть завдати і шкоди. Вони є обов’язковою складовою деяких мийних або дезінфікуючих засобів і в разі контакту зі шкірою, очима, дихальними чи травними органами людини можуть спричиняти різні ушкодження й травми. Ці речовини можуть бути їдкими (тобто роз’їдати шкіру, викликати опіки) або отруйними.

Ще в побуті застосовуються отрутохімікати — отрути, одержані хімічним шляхом. Їх використовують проти комах, рослин-паразитів і гризунів. Але вони є отруйними й для людини.

Як же правильно використовувати такі хімічні речовини в побуті?

Школярі принесли на урок упаковку від якогось предмета побутової хімії і повинні розповісти, що написано в інструкції щодо його застосування. Це можуть бути інструкції з користування пральними порошками, відбілювачами, шампунями, миючими засобами для посуду, засобами від комарів, тарганів, засобами для засмаги, косметикою тощо.

Учитель вислуховує школярів і звертає їхню увагу на те, що треба обов’язково дотримуватися цих правил, це ж саме стосується і небезпечних речовин.

Слайд № 2

Розповідь учителя

Здебільшого хімічні речовини, що використовуються в побуті, є легкозаймистими або горючими. Їх треба зберігати закритими в захищеному місці. Речовини в балончиках не можна нагрівати й розпилювати в напрямку обличчя. Використовувати їх можна тільки в добре провітрюваних приміщеннях. Нашатирний спирт, ацетон та інші розчинники є леткими: вони швидко випаровуються, перетворюючись на легкозаймистий і вибухонебезпечний газ. Справді небезпечними випари летких речовин стають за умов великої концентрації або високої температури. Тому такі речовини не можна зберігати відкритими й нагрівати, а після їх використання треба як слід провітрити приміщення.

Фарби для вікон або підлоги можна застосовувати тільки в добре провітрюваних приміщеннях. З їдкими речовинами, які при потраплянні на шкіру можуть спричинити опіки, можна працювати, тільки використовуючи гумові рукавички й окуляри. Ст. 52-53

Обговорення ситуації

Якщо деякі хімічні речовини чимось небезпечні, чи треба зовсім відмовлятися від їх застосування?

3. Правила безпеки при користуванні газовими приладами Обговорення ситуації

— Газ, який горить у нас на кухні, запаху не має, але до нього додають домішки з неприємним запахом. Для чого це робиться?

Учитель вислуховує відповіді учнів і звертає увагу на те, що газ до осель поступає під великим тиском, легко займається і має високу вибухонебезпечність.

Розповідь учителя

У разі витоку він утворює суміш із повітрям. Така суміш вибухає від будь-якої іскри. Природний газ сам по собі отруйний. При цьому він не має запаху. Щоб наявність газу в повітрі можна було легко виявити, до нього додають одо-ранти — спеціальні речовини з різким неприємним запахом.

Унаслідок повного згоряння природного та зрідженого газу утворюється вуглекислий газ, непридатний для дихання. Якщо його концентрація в повітрі велика, то людина може задихнутися. Якщо газ горить у погано провітрюваному приміщенні, він не повністю згоряє. У результаті виділяється отруйний чадний газ, що викликає асфіксію та тяжке отруєння.

Обговорення правил користування газом.

Правила користування газом

1. Будь-який газовий прилад має бути обладнаний витяжкою й розташований у добре провітрюваному приміщенні, якомога далі від легкозаймистих матеріалів i предметів.

2. Можна користуватися тільки повністю справними газовими приладами.

3. Якщо газ не горить, перемикачі газового приладу мають перебувати в положенні «вимкнено».

4. Перед тим як скористатися газовим приладом, треба переконатися, що в приміщенні немає запаху газу.

5. Увімкнені газові прилади обов’язково мають перебувати під наглядом.

6. Запалюючи газ, потрібно спочатку піднести сірник до пальника, а потім повернути газовий регулятор.

7. Під час вимикання газу треба вимкнути спочатку регулятор на плиті, а потім — кран на газовій трубі.   

8. Заборонено користуватися газовою плитою маленьким дітям!

Слайд № 3

4. Правила безпеки при користуванні пічним опаленням

Обговорення правил безпеки при користуванні пічним опаленням

Правила безпеки при користуванні пічним опаленням

1. При користуванні печами забороняється розпалювати їх легкозаймистими та горючими рідинами; залишати печі, у яких горить вогонь, без нагляду.

2. Діти не повинні самостійно розпалювати печі та наглядати за ними.

3. Меблі, шафи та інше обладнання треба розташовувати на відстані не менше ніж 0,7 м.

4. Небезпечно проводити розпалювання печей дровами, довжина яких перевищує розміри топки, або сушити та

зберігати на нагрівальній поверхні опалювальних печей горючі предмети.

5. Для обігріву треба використовувати виключно справні опалювальні печі.

6. Категорично забороняється закривати піддувало опалювальної печі, коли там ще горить вугілля або є жар — це може призвести до отруєння чадним газом!

7. Забороняється виносити та викидати гаряче вугілля ближче ніж на 15 м від будівель, бо це може призвести до пожежі.

Слайд № 4

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда

— Чому оселя може стати небезпечною?

— Що важливо передусім зробити в разі витікання газу?

— Чому в разі витікання газу не можна користуватись електроприладами?

— Які речовини, що використовуються в побуті, можуть спричинити опіки?

— У яких випадках може виділятися отруйний чадний газ, що спричиняє ядуху та тяжке отруєння?

— Що слід робити, щоб не потрапити в небезпечну ситуацію у себе вдома, користуючись електричними приладами та обладнанням?

— Проілюструйте конкретним прикладом, як треба правильно використовувати хімічні речовини в побуті.

Вправа № 4 «Оцінювання ризиків щоденного життя»

Мета: навчитися оцінювати ризики щоденного життя при користуванні засобами побутової хімії, газовими приладами та пічним опаленням.

1. Модель ситуації: ви поставили на одязі плями і вирішили позбутися їх, поки мама не побачила. Ви пішли у ванну, взяли пральний порошок і відбілювач. Оцініть ризики, з якими ви можете зіткнутися в такій ситуації.

2. Модель ситуації: ви зібралися розігріти на плиті залишений для вас мамою обід. Коли ви підійшли до газової плити, то почули тихе шипіння. Оцініть ризики, з якими ви можете зіткнутися в такій ситуації.

3. Модель ситуації: ви розтоплювали піч, але дрова виявилися сирими, тому вам спало на думку розтопити піч, використовуючи бензин. Оцініть ризики, з якими ви можете зіткнутися в такій ситуації.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати параграф підручника 7-8.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Фронтальна бесіда

— Чи досягли ми мети уроку?

— Які висновки ви зробили сьогодні?

Словничок до уроку

Вуглекислий газ— непридатний для дихання газ, що зокрема виділяється під час повного згоряння природного газу.

Газовий балон— балон, що містить газ під високим тиском.

Газопровід— спеціально підготовлена труба для подачі

газу.

Горючі речовини— речовини, які легко спалахують.

Зріджений газ— природний газ, який перейшов у рідкий стан під дією сильного тиску.

Їдкі речовини— це речовини, які при потраплянні на шкіру можуть спричинити опіки.

Одоранти— спеціальні речовини з характерним запахом, що їх домішують до природного газу.

Опік — рана, яка виникає на шкірі при потраплянні на неї їдких речовин (хімічний опік), вогню або тепла (тепловий опік), холоду (холодовий опік, або обмороження).

Чадний газ — газ, який спричиняє ядуху й тяжке отруєння, утворюється під час неповного згоряння природного газу.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи здоров`я 7 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
4401
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку