Матеріал містить інтерактивні вправи, проблемні питання та цікаві завдання для роботи з учнями на уроці.
Тема. Поетизація високого почуття кохання у віршах Р.Бернса, Г.Гейне,
К.М.Симонова.
Мета: ознайомити учнів із любовною лірикою Р.Бернса, Г.Гейне, К.Симонова
та розкрити неповторність поетичного світу кожного з них; проаналізу-
вати вірші Р.Бернса «Любов», Г.Гейне «Коли настав чудовий май…»,
К.М.Симонова «Жди мене…»;
розвивати навички усного зв’язного мовлення, виразного читання
віршів напам’ять, аналізу поетичних творів;
стимулювати зацікавленість учнів вивченням творів світової літерату-
ри, виховувати повагу до справжніх почуттів.
Обладнання: портрети Р.Бернса, Г.Гейне, К.Симонова, картки для завдання
«Знайди відповідність», відеозаписи читання вірша «Жди мене…»
автором та сучасними виконавцями, презентація до уроку.
Тип уроку: комбінований урок.
Кохання – єдина пристрасть, яка не визнає ні
минулого, ні майбутнього.
О. де Бальзак
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Слово вчителя. Сьогодні ми продовжимо розмову про найсвітліше й найпрекрасніше почуття – кохання. У часи духовної та матеріальної скрути,
коли вічні моральні цінності відходять на другий план, давайте звернемося
до цього невичерпного джерела відродження людства та натхнення для поетів. Торкнімося серцем цього дива, що здатне змінити світ, зробити людину кращою, благороднішою. Услід за митцями різних часів та народів
спробуймо розгадати вічну загадку любові…
Пригадайте, з якого твору прочитаний уривок.
- Подивися, які я тобі приніс черевички! – сказав Вакула. - Ті самі, які носить
цариця.
- Ні! Ні! Мені не треба черевичків! – сказала вона, махаючи руками й не спускаючи з нього очей. – Я і без черевичків… - Далі вона не договорила й зашарілася. (М.В.Гоголь .«Ніч перед Різдвом»)
- То й що ж, що сліпий? – сказала вона. – Якщо дівчина покохає сліпого, то і заміж треба виходити за сліпого…
- Покохає… - зосереджено повторив він, - і брови його нахмурились – він прислухався до нових для нього звуків знайомого слова…
(В.Г.Короленко .«Сліпий музикант»)
- …Наш початок … назавжди залишиться в пурпуровому відблиску вітрил, створених у глибині серця, яке знає, що таке любов…
(Олександр Грін .«Пурпурові вітрила»)
Поклади ти мене, як печатку на серце своє, як печать на рамено своє, то сильне кохання, як смерть, заздрощі непереможні, немов той вогонь…
(Біблія .«Пісня над піснями»)
Отож, навіть у Святому Письмі йдеться не тільки про любов Божу, але й про любов земну… А нині ми дізнаємося про те, як звеличували це прекрасне почуття поети Р.Бернс, Г.Гейне, К.Симонов.
Оголошення теми й мети уроку.
Робота з епіграфом.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Виконання тестових завдань.
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Яким ви уявляєте ліричного героя вірша?
- Чи присутні у творі автобіографічні мотиви?
- Визначте тему вірша.
- Визначте ідею твору.
«Піккардійська терція».
- Яким ви уявляєте ліричного героя твору?
- Чи цей вірш відрізняється від попередніх? Чим?
V. Закріплення набутих знань, умінь і навичок.
«Коли настав чудовий май…».
VІ. Підбиття підсумків уроку.
На уроці я дізнався (дізналась)…
Я усвідомив (усвідомила)…
- Висловте власні думки з цього приводу.
- Скажіть, яка з прослуханих вами поезій особливо актуальна для українців нині, зважаючи на події на Сході нашої держави.
Мені здається символічним те, що словами саме російського поета наші відомі сучасники звертаються до українців, які відстоюють незалеж-
ність нашої держави. Це ще раз доводить, що сьогодні воюють не російський та український народи, не культури, а окремі політики, що не можуть приборкати власних амбіцій… І саме справжнє мистецтво допоможе нам знайти шляхи до примирення.
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання. Вивчити напам’ять один із віршів (на вибір). Створити власний вірш або вірш у прозі про кохання (за бажанням).