Тема: Порівняльна характеристика образів Тома Сойєра і Полліанни.
Мета: учити дітей визначати схожість і відмінність між літературними образами, розвивати зв'язне мовлення, уміння та навички вдумливо, виразно читати та аналізувати художній твір;
розвивати образне мислення, уяву, творчі та акторські здібності, вироблення навичок комплексного аналізу ситуацій, уміння порівнювати літературні образи;
виховувати життєрадісність, любов і повагу до своїх близьких.
Тип : урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: тексти повісті «Пригоди Тома Сойєра» Марка Твена і роману «Поліанна» Е. Портер , виставка ілюстрацій до творів і малюнки учнів.
Методи, прийоми, форми роботи: рольова гра, навігатор, кола Вена; індивідуальна, колективна, групова.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.
Вступне слово вчителя.
-Діти, у вас зараз найкращий період життя- дитинство.
Візьміть фігурки дівчинки або хлопчика саме того кольору, який сьогодні вам до душі. Я бачу, що більшість обрала фігурки … кольору. Це колір… і символізує…
( Червоний - колір енергії, символізує активність, рішучість.
Жовтий – колір радості, символізує тепло.
Зелений – колір сподівань на краще,символізує надію.
Синій – колір довіри, символізує упевненість.
Фіолетовий – колір мудрості, символізує багату уяву, фантазію.) Також ви обрали фігурки … кольору. Це колір …, символізує…( Прокоментувати кожний колір, фігурки поступово прикріплюються на дошці.)
-Напишіть на фігурці ім'я та 3- 4 найкращі риси свого характеру.
-Які риси ви вважаєте найкращими? ( Відповіді учнів.)
Словникова робота.
- Ці позитивні моральні якості характеру людини називають чеснотами. Чесноти виховуються у спілкуванні з рідними, друзями, а ще нам допомагають герої книг. Ми познайомилися американськими хлопчиком Томом Сойєром і дівчинкою Полліанною.
Давайте ми нагадаємо, якими вони були та чого ми можемо навчитися в них.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
- Запишіть дату, тему уроку.
-На уроці ми будемо долати з героями життєві труднощі, знаходити собі друзів і не втрачати віру, оптимізм. А що означає це слово?
Словникова робота.
Оптимізм - погляд на життя з позитивної точки зору. Оптиміст стверджує: світ чудовий, з будь-якої ситуації є вихід, все вийде добре, всі люди загалом гарні.
IV. Розвиток зв’язного мовлення.
1. Слово вчителя.
Розпочнемо з повісті Марка Твена та його головного героя.
Сьогодні до нас він завітав сам Том Сойєр.. Послухаємо, що він розповість про себе.
2. Рольова гра «Знайомство з Томом». ( Розповідь учня від першої особи).
Доброго дня, друзі. Мене звуть Том Сойєр. Мені дванадцять років, у мене немає батьків. Я живу в маленькому провінційному містечку Санкт – Петербурзі з тіткою Поллі.
Якось замість уроків я ходив на річку. Так за це моя тітонька загадала побілити довгий паркан у суботу. Уявляєтє? Працювати у вихідний день! Спочатку я уявив, як хлопці будуть глузувати з мене. А потім придумав, як позбавитися обов'язку. Сумно розмірковуючи, я помітив, що наближається Бен. Його глузування мені ніяк не хотілось терпіти. Єдиний спосіб для мене зберегти свою честь - прикинутися, що працюю я за власним бажанням. Тож коли Бен спробував дражнити мене, я здивовано поцікавився, що саме він вважає роботою. І тут же заявив йому, що мало не прохав тітку довірити мені таке відповідальне завдання. Бен, а за ним інші хлопчаки, стали просити про можливість побілити.
А ще я разом із найкращим другом Геком урятував знайомого Мефа Поттера від шибениці.
З «вільним птахом» ми хотіли знайти дорогоцінний скарб, звісно, щоб розбагатіти. Вічно голодному товаришу хотілось щодня купувати солодкий пиріжок, склянку шипучки. А мені (як більш діловій людині) потрібен був новий барабан, меч, червона краватка, а ще цуценя- бульдог і … потрібно було оженитися.
Одного разу я заблукав з найкращою дівчиною Бекі у печері, але благополучно вибрався з неї.
Більшість пригод, описаних Марком Твеном, сталася насправді зі мною самим та з моїми шкільними товаришами.
3. Робота над характеристикою Тома.
- Ви згадали цього бешкетника. Що вам запам'яталось? ( Мені сподобалось, як він уміло виходив із складних ситуацій; він був кмітливим і хитрим. А коли йшли на кладовище, проявив вигадливість на витівки.
Мені дуже вразило ставлення Тома до дівчинки Беккі Тетчер: піклувався про неї, ділився останнім пиріжком.
Як справжній хлопець Том намагався знайти вихід із важкої ситуації.Був він терпеливим, відважним, урятував від смерті Мефа Поттера).
А ще він був життєрадісним, незважаючи на бідність. )
- Отже, які головні риси вам сподобались?
6. Інтерактивна вправа «Кола Вена». (На дошці учні записують риси характеру Тома).
Кмітливий, винахідливий, вигадливий на витівки, щирий , добрий, терплячий, відважний, життєрадісний.
7. Бесіда.
- Таке враження, що Том був зразковим хлопчиком. Погоджуєтеся?( Ні. Мені не подобається, що він пропускав уроки, іноді говорив неправду, тікав уночі з дому).
-А тепер порівняйте ваше уявлення про хлопчика з фрагментами фільму.
8.Перегляд фрагментів фільму ( про фарбування паркану, на суді, у печерах).
9. Рольова гра «Знайомство з Полліанною».
- Полліанна теж прийшла до нас, щоб розповісти свою історію.
( Розповідь учениці від першої особи).
«…Худорлява дівчинка в сукенці в червону клітинку, брилику і з двома грубенькими світло-жовтими косами, що звисали на спині. Миле веснянкувате личко поверталось то ліворуч, то праворуч, видивляючись когось». Такою я постаю перед читачами з перших сторінок роману.
Мої батьки - Джон і Дженні Вітьєри- померли. З батьками жила на заході США. У мене в Белдінґсвілі є тітка Поллі, яку я ніколи не бачила.
Я дуже страждаю без батьків, родини, але тішу себе тим, що тато пішов на небо й буте разом із мамою та іншими дітьми.
Наче естафету, несу по життю придуману батьком «гру в радість». А хочете, я розкажу про гру?
Сутність гри – це бачити в усьому радість, намагатися навіть у скрутній, тяжкій ситуації знайти, з чого порадіти. Коли мені в подарунок прислали замість ляльки милиці, батько допоміг зрозуміти, чому можна порадіти. Радіти треба тому, що мені милиці не потрібні.
Мені дуже самотньо і я щосили намагаюсь знайти для себе розраду.
10. Робота над образом Полліанни.
- Полліанна навіть у сумному моменті життя знаходила привід для радості та намагалася допомогти іншим. Давайте згадаємо про це.
-Кому гра в радість допомогла змінити життя? ( Ненсі, Джону Пендлтону, місіс Сноу, місіс Бентон, місіс Тарбел, родині Пейсон, тітці Поллі.)
11. Інтерактивна вправа «Навігатор». ( Клас поділено на групи по 3-4 учня).
Знайти у розділі 28 уривок, де гра Полліанни допомагає Міллі Сноу та її матері. Визначити риси характеру дівчинки.
Знайти у розділі 28 уривок, де гра Полліанни допомагає місіс Бентон. Визначити риси характеру Полліанни.
Знайти у розділі 28 уривок, де гра Полліанни допомагає місіс Тарбел. Визначити риси характеру Полліанни.
Знайти у розділі 28 уривок, де гра Полліанни допомогла родині Пейсон. Визначити риси характеру Полліанни.
Знайти у розділі 28 уривок, де гра Полліанни допомогла родині Ненсі. Визначити риси характеру Полліанни.
Знайти у розділі 28 уривок, де гра Полліанни допомогла тітці Поллі. Визначити риси характеру Полліанни.
-Чого навчила Полліанна дорослих? ( Полліанна навчила дорослих бачити позитивне у всьому, радісні моменти життя, знаходити плюси навіть у негараздах, радіти життю, радіти навіть у прикрих ситуаціях. Мешканці стали оптимістами.)
-Дівчинка стала для жителів міста своєрідним рятівником. А сприяли цьому милосердя дівчинки, її співчутливість, відповідальність. ( Учні продовжують.)
Інтерактивна вправа «Кола Вена». (На дошці під час відповідей груп учитель записує риси характеру та поведінки Полліанни – милосердна, співчутлива, відповідальна за інших, доброзичлива, відкрита, уміє співчувати, вигадлива, чуйна, терпляча, вдячна, щира, смілива, добра, уміє знаходити друзів і дружити, балакуча, оптимістка).
- Отже, наші герої жили не в найкращих умовах, але це не заважало їм бути людьми щирими, добрими, допомагати завжди іншим, долати труднощі.
Інтерактивна вправа «Кола Вена». (На дошці записується спільне – щирі, добрі, допомагають завжди іншим, долають труднощі.)
- Кожним своїм вчинком герої доводять життєву мудрість: «Життя прекрасне, а бути щасливим – зовсім нескладно».
V. Підсумок уроку.
12. Слово вчителя.
Компаративна лінія
-Розповідь про Тома та Полліанну, я хочу закінчити віршем Василя Симоненка
Як хороше радіти без причини,
Коли на місто сутінь опада
І чується, як тихо, безупинно
Дзюрчить у стоки весняна вода.
І сну нема, і спокою немає,
І відчаю, і певности нема,
Тебе ж у далеч владно закликає
Напоєна надіями пітьма.
І хочеться всю землю обійняти
І йти шукать нечуваних пригод…
О, скільки музики натхненної багато
У шумі каламутних вод.
- Наша розмова про героїв, я упевнена, стане в нагоді для вас. Запишіть на другій стороні чоловічка риси поведінки, над якими ви хотіли б попрацювати. (Відповіді учнів.)
- Дякую за роботу, запишіть домащнє завдання.
VІ. Домашнє завдання: написати лист Тому( Полліанні) із словами вдячності за життєві уроки ( на чернетках).