УРОК №33
Тема: Практична робота №3 "Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів"
Мета: формувати позитивну самооцінку дитини та вміння адекватно оцінювати результативність власної діяльності; мотивувати на основі створення ситуації успіху; відслідковувати навчальний процес; спостерігати за навчальним поступом класу. удосконалювати вміння поводитися з хімічними речовинами і лабораторним обладнанням.
Діяльнісний компонент
описує явища, які супроводжують хімічні реакції;
дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії;
виконує найпростіші лабораторні операції з нагрівання речовин, розділення сумішей.
Ціннісний компонент
робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя);
усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин;
виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності.
НЗЛ. Здоров’я і безпека.
Хід уроку
І. Організаційний момент
У нашому житті, як казали наші предки, усе змінюється.
Нехай незмінним залишається гарний настрій, здоров’я і потяг до знань!
Давайте один одному всміхнемося!
Із усмішки натхнення зачерпнемо!
Із настроєм почнемо працювати!
І перешкоди будь- які долати!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
https://www.youtube.com/watch?v=WRypYzsOgKE&ab_channel=NatalkaPoltavka
ІІІ. Актуалізація опорних знань
(https://learningapps.org/display?v=pyddtjcx523, https://learningapps.org/display?v=pny94gknn23 (явища фізичні та хімічні)
ІV. Оголошення теми та мети уроку
V. Виконання практичної роботи
Отримані знання використаємо виконуючи практичну роботу (бесіда про дотримання заходів безпеки під час роботи)
Інструкція з техніки безпеки під час проведення практичної роботи № 3.
«Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів»
Перед початком роботи:
1. Звільніть робоче місце від предметів, які непотрібні для проведення досліду.
2. Чітко визначте порядок і правила безпечного виконання досліду.
3. Перевірте наявність і надійність посуду, приладів та реактивів, необхідних для виконання досліду.
4. Починайте виконувати завдання тільки з дозволу вчителя та дотримуючись вказівок.
Під час виконання досліду:
10. Не залишайте відкритими склянки з хімічними реактивами.
11. Насипайте або наливайте речовини на столі, над розносом (сухі над аркушем паперу, рідкі над лотком чи іншою посудиною).
12. Не проливайте і не просипайте речовини. Якщо все ж таки це трапилося, помістіть забруднений реактив у спеціальну посудину.
13. Не змішуйте самостійно невідомі вам речовини.
14. Про всі несподівані ситуації терміново повідомте вчителя або батьків.
Після закінчення роботи:
15.Приберіть робоче місце: зберіть у лоток посуд, поставте все по своїм, протріть стіл.
16.Вимийте руки з милом.
VІ. Практична робота 3.
Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів.
Обладнання та реактиви: кип’ячений гарячий чайник з водою, холодне дзеркало або скло, свічка, сірники, шпажка або олівець, мідний дріт, вода, розчин оцту, харчова сода, чашка, пакетик чаю, цукор, дві чайні ложки, стакан.
Хід роботи.
Дослід 1.Кип’ятіння води.
Обережно закип’ятіть чайник. Що спостерігається?
Потримайте над носиком чайника холодне скельце або дзеркало. Які зміни ви спостерігаєте?
Чи утворилися нові речовини?
Які явища ви спостерігали?
Дослід 2. Горіння свічки.
Встановіть міцно свічку(щоб не впала) і обережно запаліть. Що спостерігається?
Чи утворилися нові речовини?
Назвіть явище, яке спостерігали?
Дослід 3. Плавлення парафіну.
Почекайте поки зі свічки потече віск і нанесіть краплю на дерев’яну паличку, сірник, ручку або олівець. Та подуйте, щоб охололо. Які зміни спостерігаєте?
Які явища відбулися?
Які ознаки про це свідчать?
Дослід 4. Виготовлення спіралі із мідного дроту.
Візьміть підготовлений мідний дріт, зробіть з нього пружинку. Що спостерігається?
Чи утворилися нові речовини?
Назвіть явище, яке спостерігали
Дослід 5. Прожарювання мідного дроту.
Візьміть мідний дріт з попереднього досліду і внесіть один кінець у полум’я свічки. Що спостерігається?
Чи утворилися нові речовини?
Назвіть явище, яке спостерігали
Дослід 6. Гасіння питної соди.
Насипте на дно стакану харчову соду і долийте трохи води, розмішайте. Додайте в отриманий розчин невелику порцію столового оцету. Які зміни спостерігаєте?
Які явища відбулися?
Які ознаки про це свідчать?
Дослід 7.Заварювання чаю
Опустіть у чашку чайний пакетик та залийте гарячою водою з чайника. Розмішайте. Що спостерігається?
Чи утворилися нові речовини?
Назвіть явище, яке спостерігали
Дослід 8.Розчинення цукру.
Додайте до чаю цукру до смаку. Розмішайте. Що спостерігається?
Чи утворилися нові речовини?
Назвіть явище, яке спостерігали
Домашній експеримент(демонстрація учениці) взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою та кефіром
VІ етап. Узагальнення знань учнів
Висновки:
Чим відрізняються фізичні та хімічні явища?
Якими ознаками супроводжуються хімічні явища?
https://learningapps.org/display?v=pktiv7b5k23
https://learningapps.org/display?v=p4pknvmta23 (ознаки хімічних явищ).
Учні висловюють свою думку згідно виконаних дослідів, підводимо підсумки, аналізуємо помилки.
VІІ етап. Рефлексія
Демонстрація домашнього досліду. Таємний лист з написом «Люблю хімію»
VІІІ етап. Домашнє завдання
Виконати тестування(знайдете за покликанням https://naurok.com.ua/test/praktichna-robota-doslidzhennya-fizichnih-i-himichnih-yavisch-na-prikladi-pobutovih-himikativ-2067511.html )