Конспект уроку "Підготовка до написання власного висловення. Вимоги до монологічного висловлення""

Про матеріал

ознайомити учнів з основними вимогами і кри­теріями створення власного монологічного висловлювання під час проходження ЗНО, формувати комунікативні компетентності

Перегляд файлу

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №7

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку в 10 класі за темою

 

 

 

 

 

 

Підготувала: вчитель української мови та літератури

Лісняк Оксана Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

Лісняк Оксана Миколаївна спеціаліст вищої категорії

 

Тема: Підготовка до написання власного висловлення типу роздуму. Вимоги до монологічного висловлення 

Мета: ознайомити учнів з основними вимогами і критеріями створення власного

монологічного висловлювання під час проходження ЗНО,  формувати комунікативні компетентності, виховувати кращі моральні якості.

Тип  уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.

Методи та прийоми: «Закінчи речення», «Асоціативне гроно», опрацювання тексту

із графічною обробкою, прийом «Блискавичний м’яч»,  рецензія на відповідь товариша, бліцопитування,

ПЕРБІГ УРОКУ

             I.       Організаційний момент

Людина — це найвеличніша з усіх істот. 

Людина — найнещасніша з усіх істот… 

Іван Багряний (музика затихає) Вчитель:         

Любі діти, у наш клас Завітали гості щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Ми вам раді, добрі люди, І вітаєм щиро вас.

Та запрошуєм ласкаво 

На урок в десятий клас.

1.      Ознайомлення учнів з темою уроку та епіграфом

Демонстрація відеофрагменту про людські якості характеру

2.      Визначення мети уроку за допомогою прийому  «Закінчи речення»

      На уроці я ознайомлюся …. (вимогами до монологічного висловлення, критерії оцінювання висловлення)

      Я буду намагатися сформувати ….(логічне й  образне мислення, висловлення власної думки, доведення цієї думки,  розвивати  уяву,  збагачувати  словниковий запас)

      Під час уроку в нас будуть виховуватися….( виховувати  повагу  до 

загальнолюдських моральних  цінностей)

II.                  Актуалізація опорних знань учнів 

Вступне слово вчителя.

Кожна людина є унікальною, неповторною. Скільки людей — стільки й світів. І пізнати людину повністю майже неможливо, бо немає людей суто позитивних чи, навпаки, негативних. Від природи люди наділені величезним потенціалом, який одні реалізують, а інші ні. Одні намагаються вдосконалити себе, світ навколо, а інші  пливуть за течією. Але що б не являла собою людина, вона залишається найбільшою цінністю в суспільстві.

Тому сьогодні на уроці, готуючись до написання власного висловлювання, ми

спробуємо з'ясувати, якою повинна бути справжня особистість, які риси характеру потрібно в собі виховувати, а яких слід позбутися.

1. План роботи

(1)   Бліцопитування.

(2)   Групова робота

(3)   Складання «Асоціативного грона»

(4)   Робота з текстом

(5)   Вправа «Блискавичний м’яч»

(6)   Опрацювання пам’ятки роботи над монологічним висловлюванням

(7)   Групова робота над структурними елементами до твору-роздуму

(8)   Складання монологічного висловлювання

(9)   Підведення підсумків

2. Бліцопитування

Ä  Назвіть основні одиниці мови від найменшого до найбільшого (фонеми, морфеми, лексеми, словосполучення, речення, текст)

Ä  Дайте визначення тексту (зв’язне висловлювання, яке складається з групи речень , об’єднаних темою і головною думкою, а також певним ставленням автора до того, про що повідомляється) 

Ä  Що вивчає Стилістика? (це розділ науки про мову, який вивчає стилі мовлення,їх розвиток, а також способи добору мовних засобів залежно від умов і завдань спілкування)

Ä  Назвіть стилі мовлення. ( художній, науковий, офіційно-діловий, публіцистичний, розмовний, епістолярний, конфесійний)  

Ä  Які ви знаєте типи мовлення? (розповідь, опис, роздум)

Ä  Назвіть характерні ознаки роздуму. (Дод.№ 1)

Ä  Додаток 1

Назва типу мовлення

На яке питання дається відповідь

Про що йдеться

Повне визначення

Роздум

Чому?

Про причини ознак чи дій

Роздум (міркування) – це висловлювання про причини якостей, ознак, подій. У роздумі обов’язкові три частини: теза ( чітко сформульована думка), докази (підтвердження висловленої тези), висновок (випливає з доказів). В основі роздуму лежать причиннонаслідкові відношення.

III.              Осмислення нового матеріалу.

Робота в групах

Наступне завдання пропоную виконувати  у групах

Існування 

Внутрішній світ

Особистість

 

 

 

 

Кожна група опрацьовує своє слово, підбираючи усе, що спало на думку стосовно зазначеного поняття.

Завершивши роботу, кожна з груп почергово читає записані слова-асоціації. Учні виокремлюють ключові поняття. На дошці креслиться «Асоціативне ґроно» до поняття «Сенс життя людини», використовуючи ключові поняття. 

Учитель. Наступне завдання  буде індивідуального характеру. Усі ви маєте видрукуваний на аркуші текст «У чому сенс життя?». Ви маєте його прочитати та опрацювати із графічною обробкою.

               Якщо трапиться цікава для вас думка, позначте цей уривок (абзац) символом !

               Якщо ви не погоджуєтесь із висловленою в тексті думкою, позначте її на берегах символом -.

               Уривок, який можна доповнити прикладом з літератури, історії, суспільного життя тощо, позначте символом +.

Самостійне опрацювання тексту.

У чому сенс життя людини?

Можна по-різному визначати мету свого існування, але мету треба мати — інакше то буде не життя, а животіння.

Треба мати принципи в житті. Добре навіть викласти їх у щоденнику, проте, аби щоденник був «справжній», його нікому не можна показувати — писати лише для себе.

Одне правило повинно бути в кожної людини, в її меті життя, в її принципах життя, в її поведінці: треба прожити життя з гідністю, щоб не соромно було згадати.

Гідність вимагає доброти, великодушності, уміння не впадати в крайнощі, не стати егоїстом, а бути правдивим, вірним товаришем, знаходити радість у допомозі іншим.

Заради гідності вмійте відмовлятися від дрібних утіх, та й від великих теж... Уміти вибачитися, визнати перед іншими свою помилку — краще, ніж хитрувати й брехати.

Обманюючи, людина передусім обманює саму себе: гадає, що вдало збрехала, хоч, може, люди зрозуміли це, але з делікатності промовчали. Брехня завжди помітна. Людям особливе відчуття підказує — брешуть їм чи кажуть правду.

Природа — творець, тому ми повинні в нашому житті продовжувати цю тенденцію творення і в жодному разі не підтримувати всього руйнівного, що є в навколишньому світі. Як це розуміти, як прикладати до свого життя, на це має відповісти кожна людина індивідуально, відповідно до своїх здібностей, своїх інтересів тощо. Життя різноманітне, отже, і творчість різноманітна, і наші устремління до творчості в житті мають бути теж різноманітні.

У житті існує певний рівень щастя, від якого ми ведемо відлік, як ведемо відлік од рівня моря. І завдання кожної людини й у великому, і в малому підвищувати цей рівень щастя в житті. І своє особисте щастя теж не лишається поза цими турботами. Та головним чином — щастя тих, хто вас оточує, хто ближчий до вас, чий рівень щастя можна підвищити просто, легко, без турбот. А крім того, це означає підвищувати рівень щастя своєї країни, усього людства зрештою.

Життя — насамперед творчість, та це не означає, що кожна людина, щоб жити, мусить народитися художником, балериною або вченим. Творчість теж можна творити. Можна творити просто добру атмосферу довкола себе, як зараз висловлюються, ауру добра навколо себе. Приміром, у товариство людина може принести із собою атмосферу підозріливості, якогось гнітючого мовчання, а може внести радість,   світло. Це  також  творчість.   Тобто  творчість різноманітна й безперервна. Бо життя — вічне творення.

Людина залишає по собі пам'ять. Про це треба дбати не з якогось там певного віку, а, гадаю, з самого початку свідомого життя, адже людина може піти в небуття будь-якої миті. І яку пам'ять вона по собі залишає — це дуже важливо.

(За Д. Лихачовим) Учні діляться враженням від прочитаного тексту

         IV.      Мотивація навчальної діяльності учнів та сприйняття нового матеріалу

1.   Один із видів роботи під час проходження ЗНО (завдання з розгорнутою відповіддю) передбачає створення власного монологічного висловлювання на дискусійну тему у вигляді твору-роздуму, у якому слід аргументовано ствердити або заперечити висловлену в завданні позицію. Складання твору-роздуму – це вміння чітко висловлювати судження з певного питання, логічно мислити, доводити свою думку. Ці вміння необхідні кожному. Якщо людина навчиться правильно будувати роздум, то вона може довести свою думку і переконати інших у її правильності, тобто схилити інших людей на свій бік, зробити інших людей своїми спільниками, однодумцями. 

Як ми вже зазначали раніше, у роздумі говориться про причини ознак та дій. Текст роздуму – це ланцюг суджень, фактів, явищ, які використовуються для доведення певної думки.

                                       Який зв’язок у тексті між реченнями?

(Речення у тексті мають причинно-наслідкові зв’язки.)       Яка побудова тексту?

(Текст-роздум має такі основні частини: теза, аргументи, висновки.)

2.   За допомогою прийому «Блискавичний м’яч» назвіть вічні людські цінності та їх антиподи, обов’язково  передаючи м’яч іншому учневі. Отже, я почну

 

Добро – зло, віра – зневіра, надія – відчай, любов – ненависть, чесність - брехливість, справедливість – облудність, щирість – лукавство, гідність – підкореність, милосердя – байдужість, прощення - злопам'ятність, свобода – неволя, краса - потворність, великодумність - бездушність, оберігання життя - вбивство, мудрість – безглуздя, благородство – підлість.

 

3.   Але перш ніж почати працювати над твором-роздумом, пропоную прочитати пам’ятку роботи над монологічним висловлюванням, яка знаходиться у вас на партах Див. Додаток № 2 

Під час написання власного монологічного висловлення пам’ятай!

1.                               Тема твору – вона, по суті, є сконцентрованою інформацією про весь твір. Тому важливо знайти у заголовку найголовніше – ключове – слово і зв’язати логічний ланцюжок зі слів назви теми (тобто словами теми твору відповісти собі на запитання:

„Про ЩО я писатиму?”).

2.                               Для успішного написання твору треба чітко уявляти його структуру.

Як відомо, традиційно твір поділяється на три частини: вступ, основна частина  і закінчення, або висновки.

Складаючи план твору, слід пам’ятати, що кожний етап розвитку думки – це аргумент, яким ви доводите правильність своєї головної думки, або ідеї твору.

 

3.                               Як знаходити аргументи:

                   від думки до прикладу;

                   від прикладів до думки.

Найсильніший аргумент можна поставити на перше місце або ж на останнє.

4. Висновки – це завершальна частина твору. Вони виведені з наявних у творі думок, аргументів. Висновки є, по суті, відповіддю на поставлену проблему.

4.   А зараз повторимо структуру висловлення, способи викладу думок, а також мовні кліше до частин висловлення

Додаток №3 Структура висловлення 

 

Частина висловлення

Способи викладу думок (мовні кліше)

 

                                  Теза.

 Теза – це первинна думка, яка формулюється і далі буде розвиватися

 

1.      підтримка слів автора ( так, я підтримую думку, бо вважаю, що…)

2.      спростування слів автора ( я не підтримую, бо вважаю, переконаний…)

3.      компромісний варіант ( я не зовсім поділяю думку автора, бо вважаю, що…)

4.      підтримка і спростування ( з одного боку…, а з іншого…, подається дві тези і доводяться обидві)

                     Аргументи (розширене

пояснення)

-          підтвердженням цього є

-          це дійсно так

-          це засвідчує

-          це доводить

-          доказом цього може бути

-          по-перше, по-друге

(Можна використовувати афоризми, крилаті вислови, прислів’я, приказки)

Приклад з мистецтва

 

Приклади:

-          наприклад

-          яскравим прикладом є

-          не можна не згадати

-          прикладом може слугувати

-          звернімо увагу

              Приклад

(суспільного, власного)

із         життя історичного,

Висновок

-          отже

-          таким чином

-          можна зробити висновок

 

5.   Підготувати структурні елементи для написання твору за темами

Посійте вчинок, і ви пожнете звичку, посійте звичку, і ви пожнете характер, посійте характер, і ви пожнете долю.

У.Теккерей Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом.

Л. Костенко  В людині має бути все прекрасним: і душа, і думки, і одяг.

А.Чехов

 Сформулюйте тезу за поданою темою;

 Аргументуйте цю тему;

 Наведіть приклади з мистецтва або з життя до поданої темі;  Зробіть висновки, використовуючи дану тему.

6. Виступи представників груп із складеними монологічними висловленнями 7. Рецензія на відповідь товариша

Звертаю вашу увагу на те, що під час роботи на ЗНО із бланком Б, монологічним висловленням, у творі має бути 200-250 слів. Роботи з обсягом 100 і менше слів не перевіряються.

           V.      Рефлексія. 

Підсумки уроку ми підведемо за допомогою прийому  «Закінчи речення».

Чи досягнуто мети уроку?

Я дізнався (лася)…(чітку структуру твору, як працювати над власним висловленням під час написання ЗНО)

Я навчився (лася)…(будувати власне висловлення, вводити приклади з літератури до твору-роздуму, аргументувати власну думку, робити висновки стосовно запропонованої теми)

Мені сподобалося…( прийом «Закінчи речення» та самостійне визначення мети, вправа

«Блискавичний м’яч» )

Мене зацікавило…(графічна робота з текстом, робота над асоціаціями, взаємозв’язок тексту із художніми творами)   

Здійснилися мої очікування щодо… (результатів уроку, емоційного стану, отриманої інформації, роботи в групі)

Я зрозумів(ла), що мені треба:

вивчити…  

повторити…

VI.               Оцінювання роботи класу

VII.            Домашнє завдання: 

І рівень – підготувати  структурні елементи для написання твору 

ІІ рівень – написати монологічне висловлення

Підтримайте або спростуйте думку:  «Людина — це найвеличніша з усіх істот.

Людина — найнещасніша з усіх істот.» (Іван Багряний) 

 

         На останок хотілося б, щоб ви оцінили свій емоційний стан за допомогою різнокольорових зірок

         Давайте утворимо зоряне небо, приєднаємося до зоряного шляху. Подивіться як вони яскраво палахкотять.

 

 

Ось вже б’є Годинник Часу, Час настав прощатися.

Дуже прошу, дорогенькі,

У своїх серденьках

Залишити назавжди

Хоч краплину дивини.

І та зірочка-зірничка

Буде вам світити вічно.

Дякую за урок. Кажуть люди: кожна падаюча зірка приносить людині щастя. Тож нехай ваше життя буде вічним зорепадом.

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
13 липня 2018
Переглядів
4352
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку