Конспект уроку " Погода. Прогноз погоди"

Про матеріал
Розробка уроку з географії для 8 класу на тему "Погода. Прогноз погоди" Мета: - ознайомити учнів із синоптичною картою, навчити робити прогноз погоди; - формувати вміння спостерігати за погодою, усвідомлення важливості знань про погоду, її прогноз для життя людей та народного господарства; - виховувати почуття відповідальності за доручену справу.
Перегляд файлу

Тема уроку:   Погода. Прогноз погоди.

Мета:

- ознайомити учнів із синоптичною картою, навчити робити прогноз погоди;

 - формувати вміння спостерігати за погодою, усвідомлення важливості знань      про погоду, її прогноз для життя людей та народного господарства;

- виховувати почуття відповідальності за доручену справу.

Обладнання: фізична, кліматична та синоптична карта України, атласи,запис «Пори року» П.Чайковського, аркуші паперу, фломастери.

Тип уроку: формування нових знань

Форма проведення :  урок-ділова-гра

                    

                                 ХІД УРОКУ

Напис на дошці:

                Висне небо синє,

                Синє, та не те,

                Світить, та не гріє

                Сонце золоте.

                Темная діброва

                Стихла і мовчить,

                Листя пожовтіле

                З дерева летить.

                                 Яків Щоголів

 

«Коли б не було хмар, люди не раділи б сонцю»

                                   Англійське прислів’я.

  1. Організація класу

Звучить запис «Пори року» П.Чайковського.

Поділити учнів на чотири групи.

  1. Мотивація навчальної діяльності

  Всі види людської діяльності тією чи іншою мірою залежать від погоди і клімату. Минули тисячоліття, але як і колись людина залежить від капризів погоди. Цей одвічний супутник людини в одних випадках сприяє, а в інших, навпаки. Завдає великих збитків.

  Хуртовини, сильні зливи, тумани, ожеледь порушують нормальний рух поїздів, автомобілів і автобусів.

   Сучасний літак відправляється в черговий рейс майже в будь-яку погоду, але командир корабля повинен знати стан атмосфери – напрям і швидкість вітру, температуру,хмарність на багато тисяч кілометрів і на кілька годин уперед. Це потрібно для безпеки польоту, визначення можливого завантаження, запасів пального.

   Давно минули часи парусного флоту,для якого вітер був безпосереднім двигуном суден. Але й сучасний морський флот не може нормально працювати без урахування умов погоди, що спричиняють або погіршення видимості через туман, або шторм, або ж утворення крижаних полів.

   Посухи, суховії, пилові бурі, град, зливи, сильні морози, заморозки можуть частково або повністю знищити урожай сільськогосподарських культур.

   Тому наполеглива боротьба людини зі стихією продовжуватиметься завжди, а отже, важливість прогнозування погоди буде завжди актуальною

  1. Формування нових знань, вмінь і навичок
  1. Розповідь вчителя

  Дощ, сніг, ураган… Що об’єднує ці явища? Те, що всі вони відбуваються в атмосфері  і є результатом руху та взаємодії повітряних мас. Таким чином, повітряні маси, атмосферні фронти , циклони й антициклони є об’єктом вивчення метеорологів, оскільки є носіями погоди певного типу.

   Прогноз погодице наукове завбачення очікуваних змін  погоди на певний проміжок часу, яке ґрунтується на  глибокому і всебічному вивченні атмосферних процесів та їх закономірностей.

       Погода, як і всяке природне явище, підпорядковується певним закономірностям. Наукове завбачення погоди стало можливим тоді, як були вивчені закони зміни погоди та розкриті до певної міри, причини під дією яких вона формується.

   Існує ціла наука, яка займається прогнозом погоди – синоптика.

  При складанні прогнозів погоди основна увага звертається на місцезнаходження різних типів повітряних мас, атмосферних фронтів, циклонів та антициклонів.

 За даними метеорологічних спостережень,які надходять у бюро погоди, складаються карти  погоди для встановленого часу. На цих картах цифрами і різними певними умовними знаками наносять головні метеорологічні елементи та явища. Насамперед, на картах проводять ізобари- лінії, що з’єднують точки з однаковим тиском, виділяють області високого і низького тиску, райони, зайняті теплими і холодними повітряними масами, місця, де випадають атмосферні опади, дмуть сильні вітри, проходять грози тощо. Такі карти називають синоптичними.

  1. Робота з картою ( Учні знайомляться із синоптичною картою в атласі)
  2. Робота в групах

Уявімо себе юними метеорологами. Отже, сьогодні ми перебуваємо в приміщенні Гідрометцентру і на засіданні вченої ради запрошені юні географи – учні 8 класу. З різних кінців України надходять сигнали про надання допомоги. Ось і зараз із нами на зв’язку туристи, школярі, геологи. Працівники с.г., котрі просять допомоги: надати інформацію про стан атмосфери. Нажаль, зв'язок раптово обірвався і наші кореспонденти, котрі щойно були на зв’язку, встигли передати тільки кліматичні показники: температуру, кількість опадів. Нам відомо, що телефонували із Чернігова, Ялти, Луганська та Івано-Франківська, але секретар переплутав назви населених пунктів та відповідні їм картки із кліматичними показниками.

Завдання 1 ( Слідопит)

Кожна група отримує картку із кліматичними показниками та чотири картки із назвами населених пунктів: Ялта, Чернігів, Луганськ та Івано-Франківськ. Кожна група повинна до картки підібрати відповідний  населений пункт.

Час роботи  - 5 хв.

              К-1

t липня  +18 град.

t січня   - 5 град.

О (річна) – 630 мм

 

              К-3

t липня  +22 град.

t січня   - 7 град.

О (річна) – 490 мм

 

              К-2

t липня  +19 град.

t січня   - 7 град.

О (річна) – 539 мм

 

              К-4

t липня  +23 град.

t січня   +3 град.

О (річна) – 635 мм

 

 

Послідовність роботи

  1. Кожна група отримує одну картку з кліматичними показниками населеного пункту ( К-1  група1, К-2 група 2, К-3 група 3, К-4 група 4) і чотири картки – назви населених пунктів: Ялта, Івано-Франківськ, Чернівці, Луганськ.
  2. Користуючись кліматичною картою атласу, зясувати якому населеному пункту із перерахованих, відповідають показники зазначені у картці.
  3. Доповісти про місцезнаходження кореспондентів( один учень від групи повідомляє про результати виконаної роботи, зачитує  зміст картки, показує населений пункт на карті і прикріпляє на карті маленьку кольорову фішку.

Завдання 2( Юний метеоролог)

Отже, наш зв'язок відновився і наші кореспонденти просять надати інформацію про те, якою буде погода наступного дня.

Робота в групах – 7 хв.

Послідовність роботи

  1. Кожна група отримує картку із завданням.
  2. Користуючись синоптичною карткою атласу скласти прогноз погоди на наступний день для відповідного населеного пункту ( група 1 –Івано-Франківськ, група 2 – Чернігів, група 3 – Луганськ, група 4 – Ялта).
  3. Звернути увагу на стрілки, котрі показують напрям руху циклонів та антициклонів.
  4. Один учень від групи повідомляє результати виконаної роботи.

 

                                                            К-1

              Група геологів повідомляє з Івано-Франківська:

Збираємось завтра виїжджати на бурову, кругом бездоріжжя. Якщо завтра почнеться негода, до бурової просто не доберемось. Якою буде погода завтра?

 

                                                             К-2

                Повідомляють туристи із Чернігівської області:

Вже другий день знаходимось у будинку лісника, харчі закінчуються. Хочемо знати, чи скоро припиниться негода.

 

                                                               К-3

                                           Сигнал із Луганська

Хочемо сіяти озимину. Сівба вимагає певних кліматичних умов. Чи сприятливою буде погода завтра?

 

                                                             К-4

                                                  Сигнал з Ялти

Група школярів-туристів збирається у 2-х денну екскурсію в гори. Хотіли б знати, якою буде погода наступного дня?

 

Завдання 3 ( Народний прогностик)

 

 

Бувальщина

 Розповідають, що з відомим англійським фізиком І.Ньютоном трапився такий випадок. Ясного сонячного дня поїхав він на прогулянку. По дорозі зустрів його пастух і порадив вернутися додому – дощ, мовляв, буде. Ньютон посміявся з пастуха, а через півгодини промок на дощі до нитки. Захотів учений дізнатися, як вівчар погоду передбачає. Повернувся він до пастуха й питає:

  • Чи не скажеш, друже, як це тобі вдалося грозу передбачити?
  • Дуже просто,- посміхається той,- Мені старий баран допоміг. Його шерсть перед дощем вбирає з повітря вологу й робиться мякою.

