№ з/п |
Дата |
Примітка |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
1 |
|
|
Материки та океани як об’єкти вивчення регіональної географії. Співвідношення на Землі материків та океанів. |
Знаннєвий компонент: називає материки, частини світу, океани, різні види карт. Діяльнісний компонент: порівнює материки та океани за площею, карти за масштабом та просторовим охопленням; розрізняє в атласах карти показує (знаходить) на картах різного масштабу материки, частини світу, океани. Ціннісний компонент: оцінює значення для людини географічних знань про материки та океани. |
2 |
|
|
Карти материків та океанів, їх класифікація за масштабом, просторовим охопленням, змістом і призначенням. |
|
Наскрізні змістові лінії |
Громадянська відповідальність Уміє пояснювати на конкретних прикладах та доводити практичне значення вивчення материків та океанів |
РОЗДІЛ І. Закономірності формування природи материків та океанів
Тема 1. Форма і рухи Землі
3 |
|
|
Куляста форма Землі та її географічні наслідки Повторення вивченого матеріалу за попередній рік. |
Знаннєвий компонент: знає і уявляє форму Землі, дні рівнодення та сонцестояння; розуміє і наводить приклади добових і річних ритмів як наслідків осьового обертання та орбітального руху Землі. Діяльнісний компонент: знаходить на карті екватор, лінії тропіків і полярні кола; пояснює вплив форми Землі та її рухів на природу материків і океанів. Ціннісний компонент: оцінює і характеризує наслідки форми Землі, добового і річного рухів Землі на життя людини. |
Тема 2. Материки та океани – великі природні комплекси географічної оболонки
4 |
|
|
Походження материків та океанічних западин унаслідок руху літосферних плит. |
Знаннєвий компонент: знає і розуміє основні етапи розвитку геологічної історії Землі, наслідки руху літосферних плит, найбільші платформи та області складчастості, основні і перехідні кліматичні пояси; наводить приклади форм рельєфу на материках і в океанах, платформ і областей складчастості, різних за властивостями повітряних і водних мас, типів клімату, теплих і холодних течій, природних зон на материках; знає і розуміє гіпотези дрейфу материків, загальну циркуляцію атмосфери та їх вплив на природні умови Землі. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на картах різного масштабу найбільші літосферні плити, райони поширення пасатів, мусонів, західних вітрів помірних широт і східних полярних вітрів, кліматичні пояси, найбільші теплі й холодні поверхневі течії, природні зони; пояснює вплив повітряних мас на погодні умови Землі своєї місцевості; аналізує закономірності розміщення форм рельєфу на материках та океанах, причини виникнення океанічних течій розміщення природних комплексів на материках і в океанах, взаємодію і взаємовплив океанів і материків; вміє практично використовувати інформацію тематичних карт: тектонічної, кліматичної і географічних поясів природних зон. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини; досліджує наслідки взаємодії Світового океану, атмосфери та суходолу. |
5 |
|
|
Тектонічні структури: платформи та області складчастості. Закономірності поширення основних форм рельєфу на материках і в океанах. Практична робота 1. Аналіз тектонічної та фізичної карт світу: виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу. |
|
6 |
|
|
Кліматотвірні чинники. Розподіл сонячної енергії на Землі. Вплив підстильної поверхні на клімат. Закономірності зміни температури повітря і поверхневих вод океанів. |
|
7 |
|
|
Повітряні маси, їх властивості та переміщення. Загальна циркуляція повітряних мас. Закономірності розподілу атмосферних опадів. Дослідження: Взаємодія Світового океану, атмосфери та суходолу, її наслідки |
|
8 |
|
|
Водні маси, їх властивості. Океанічні течії. |
|
9 |
|
|
Кліматичні пояси і типи клімату Землі |
|
10 |
|
|
Природні комплекси материків та океанів. Широтна зональність і висотна (вертикальна) Поясність. |
|
11 |
|
|
Тематичне оцінювання. |
|
Наскрізні змістові лінії |
Здоров’я і безпека Моделює оптимальний режим життя відповідного до добових і річних циклів (ритмів). Екологічна безпека та сталий розвиток Пояснює взаємозв’язки між природними компонентами у географічній оболонці, у тому числі – на прикладі своєї місцевості. |
РОЗДІЛ ІІ. Материки тропічних широт
Тема 1. Африка
12 |
|
|
Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. Практична робота 2. Визначення географічних координат крайніх точок і протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку; розуміє особливості сучасного рівня соціально-економічного розвитку країн. Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення материка; аналізує закономірності розміщення форм рельєфу, кліматичних поясів, вод суходолу, природні зони, зональні типи ґрунтів; описує природу найвідоміших національних парків Африки; визначає типи клімату за кліматичною картою та кліматичними діаграмами; визначає основні напрями господарського використання природних комплексів материка; знаходить і показує на картах різного масштабу: моря: Середземне, Червоне; затоки: Гвінейська, Аденська; протоки: Мозамбіцька, Гібралтарська, Баб-ель-Мандебська; острів Мадагаскар; півострів Сомалі; гори: Атлас, Драконові, Капські; вулкан Кіліманджаро; нагір’я Ефіопське; плоскогір’я Східноафриканське; річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад; водоспад Вікторія; пустелі: Сахара, Наміб; держави та їх столиці: Єгипет, Нігерія, Південна Африка. Ціннісний компонент: висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн; оцінює вплив природних чинників і діяльності людини на екологічний стан природних зон материка; робить висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей; обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. |
13 |
|
|
Практична робота 3. Позначення на контурній карті назв основних географічних об’єктів Африки. |
|
14 |
|
|
Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини. |
|
15 |
|
|
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота 4. Визначення типів клімату Африки за кліматичними діаграмами. |
|
16 |
|
|
Води суходолу. Використання водних ресурсів |
|
17 |
|
|
Природні зони, закономірності їх розміщення. |
|
18 |
|
|
Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО. |
|
19 |
|
|
Населення. Держави. |
|
20 |
|
|
Країни Африки. Зв’язки України з державами Африканського континенту. |
|
21 |
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
Наскрізні змістові лінії |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. Здоров’я і безпека Обґрунтовує вплив природних чинників на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій. Громадянська відповідальність Установлює залежність між рівнем соціального розвитку країн і станом природних комплексів. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє важливість напрямків взаємозв’язків України та країн Африки. |
Тема 2. Південна Америка
22 |
|
|
Географічне положення. Дослідження та освоєння материка. |
Знаннєвий компонент: знає дослідників материка, особливості тектонічної будови, основні форми рельєфу, географічне розміщення типів клімату, внутрішніх вод, природних зон на материку. Діяльнісний компонент: характеризує населення та його господарську діяльність у різних країнах материка; аналізує особливості розміщення корисних копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини; знаходить і показує на картах різного масштабу: море Карибське; затоку Ла-Плата; протоки: Магелланова, Дрейка; острови: Вогняна Земля, Фолклендські, Галапагоські; рівнини: Амазонська, Орінокська, ЛаПлатська низовини, Бразильське, Гвіанське плоскогір’я; гори Анди (г. Аконкагуа); вулкани: Льюльяйльяко, Котопахі; річки: Амазонка, Парана, Оріноко; водоспади:Анхель, Ігуасу; озера: Маракайбо, Тітікака; пустелю Атакама; держави та їх столиці: Бразилія, Аргентина, Чилі; порівнює, зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки; пояснює закономірності поширення основних форм рельєфу, особливості розподілу температури й опадів на материку, прояв широтної зональності на рівнинах і вертикальної поясності в Андах; визначає за кліматичними картами і кліматичними діаграмами – типи клімату. Ціннісний компонент оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка; робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ (землетруси, вулканізм) та їх вплив на життя людей. |
24 |
|
|
Практичні роботи 5. Позначення на контурній карті назв географічних об`єктів материка. |
|
25 |
|
|
Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини. |
|
26 |
|
|
Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. Практична робота 6. Визначення типів клімату Південної Америки за кліматичними діаграмами. |
|
27 |
|
|
Води суходолу. |
|
28 |
|
|
Природні зони. Вертикальна поясність Анд. Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Дослідження:Природні унікуми Південної Америки |
|
29 |
|
|
Населення Південної Америки. |
|
30 |
|
|
Держави Південної Америки. |
|
31 |
|
|
Контрольна робота 1. |
|
32 |
|
|
Повторення вивченого за семестр |
|
Наскрізні змістові лінії |
Екологічна безпека та сталий розвиток Презентує добірку матеріалів про один із прикладів порушення природної рівноваги на материку та шляхи її відновлення. Здоров’я і безпека Обґрунтовує механізм утворення стихійних явищ (вулкан, землетрус) та їх вплив на життя людей. Підприємливість та фінансова грамотність Розуміє значення різних напрямків взаємозв’язків України та даних материків
|