Розробка уроку ** Багатоманітність речовин. Прості і складні речовини. метали і неметали.**

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 7 класу на тему** Багатоманітність речовин. Прості і складні речовини. Метали і неметали**. Мета - розширити знання учнів про П.С., хімічні елементи, хімічну символіку, навчитися розрізняти металічні і неметалічні елементи.
Перегляд файлу

Тема:  Багатоманітність речовин. Прості і складні  речовини. Метали і неметали.

Мета уроку:

 • розширити знання учнів про періодичну систему елементів;

 • закріпити знання учнів про хімічний елемент, хімічну символіку;

 • ввести поняття про багатоманітність речовин;

 • дати елементарну класифікацію елементів на метали та неметали, їх поширення в природі;

 • навчити розрізняти металічні й неметалічні елементи за їх положенням у періодичній системі;

 • показати суттєву відмінність фізичних властивостей металів й неметалів;

 • повторити матеріал попередніх уроків;

 • розвивати логічне мислення,

 • розвивати вміння та навички.

 1) працювати з періодичною системою хімічних елементів;

 2) характеризувати хімічний елемент по положенню в періодичній системі, визначати кількість протонів, електронів;

 3) узагальнювати вивчений матеріал, вибирати головне, робити висновки.

 Тип уроку: комбінований.

 Методи і методичні прийоми:

 • словесні :бесіда, розповідь; наочні: демонстрація, робота з підручником, опорними схемами, періодичною системою хімічних  елементів, самотійна робота, логічні, проблемно – пошукові.

  Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, зразки металів та неметалів, опорні схеми.

 Базові поняття та терміни: метали, неметали, прості і складні речовини.

Структура уроку

І. Організаційний етап    ----------------------------   1хв                 

ІІ. Перевірка домашнього завдання ----------------5 хв

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів --------------2 хв

ІV. Вивчення нового матеріалу -----------------------20 хв

V. Узагальнення та систематизація  знань учнів ------------------13 хв

VI. Підведення підсумків уроку, оцінювання роботи учнів------------------1 хв

VІI. Домашнє завдання------------------------------------------------------------3 хв

ХІД УРОКУ

 І. Організаційний етап

 Привітання . Перевіряється готовність учнів до уроку, виконання письмових домашніх завдань(вибірково). Для  налаштування учнів на робочий настрій та притягнення уваги вчитель оголошує епіграф уроку :« Те,що я чую,- я забуваю, те, що я бачу,- я пам’ятаю, те, що я роблю,- я розумію»

Перевіряється виконання домашнього завдання, обговорюються письмові завдання, заслуховуються відповіді на усні питання.

 ●Що було задано додому?

 (Опрацювати ſ6 «Відносна атомна маса хімічних елементів», розв’язати 2 задачі).

 ●Аналіз домашнього завдання (2 учні працюють біля дошки)

Фронтальне опитування

 • Що ми вивчали на попередньому уроці? (На попередньому уроці ми вивчали Атомну одиницю маси. Відносну атомну масу).

 • Перевіримо рівень засвоєння теоретичного матеріалу попередніх уроків:

  •                   Що таке відносна атомна маса?
  •                   Що таке відносна молекулярна маса?
  •                   Де знаходять величину відносної атомної маси?
  •                   Яке правило існує для визначення точного числа відносної атомної маси елемента?
  •                   З яких  частинок  складаються  речовини?(молекул )
  •                   З чого складається молекула?(атомів, що мають ядро і електрони)
  •                   Дайте визначення хімічного елемента (вид атомів із певним зарядом ядра)
  •                   Структурні  одиниці періодичної системи.

 Робота з періодичною системою

Хімічний «морський бій»

 Учитель називає координати, а учень під цими координатами:

 – назва хімічного елемента

 – порядковий номер

– відносна атомна маса елемента

 кількість електронів елемента

– вимова елемента

  1. 3 період 5 група ( фосфор, 15,31, 15, пе);
  2. 2 період 4 група (карбон, 6,12, 6, це);
  3. 3 період 6 група (сульфур.16,32,16, ес);
  4. 1 період 8 група (гелій,2,4,2, гелій)

 Ми з вами частково повторили основні моменти, які нам будуть потрібні на сьогоднішньому уроці аби краще зрозуміти  нову тему. Хоча насправді багато що з того, про що ми сьогодні будемо говорити ,ви уже знаєте, ми лише спробуємо систематизувати наші знання, тому будьте уважні.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Чи замислювалися ви коли-небудь, що вся література, написана українською мовою, складається із слів,що утворені всього із 33 літер ( скільки літер в українському алфавіті?) а вся музика, коли-небудь створена композиторами, написана з використанням різноманітних сполучень усього лише 7 нот; а всі числа, які ми записуємо, складаються із 10 символів?

  А скільки ж хімічних елементів нам відомо? І скільки речовин вони можуть утворювати?   Тож на сьогоднішньому уроці ми з вами маємо знайти відповідь на  питання : чому існує багатоманітність речовин в хімії?   ( Оголошення теми та мети уроку)

 ІV. Вивчення нового матеріалу

● пригадайте, на які дві групи поділяються всі речовини?

Всі речовини поділяються на дві групи, а саме:

● прості

● складні.

Речовини, утворені одним хімічним елементом, називаються    ---------------( простими), а речовини, утворені кількома елементами- -----------------( складними).

Назва простої речовини часто відрізняється від назви хімічного елемента, який її утворює:наприклад, Оксиген утворює просту речовину кисень, молекула якого складається з двох атомів. Проте нерідко назви простих речовин і хімічних елементів збігаються.

Робота з підручником(с.54, табл.2 )    Привести приклад простої речовини, в якої назва співпадає з назвою хімічного елемента (усно)

Назви складних речовин даються за певними правилами, з якими ми познайомимося пізніше. Варто сказати, що частіше за все вони складаються з двох слів і є похідними від назв елементів, що входять до складу складної речовини.

У свою чергу, прості речовини поділяються на  метали і неметали. Металів – понад 80, неметалів – 22.

пригадайте, яке ми знаємо правило аби  визначити метал це чи неметал в періодичній системі?   ( проводимо діагональ від Бору до Астату) ( розг. П.с.)

Є ще одне схоже правило, якщо в довгій формі періодичної системи провести діагональ від Алюмінію до Полонію, то вище за неї розташовуються неметалічні елементи, а нижче – металічні.

які ж властивості мають метали?       ( пригадуємо  усно )      

   Метали - це  речовини  немолекулярної будови. Вони мають загальні фізичні властивості, такі як:

 – пластичність або ковкість, ( найпластичніший метал – золото, з нього можна викувати тонкий лист, що у 500 разів тонше людської волосини! )

 – твердість,

 – наявність металевого блиску,

 – добре проводять електричний струм та теплоту,

 – перебувають в твердому агрегатному стані, крім ртуті,

 – мають переважно сірий колір (золото – жовтий, мідь – червоний).

Короткі повідомлення учнів про винятки серед металів    ( золото, ртуть)

       Неметали мають протилежні властивості.

 – Вони можуть мати як молекулярну, так і не молекулярну будову,

 – погано проводять електричний струм та теплоту,

 – крихкі,

 – мають матову поверхню,

 – забарвлені в різні кольори.

 Визначити, до якої групи належить речовина, можна лише за сукупністю її властивостей.

 Проте, слід зазначити, що чіткої грані між цими двома групами не існує, оскільки є речовини, які мають властивості і металів і неметалів.

Так, наприклад, зверніть увагу на свій олівець. Ви малюєте речовиною неметалом, але ця речовина має металевий блиск.

 Нині відомо понад 18 млн. речовин, і щодня хіміки синтезують щонайменш 250 нових сполук. Чим зумовлене таке розмаїття матеріального світу?

 Атоми хімічних елементів сполучаються між собою у найрізноманітніших поєднаннях і кількісних співвідношеннях, тобто утворюється велике розмаїття хімічних речовин.

 

Лабораторна робота№1

Розгляд зразків простих і складних речовин

Завдання: 1) розмістити окремо в один ряд прості речовини, а в інший – складні;

                  2) прості речовини поділіть на метали й неметали;

                  3) зробити висновок , за якими ознаками класифікуються речовини на прості,       складні, метали і неметали. 

V. Узагальнення та систематизація  знань учнів

Завдання №1 ( учні працюють по варіантах , 2 біля дошки для перевірки)

                                                    Однією лінією з'єднайте

              1 група                            2  група

Al2O3

N2

CuSO4

КОН

O3

Mg

P4

S

SiH4

       металічні елементи                                               прості сполуки

Fe

C

H

   O

Cu

S

P

F

Au


    Завдання №2 (завдання на самоперевірку, обмінюються робочими листками)

     Серед переліку речовин виберіть:

 І варіант Метали

 ІІ варіант Неметали

 H, O, Li, Na, K, Mg, F, P, S.

 

Бесіда

 Сьогодні ми з вами поглибили свої знання про хімічні елементи. Що нового дізналися про них?

 – Всі хімічні елементи можна об’єднати у дві групи: метали та неметали.

 – Речовини, утворені елементами металів та неметалів відрізняються між собою за властивостями.

 – В періодичній системі елементи метали та неметали займають певні місця.

Чи знайшли ми відповідь на запитання, яке поставили на початку уроку? (Так).

 Тож  чому існує велика кількість речовин?

Атоми хімічних елементів сполучаються між собою у найрізноманітніших поєднаннях і кількісних співвідношеннях, тобто утворюється велике розмаїття хімічних речовин.

 

Завдання

 Закінчити речення очікувань:

 • Я знаю, що всі хімічний елементи можна поділити на 2 групи: ___________________________ .

 • Я знаю, метали мають _______________ будову .

 • Я знаю, що елементи неметали в періодичній системі розташовані __________________________ .

• Я знаю, що речовини метали та неметали відрізняються між собою за ___________ .

 VI. Підведення підсумків уроку, оцінювання роботи учнів

 Сьогодні ми з вами знову працювали з періодичною системою. Тому я повторюсь, але знову наголошу про те, що періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва – унікальний довідковий посібник хіміка, що містить відповіді на багато питань про будову атомів, властивості елементів та їх сполук.

 Чим більше ми з вами будемо користуватися періодичною системою тим більше в цьому будемо переконуватися.

 VІI. Домашнє завдання

 • Опрацювати матеріал підручника §7, ст. 51 - 57, завдання 9, 11, ст.58 -59.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Bojchuk Volodumur
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бойчук Володимир
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Bojchuk Ruslana
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
1007
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку