Урок №7. Тема: Почленне додавання і множення нерівностей. Застосування властивостей числових нерівностей для оцінювання значення виразу.
Формування компетентностей:
предметна компетентність:
ключові компетентності:
мовленні математичну термінологію, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку; поповнювати свій словниковий запас;
навчальної діяльності.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання та наочність: підручник з алгебри за 9 клас, автори: Мерзляк, Полонський, Якір, 2017 р.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
(§1 п.2 № 2.8, 2.17)
№2.8. Відомо, що . Порівняйте з нулем значення виразу:
Отже,
Отже,
Отже,
Тоді,
Тоді,
Отже, .
;
;
;
Тоді, і .
Отже, .
тоді ;
;
;
;
Тоді .
Отже, .
№2.17. Дано: . Доведіть, що:
;
;
Отже, .
;
;
Отже, , тоді .
II. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування
III. Вивчення нового матеріалу
Мотивація навчальної діяльності учнів
Імовірно, що при перевірці виконання тестових завдань (див. вище) учні зроблять кілька типових помилок. У цьому разі мета уроку (закріплення знань властивостей числових нерівностей та відпрацювання навичок їх застосування) формулюється з усвідомлення учнями необхідності виправлення помилок та проведення роботи з профілактики подібних помилок надалі. Якщо ж більшість учнів впораються із запропонованими завданнями на «відмінно», мотивація до роботи може бути створена вчителем за допомогою завдання підвищеної складності або завдання такого типу, яке не було розглянуто на попередньому уроці (створюємо проблему). У будь-якому разі вчитель має налаштувати учнів на необхідність формування більш стійких знань властивостей числових нерівностей та їхніх наслідків, а також на роботу з вироблення навичок роботи з цими властивостями.
План вивчення нового матеріалу
Опорний конспект
Теорема 3.1 (про почленне додавання нерівностей).
Якщо і , то
Доведення. Розглянемо різницю Маємо:
Оскільки і , то різниці і є додатними числами. Отже, різниця, що розглядається, є додатною, тобто
Теорема 3.2 (про почленне множення нерівностей).
Якщо , і — додатні числа, то ac>bd.
Доведення. Розглянемо різницю Маємо:
За умовою . Отже, різниця, що розглядається, є додатною. Із цього випливає, що
Наслідок. Якщо і — додатні числа, то , де — натуральне число.
Доведення. Запишемо n правильних нерівностей :
Оскільки і — додатні числа, то можемо перемножити почленно n записаних нерівностей. Отримаємо: .
IV. Засвоєння нових знань і способів дій
№ 3.1. Запишіть нерівність, яку отримаємо, якщо:
1) додамо почленно нерівності і ;
2) перемножимо почленно нерівності
3) перемножимо почленно нерівності .
№ 3.6. Дано: і . Оцініть значення виразу:
1) ; 2) 3)
№ 3.9. Оцініть середнє арифметичне значень і якщо відомо, що
№ 3.14. Відомо, що і . Доведіть, що .
№ 3.19. Доведіть, що периметр чотирикутника більший за суму його діагоналей.
V. Підбиття підсумків уроку, рефлексія
Визначте й обґрунтуйте, чи є правильним твердження:
VI. Домашнє завдання
(§1 п.3 № 3.11, 3.17)