Тема: Основа слова. Частини основи: корінь, суфікс, префікс.
Мета:
- закріпити поняття про закінчення та основу слова;
- дати загальнене уявлення про те, з яких значущих частин може складатися основа слова;
- сприяти освідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів - корінь;
- формувати вміння визначати частини основи слова;
- розвивати мовне чуття, виховувати товариські почуття.
Корекційна мета: збагачення словникового запасу учнів групами споріднених слів, розвиток самостійності при виконанні усних і письмових завдань.
Обладнання: картки, таблиці, предметні малюнки, запис «Звуки моря»
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Пролунав уже дзвінок
Починаємо урок
Працюватимем старанно
Щоб почути укінці,
Що у нашім третім класі
Діти просто молодці!
II. Перевірка домашнього завдання.
"Ланцюжок"- діти зачитують дібрані слова та визначають закінчення у виділених словах.
ІІІ.Мотивація. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
Послухайте і скажіть, що вам нагадують ці звуки. Звучить запис «Звуки моря».
- Скажіть, які асоціації викликає у вас словосполучення «Підводний світ»?
- А хочете зануритись у підводну красу, здійснити захоплюючу подорож у підводний світ?
2. Отже, занотуємо в зошитах дату нашої подорожі:
19 листопада
Класна робота
3. Які ви знаєте водойми? Запишіть ці слова каліграфічно правильно з’єднуючи букви. Каліграфічна хвилинка:
Річка море океан
4. Про що ми говорили з вами на минулому уроці? (закінчення)
- Що таке закінчення?
- Для чого служить закінчення?
- Як визначити закінчення?
III. Опрацювання нового матеріалу
Вправа 110. Зараз ми прочитаємо вірш Оксани Кротюк про далекого родича морів – про дощ. Виразно прочитайте, у підкреслених словах визначте закінчення. Частина слова без закінчення – це основа. Вона теж складається з частинок.
Отже, тема нашого уроку «Частини основи слова». Ми дізнаємося що таке корінь, суфікс і префікс і для чого вони служать.
У підводній країні жили дружні рибки, які плавали зграйками-словами. А найдружнішими були рибки з іменами «вод, під, н, ий» Всі мешканці так і звали їх «водпідний» Одного разу пропливав повз них старенький досвідчений восьминіг і сказав, що такого слова не існує. Давайте складемо правильне слово»
Отже, запишемо слово «ПІДВОДНИЙ» (1 учень біля дошки)
Знайдемо закінчення (підводна, підводне),
- виділимо основу
- виділяємо корінь у слові.
- що таке корінь?
- що треба зробити? Добираємо спорідненні слова .
В зошиті записуємо: вода, водичка,водяний, водиця, підводний, водолаз, водний. Виділяємо спільну частину (корінь)
- А чи є спільнокореневим до слова вода слово - водій?
Старий мудрий восьминіг приготував для вас цікаву гру!
Гра «Назви зайве слово»(робота в парах)
Сир, сирок, сирий, сирний.
Сова, совок, совеня, совиний.
Літак, літо, літає, льотчик.
Моряк, морський, море, морозиво.
Фізкультхвилинка
Висновок. Отже, що таке корінь?
- Корінь - це спільна частина споріднених слів.
- Як виділити корінь: треба дібрати спільнокореневі слова.
4. Закріплення. Самостійна робота – Вправа 111, с.52.
5. Ознайомлення з префіксом ( ¬ ).
- Знову повертаємось до слова «підводний».
- А що стоїть перед коренем?
- Частка під.
- Ця частина називається префікс і виділяється так ¬ (виділяють).
Префікс ( ¬ ) - це частина основи, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів .
Отже, що таке префікс?
Префікс ( ¬ ) - це частина основи, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів (службова частина слова).
6. Ознайомлення з суфіксом (^).
Нам залишилося познайомитися ще з однією частиною «н».
Вона стоїть після кореня перед закінченням, називається суфікс і позначається ^.
Суфікс (^) так само як префікс ( ¬ ) служить для творення нових слів.
Записуємо слова водичка і слово водяний. Розбираємо їх за будовою.
IV. Закріплення матеріалу.
1. Отже, ми познайомились зі всіма частинами основи слова. І зараз складемо алгоритм розбору слова за будовою. На дошці запис.
Будова слова
Закінчення - змінна частина слова. Щоб знайти закінчення треба змінити слово. Служить для зв’язку слів в реченні.
Основа – частина слова без закінчення.
Префікс - частина слова, що стоїть перед коренем. Служить для утворення нових слів.
Корінь - спільна частина споріднених слів. Щоб виділити корінь треба дібрати спільнокореневі слова.
Суфікс - частина слова,що стоїть після кореня перед закінченням. Служить для утворення нових слів.
2. Працюємо колективно.
Розбір слів за будовою.
Рибак, безхмарний.
3. Самостійна робота в групах по рядах.
1 група
Запиши речення, відкриваючи дужки. Підкресли підмет та присудок.
Під вод(а) гралися веселі рибк(а).
2 група
Прочитай слова. Розбери їх за будовою – визнач закінчення, основу, корінь, префікс та суфікс якщо є.
Гора, рибний, безводний.
V. Підсумок уроку. Опрацювання таблиці
Оцінювання.
Домашнє завдання: с.53, вправа 112. Вивчити правило за таблицею.
1