Розробка уроку для 8 класу з теми «Кров і лімфа» Тема: Тромбоцити. Зсідання крові.

Про матеріал

Даний урок ознайомить учнів з особливостями будови тромбоцитів; дасть уявлення про механізм згортання крові та утворення тромбів, як захисну реакцію організму на втрату крові, зверне їхню увагу на фактори, які сприяють та перешкоджають цьому процесу; поглибить знання про будову та функції крові.

Перегляд файлу

Розробка уроку для 8 класу з теми «Кров і лімфа»

Тема: Тромбоцити. Зсідання крові.

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови тромбоцитів; дати уявлення про механізм згортання крові та утворення тромбів, як захисну реакцію організму на  втрату крові, звернути їхню увагу на фактори, які сприяють та перешкоджають цьому процесу; поглибити знання  про будову та функції крові.

Основні поняття і терміни: тромб, тромбоцити, фібриноген, фібрин, гемофілія, гепарин.

Обладнання: таблиці „Будова крові”,  „Згортання крові”, роздаткова таблиця для заповнення „Особливості тромбоцитів”, друкована схема „Утворення тромба”

Методи і методичні прийоми:                                                                                                                               інтерактивні, пояснювально-ілюстровані:бесіди, розповідь; пошукові, проблемні, творчі, репродуктивні.    

Тип уроку: Комбінований

                                           Хід уроку

 

1.Організаційний етап

Привітання, перевірка готовності до уроку.

2.Повторення вивченого матеріалу.

 

1. Бесіда.

  1. Чим відрізняється плазма крові від сироватки?
  2. Чому в крові, розведеній дистильованою водою, еритроцити „розчиняються” ?

2. Фронтальне опитування.

  1. Поясніть чому гіпертонічний 10% розчин NaCl використовують для лікування гнійних ран.
  1. (Розчин солі завжди рухається в бік з більшою концентрацією, тому рідина почне виділятися з рани разом з мікроорганізмами і гноєм.)
  2. Чому під час лікування деяких недуг хворому переливають плазму крові ?
  3. Яку кров можна переливати людям, які мають ІІІ групу крові ? Чому?

 

3. Диктант „Так – ні”.

 

1

Внутрішнє середовище становлять: кров, поживні речовини, лімфа.

Ні

2

До складу крові входять формені елементи та плазма.

Так

3

У лімфі містяться СО2 , Н2О, солі, продукти життєдіяльності.

Ні

4

У плазмі містяться СО2 , Н2О, солі, продукти життєдіяльності.

Ні

5

Рідка частина крові – вода.

Ні

6

Транспорт поживних речовин до клітин здійснюють еритроцити.

Так

7

Кров утворює лімфу і міжклітинну рідину.

Так

8

Рідка частина еритроцитів – це цитоплазма.

Так.

9

Недокрів’я –це зменшення кількості крові.

 

Ні

10

Перша допомога при втраті крові є вливання будь-якого розчину NaCl в організм.

Ні

11

Транспорт кисню до клітин забезпечує хімічна взаємодія заліза з киснем (оксигемоглобін)

Так

12

Головна умова успішного переливання крові – сумісність  Rh-фактора

Ні

 

3.Мотивація навчальної діяльності.

 Для успішного переливання крові важливими факторами є сумісність груп крові,  Rh-фактора. Але неменш важливою умовою є герметичність системи переливання крові. Фактори зовнішнього середовища зумовлюють утворення тромба.

 

 

 4. Пояснення нового матеріалу.

1. Заповнення таблиці за текстом підручника.

Загальна характеристика тромбоцитів

Особливості тромбоцитів

Форма клітини

 

Розміри клітини

 

Кількість у крові

 

Тривалість існування

 

Місце утворення

 

Будова клітини

 

функції

 

 

2. Заповнення схеми.

 

Утворення тромба

 

                            руйнівний фактор

Тромбоцити                                            тромбопластин

                                                              (активна форма ферменту)

 

                            тромбопластин

Протромбін                                                           тромбін

                                                                    (активна форма ферменту)

                            Са, вітамін К

 

                                тромбін

Фібриноген                                                      фібрин (тромб)

(білок плазми)        Са, вітамін К                  (нерозчинний білок)

 

3. Розповідь учителя.

  • Ферментативна теорія згортання крові. Основоположником теорії є російський учений О. Шмідт. Швидкість згортання крові в людини – 5-12 хв.
  • Речовини, що запобігають згортанню крові (гепарин, фібринолізин).
  • Поняття про гемофілію.
  • Умови згортання крові:
    • наявність білка плазми крові (протромбіну, фібриногену);
    • наявність вітаміну К;
    • наявність солей Са;
    • руйнівний фактор тромбоцитів.

 

Висновок. При ушкодженні судин на поверхні рани утворюється згусток 

           крові – тромб.

 Сутність явища згортання крові полягає в перетворенні розчинного в

          плазмі білка фібриногену в нерозчинний білок – фібрин.

 Гемофілія – це спадкова хвороба, при якій кров не згортається.

5. Закріплення вивченого.

         Бесіда.

При атеросклерозі внутрішня поверхня стінок артерій стає шорсткою через бляшки жиру, вкриті кальцієм. Внутрішній бік вен теж перестає бути гладеньким.

  • До чого може призвести такий стан судин? (Тромбоцити, наштовхуючись на холестеринові бляшки, руйнуються і утворюється тромб, що призводить до закупорення судин.)
  • Чим небезпечна гемофілія?
  • Чому тромб має червоний колір? (Між нитками фібрину містяться еритроцити.)

6. Домашнє завдання.

  1. Вивчити матеріал відповідного параграфа.
  2. Пояснити, чому реакцію згортання крові відносять до функцій білка.

 

 

docx
Додано
9 січня 2019
Переглядів
982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку