Конспект уроку "Основа слова: суфікс, префікс, корінь"

Про матеріал
Конспект уроку української мови в 3 класі на тему : "Основа слова: префікс, корінь, суфікс"
Перегляд файлу

Тема: Основа слова. Частини основи: корінь, суфікс, префікс.

Мета:
- закріпити поняття про закінчення та основу слова;
- дати загальнене уявлення про те, з яких значущих частин може складатися основа слова;
- сприяти освідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів - корінь;
- формувати вміння визначати частини основи слова;
- розвивати мовне чуття, виховувати товариські почуття.

Корекційна мета:  збагачення словникового запасу учнів групами споріднених слів, розвиток самостійності при виконанні усних і письмових завдань.

Обладнання: картки, таблиці, предметні малюнки, запис «Звуки моря»

 

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Пролунав уже дзвінок

Починаємо урок

Працюватимем старанно

Щоб почути укінці,

Що у нашім третім класі

Діти просто молодці!

II. Перевірка домашнього завдання.

"Ланцюжок"- діти зачитують дібрані слова та визначають закінчення у виділених словах.

ІІІ.Мотивація. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

 Послухайте і скажіть, що вам нагадують ці звуки. Звучить запис «Звуки моря».
      - Скажіть, які асоціації викликає у вас словосполучення «Підводний світ»?
     - А хочете зануритись у підводну красу, здійснити захоплюючу подорож у підводний світ?

2. Отже, занотуємо в зошитах дату нашої подорожі:

19 листопада
Класна робота

3. Які ви знаєте водойми? Запишіть ці слова каліграфічно правильно з’єднуючи букви. Каліграфічна хвилинка:

Річка море океан

4. Про що ми говорили з вами на минулому уроці? (закінчення)

     - Що таке закінчення?
     - Для чого служить закінчення?
     - Як визначити закінчення?

III. Опрацювання нового матеріалу

  1. Повідомлення теми уроку.

Вправа 110. Зараз ми прочитаємо вірш Оксани Кротюк про далекого родича морів – про дощ. Виразно прочитайте, у підкреслених словах визначте закінчення. Частина слова без закінчення – це основа. Вона теж складається з частинок.

 Отже, тема нашого уроку «Частини основи слова». Ми дізнаємося що таке корінь, суфікс і префікс і для чого вони служать.

  1. Пояснення вчителя.
  2. Послухайте казку.

     У підводній країні жили дружні рибки, які плавали зграйками-словами. А найдружнішими були рибки з іменами «вод, під, н, ий» Всі мешканці так і звали їх «водпідний» Одного разу пропливав повз них старенький досвідчений восьминіг і сказав, що такого слова не існує. Давайте складемо правильне слово»

    Отже, запишемо слово «ПІДВОДНИЙ» (1 учень біля дошки)

Знайдемо закінчення  (підводна, підводне),
- виділимо основу
- виділяємо корінь у слові.
- що таке корінь?

- що треба зробити? Добираємо спорідненні слова .

В зошиті записуємо: вода, водичка,водяний, водиця, підводний, водолаз, водний. Виділяємо спільну частину (корінь)

- А чи є спільнокореневим до слова вода слово - водій?

Старий мудрий восьминіг приготував для вас цікаву гру!

Гра «Назви зайве слово»(робота в парах)

Сир, сирок, сирий, сирний.
Сова, совок, совеня, совиний.

Літак, літо, літає, льотчик.

Моряк, морський, море, морозиво.

Фізкультхвилинка

Висновок. Отже, що таке корінь?
- Корінь - це спільна частина споріднених слів.
- Як виділити корінь: треба дібрати спільнокореневі слова.

4. Закріплення. Самостійна робота – Вправа 111, с.52.

5.  Ознайомлення з префіксом ( ¬ ).
- Знову повертаємось до слова «підводний».
- А що стоїть перед коренем?
- Частка під.
- Ця частина називається префікс і виділяється так ¬ (виділяють).

Префікс ( ¬ ) - це частина основи, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів .

Отже, що таке префікс?

Префікс ( ¬ ) - це частина основи, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів (службова частина слова).

6. Ознайомлення з суфіксом (^).

Нам залишилося познайомитися ще з однією частиною «н».

Вона стоїть після кореня перед закінченням, називається суфікс і позначається ^.

Суфікс (^) так само як префікс ( ¬ ) служить для творення нових слів.

Записуємо слова водичка і слово водяний. Розбираємо їх за будовою.

IV. Закріплення матеріалу.

1. Отже, ми познайомились зі всіма частинами основи слова. І зараз складемо алгоритм розбору слова за будовою. На дошці запис.

/Files/images/maysternya/papka-06/Карточка 2.jpg

Будова слова

Закінчення - змінна частина слова. Щоб знайти закінчення треба змінити слово. Служить для зв’язку слів в реченні.

Основа – частина слова без закінчення.

Префікс - частина слова, що стоїть перед коренем. Служить для утворення нових слів.

Корінь - спільна частина споріднених слів. Щоб виділити корінь треба дібрати спільнокореневі слова.

Суфікс - частина слова,що стоїть після кореня перед закінченням. Служить для утворення нових слів.


2. Працюємо колективно.
Розбір слів за будовою.
Рибак, безхмарний.

3. Самостійна робота в групах по рядах.

1 група
Запиши речення, відкриваючи дужки. Підкресли підмет та присудок.
Під вод(а) гралися веселі рибк(а).

2 група
Прочитай слова. Розбери їх за будовою – визнач закінчення, основу, корінь, префікс та суфікс якщо є.
Гора, рибний, безводний.

V. Підсумок уроку. Опрацювання таблиці

Оцінювання.

Домашнє завдання: с.53, вправа 112. Вивчити правило за таблицею.

 

1

 

docx
Додано
11 січня
Переглядів
117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку