Конспект уроку позакласного читання із зарубіжної літератури для 5 класу на тему: «Шарль Перро. "Попелюшка". Поетизація працьовитості та скромності, ідея винагороди за людські чес

Про матеріал
Матеріал включає розробку уроку позакласного читання за казкою Шарля Перро "Попелюшка". Його можна використати у 5 класі після вивчення розділу «Казки народів світу».
Перегляд файлу

                                                                             Урок

Тема. УПЧ. Шарль Перро. "Попелюшка". Поетизація працьовитості та скромності, ідея винагороди за людські чесноти та страждання, віра в перемогу добра над злом

Мета:

  • формувати ключові компетентності відповідно до наскрізних ліній:
  • уміння вчитися – самоорганізовуватися під час навчальної діяльності;
  • загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури; зв‘язно висловлюватися в контексті змісту;
  • громадянську відповідальність – навчатися цінувати власну свободу, ініціативність, обстоювати власні позиції; 
  • формувати предметні компетентності й компетенції шляхом навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань, відповідно до змістових ліній:
  • емоційно-ціннісної – формувати духовно-емоційний світ учнів; розвивати вміння виразно й вдумливо читати; визначати тему та головну думку твору; висловлювати власне ставлення до зображених у казці подій;
  • літературознавчої – ознайомити учнів із життям і творчістю Шарля Перро; формувати уміння і навички аналізувати твір, характеризувати героїв; повторити визначення таких понять: «народна казка», «літературна казка», «антитеза»;
  • культурологічної виховувати кращі людські якості: працьовитість, скромність, гідність, шляхетність.

 Обладнання: портрет Шарля Перро, казка «Попелюшка», презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань, навичок і вмінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя. На сьогоднішньому уроці ми завершуємо роботу над темою «Літературні казки».І перш ніж познайомитись із ще одним автором літературних казок, який, власне , започаткував жанр літературної казки – Шарлем Перро, пригадаємо основні літературознавчі поняття, з якими ми познайомились , вивчаючи казки народів світу і авторські казки. Для цього створимо ментальну карту «Казка».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Слово вчителя . Створимо кроссенс до біографії Ш. Перро.

1.Шарль Перро.

2.Французький письменник.

3. Сьома дитина відомого юриста П'єра Перро та багатої дворянки Пакетт Ле Клерк.

4. Навчався в  університеті  Орлеана.

5. Ш. Перро став видатним королівським чиновником, жив у Парижі, На королівській службі Шарль Перро перебував 20 років.

6. За наукові та мистецькі заслуги 1671 р. був обраний членом Французької академії.

 7.Перро писав серйозні наукові книги, а казка стала його захопленням. Тож 1697 р. вийшла збірка.

8. Збірка під назвою «Казки матінки моєї Гуски, або ж Історії та оповідки минулих часів з повчальними висновками». У невеличкій збірці було всього вісім казок.

9. Ш. Перро - основоположник жанру літературної казки. 

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

1.Слово вчителя.   Тож 1697 р. вийшла збірка під назвою «Казки матінки моєї Гуски, або ж Історії та оповідки минулих часів з повчальними висновками». У невеличкій збірці було всього вісім казок, але їхніх героїв тепер знає весь світ. Тільки даремно ми будемо шукати ім’я Шарля Перро на обкладинці книги, адже його там… не було. Поважний літератор і науковець просто побоявся поставити під казками, створеними під впливом народних оповідок, своє ім’я, тому й видав їх від імені сина. Кожна з казок закінчувалася висновками, мораллю, певним уроком, який повинні були засвоїти читачі і задля якого ця казка й писалася. Однією із 8 казок була казка «Попелюшка, або Соболиний черевичок». Як соболиний черевичок Попелюшки став кришталевим — окрема історія.   Для назви матеріалу, із якого виготовили черевики  Попелюшки, Перро вжив майже зовсім забуте старофранцузьке слово, яке означало найкоштовніше в середньовічній Європі хутро, що його привозили з далекого Сибіру,- соболине. У французькій вимові це слово майже неможливо відрізнити від іншого, що означає в перекладі  «скло, кришталь». Тому бідолашній  Попелюшці довелося століттями танцювати й тікати від принца в кришталевому взутті. Нашу героїню звуть Попелюшка. Чому сааме так?

2.Словников робота (за словником Б. Грінченка).

По́піл   легка пилоподібна сіра (рідко чорна або біла) маса, яка залишається після згоряння чого-небудь.

Попелюх — персонаж українських народних казок, що отримав своє ім'я через те, що в дитинстві сидів у попелі. Після здійснення низки подвигів стає царем.

3.Дослідження тексту казки.

- Де і коли відбуваються події? Зачитайте.

-  Чому автор точно не визначає ні час, ні місце дії?

- З якої родини була головна героїня?

- Чому батько не захистив Попелюшку від знущань мачухи та зведених сестер?

- Чому Попелюшка має лише прізвисько, а її ім’я не називається?

Чому дівчина не жалілася батькові на утиски мачухи? Зачитайте.

- Яку проблему побутових народних казок продовжує вирішувати Шарль Перро у казці «Попелюшка»? Наведіть приклади з відомих вам народних казок, де розкривається подібна проблема.

- Як називаються сюжети, що з деякими змінами зустрічаються у фольклорі та літературі різних народів?

- З якої події розпочинається розвиток дії?

 - Хто допомагав сестрам зібратися на бал? Чому Попелюшка споряджала зведених сестер на бал якомога краще?

- Як сестри сприйняли бажання Попелюшки потрапити на бал?

- Хто допоміг Попелюшці потрапити на бал?

- Які чарівні перетворення відбулися в казці? Зачитайте.

- Знайдіть у тексті казки, хто і як сприймає Попелюшку на балу (принц, король, придворні дами, мачуха й зведені сестри).

 - Який епізод казки є кульмінаційним? Де саме в тексті ви помітили момент найбільшого напруження та небезпеки для головної героїні? Зачитайте.

— Що робили принцові посланці по всій країні?

- Чому принц став розшукувати прекрасну незнайомку?

- Як і чому змінилася поведінка сестер після перетворення Попелюшки на принцесу?

- Як закінчується казка?

— Яку вдачу мала Попелюшка? Обґрунтуйте свою відповідь за текстом.

— Чому дівчині нарешті пощастило?

V. Закріплення знань, умінь та навичок

1.Слово вчителя. Давайте складемо піраміду твору.

("Піраміда твору"
Метод аналізу художнього твору, який будується за алгоритмом:            
Ім'я героя твору.
Два слова, що описують героя.
Три слова, що описують місце події.
Чотири слова, що описують проблему.
П'ять слів, що описують подію, яка відбувається з героєм упродовж сюжету.
Шість слів, що описують подію, яка сприяє переосмисленню проблеми.
Сім слів, що описують подію, яка відбувається задля розв'язання проблеми.
Вісім слів, що описують розв'язання проблеми.)

 

 

Попелюшка

Дівчинка - напівсирота

У деякому королівстві

Страждання пасербиці через мачуху

Чарівне перевтілення Попелюшки у принцесу

Відвідини Попелюшкою балу у королівському палаці

Посланці закоханого принца розшукують власницю соболиного черевичка

Доброта та лагідність героїні приносять їй гідну винагороду

 

2.Слово вчителя. А тепер визначимося з тим, що ж таке справжня краса і в чому причина потворності сестер.

VІ.   Оцінювання учнів.

 VIІ. Домашнє завдання. 

Підготуватися до контрольної роботи.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балановська Міла Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 травня 2020
Переглядів
2566
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку