Конспект уроку позакласного читання у 5 класі (інклюзивному) за твором О. Винничука "Соловейко з одним крилом"

Про матеріал
Урок розроблений для інклюзивного класу. Спрямований на формування в учнів толерантності, людяності, почуття вдячності.
Перегляд файлу

Конспект

уроку позакласного читання з української літератури

у 5 класі (інклюзивному)

за казкою Олега Романчука “Соловейко з одним крилом”

 

Тема. Казка Олега Романчука “Соловейко з одним крилом”

Цілі уроку. Формувати в учнів толерантне ставлення до людей з особливими потребами. Формувати позитивне мислення, вміння бути стійким до життєвих труднощів. Цінувати підтримку найрідніших людей.

Обладнання: мультиборд, фотозона з крилами, малюнки дітей, виставка терапевтичних книг.

Хід уроку

І. Оргмомент

Слово вчителя про особливості уроку. Який настрій? Чи всі здорові? На уроці присутня завбібліотеки, яка в рамках проєкту «Бібліотерапія» ( лікування книгою, для профілактики, щоб не захворіти) прочитає казку. Також представлена виставка терапевтичних книг. Учитель з дітьми проаналізує твір. Тему діти записують у зошит.

ІІ. Розповідь учителя про автора казки Олега Романчука (фото автора та обкладинки його книжок – на мультиборді). Це адаптована для сучасних дітей казка Івана Франка з такою ж назвою. Питання до дітей: які ваші асоціації щодо назви казки, про що буде твір?

ІІІ. Коротка розповідь учителя про соловейків, їх значення для українців у піснях, прислівʼях, загадках.

  Важить 25-30 г, зимує в Африці, напружується, коли співає. Бурий ( темно-коричневий, із сіруватим, червонуватим), строкатий ( в смужку, плямистий, пістрявий)

  Загадки: Хто це весноньці-весні в гаю тьохкає пісні? Хто це гарно так співає, що аж серце завмирає?

  Прислів’я: Не потрібна солов‘ю золота клітка, краще йому зеленая вітка. При солов’ю і горобець співак. Хоч соловейко маленький, та його пісні удаленькі. У кожного солов‘я пісня своя.

 -  Народні прикмети: Соловей тоді починає співати, як нап‘ється води з березового листя.

  Цитати з народних пісень: Соловейку, рідний брате, виклич мені дівча з хати. Ой ти, соловейку, не співай сумненько. Ой у вишневому саду там соловейко щебетав. Ой у гаю при Дунаю соловей щебече, він свою всю пташину до гніздечка кличе.

  Використання слова соловʼїна як постійний епітет до мови.

ІV. Завбібліотеки читає казку під тьохкання соловейка. Діти в цей час можуть довільно малювати, а незрозумілі слова записувати до зошита. За бажанням діти вішають малюнки на дошку.

ІV. Учитель пояснює незрозумілі слова, якщо вони є. Просить пояснити значення слів: кволий, примощуватися, ирій).

V. Перевірка засвоєння тексту через тестування (літературний диктант). Взаємоперевірка. Асистент учителя залучений до підрахування балів. Правильна відповідь на питання оцінюється в один бал.

1. Яким ріс однокрилий соловейко? (Кволим)

2. Що перестали робити соловей і соловʼїха, дивлячись на свою особливу дитину?(Співати)

3. Коли підростали малі соловейки, кому їх треба було показувати?(Громаді)

4. Коли стався переломний момент у настрої батьків-соловʼїв?(Після повернення батька від громади)

5. Коли соловейко почав рости та міцніти? (Коли батьки повірили в нього, в себе, у свої сили)

6. Що дивувало оточуючих у прекрасному співі соловʼїв?(Восени співали)

7. Як у казці автор називає зиму?(Стара жінка з крижаним серцем)

8. Чим соловейко компенсовував своє невміння літати, чим тішив друзів? (Співом)

9. Хто заступився за соловейка? (Друзі)

10. Як все ж соловейко летів у вирій? (У кошику)

11. Що робить, за словами старого соловʼя, провідника зграї, птаха справжнім птахом? (Та пісня, що живе у серці)

12. Дайте іншу назву казці.(Творча відповідь)

VI. Бесіда за змістом твору.

  Як змінюється настрій героїв?

- Зима була не така, як завжди. Сталося чудо. Чи вірите ви в чудеса?

-  Чи повинен залежати внутрішній світ від зовнішності(не важливо, який птах, а яка його пісня)?

-  Де в тексті переломний момент в житті соловейка? Хто його створив?

-  Яким у творі постає батько? Чи таким ви уявляєте справжнього чоловіка?

-  Завдяки чому і кому всі птахи, зокрема соловейко, полетіли у вирій? (Бо про нього подбали інші)

  Чи подобається вам дбати про когось(3 грудня – міжнародний день людей з особливими потребами)?

  Як треба поводитися з людьми, дітьми, які інші? ( 1. Не показувати, що вони інші. 2. Толерантно)

VII. Розповідь про Лесика з Тернополя, дитину з ООП, який створив мультик за цією казкою. Фрагменти мультика на мультиборді.

 

VIIІ. Лесик, як Соловейко з одним крилом, злетів  і заспівав свою пісню. Віримо, що хлопчик буде в житті успішним. Бо має крила. Їх дали батьки, сестричка, друзі.

ІХ. Звучить поезія Ліни Костенко “Крила” у виконанні Богдана Ступки (на мультиборді)

Х. Фразеологізми зі словом крила.

● Як на крилах.                                     Підрізати крила.

● Під своє крило.                                  Складати крильця.

● Давати крила.                                     Опускати крила.

● Відчувати крила.                                Обламувати крила.

 

ХІ. Творча робота на розданих крильцях “Що(хто) мені допомагає літати?”. Асистент учителя прикріплює крильця на фотозону, утворюючи два великих крила. Тут на перерві охочі можуть сфотографуватись.

ХІІ. Домашнє завдання. За QR-кодом відкрийте твір, прочитайте його до наступного уроку. Для тих, у кого немає гаджетів, роздруковані твори будуть у бібліотеці.

ХІІІ. Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 листопада 2023
Переглядів
230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку