У р о к № 101
Тема: Подорож у країну Лексикологію (узагальнення матеріалу з теми «Лексикологія») 5 клас
Мета: узагальнити й систематизувати вивчений матеріал із теми «Лексикологія», підготуватись до к/р; розвивати вміння 5-класників використовувати вивчені групи слів практично, шліфувати усне й писемне мовлення; виховувати взаємопідтримку, толерантність, культуру мовлення.
Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.
Обладнання: мультимедійна дошка.
Форма: урок-подорож
Х і д у р о к у:
І. Організація класу.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
1. Повідомляю про форму й тип уроку. СЛ-1
2. Перевіряємо готовність до подорожі місця, наявність бортжурналів-зошитів, квитків-виконаного д/з (учні зачитують етимологію власного імені)
3. Ставимо завдання. СЛ-2
4. Обираємо вид найбезпечнішого виду транспорту (потяг), розподіл учнів по «вагонах», знайомство з маршрутною картою СЛ-3
5. Представляю себе в ролі гіда.
6. Словникова робота: розкрити лексичне значення цього слова СЛ-4
7. У зошиті записуємо проблемне питання: СЛ-5
Чому українську мову, милозвучну, багату, дуже важко вивчати іноземцям?
IV. Тренувальні вправи
8. Даю команду до подорожі: «Поїхали!» (діти руками імітують рух потяга, створюючи звук руху)
1 зупинка – озеро Багатозначності СЛ-6
9. Із якими словами нам доведеться мати справу? Дайте їм визначення.
10. Розгадати ребус, пояснити лексичне значення слова, які з них є багатозначними? А решта? Чому?
2 зупинка – парк Переносних значень СЛ-7
11. Творча робота: замість крапок вставити слова, ужиті в переносному значення.
Сміється…; співає…; стихає…;
Шепоче…; сердиться…; веселиться… .
12. Із трьома будь-якими словосполученнями скласти й записати поширені речення.
3 зупинка – місто Синонімів СЛ-8
13. Відгадайте, чим славляться жителі цього міста? (Балакучі) А чому?
14. Змагання «Хто швидше?» (Кожен ряд отримує аркуш паперу зі словом; аркуш передається естафетно, учні створюють синонімічний ряд до даного слова. Перемагає команда, що швидко і правильно впорається зроботою)
І ІІ ІІІ
Сміється Іти Їсти
15. Що ж називається синонімом?
16. Яка різниця між синонімічними рядом і парою?
17. Прийшов час перепочинку (вправа для очей)
Очі заплющили. Побачили ніч?
Відкрили, закрили, знову повторили…
Дивіться, діти, синіє там даль…
А гляньте – на носі не всівся комар?
І знову дивіться то вправо, то вліво.
Очі відпочили? Берімось за діло!
4 зупинка – болото Антонімів. СЛ-9
18. Які слова називаються антонімами?
19. За 3хв. записати якомога більше назв кінофільмів, книг, до складу яких входять антоніми.
5 зупинка – чай Омонімів. СЛ-10
20. Відгадати загадки: записати відгадки, пояснити, коли вони є омонімами?
* Якою косою не накосити? (дівочою, піщаною)
* На якій лаві не всидиш? (вулканічній)
* Яка міна не зривається? (вираз обличчя)
* З якої байки плаття не пошиєш? (літературної)
21. Підходить до завершення наша подорож. Чи сподобалася вам вона? Чи не була марною? Чи досягли мети подорожі?
22. Проблемне питання.
V. Підсумок уроку: - Що нового дізналися? СЛ-11
- Що повторили?
- Чого навчилися?
Про які словники будемо пам’ятати?
23. Оголошення оцінок (враховуємо культуру доказовості, активність, організованість)
VI. Д\з: Повторити §41-48 – підготуватись до к/р. СЛ-12