Тема. Захист прав споживачів
Мета:навчальна: закріпити знання про те, хто такі споживачі, продавці, виробники, виконавці, нормативні акти, що закріплюють права споживачів та їх права; Розвиваюча: розвивати вміння працювати з нормативними актами; наводити приклади порушення прав споживача;
Виховна:формувати активну позицію щодо дотримання і захисту прав
споживачів.
Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.
Форма проведення: практична робота з використанням інтерактивних вправ.
Обладнання: електронна презентація «Реклама — важлива роль в житті людини».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань
Метод «Кейсу»
Повідомлення учнів про зібрані в ЗМІ матеріали та факти порушення й захисту прав споживачів складаються в кейс.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
«Книга скарг»
Учні мають змоделювати ситуації, в яких йдеться про порушення прав споживача, і подати скаргу з цього приводу.
ІV. Закріплення та застосування отриманих знань
Відповісти на запитання анкети.
1. Вимагаєте від продавця дотримуватися точної ваги?
б) іноді;
в) ніколи.
2. Перевіряєте правильність названої продавцем суми, нараховану за придбаний вами товар (роботу, послугу)?
а) Завжди;
б) іноді;
в) довіряю продавцю і не перевіряю.
3. Вимагаєте надати документи (сертифікат відповідності), які б підтверджували якість товарів (робіт, послуг)?
а) Завжди вимагаю;
б) іноді вимагаю;
в) не вимагаю.
4. Берете у продавця (виконавця) та зберігаєте квитанцію, товарний чек або касовий чек?
а) Завжди беру;
б) іноді беру;
в) не беру.
5. З’ясовуєте споживчі властивості товару у продавця або знайомитеся з інструкцією, з’ясовуєте дату виготовлення, термін придатності?
а) Так;
б) беру, але не приділяю цьому необхідної уваги;
в) ні.
6. Вимагаєте надати вам повний і достовірний переклад інструкції, якщо купуєте імпортний товар?
а) Так;
б) ні.
Закон України «Про захист прав споживачів» регулює відношення, які виникають між __ та __, виконавцями, __ при продажу __ товарів (виконання робіт, здійснення послуг), встановлює __ споживачів на придбання __ (робіт, послуг) належної __ та безпечного для __ та __ споживачів, отримання __ про товари (роботи та послуги) та про їх __ (виконавців, продавців), просвіту, __ та __ захисту їх інтересів, а також з’ясовує механізм реалізації цих прав.
Слова: державна, споживачі, інформація, права, виробники, якість, продавці, життя, здоров’я, товари, суспільна.
Групи мають підготувати інсценування ситуацій.
• 1-а група. Покупка на ринку домашнього сиру
• 2-а група. Покупка телевізору у магазині
1. Обміркуйте, чи дійсно потрібен вам цей товар, оцініть, наскільки він відповідає вашим потребам.
2. Знайдіть інформацію про цю групу товарів, порівняйте аналогічну продукцію різних моделей у різних магазинах вашого населеного пункту, уважно проаналізуйте ціни на них.
3. Детально з’ясуйте:
• основні споживацькі властивості товару, а щодо продуктів харчування — склад, вміст шкідливих для здоров’я речовин;
• дату виготовлення товару;
• термін служби або придатності;
• чи необхідне додаткове обслуговування товару та як це здійснюється;
• ім’я та адресу продавця (виробника) та підприємства, яке здійснює функції щодо ухвалення претензій від споживача, а також проводить ремонт, технічне обслуговування;
• вимагайте надання вам інформації (інструкцію) про товар мовою, якою ви володієте;
• здійснюючи оплату товару, можете вимагати у продавця надати вам документи про ціну;
• погоджуйте умови покупки (замовлення): з передоплатою, у кредит, з доставкою;
• перевірте ще раз гроші, які ви сплачуєте, отримавши здачу, перерахуйте її в присутності продавця, адже він може помилитися;
• обов’язково візьміть квитанцію, товарний чек або касовий чек, інший письмовий документ, який підтверджує факт покупки, на товар — гарантійний талон, технічний паспорт;
• дізнайтеся, чи можна повернути продавцю неякісний товар.
ІV. Підсумки уроку
Рефлексія
1. Чому важливо бути уважним під час покупки товару?
2. Яку роль відіграє реклама?
3. Які державні чи громадські установи займаються питаннями захисту прав споживачів? Що ви про них знаєте?
Підготуйте розповідь про орган захисту прав споживачів.