У метеорології під місцевими ознаками погоди розуміють такі явища природи і такий їх характер зміни в часі, на основі яких можна зробити висновок про загальний стан погоди в даний момент, а також на майбутнє у певному пункті чи районі. Вони наочно відображають явища, що передують змінам погоди в даному місці.

Ви отримуєте нове завдання.

Наші кореспонденти просять надати інформацію про те, якою буде погода наступного дня, використавши місцеві ознаки.

Отже, вам потрібно зясувати, якою буде погода: ясною, без опадів, хмарною, з дощами.

                                                      К-1 ( група 1)

                Група геологів повідомляє такі місцеві ознаки:

  1. Захід сонця чистий, золотавий або блідо-рожевий ( але не червоний).
  2. Увечері і вночі по землі стелиться туман, а ранком після сходу сонця розсіюється.
  3. На небі багато зірок,Чумацький шлях зоряний і світлий.

                                                  К-2 ( група 2)

                Повідомляють туристи з Чернігівської області:

  1. Навколо Місяця бліді світлові кола.
  2. Від багаття тихо здіймається вгору дим.
  3. Віддалені предмети вкриваються димкою, звуки приглушені.

                                          К-3 ( група 3)

                                 Сигнал з Луганська

  1. Зірки сильно мерехтять уночі.
  2. Горобці «купаються» у піску.
  3. Дим стелиться по землі.

                                   

                                          К-4 ( група 4)

                                       Сигнал із Ялти

  1. Сонце заходить за низькі хмари, а небо в перистих хмарах.
  2. Надокучливо каркають ворони.
  3. Вітер різко змінює напрям.

Робота в групах – 4 хв.

Послідовність роботи

  1. Кожна група отримує картку із завданням.
  2. Користуючись місцевими ознаками, що зазначені в картці, зробити прогноз погоди на наступний день для відповідного населеного пункту.
  3. Пригадати інші місцеві ознаки ( див.додаток 1).
  4. Від кожної групи один учень повідомляє про результати виконаної роботи.

 

Завдання 4 ( Дослідник)

А тепер давайте спів ставимо народні прикмети із науковообгрунтованими метеорологічними даними і зясуємо наскільки вони тотожні.

Робота в групах – 2 хв.

Послідовність роботи

  1. Групи спів ставляють і аналізують результати отримані у завданні 2 і завданні 3.

 

Завдання 5 ( Літератор)

А зараз ми на кілька хвилин перенесемось до США  у місто Сарасота, штат Флорида. У цьому місті неабиякої слави нажив журналіст Білл Койланд. Понад 20 років він веде у тутешній газеті розділ «Прогноз погоди». У цьому не було б нічого дивного, коли б не така обставина: сухі конкретні повідомлення метеорологів Білл щодня перекладає на віршовані рядки, виявляючи при цьому неабияку поетичну майстерність. От що значит творчий підхід до справи!

  Давайте і ми спробуємо перекласти конкретні повідомлення метеорологів на віршовані рядки, яскравий малюнок тощо. Можна пригадати віршовані рядки відомих поетів присвячені погоді, уривки із творів, загадки, прислів’я, ребуси, кросворди.

Робота в групах – 15 хв.

Послідовність роботи.

  1. роздати групам аркуші фліп-чарту та фломастери.
  2. Кожна група самостійно вибирає вид діяльності.
  3. Кожна група доповідає по черзі.
  4. Підсумок уроку
  1. Прийом «Роблю висновок»

Учні роблять висновки

2. Прийом «Мікрофон»

  • Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
  • Чи важко вам було виступати в ролі вчених?

Оцінюється активність учнів. Виставляються оцінки.

5. Домашнє завдання

- Опрацювати текст підручника.

- Повторити матеріал, що стосується клімату.

 

 

 

 

 

 

                                                                                                ДОДАТОК 1

                   ДО ЗАВДАННЯ №3 ( Народний прогностик)

1. Якщо вдень з'являються потужні і високі купчасті хмари, якщо була гроза, але після неї не похолодало, чекайте вночі знову грози.

2. Перед нічною грозою туман ввечері не з'являється, не випадає і роса.

3. Якщо небо вдень мутне і білувате, вечірня зоря червона, а сонце закрито хмарою, з-за якого видно лише його промені, - буде дощ.

4. Посилення вітру до вечора - до погіршення погоди. Якщо в цей час напрямок його змінюється проти руху годинникової стрілки, будуть тривалі опади.

5. Перед настанням сирої погоди шкіряні речі стають гнучкими і м'якими.
Якщо роса не ляже на луки, чекай дощу.

6. Якщо квітки в'юнка закриваються - близький дощ, розпускаються в похмуру погоду - до хороших сонячних днів.

7. Голки будяків не колються - бути дощу, дуже колючі - буде гарний день.
8. Якщо квітка білого латаття на початку дев'ятої ледь-ледь підніметься над водою, у другій половині дня чекай дощу. Якщо зовсім не піднімається з води, буде затяжною злива чи настане похолодання.

9. Якщо на широких листках канн вранці видно прозорі крапельки води, вдень буде дощ.

10. У папороті перед гарною погодою листя закручуються вниз, а перед непогожою - розкручуються.

11. Ластівки і стрижі літають високо - до гарної погоди, низько - бути дощу.
12. Горобці купаються в пилу або піску - бути дощу.

13. Шуліки в повітрі кружляють, чується їх протяжне пі-і-ии-іть перед негодою.

14. Зозулі співають звичайно в гарну погоду, коли стоять теплі, ясні дні

15. Великий строкатий дятел віщує зміну погоди, барабанним дробом по сучках дерев.

16. Голуби воркують - на гарну погоду.

17. Під час дощу чується слабкий крик крижня - дощ перестане.

18 . Кури весь час общипуються, в піску і ляскають крилами, качки плескаються і без кінця пірнають - бути негоді.

19. Поява жука-гнойовика - вірна прикмета хорошої погоди.

20. Якщо вранці бджоли не вилітають з вуликів, а сидять у них і гудуть - у найближчі 6-8 годин буде дощ. Масове повернення бджіл у вулики в ранкові і денні години - ознака настання вітряної та дощової погоди.

21. Якщо навколо мурашника мало його мешканців і велика частина ходів щільно закриті, незабаром буде дощ. Навколо мурашника кипить життя - дощу не передбачається.

22. Якщо пізно ввечері довго чути дзвінку пісню зеленого коника, ранок буде тихим, сонячним.

23. Оводи і гедзі особливо злі перед дощем.

24.Навколо жовтої акації крутиться багато комах - чекай негоди.

25. Мовчить цвіркун - на дощ.

26. Якщо вранці павуки виходять на полювання - наближається негода.

27. Павук забився в середину павутини - до негоди. перед сильним вітром павук-хрестовик сам відриває павутину й ховається.

 

                                                                                                        ДОДАТОК 2

                        ДО ЗАВДАННЯ №5 (Літератор)

                                         *****

Дивлюся, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

 

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами

Верби зеленіють.

                            Тарас Шевченко

                                             *****

Щось мріє гай —

 Над річкою.

Ген неба край —

 Як золото.

Мов золото — поколото,

 Горить-тремтить ріка,

  як музика!

                              Павло Тичина

                                       *****

На снігах пухових снігурі застрибали веселі,
Червонястим і жовтим засвітилися білі сніги...
А малята біжать в ковзанах зі своєї оселі,
І здається, що нині — біле свято землі навкруги.

                   Любов Забашта

 

                                                              *****

«Якими б не були погода і вітер, роби все, що в твоїх силах»

                                                                                             ( Англійське прислів’я)

                                                              *****

                                                  Живе—лежить,                                                                  

                                                   помре—побіжить

                                                                 (Сніг)

 

                                                  Надворі горою,
                                                  а в хаті водою
                                                                      (Сніг)

                                                   Білий як пір’їна,
                                                   холодний як крижина.
                                                                             (Сніг)

                                                   Що це? Що це? — всі кричать.
                                                    — Білі мухи он летять».

                                                                              (Сніг)

Реве віл на сто гір,
на сто кроків,
на сто потоків.
                            (Грім)

Коли падаю я з неба
Люди кажуть: "Так і треба.
Восени тоді вважай
Буде добрий урожай!"
                                  (дощ)

Щось на небі гуркотить,
Наче звір страшний летить.
Сильний дощ на землю л’ється,
Звір у руки не дається.
Очі світяться яскраво –
Всі у дім тікайте жваво!
                                    (Грім та блискавка)

 

doc
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
1929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку