Конспект уроку "Основні форми рельєфу. Гори"

Про матеріал
Запропонований конспект уроку можна використати при вивченні теми "Гори. Різноманітність та утворення гір на суходолі". Краще використовувати з презентацією до даного уроку.
Перегляд файлу

Тема. Основні форми рельєфу. Гори.                                                                                   

Цілі уроку:  продовжити формувати в учнів уявлення про основні форми рельєфу земної поверхні; розвивати первинні вміння складати комплексну характеристику гір; поглиблювати вміння учнів працювати з текстом підручника, атласами, схемами; сприяти формуванню пізнавального інтересу до теми, що вивчається;

виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу, дбайливе ставлення до природи; продовжувати формувати навички колективної творчості і взаємодопомоги.

Мета:

- формувати предметні компетентності: розширити знання учнів про різноманітність форм рельєфу на планеті: ознайомити з основними видами гір та дати їм коротку характеристику; продовжити формувати навичок роботи з картами атласу та джерелами географічної інформації.

- формувати ключові компетентності:

спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами - давати тлумачення географічним поняттям та явищам.

основні компетентності у природничих науках і технологіях - пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення; самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати й визначати проблеми довкілля; оцінювати значення географії для сталого розвитку.

інформаційно-цифрова  компетентність - використовувати сучасні цифрові технології та пристрої для спостереження за довкіллям, явищами й процесами нашої планети; шукати, обробляти та зберігати інформацію географічного характеру, критично оцінюючи її;

уміння вчитися впродовж життя - організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійно чи в групі планувати й проводити картографічні дослідження, ставити перед собою цілі й досягати їх;

ініціативність і підприємливість - генерувати ідеї й ініціативи щодо винахідницької діяльності, ефективного використання отриманих навичок;

 соціальна і громадянська компетентності - працювати в команді під час виконання творчих завдань, відстоювати власну позицію щодо ухвалення рішень;

Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, підручники, карти, плакатний папір, кольорові маркери, мультимедійна презентація, комп’ютер, мультимедійна дошка.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

1. Організаційний момент.

Вчитель. Методика «Настрій» (Слайд 2)

Привіт сонце! Здрастуй, день! Подаруйте посмішки один одному. Якщо ви навчитеся посміхатися красі, добру, то ваша усмішка буде завжди повертатися до вас. Адже навколишній світ - це велике чарівне дзеркало.

Здравствуйте ті, хто, можливо, не виспався. Привіт ті, у кого поганий настрій. Привіт ті, хто з нетерпінням чекає канікул. Привіт ті, хто сьогодні буде добре, активно працювати на уроці.

 

Посміхніться один одному! Нехай від посмішки стане тепло на душі, нехай вона допоможе легко і радісно працювати на уроці. Бажаю всім нам успіхів! Почнемо.

 

2. Рефлексія на початку уроку «Три особи» (Слайд 3)

Вчитель показує учням на слайді  зображення трьох смайликів: веселого, нейтрального і сумного. Учням пропонується вибрати малюнок, який відповідає їх настрою та намалювати його на полях робочого зошита.

 

3.Актуалізація опорних знань та вмінь.

 Гра «Географічна мозаїка» Завдання: скласти слова в правильному порядку.  (Слайди 4)

Нерівності, рельєф, всі, поверхні, земної, це.

Гори, основні, рівнини, рельєфу, форми, це, та.

По, височини, на, ділять, висоті, плоскогір'я, рівнини, низовини.

 

Гра «Світлофор» (учням роздаються картки 3 кольорів: зелений - «правильна відповідь», жовтий - «не знаю», червоний «неправильна відповідь»)

1.Рівнини - невеликі відносно рівні ділянки земної поверхні з великими коливаннями висот. (-)

2. Найбільша в світі рівнина - Амазонська низовина. (+)

3. По висоті розрізняють рівнини: плоскогір'я, височини і низовини. (+)

4. Низовини мають абсолютні висоти від 200 до 500 метрів (-)

5. Височини на карті зображені жовтим кольором (+)

6. Рівнини, що виникли на місці зруйнованих гір, називаються первинними (-)

7. За формою поверхні рівнини поділяють на плоскі  та горбисті (+)

8. На рівнинах людям важко і незручно займатися господарською діяльністю (-)

Учні проводять взаємоперевірку після кожної відповіді, використовуючи «ключ», що розміщений на (слайді 5)

 

3. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель пропонує визначити тему уроку, подивившись відео «Пісня Володимира Висоцького «Гори»

ТЕМА УРОКУ: Основні форми рельєфу. Гори.

Асоціативний кущ «Як ви уявляєте слово «гори » (Дати відповідь одним словом) (Слайд 6)

Завдання. З кубиків «Лего» побудуйте гору.

Які вийшли гори (Різні)

А чому вони різні? (Кожен по різному їх будував)

«Проблемне питання». Чому в природі гори різні?

Вчитель. Чому одні гори простягаються на тисячі кілометрів, а інші зовсім невеликі. Чому одні гори покриті снігом, а на інших його не буває ніколи? Чому на одних - зручно кататися на лижах і санках, спуск з інших загрожує людському життю. Про це та інше поговоримо далі.

Вчитель.  Що я зобразила? (Гору) (слайд 7)

hello_html_760ccc3a.gif

 

Вчитель.  Яку вона має будову? Відповідь ви знайдете на стор. 99 друге речення параграфа.

                       Вершина

hello_html_760ccc3a.gif
                                                             Підошва

Мікрорельєф гір: (робота з понятійний апаратом) Учням дається час прочитати визначення в підручнику. Вчитель показує термін, учні говорять його визначення. (Слайд 8)

Гірська країна - безліч гір, розташованих на величезній території. (Слайд 9)

Гірський хребет - гори, витягнуті в лінію. (Слайд 10)

Гребінь - найвища точка хребта. (Слайд 11)

Гірська долина -зниження між двома гребенями. (Слайд 12)

Якщо долина зручна для руху людей, її називають перевалом. (Слайд 13)

 

Вчитель: А на яку ще форму рельєфу схожий малюнок? (На пагорб)

Вчитель: А в чому відмінність гори від пагорба? (робота в групах по заповненню таблиці) (Слайд 14)

Передбачувані відповіді:

Ознаки

Пагорб

Гора

Висота

невисока

високі

Площа

невелика

величезна

З яких порід складається

осадові породи

магматичні породи

Вершина

округла 

різна

Схил

пологий

пологий або крутий

 

Вчитель: Спробуємо дати визначення поняттю «Гори» (відповіді учнів, вчитель узагальнює та говорить визначення яке створив колектив).

Вчитель: Перевіряємо, що написано в підручнику.

Гори - це величезні форми рельєфу, високо підняті над земною поверхнею, що мають підошву, схили і вершину. (Слайд 15)

 

Вчитель: Як ви вважаєте, чи можна побачити пагорб на місцевості? А на карті? Чому? (Невелика висота)

Чи можна побачити гори на карті? Що допоможе? (Шкали висот і глибин)

Яким кольором зображені гори? (Коричневим, різними відтінками)

Завдання: знайти гори на карті атласу. Бажаючі виходять достінної карти та показати приклади гір.

Чому гори позначені різними відтінками? (Тому що гори різної висоти)

Вчитель: Давайте складемо схему «Гори по висоті» (Слайд 16)

 

Гори за висотою

Висота

Приклади

Низькі

До 1000 м

Кримські гори

Середні

1000 – 2000 м

Українські Карпати

Високі

Більше 2000 м

Гімалаї

 

Вчитель:   Попрацюйте з підручником. Наведіть приклади гір різних за висотою.

Давайте покажемо їх на карті (робота з настінною картою)

 

Вчитель:   Давайте поговоримо, як гори утворюються. Створюємо схему (самостійна робота з підручником)

«Гори за утворенням"(Слайд 17)

              

 

                      тектонічні                                       вулканічні

 

Вчитель:   Кілька уроків назад ми вчили тему «Літосферні плити» ... Давайте обговоримо  малюнок 106 на стор. 104.

Вчитель:   Таким чином, утворюються гори тектонічного походження. Наприклад, Гімалаї, Кордильєри, Анди. (робота з картою)

Вчитель:   Вулканічні гори утворилися в результаті виверження вулканів. Лава, витікаючи з кратера, утворює характерні складки. Виверження може проходити неодноразово, за рахунок цього відбувається збільшення висоти гори. Таку будову мають поодинокі гори. Наприклад, Кіліманджаро в Африці. Або Фудзіяма в Японії.

Вчитель:   Наступний показник, який відрізняє гори «Будова гір». (Слайд 18)

Будуємо схему

«Будова гір».

 

 

                складчасті             складчасто - глибові        глибові

                  (Гімалаї)                (Уральські гори)        (Сьєрра-Невада)

Вчитель:   Складчасті гори утворилися, коли гірські породи, з яких складаються гори, під дією внутрішніх сил, вигнулись в складки. (Слайд 19)

Складчасті гори могли прожити довге життя, поступово руйнуючись, і перетворюючись в горбисті рівнини, коли в цьому місці знову почалися горотворні процеси і розірвали ділянки гори на окремі блоки (брили). Так утворюються складчасто-брилові гори. Згодом гори зовсім втрачають вигляд складок земної кори, вони перетворюються в брилові гори.

Вчитель:   Попрацюємо з  підручником стор. 104. Привести приклади різні за будовою гір.

 

Вчитель:   Гори, як і люди, бувають молодими і старими. Давайте за допомогою підручника, дізнаємося скільки років має бути горам, щоб їх називали молодими.  А старими?

Будуємо схему «Гори за віком» (Слайд 20)

 

 

                       молоді (50 млн. років)              старі (300-400 млн. років)

Вчитель:   Як дізнатися вік людини? (Запитати скільки йому років)

Вчитель:   Як дізнатися вік гір? (Ми можемо визначити за зовнішнім виглядом) Перед вами 2 фотографії  гір. Робота в групах, заповніть таблицю, яка допомагає визначити ознаки, характерні для молодих і для старих гір. (Слайд 21)

 

Ознаки гір

Старі

Молоді

Висота

Низькі

Високі

Вершини

Округлі

Гострі

Схили

Пологі

Круті

Наявність снігу (цілий рік)

немає

є

Наявність рослинності (лісів)

Всі покриті лісом

Ліс тільки у підніжжя

Наявність вулканів

немає

Можуть бути

 

6. Закріплення нових знань та умінь. (Слайд 22)

Практична робота № 3 (продовження) Підписати в практичній зошити назви гори, перераховані в завданні № 4

Нагадуємо !!! (правила підписування гірських систем та окремих гір)

Вчитель. Давайте повернемося до питання, яке виникло на початку уроку «Чому в природі гори різні?» (Слайд 23) Для цього пропонує скористатися методом «5 речень». Ви в групах відповідаєте на питання, записавши на аркуш 5 речень. (Обговорення роботи груп)

5. Заключна рефлексія. Прийом «Кольорові картки», допоможе вам показати як ви зрозуміли нову тему. Оцініть кольором свої знання, отримані на цьому уроці. (Слайд 24)

Я все зрозумів (а), чи зможу пояснити цей матеріал іншому

Я зрозумів (а) матеріал частково

Я нічого не зрозумів

(зрозуміла)

 

Зелений

Жовтий

Червоний

 

Намалювати в зошиті в кінці конспекту смайлик настрою. (Слайд 25)

6. Домашнє завдання  (диференційоване) (Слайд 26)

1. Прочитати § 26, відповісти на питання після параграфу (4 бали)

2. Виписати в зошити визначення частин мікрорельєфу (6 балів)

3. Підписати назви гір і гірських систем на контурній карті (список на блозі (9 - 10 балів)

4. Підібрати прислів'я (загадки) про гори  або зробити макет гірської країни з пластиліну - 12 балів

docx
Додано
29 червня 2021
Переглядів
2223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку