Закони Менделя І-ІІ конспект уроку

Про матеріал
Мета: ознайомити з основними закономірностями успадкування ознак на прикладі законів Г. Менделя; формувати знання про генетичну символіку, гібридологічний метод досліджень; розкрити значення законів Менделя для генетики; формувати вміння складати схеми схрещування; розвивати уяву, увагу, пам’ять, мову, логічне мислення, уміння висловлювати судження, аналізувати й систематизувати інформацію, встановлювати причиннонаслідкові зв’язки; формувати інтерес до предмета. Обладнання: таблиця «Закони Г. Менделя», портрет Г. Менделя, малюнки й фотографії, що демонструють успадкування ознак, ТЗН, роздатковий матеріал, презентація Поняття й терміни: гомозигота, гетерозигота, моногібридне схрещування, закон одноманітності гібридів першого покоління, домінування ознак, розщеплення ознак, закон розщеплення, генетична символіка, гібридологічний метод. Тип уроку: засвоєння нових знань
Перегляд файлу

Тема уроку: Закономірності успадкування ознак, встановлені  Г.Менделем. І та ІІ закони.

Мета: ознайомити з основними закономірностями успадкування ознак на прикладі законів Г. Менделя; формувати знання про генетичну символіку, гібридологічний метод досліджень; розкрити значення законів Менделя для генетики; формувати вміння складати схеми схрещування; розвивати уяву, увагу, пам’ять, мову, логічне мислення, уміння висловлювати судження, аналізувати й систематизувати інформацію, встановлювати причиннонаслідкові зв’язки; формувати інтерес до предмета.

Обладнання: таблиця «Закони Г. Менделя», портрет Г. Менделя, малюнки й фотографії, що демонструють успадкування ознак, ТЗН, роздатковий матеріал, презентація 

Поняття й терміни: гомозигота, гетерозигота, моногібридне схрещування, закон одноманітності гібридів першого покоління, домінування ознак, розщеплення ознак, закон розщеплення, генетична символіка, гібридологічний метод.

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

I.Організаційний момент

 

Учитель. Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі: Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Мотивація навчально пізнавальної діяльності учнів.

 

Вправа «Зацікав » : Чому одні квіти – червоні, а інші – білі? А волошки завжди сині? Звідки насіннячко знає, що воно має дати синю, а не жовту квітку? А кошенята в кішки не завжди схожі на неї за кольором шерсті. Чому? А якщо в одного з батьків очі блакитні, а в іншого – карі, яким буде колір очей у їхньої дитини? Ми зможемо відповісти на ці запитання протягом нашого уроку.

Але з початку пригадаємо з вами що ми вже знаємо.

 

 

 

 

ІІІ. Актуалізація знань

Вправа «Точка опори». 

Термінологічна розминка (1-2 хв.)

1. __________ - ділянка молекули ДНК(РНК), яка несе інформацію про структуру одного білка

2. __________ - це сукупність усіх генів організму

3. __________- це сукупність ознак і властивостей організму, які сформовані на основі генотипу

4. Як називається ген який виходить «переможцем»? _______________

5. ____________ - це властивість живих організмів відтворювати в потомстві ознаки предків

6. Ця людина є основоположником сучасної генетики  _______________

7. Гени, що перебувають у різних станах, але займають одне й те саме місце у хромосомах однієї пари  та визначають різний стан певної ознаки  ___________________

8. Зигота, що має однакові алелі одного гена в гомологічних хромосомах  _______________

9. Зигота, що має різні алелі одного гена в гомологічних хромосомах (Aa), тобто має альтернативні ознаки  ___________________

10.  Та, що пригнічується, проявляється тільки в гомозиготному стані _____________________

Учитель: Молодці. Впорались із завданням. А зараз зверніть вашу увагу на генетичну символіку.

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель.  Переходячи до закономірностей успадкування ознак я хочу звернути вашу увагу на відомий вам гібридологічний метод. Саме на основі цього методу Грегор Мендель відкрив закони генетики. Свої досліди учений ретельно планував, вів точний кількісний облік потомства за кожною парою досліджуваних ознак у ряді поколінь і результати досліджень піддавав математичному аналізу, який став основним методом класичної і сучасної генетики.

Але перш ніж ми будемо розглядати закони успадкування ми послухаємо повідомлення учнів, які отримали випереджальні завдання про життєвий шлях  Грегора Менделя. 

Грегор Мендель народився 20 липня 1822 у селянській родині Антона та Розини Мендель у маленькому містечку Гайнцендорф. Змалку цікавився природою, працював садівником. У 1847 році став священиком. Самостійно вивчав різноманітні науки, підмінював відсутніх викладачів грецької мови та математики у одній зі шкіл. У період із 1851 по 1853 рік навчається у Віденському університеті. З 1868 року він стає абатом у абатстві старого Брно.

Із 1856 року Мендель проводить дослідження на горосі у експериментальному монастирському садку. Монах цікавився також метеорологією та теорією еволюції. Він помітив, що деякі рослини часом мають нетипові характеристики. Посадивши одне коло одного типову та нетипову рослину, дослідник хотів дізнатися, якими будуть нащадки? Мендель побачив, що ознаки передаються нащадкам незалежно від оточуючого середовища. Цей факт тоді був першою цеглиною у побудові майбутньої теорії спадковості.

 

8 березня 1865 року на засіданні Брюннського товариства натуралістів і лікарів Грегор Мендель виступив з доповіддю про результати схрещення гороху. Його виступ не справив жодного враження на слухачів. Ніхто з присутніх не підозрював, що став свідком зародження нової науки – цариці біології – генетики. Науковий світ не був готовий сприймати новітню інформацію

 

Перший закон Менделя

У дослідах Менделя під час схрещування сортів гороху, які мали жовте й зелене насіння, усе потомство (тобто гібриди першого покоління) виявилися з жовтим насінням. Отже, обидва батьки однаковою мірою здатні передавати свої ознаки потомству.

Виявлена закономірність отримала назву першого закону Менделя, або закону однотипності гібридів першого покоління.

Досліди зі схрещування генетики записують у вигляді схем. Батьків позначають літерою Р, особин першого покоління — F1. Схрещування позначають знаком множення (х), генотипну формулу материнської особини (♀) записують першою, а чоловічу (♂) — другою. У першому рядку записують генотипні формули батьків, у другому — типи їхніх гамет, у третьому — генотипи першого покоління і т.д.

І так за першим законом Менделя батьки були гомозиготні за протилежною ознакою. Вони утворюють гамети (статеві клітини) в які переходить по одному гену з генотипа батьків. У нащадків відбулось об’єднання двох генів: один домінантний, другий рецесивний. Домінантний завжди проявляється, тому фенотип у гібридів – жовтий колір (домінантна ознака)

Давайте з вами зробимо таку допоміжну табличку вам, для подальшого розв’язування задач з генетики. Ви у себе в зошитах записуєте у першій колонці закони Менделя, у другій у нас будуть цитологічні основи, а третя колонка буде статистичні закономірності.

Перший закон Менделя це закон одноманітності гібридів першого покоління. Це ми пишемо в першу колонку, і там же ми пишемо його формулювання.  І закон Менделя – закон одноманітності гібридів першого покоління, формулюється так - під час схрещування чистих ліній у гібридів першого покоління проявляється тільки одна ознака - домінантна (одноманітні за фенотипом і генотипом.)

Перед вами схема схрещення, її ми записуємо в другу колонку, це і є цитологічна основа у І законі Менделя.

У колонці статистичні закономірності ми пишемо 100 відсотків.

Давайте спробуємо розглянути задачу на перший закон Менделя. Дивимося на екран, перед вами задача.

Який колір квітів буде у гібридів першого покоління білих та червоних троянд по генотипу та по фенотипу, якщо білий колір - рецесивна ознака?

(Схрещували гомозиготні особини).

Запис задачі робиться слідуючим чином: в дано записуємо те, що відомо.

      ч   б

Дано: P ♀AA x ♂aa

А – червоний колір G  A  A   a   a

а – білий колір   F1  Aa; Aa; Aa; Aa

 ч     ч     ч    ч

F1 -?

 

Відповідь: у гібридів І покоління (F1) будуть червоні квіти

Другий закон Менделя

Переходимо до ІІ закону. Після схрещування гетерозиготних гібридів першого покоління між собою у другому поколінні з’являються особини як із домінантними, так і з рецесивними станами ознак, тобто виникає розщеплення, яке відбувається в певних співвідношеннях.

Подивіться на екран.

Перед вами схема схрещування ІІ Закону Менделя  закону розщеплення ознак у другому поколінні у якому ми бачимо, що при схрещуванні гібридів першого покоління між собою у нащадків спостерігається розщеплення ознак у співвідношенні 3:1 за фенотипом. Продовжуємо заповнювати нашу табличку, і в першу колонку ми пишемо: ІІ закон Менделя, закон розщеплення ознак у ІІ поколінні у якому при схрещуванні гібридів першого покоління між собою у нащадків спостерігається розщеплення ознак у співвідношенні 3:1 за фенотипом. Зверніть увагу, що у другу колонку ми з вами пишемо схему схрещування у якій ми чітко бачимо, що при схрещуванні гібридів першого покоління між собою у нащадків спостерігається розщеплення ознак у співвідношенні 3:1 за фенотипом. В останню колонку ми пишемо 3:1(числовий вираз схрещування). Це відбувається тому, що за зовнішнім проявом генотипи АА і Аа не відрізняються

Якого кольору будуть троянди у нащадків при схрещуванні двох гетерозиготних рослин, якщо червоний колір – домінантна ознака, а білий - рецесивна?

               ч          б

Дано: P ♀Aа x ♂Аa

А – червоний колір G  A  а   А   a

а – білий колір   F1  AА; Aа; Aa; аа

 ч     ч     ч    б

F2 -?

 

Відповідь: у нащадків відбудеться розщеплення: 3:1 за фенотипом.

Учень біля дошки. Ми продовжуємо з вами розв’язати задачі біля дошки. Ви записуєте задачу у себе в зошитах. Умова задачі на екрані. Читаємо, і розв’язуємо її, і так, перша задача в нас така. У гарбуза білий колір плодів А домінує над жовтим а. Який буде зовнішній вигляд F1, якщо схрестити гарбуз гомозиготний за білим кольором із гарбузом гомозиготним за жовтим кольором?

І так, що ми маємо, що нам відомо?

Записуємо дано.

 

               б          ж

Дано: P ♀AA x ♂aa

А – білий колір G  A  A   a   a

а – жовтий колір   F1  Aa; Aa; Aa; Aa

 б     б     б    б

F1 -?

 

Що ми бачимо за фенотипом першого покоління при схрещуванні гомозиготного гарбуза з білим кольором та гомозиготним гарбузом жовтого кольору?

Відповідь: Під час схрещування чистих ліній перше покоління гібридів одноманітне за фенотипом і генотипом. 100 % білий колір. І це відповідає І закону Менделя, закону одноманітності гібридів І покоління.

Молодець, сідай на місце.

Учитель: Закони Менделя дійсні не тільки для рослин, але й для тварин. До вашої уваги пропонується відеосюжет, в якому ви повинні визначити, за якою ознакою відрізняються об’єкти, окрім кольору. І так, увага на екран.

(відео-рефлексія 1 хв.)

Якою ж ознакою відрізняються кошенята на відео.(вуха)

Наступна задача у нас така.  При схрещуванні двох котиків з короткими вухами одержано потомство: 6 коротковухих і 2 з нормальними вухами. Які генотипи батьків?

Якщо після схрещування двох фенотипово однакових  особин в їхніх нащадків спостерігається розщеплення ознак, то ці особини є гетерозиготними, можемо стверджувати, що  короктовухі  коти (гомозиготні за рецесивною ознакою) могли з’явитися у котів з нормальними вухами тільки у випадку, коли батьки були гетерозиготними.

Перевіримо схемою схрещування:

 

Дано: Р2: Аа х Аа

Р – коротковухі G: А; а;   А;   а;

F – 6к.:2н. F2: АА; Аа; Аа; аа

___________________ к.в   к.в    к.в   н.в

Р - ?

 

Відповідь: розщеплення ознак за фенотипом 3:1 (ІІ закон Менделя) що відповідає умовам задачі.

     V.Закріплення знань учнів

Учитель: Наступне наше завдання це - Вправа «Логічний наслідок»

Перед вами є інтерактивні картки -задачі. Я даю вам декілька хвилин, ви роздивляєтесь ці задачі, умову записувати не потрібно, просто розглянути малюнок задачі, і зробити логічний висновок. А потім ми з вами за допомого екрану перевіримо їх. Домовились. Тоді вам час приступати. Поки ви розглядаєте картки до дошки піде 2а учня щоб розмістити фенотипи задач. Будь ласка, хто бажає?

І так час завершився, давайте поглянемо на дошку, та подивимося, чи вірно учні розмістили фенотипи.

 

Тепер, переходимо до наших карток. На екрані умова задачі, як ви гадаєте, який логічний наслідок від умови.

Вірні відповіді:

1. Батьки гетерозиготні. Відповідає ІІ закону Менделя

2. Лисиці були гомозиготні, за ознакою чорно-бурі,

і всі гамети містили однакові гени

3. Домінує ген плямистого забавлення

 

Учитель: Молодці. Вправно впорались із завданням. Ми розглянули закони Менделя, розв’язували задачі, давайте визначимось щодо ефективності уроку.

  

      Рефлексія:

«Моя самооцінка уроку»

 використовуючи вивчені вже терміни  гомо-  та гетерозиготи.

1. Чи сподобався мені урок? (А,а)

2. Чи зрозумів(ла) тему? (А,а)

3. Моя активність на уроці. (В, в)

4.Чи зможу я використати дані знання в подальшому (В,в)

 

 VІ. Домашнє завдання: повт.§28, опрацювати §29 , та скласти задачу за відео.

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Журавльова Валентина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Андерсон О.А., Вихренко М.А., Чернінський А.О.)
Додано
3 червня 2021
Переглядів
12139
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку