Тема: Періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів: постембріональний розвиток.
Мета:
-
повторити, закріпити і узагальнити знання періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів;
-
продовжити формувати усвідомлення понять «онтогенез», «ембріогенез», постембріональний розвиток;
-
ознайомитися з основними етапами постембріонального розвитку хордових;
-
розвивати навички встановлення етапів онтогенезу тварин, вміння працювати в групах, робити самостійні висновки;
-
виховувати почуття єдності людини з усіма живими організмами біосфери.
Тип мінімодулів: адаптаційно-перетворюючий.
Обладнання: Підручник «Біологія 11, рівень стандарту, академічний рівень», таблиці «Стадії розвитку тварин», комп’ютер(и), бланки «Павутинки рефлексії».
Структура міні модулю.
І. Оголошення теми та мети міні модулю.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Чи правильне твердження?
Народжений повзати літати не зможе
ІІІ. Актуалізація опорних знань та активізація пізнавальної діяльності.
Гра «Вірю-не вірю»
-
1. Гаструла-це двошаровий зародок
-
2.Дроблення- це ряд мейотичних поділів зиготи
-
3.Алкоголь негативно впливає на розвиток плоду
-
4.Найскладніший процес запліднення у Покритонасінних
-
5.Ентодерма-зовнішній зародковий шар
-
6.В ембріональному періоді у більшості багатоклітинних організмів зародки проходять три одинакові стадії
-
7.Зигота-незапліднена яйцеклітина
8.З мезодерми формується серце.
Складіть текст з поданими нижче словами:
-
Онтогенез, розвиток, людина, зародок, плід, дроблення, гаструла, бластула, алкоголь, нікотин, мутації, здоровий спосіб життя, хромосомні порушення, народження, формування органів
ІІІ Вивчення нового матеріалу
-
Постембріональний розвиток- це період життя,який починається після народження і триває до смерті.
Прямий
-
Справжнє живо народження
-
Яйценародження
-
Яйцеживонародження
-
Ссавці
-
Птахи
-
Плазуни
-
Хрящові риби
-
Молюски(Черевоногі, Головоногі)
-
Ракоподібні
-
Кишковопорожнинні
-
Черви
Непрямий розвиток
-
Групи отримують картку «Стадії розвитку тварин» і завдання: скласти схему життєвого циклу організму, одна із стадій якого зображена під номером 8(1 група), 21(2 група), 15(3 група). На виконання роботи дається 5 хвилин (відлік часу – пісочний годинник чи цифровий годинник на екрані комп’ютера), результат – звіт у вигляді записаної на дошці схеми, наприклад:
Група І. Риби: 8 (ікра) → 14 (мальок) → 19 (доросла щука)
Група 2. Жаби:3(ікра) → 21(пуголовок) → 25 (пуголовок, що полює) → 6 (жаба)
Група 3. Метелики: 26(яйця) → 29(личинка) → 15(лялечка) → 17(імаго) ;
-
В залежності від використаного часу можна запропонувати завдання на встановлення онтогенезу довільно обраної тварини, або продублювати завдання з карткою «Стадії розвитку рослин».
Функції личинок
-
Живильна функція-накопичення поживних речовин.
-
Раціональне використання ресурсів-
-
різні фази розвитку розділені за типом живлення, а також просторово.
-
Функція розселення-забезпечують розселення виду.
ІV. Етап застосування отриманих знань.
Встановіть відповідність
Прямий розвиток А)Людина розумна;
Б) Муха хатня;
В)Горобець міський;
Г)Ящірка зелена;
Д)Ропуха очеретяна;
Є) Гадюка степова; Ж)Курка свійська.
VІ Підведення підсумків модулю через відповідь на питання, що ставилося в мотиваційній частині: Чи дійсно народжений повзати літати не зможе?
VІ. Рефлексія за допомогою бланків «Павутинки рефлексії»
Додаток 1. Життєвий цикл комахи
Додаток 2. Стадії розвитку тварин
Додаток 3. Павутина рефлексії
Додаток 4. Вигляд картки «словникового дощу».