Конспект уроку "Поза межами болю"

Про матеріал
Урок -дослідження з формуванням саморозвитку та самоосвіти,комунікативних та творчих компетентностей
Перегляд файлу

                                Українська література (11 клас)

 

Тема. Осип Турянський «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності. Біологічні інстинкти й і духовна воля до життя: ідея перемоги духа над матерією.
 

Мета: допомогти учням визначити загальнолюдські мотиви твору, відчути гуманістичний пафос поеми, удосконалювати вміння здійснювати літературознавчий аналіз, проводити дослідження на основі тексту; розвивати вміння саморозвитку та самоосвіти; виховувати гуманізм, милосердя і людяності.

Тип уроку: урок-дослідження, урок-пошук.
 

     

 

Війна є лихо та злочин, що укладає в собі всі лиха і всі злочини.

 

 

 

 

 

 

Вольтер

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація і перевірка засвоєних знань:

Вступне слово вчителя: Діти! На попередньому уроці ми ознайомилися із творчістю Осипа Турянського , українського письменника, який пережив жахіття І світової війни, страшний полон, був на межі  життя .Він вийшов з-поза межі болю, перемігши смерть. Цей пройдений шлях  і спогад про своїх померлих товаришів змусили його  написати  автобіографічний твір,  що засвідчив про людяність та гуманізм навіть в екстремальних життєвих ситуаціях, навіть на межі між життям та смертю.  Він довів, що навіть у таких ситуаціях у людини залишається вибір.

2. Мозковий штурм

1. Які ще твори написав  О.Турянський ?

1.Кому присвячує повість-поему «Поза межами болю»?

2. Яка історія послужила основою для   написання твору?

3.Чи можна поему назвати автобіографічним твором?

     4. Який жанр цього твору за визначенням у підручнику? Доведіть таке визначення.

  1. Яка тема та мета поеми ?
  2. Які проблеми порушені в поемі в прозі ?
  3. Чиє цей твір актуальним сьогодні? Чому?
  4. Як ви розумієте визначення «загальнолюдські цінності?» Знайдіть пояснення   в електронному словнику та тлумачному словнику. Порівняйте.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Дорогі учні! Сьогоднішній урок доведе, що  досліджуючи матеріал , ви краще ознайомитесь із автором поеми- повісті, жанром цього твору та сюжетною лінією. Я допоможу вам стати справжніми дослідниками а не просто учнями. Ви самостійно доведете загальнолюдські цінності твору,    його проблематику та актуальність у наш час. Пропоную розпочати:  у вашому підручнику для порівняння є картина Е. Мунка «Крик» та ілюстрація до поеми «Поза межами болю» О.Турянського. Дослідіть, що спільного між ними? Які основні ознаки експресіонізму ви пам’ятаєте з  10 класу?

Метод «Асоціативний кущ»( літературознавчий словник з підручника, стр.249)

-підвищена емоційність почуттів;

- психологічне напруження;

- увага до кризових ситуацій;

-символізм;

-  метафоричність зображення;

-увиразнені художні образи, їх гіперболізація

Ви ознайомилися із текстом повісті. Скажіть,  чи можна порівняти картину «Крик» із ілюстрацією до поеми.

1.Що тут спільного в зоровому зображенні?

2. Що спільного в звукових образах?

3. З якими поняттями для вас асоціюється слово « війна»?

4.Чи можна знайти щось позитивне в людині під час страшних випробувань?

5. Чого чи кого  шукає людина, коли залишається на межі життя і смерті?

Проблемне запитання: що перемагає на війні –  духовність чи тваринний інстинкт самозбереження?

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Словникова робота.

(Одна група працює з електронним словником а інша зі звичним книжним друкованим)

Загальнолюдські цінності – це світоглядні ідеали, моральні установки, що відображають духовний досвід усього людства, що сприяють становленню людства, його саморозвитку, вирішенню головних проблем сучасності, це такі цінності, що відкривають можливість діалогу, підсилюють моменти довіри та відкритості.

Бесіда-дослідження.

1.Які моральні цінності важливі на війні?

2. Які з них найбільш важливі?

3. Що означає гуманізм і чи зустріли ви його в творі?(Свої дослідження підтвердіть цитатами з твору)

1.Перегляд буктрейлера « Поза межами болю» Осипа Турянського.

/ https://www.youtube.com/watch?v=5o9OFnNIf-A&t=19s /

  1. Літературне дослідження. Скласти  словничок загальнолюдських цінностей.

-Які риси характеру властиві оповідачу?

- Чому ж під час війни солдати з собою несуть книги  а також скрипку? Про що це свідчить?

-Хто з героїв вам не сподобався і чому? Як потім враження про нього змінюється?

-Які слова стали переконанням , що і він людина?

-Як Ніколич зупиняє всіх на межі між духовністю та біологічними інстинктами

-Чому, рятуючись від холоду, солдати не спалюють скрипку?

-Чому гроші втратили цінність на шляху смерті?  Поясніть, як ви  розумієте вислів «Тепер ми стали людьми »

- З якою метою автор придумує танець смерті? Які цитати  говорять про вибір кожного?

-З яким побажанням помирає Бояні? Чому він думає не про себе? Як це його характеризує?

- До яких національностей  належать персонажі повісті?

-Чи можете ви знайти  між ними приклади непорозумінь на національному  грунті?

- Що стає причиною загибелі Пшилуського?

- Чому серед усіх друзів вижив Оглядівський? Що було його сонцем, його спасінням? Які ще символи бачить у маренні оповідач?

Висновок. Із яких понять складається ваш словничок загальнолюдських цінностей? (Людяність, співчуття, братерство, любов, взаємодопомога,  бажання жити, віра в те, що тебе чекають – головний символ життя.

2.Робота з теорії літератури. Погодьтесь або спростуйте твердження.

Жанр твору. Автор назвав свій твір оповіданням, а літературознавці називають його  повістю, поемою-повістю, симфонічною поемою, романом.

Композиційні особливості. Свій твір письменник присвятив дружині й синові:  вони давали головному героєві  силу жити , врятували від смерті. Заради них він  вижив.

Події відбуваються поза конкретним часом і простором, хоча ми знаємо, що автор описує період І світової війни .

Повість складається зі вступу й п’яти частин, вона починається реквіємом за загиблими й завершується думкою про померлих побратимів. У творі є всі сюжетні компоненти.

Перша частина. Автор пояснює, що змусило його взятися за цю тему, він засуджує війну, яка вбила його товаришів і тисячі таких,  як вони. Автор роздумує про людину у цій війні   та наголошує, що це   невигадана історія.

Друга частина - експозиція - опис походу військовополонених австрійців. 

Третя частина - зав’язка - убивство конвоїра, втеча. Товариші  опиняються наодинці зі смертю , де довга дорога Албанськими горами стає випробуванням як фізичним, так і моральним.. Кульмінація — «танець смерті» як  воля до життя. 

Четверта частина - розвиток дії - загибель друзів. Розв’язка - спасіння Оглядівського.

Сюжет  твору розгортається з глибокою  напруженістю, постійним страхом, випробуваннями голодом та холодом.

Трагедію Першої світової війни О. Турянський показує, розкриваючи цілу низку проблем, актуальних для його доби та людства загалом: антигуманність війни, культ грошей,  життя і смерть; інстинкт і духовний вибір у межовій ситуації; любов і зрада; добро і зло; злочин і кара; місце людини у війні; віра і сила духу; мета в житті людини; людина і сім’я; воля до життя і смерть.

Тема - зображення  періоду Першої світової війни як  злочину проти людства, змалювання психологічного стану душі людини, котра  потрапила в екстремальну ситуацію; відображення   загальнолюдських цінностей.

Ідея - засудження війни й мілітаризму, возвеличення нездоланності людського духу,  волі до життя.

3.Загальнолюдські істини  повісті «Поза межами болю».

- Життя -велика цінність, його треба берегти;

- Війна-найбільше зло проти людини;

- Гроші-не головне багатство;

- Друзів треба берегти;

- Сім’я-твоє спасіння;

- Сонце-символ життя;

- Мистецтво робить людей кращими.

Учитель.  Я просила вас підібрати цитати для характеристики героїв та написати міні-твір на основі поеми  Осипа Турянського « Де межа між загальнолюдськими цінностями та біологічними інстинктами людини?»

Учні зачитують  свої твори.

  1. Асоціативна вправа.

Уявіть, що ви письменник. Яким би був ваш початок твору про війну?

V. Підсумки уроку.

  1. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1.Висновки з цитат.

  Наші  герої  опинились  за межами цивілізації, за межами болю й людської свідомості. Чи залишились вони  за межами моралі? Що стало точкою відліку для кожного з них?

Очікувані відповіді:

 Твір пройнятий ідеями гуманізму .Автор зосередився  на гуманістичних ідеалах і загальнолюдських цінностях. Полонені, доведені до межі між життям та смертю, усе ж залишаються людьми, вони  співчувають й допомагають один одному.

2.Робота з текстом твору:

Оглядівський знайшов в кишені шматок цукру і розділив його на між усіма.

Дух перемагає тіло , коли вони на межі безумства  не підтримують  пропозицію Сабо: з’їсти тіло мертвого товариша .

  Ніколич  також зупиняє усіх словами: «Хай згину, а людського тіла не буду їсти, і ніхто з вас не їстиме…»

Вершиною  гуманізму є намагання Оглядівського зігріти задубілі від холоду пальці скрипаля Штранцінгера.

Учитель. Що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою?

  1. Продовжити незакінчене речення
  1. Твір «Поза межами болю» - це
  2. Найголовніше для людини в межевій ситуації – це…
  3. Я зрозумів, що…
  4. Я навчився…

(Відповіді учнів)

Висновок: Осип Турянський  показав  читачу всі недоліки війни, в уста своїх героїв він вклав весь людський біль, який повністю заполонив життя людей на шляху смерті.  Війна приносить лише горе, біль, муки, тому автор говорить важливі слова про перемогу життя над смертю. Основний мотив твору – це протест проти війни: «Хотів би я розбити скам'яніле небо і скинути всіх богів у цю безодню. Хай би боги, царі і всі можновладці, що кинули людство у прірву світової війни, перейшли оце пекло мук, у якому люди караються! Хай би вони самі відчули й пізнали бездонну глибінь людського страждання!
Тоді боги стали б людьми, а люди братами»

Отже,  хочеться сказати, що війна- це всеохоплююче горе, автор засуджує війну як лихо не однієї країни і не одного покоління людей. Зараз наша країна переживає важкий період невизначеності,  болю, смертей. В XXІ столітті війна є безглуздою, як ніколи. Ми повинні робити висновки із попередніх воєн і всіляко засуджувати кровопролиття, хаос і розруху та відстоювати мир.

V. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи у формі есе. Українська література за межами України(творчість Богдана-Ігоря Антонича та Осипа Турянського)

docx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
2 січня 2022
Переглядів
8412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку