Конспект уроку «Подорож морських мешканців в країну математики»

Про матеріал
Проект передбачає ознайомлення учнів з мешканцями підводного царства. Учні практично доводять, що математика дуже потрібна у нашому житті. Переконують, що важливо знати таблицю множення, вміти розв’язувати задачі. В ході проекту також: 1. Комплектуються мобільні групи 2. Створюються презентація, публікація та веб-сайт проекту 3. Проходить конкурс-захист учнівських проектів початкової школи 4. Розповсюджується буклет серед учнів ліцею та інших шкіл.
Перегляд файлу

Знайомство з мешканцями підводного царства Розв’язування рівнянь. Задачі на зведення до одиниці (другий вид). Складені задачі на знаходження невідомого компонента (розв ’язування за даним планом)

Мета: закріпити знання таблиць множення та ділення; повторити способи знаходження невідомих компонентів арифметичних дій; за­кріплювати вміння розв'язувати задачі; формувати навички швидких обчислень; розвивати навички самостійної роботи, самоконтролю; виховувати наполегливість, допитливість.

Обладнання: предметні зображення морських тварин, підводного царства, аудіозапис шуму моря, криків дельфінів, таблиці з рівняння­ми та задачами, підручник (Богданович М.В. Математика: Підруч. для 4 кл.— К.: Освіта, 2005).

ХІД УРОКУ

  • Організація класу.
  •   Мотивація навчальної діяльності.
  •     Щоб розпочати наш урок, вам потрібно відгадати загадку:

Де кінець рудій землі,

 Де в знеможеній імлі

Небо з обрієм злилося,

Білопінно розлилося,

Де простори дикі водні,

Де лякають нас безодні,

Де крилом серця черкають

Крики білогрудих чайок,

Де, нікуди правди діти,

Все солоне, навіть вітер,

Де стрічає щастя й горе,

Простягнулося там... (море).

  •   Більшу частину поверхні нашої Землі займають моря і океани.

І сьогодні на уроці ви станете дослідниками морського царства.

  •    Погляньте на нашу дошку. Що ви бачите на малюнку? (Підводний світ.)
  •    Так. Перед вами зображення морської глибини, коралових ри­фів, водоростей, морського дна. У ході уроку ми заселимо це морське царство ще й тваринами. Чим більше ми виконаємо математичних за­вдань, тим із більшою кількістю найрізноманітніших морських жителів познайомимось.

IV. Перевірка домашнього завдання.

Задача №440

  •                   Перше наше знайомство з кораловими поліпами — будівельни­ками високої кваліфікації. Щоб дізнатися про них більше, вам спочатку потрібно записати вирази до задачі № 440

Учень записує на дошці розв’язування задачі з допомогою двох виразів, у кожному виразі пояснюючи, що означає кожна дія.

36 : 6+12:6=8(п.)

(36+12):6=8(п.)

Корали в сиву давнину вважали рослинами. А на справді це велика група дрібних (завдовжки до 3 мм) тварин. Існує близько 6000 видів коралів. «Кущики» чи «дерева» коралів—це укріплений «замок», який будують для себе коралові поліпи, що живуть спільно, колоніями або поодинці. Харчуються вони дрібними тваринами, водоростями. Кістяк коралів утворений із вапна або органічної речовини. І вся ця споруда може досягати висоти, у двічі меншої за відповідь домашньої задачі.  Якої висоти може досягати  коралова споруда? (4 м)

Скупчення коралових колоній утворюють коралові рифи. Корали люблять теплу і чисту воду. Це основна умова їхнього життя. Із коралів виготовляють ювелірні прикраси, використовують їх і як будівельний матеріал.

Перевірка виконаний завдання №441.

На дошці учень записне відповіді до виразів завдання №441.

— Наступний мешканець морських глибин — великий кам'яний окунь.

 

 Він має масивне тіло та величезний рот і може сягати до 2 ц. за­вдовжки. Щоб уполювати здобич, він може вмить змінити забарвлен­ня й непомітно наблизитись до жертви. А щоб обчислити масу не­величкого окуня, вам потрібно знайти суму відповідей до завдання №441.

8 + 94 + 3 + 14= 119

  • Деякі види кам'яних окунів можуть важити майже вдвічі більше, до 225 кг.
  1.   Актуалізація опорних знань.
  2. C:\Users\Дом\Desktop\111111\logo_aurelia.jpgC:\Users\Дом\Desktop\111111\puprpurnyy_vosmynig.jpgГра «Мовчанка».

 

 

 

 

 

 

  • Далі ми познайомимося з двома хижаками морського цар­ства. Медуза і восьминіг посперечалися між собою: у кого більше ніг- щупалець. Спробуйте визначити за числами, розміщеними на щупаль­цях цих тварин, скільки ніг у кожного з них. Для цього слід відгадати, на яке число діляться ці числа. (На 8, на 9)
  • Але у напівпрозорих, як желе, медуз щупалець буває набагато більше, і вони сягають довжини 8 м, а довжина всього їх тіла на 7 м більша. Яка довжина тіла медуз? (15 м.)
  • А у восьминога довжина тіла у 5 разів менша, ніж у медузи. Яка довжина тіла восьминога? (З м.)

Зустріч із деякими з них небезпечна для купальщика— можна зазнати сильних «опіків» бо в довгих щупальцях міститься отрута, а укус маленького австралійського восьминіжка гапалох- лена.є смертельним. Харчуються вони безхребетними і дрібною рибою.

Фронтальна робота за №422

Множник

9

8

8

F:\111111\r_01.gif

F:\111111\r_01.gif

7

Множник

8

9

8

4

6

F:\111111\r_01.gif

Добуток

F:\111111\r_01.gif

F:\111111\r_01.gif

F:\111111\r_01.gif

24

48

49

 

Суперечку восьминога і медузи почув краб, який наблизився до них, рухаючись по дну моря боком. Клацаючи своїми сильними кліш­нями, він став доводити, що у нього теж багато ніг, аж вісім. На клацан­ня краба позбиралися його подруги. Він запропонував їм виконати завдання № 442 (у порожніх іі клітинках розмістити крабів).

  1.   Узагальнення та систематизація знань.

Розв’язування рівнянь.

  •          Далі на дні моря ми зустрінемося з морськими зірками.

Ці тварини справді дуже схожі на зірки і бувають усіх відтінків чер­воного кольору, а також зелені, сині й фіолетові. За розміром деякі з них сягають метра в поперечнику. Пересуваються зірки повільно, проповзаючи всього 9—12 метрів за годину. Морські зірки — хижа­ки, що нападають на молюсків і риб. Їхня  шкіра покрита голками і гор­биками різної довжини, а в деяких іще й своєрідними щипчиками та пінцетами. Ці щипчики здатні схопити яку-небудь дрібну істоту і, пере­даючи «з рук у руки», відправити просто до рота. Кількість таких «рук- променів» у цих зірок вам потрібно визначити розв'язавши рівняння.

Спочатку діти пригадують, як знайти невідомий множник, діль­ник, від'ємник, доданок. Потім розв'язують рівняння.

х •7 = 35

24:х = 3

23-х = 7

х + 5 = 53

Число променів у цих тварин як правило, кратне п'яти, але не у всіх. У деяких морських зірок буває вісім, шістнадцять і навіть сорок вісім променів! На кінці кожного променя знаходиться крихітне вічко, що розрізняє тільки світло й темряву.

Робота над складеною задачею.

  • На морському дні ми бачимо багато водоростей, які утворили ве­ликі «підводні луки».

Водорості ростуть біля морських берегів, і хвилі викидають їх на бе­рег. Зазвичай вони забарвлені в бу­рий, червоний або зелений колір. На мілководді вони ростуть тому, що їм необхідне сонячне світло. Водорості слугують їжею для багатьох мешкан­ців моря. Спеціальними машинами їх скошують і збирають. Людина використовує їх як корм для домашньої худоби, як добриво для ґрунту. Але це ще не все! Із багатьох водорос­тей виготовляють консерви для харчування людей, ліки.

  • Пропоную вам розв'язати задачу про заготівлю водоростей.

Для господаріства зібрали ЗО кг водоростей. Кілька днів їх зго­довували худобі, витрачаючи кожного дня по 3 кг, і в господарстві залишилося 9 кг водоростей. Скільки днів худобу годували водо­ростями?

Зібрали

Витратили

Залишилося

30 кг

по 3 кг кожного дня

9 кг

 

План розв'язання

  • Скільки кілограмів водоростей згодували худобі7
  • Скільки днів годували худобу?
  •        На які дві частини можна розділити ЗО кг водоростей, що були у господарстві? (На ту, яку згодували худобі, і ту, яка залишилася.)
  •         Якщо від усієї кількості водоростей забрати частину, яка зали­шилася, то про що ми дізнаємося? (Скільки кілограмів водоростей згодували худобі.)
  • Після цього про що ми можемо дізнатися? Якою дією?
  • Запищіть розв'язання самостійно.
  1.       зо-  9= 21(кг)—витратили;
  2. 21:3 = 7 (дн.) — годували худобу;

(ЗО - 9): 3 = 7 (дн)

Фізкультхвилинка.

  • Раз, два — всі пірнають.

Три, чотири — виринають.

П'ять, шість—на воді

У човнах пливемо всі.

Рад, два — руки вгору.

Три, чотири — руки вниз.

Три, чотири, п'ять, шість, сім —

До берега причалим всі.

Задачі на зведемння до одиниці.

Задача1

  • А тепер ми познайомимося з однією  найдавніших риб на планеті,  грозою морів — акулою.

Зараз на планеті налічується 350 видів цих риб — від найменшої, довжиною тіла 20 см, до найбільших— гігантських китових акул, що сягають 20 м. Зуби в акул розміщені у 6 рядів І гострі, як пилка! Коли зуби зовніш­нього ряду зношуються, їх замінюють зуби внутрішнього ряду, а нові по­чинають рости ззаду. Харчуються ці риби планктоном і дрібними рибами. Сита акула ні на кого не нападає, а за температурою нижче 20 градусів акула взагалі припиняє харчуватися.

- А тепер давайте розв'яжемо ось таку задачу: 

За 9 днів акула з'їдає 72 кг риби. На скільки днів їй вистачить| 4Q кілограмів риби?             

  1. 73:9 = 8 (кг) за 1 день’ 
  2. 40:8 = 5 (дн.) — вистачить 40 кг;
  3. 40: (72:9)=5 (дн.)

Зрдача2

Дельфіни  — найрозумніші морські тварини. Пораненого дельфіна товариші підтримують на поверхні води. Так вони ряту­ють і людей. Ці морські тварини живуть зграями. У зграї може бути до 300 тварин. Дельфіни розмовляють. видаючи найрізноманітніші звуки — свист, писк або гавкіт. Мож­ливо, кожен із цих звуків має свій СМИСЛ, але він іще не зрозумілий людям. Дельфіни дуже дружелюбні, грайливі та кмітливі й залюбки виступають у морських цирках. Дельфін пропонує вам розв'язати таку задачу:

За 6 циркових вистав дельфінам згодували 12 кг риби. На скільки вистав вистачить 16 кг риби?

Самостійна робота над прикладами N 447.

  •         На дні моря дуже багато черепашок, у яких живуть молюски. Усередині черепашок великих морських двостулкових молюсків нерідко утворюються перли — «доро­гоцінні дарунки моря», що з давніх ча­сів вражають людей своєю красою. По­чаток дорогоцінній перлині дає тверда часточка, що потрапляє в черепашку, чи піщинка. Покриваючи предмет, що зава­жає йому, шарами перламутру, молюск із часом створює блискучу кульку — перлину. За хімічним складом перли не відрізняються від шкільної крейди. У черепашці молюска прерії одного разу

знайшли цілих 620 перлин. Ма тисячу світлих перлин припадає тільки одна чорна, тому й цінуються чорні перли набагато вище.

  •    Ваше завдання — порахувати, скільки перлин ви знайдете в кожній черепашці.

Перевірка прикладів на дошці.

40037*2=80074

34050*4=136200

80015*4=320060

744:24=31

Робота з геометричним матеріалом.

  •   Багато мешканців підводного царства зустрілося нам сьогодні на уроці А от таких риб ви не зустрінете у жодному морі чи океані. Із яких фігур складається ця рибка? Полічіть скільки всього на ній трикутників.(6)

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Що цікавого ви дізналися на уроці?
  • Що вам найбільше запам'яталося?
  • Який математичний матеріал ви повторили на уроці?.
  •   Щоб вивчити життя тварин моря, вчені проводять багато дослі­джень. Можливо, хтось із вас стане в майбутньому вченим, досліджу­ватиме море та його мешканців.
  1. Домашнє завдання.

№ 448.449.

 


 

Задачи

 

  1.          Із чотирьох однакових шкірок норки зробили 5 однакових комірів. Скільки норкових шкірок потрібно для виготовлення 10 таких комірів?
  2.         Із 50 кг борошна випікають 75 кг хліба. Скільки спечуть хліба з 250 кг борошна?
  3.         Протягом 4 годин поїзд пройшов 93 км. Яку відстань пройде він протягом 12 годин за тієї ж швидкості?
  4.          На птахофабриці 920 яєць розклали в інкубатор. Із кожних 23 закладених яєць вилупилося 20 курчат. Скільки всього вилупилося курчат?             
  5.          12 робітників за 5 днів викопали 420 м рову. Скільки, метрів рову викопував кожний робітник за день?
  6.          6 вантажівок за 9 рейсів вивезли з відкритої шахти 350 т руди. Якої вантажності були автомобілі?
  7.         У зимовий період для годівлі 8 корів за 7 днів витратили 1960 кг силосу. Скільки кілограмів силосу витрачали на одну корову за 1 день?
  8.         7 однакових автобусів за 3 рейси перевезли 1092 пасажирів. Скільки пасажирів перевозив один автобус за один рейс?
  9.          7 ткаль за 5 днів виткали 1470 м тканини. Скільки метрів тканини виткала одна ткаля за один день?
  10.     Три муляри за 4 год уклали 3240 цеглин. Скільки цеглин уклав один муляр за одну годину?              ;
  11.        8 друкарок за 3 тижні надрукували 3696 листків. Скільки листків друкує одна друкарка за один тиждень?

 

 

 

 

 

 

Тести

«Множення і ділення багато цифрових чисел на одноцифрове число»)

  1. Який закон множення використовується в даній рівності: (а • Ь) * с = а • (Ь • с) ?

а) Переставний; б) сполучний; в) розподільний.

  1. Познач найзручніший спосіб знаходження добутку в прикладі 20 • 7 • 5 • 6.

а) (20 • 5) • 7 • 6;

б) (7 • 5) • (20 • 6);

в) (20 * 5) • (7 * 6).

  1. Розв’яжи задачу.

У кіноконцертному залі 4 200 місць. Глядачі зайняли половину з них. Скільки залишилося вільних місць?

а) 8 400 м.; б) 2 100 м.; в) 2 000 м.

  1. Невідоме число зменшили у 9 разів і дістали 900. Чому дорівнює невідоме число?

а)8 100; б) 7 200; в) 100.

  1. Розв’яжи задачу.

6 машин можуть перевезти 120 т зерна. Скільки тонн зерна можуть перевезти 9 таких машин?

а) 270 т; б) 80 т; в) 180 т.

 

 


 

 

docx
Додано
17 жовтня
Переглядів
176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку