Конспект уроку "Прикметники твердої й м’якої груп. Відмінювання прикметників"

Про матеріал
Мета: створити умови для поглиблення знань учнів про прикметник ( його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, розряди за значенням, ступені порівняння), для здобуття знань про належність прикметників до певної групи, їх відмінювання, використання в усному й писемному мовленні, спонукати до розвитку пам’яті, навичок логічного та критичного мислення, до уміння працювати з підручником, сприяти збагаченню словникового запасу учнів, обґрунтовувати важливість бережного ставлення до мови; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, громадянську, інформаційно- комунікаційну, математичну, культурну компетентності, уміння навчатися впродовж життя, інноваційність, підприємливість; заохочувати до виховання поваги до рідної мови, державних і національних символів своєї країни. Тип уроку: формування компетентностей Наскрізні змістові лінії: громадянська відповідальність Навчально-цифровий контент уроку: мультимедійна презентація до уроку, смартдошка, онлайн-сервіс для створення інтерактивного контенту Genially, робочі аркуші
Перегляд файлу

 

6  клас                                                                      Дата проведення…………

Урок №

Тема. Прикметники твердої й м’якої груп. Відмінювання прикметників

Мета: створити умови для поглиблення знань учнів про прикметник ( його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, розряди за значенням, ступені порівняння), для здобуття знань про належність прикметників до певної групи, їх відмінювання,  використання в усному й писемному мовленні, спонукати до розвитку пам’яті,  навичок логічного та критичного мислення, до уміння працювати з підручником, сприяти  збагаченню словникового запасу учнів,  обґрунтовувати важливість бережного ставлення до мови; формувати компетентність спілкуватися рідною мовою, громадянську, інформаційно- комунікаційну, математичну, культурну компетентності, уміння навчатися впродовж життя, інноваційність, підприємливість; заохочувати до виховання поваги до рідної мови,  державних і національних символів  своєї країни.

Тип уроку:   формування компетентностей

Наскрізні змістові лінії: громадянська відповідальність

Навчально-цифровий контент уроку: мультимедійна презентація до уроку,

       смартдошка, онлайн-сервіс для створення інтерактивного контенту Genially,

       робочі аркуші

        Активні покликання:

  1. Онлайн-генератор хмар слів

 https://wordart.com/dashboard

  1. Портал «Мій клас»

https://www.miyklas.com.ua/p/ukrainska-mova/6-klas/prikmetnik-47431/vidminiuvannia-prikmetnikiv-47111/re-cc9ede31-b5fc-4dbc-8f87-b4039a5b374d

  1. сайт «Любиме місто»

          https://lcity.dp.ua/107621-blavatnij-cinamonovij-ta-brunatnij-nazvi-koloriv- ukrainskoju-pro-jaki-vi-ne-znali/

  1. Сторінка фейсбуку кота Інжира

https://www.facebook.com/Inzir

https://www.facebook.com/photo/?fbid=790967735720345&set=a.266212308195893

  1. Інтерактивна онлайн-гра «Прикметники твердої й м’якої груп»

https://view.genial.ly/64d11ec66d8b75001981423f/interactive-content-prikmetniki-tverdoyi-j-myakoyi-grup-avtorka-antonina-haritonova

 

  1. Фізкультпауза

https://www.youtube.com/watch?v=QAgVZC7GsFE&ab_channel=%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%A7%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%BA%23Hometraining

 

  1. Артпортал «Мистецтво ПЕРЕМОГИ»

https://milart.ucf.in.ua/illustrations/

        Епіграф:

Кольори – це не просто те, що ми бачимо.

                                                             Вони – це те, що ми відчуваємо. 

                                                                                 Енн Моріс

 

Перебіг уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності

   1. Емоційне налаштування на урок. Вправа «Криголам»

Слово вчителя.

-  Добрий день, діти. Рада нашій зустрічі!

   Погляньмо на дошку. Перед вами різні смайлики. Оберіть той, який відповідає вашому настрою, емоціям. Аргументуйте свій вибір.

 2.Робота з епіграфом

   Прочитаймо епіграф уроку. Як ви його розумієте?

   Чи маєте улюблений колір? Чому саме цей колір є улюбленим?

3. Інтелектуально-асоціативна розминка –входження в урок

 Створення асоціативного куща до слова «Україна» (Громадянська компетентність – свідоме ставлення та повага до державних та національних символів)

-         Які кольори вам спадають на думку, коли ви чуєте слово «Україна»? Створімо асоціативний кущ. Аргументуйте вибір кольору.

 

 

 

УКРАЇНА

 

 

 

-         Де ми можемо побачити поєднання синього й жовтого кольору?

 

-         У якому році Верховна рада затвердила саме такий вигляд прапора? (1992)

-         А чи знаєте ви, де вперше поєдналися кольори, якими майорить наш прапор?

Уперше поєднання синього і жовтого з’явилося на гербі Львова: Данило Галицький подарував місту, заснованому у 1256 році, герб із зображенням жовтого лева на блакитному тлі.

 

-         Український прапор сьогодні має нову історію, що символізує свободу та мир. Але символи чистого неба – без ракет та безпілотників, а також родючої землі – без мін та вибухівок, обов'язково повернуться до нас після спільної перемоги над агресором.

 

     

-         До якої частини мови належать підібрані слова? (Прикметники)

-         Зверніть увагу на закінчення прикметників. Виділіть іх. Яких закінчень більше -ий чи –ій?

Проблемне питання

-         Виділіть основу слів. Що робить закінчення –ій з кінцевим приголосним основи? (Робить м’яким). А закінчення –ий? (Залишає твердим).

  

             

 

 

ІІ. Цілепокладання

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

-         Можливо, хтось зрозумів, про що піде мова на уроці?

-         При вивченні якої частини мови ми спостерігали таке мовне явище?

Тема нашого уроку «Прикметники твердої й м’якої груп. Відмінювання іменників».

На уроці ми

     з’ясуємо…як поділяються прикметники на тверду й м’яку групи;

     засвоїмо…правила відмінювання прикметників твердої й  м’якої груп та прикметників, які не належать до жодної групи;

     навчимося… правильно використовувати їх в усному й писемному мовленні;

     обґрунтовуватимемо…вибір написання літер у відмінкових закінченнях прикметників;

     розвиватимемо…логічне мислення, увагу, пам’ять, розумову активність, пізнавальну самостійність, ініціативу, творчість, уміння працювати самостійно, у групах і в команді.

  1. Визначення очікуваних результатів

Метод передбачень

  Що…ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Нової теми?

  Для чого…

  Як…

  1. Мотивація навчальної діяльності

https://wordart.com/dashboard

Сьогодні мені надіслали ось цю хмаринку словосполучень. Можливо, адресанти помилилися, написавши одне й те саме словосполучення з різними закінченнями? Спробуємо довідатися? (Критичне мислення)

 

      Описание: C:\Users\Uzer\Desktop\5.webp

 

       ІІІ. Цілереалізація

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Актуалізація й корекція опорних знань учнів

     Рольова гра « Актуальне інтерв’ю» (підприємницька компетентність – лідерські здібності)

Учень/учениця. Я журналіст телеканалу … Веду прямий репортаж з Голованівського ліцею. Хочу вам поставити декілька запитань за темою «Прикметник».

-         Яка частина мови називається прикметником?

-         Від чого залежить рід, число, відмінок прикметника?

-         Яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні?

-         Назвіть розряди прикметників за значенням?

-         Які прикметники належать до якісних?

-         Які до відносних?

-         А до присвійних?

-         Які ступені порівняння утворюють якісні прикметники?

-         Які прикметники не утворюють ступені порівняння?

     Інтерактивна гра «Я редактор» (Вільне володіння державною мовою)

Відредагуйте усі неправильні сполуки слів (робота в парі)

(Використано Робочий зошит з української мови для 6 класу. Автор Леся Пілат. Вправа 2 с.48)

  Більш цікавий фільм; сильніший, ніж тато; самий великий камінь;

   менш зручніше взуття; смачніше всіх морозиво; глибший моря;

  найбільша куля;  якнайкраще рішення; більш влучніший вислів;

 найпоганіша дорога; найкраща  подруга; самий мудрий учень;

 найменший за всіх; швидший від усіх.

 

  1. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу

     Пояснення вчителем нового матеріалу

Залежно від кінцевого приголосного основи, прикметники поділяють на тверду й м’яку групи. Під час відмінювання прикметників обов’язково потрібно враховувати групу.

     Складання схеми-опори «Групи прикметників», використовуючи теоретичний метеріал підручника (А.Онатій, Т.Ткачук. Українська мова. 6 клас) та порталом «Мій клас» за покликанням (інформаційно-комунікаційно компетентність – пошук та опрацювання інформації, відповідно до поставленого завдання)

     https://www.miyklas.com.ua/p/ukrainska-mova/6-klas/prikmetnik-47431/vidminiuvannia-prikmetnikiv-47111/re-cc9ede31-b5fc-4dbc-8f87-b4039a5b374d

 

Складімо схему-опору «Групи прикметників». Умовно поділімо ці групи на зелену та синю: зелений – це приклад твердої групи, синій – м’якої. Знаючи, як відмінюються ці прикметники, ми зможемо провідміняти будь-який інший, що належить до такої ж групи (окрім прикметників на –лиций: блідолиций, темнолиций). Умовно це буде біла група і відмінюємо такі прикметники як займенник цей.

 

Зверніть увагу на прикметники на с.176, у яких часто помиляються із вибором закінчення.

Гра «Хто більше?»

Прочитайте й запам’ятайте їх. Згорніть підручник і назвіть один одному ті, які запам’ятали. Хто назвав більше? (Робота в парах. Математична компетентність - моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань)

     Вправа «Розв’яжи вузлик» (критичне мислення)

Чому прикметники мають різне закінчення?

Дружний – дружній (слова-пароніми)

     Відмінювання прикметників

Проаналізуйте та порівняйте відмінювання прикметників твердої та м’якої груп, опираючись на таблиці підручника с.175-176, та виконайте вправу 353 (поставити прикметники в потрібній формі, визначити відмінок, виділити закінчення; по черзі біля дошки).

     Тепер, я впевнена, ви справитеся із хмаринкою слів. Обгрунтуйте написання різних закінчень.

     Повернімося до нашого асоціативного куща й назвімо групи записаних прикметників –кольорів.

           Я допишу ще декілька кольорів, із якими в мене асоціюється  Україна:

           блаватний, смарагдовий, бурштиновий, цинамоновий, брунатний, пурпуровий.

           Чи знаєте ви, що це за кольори?

           Українська мова має свої унікальні найменування кольорів, які відрізняються від калькованих із російської мови. Правильне вживання назв збагатить ваш словниковий запас, а ще, імовірно, здивує співрозмовника.

     Пропоную вам виконати вправу «Я дослідник». (Інноваційність)

           За покликанням перейдіть на сайт «Любиме місто».

https://lcity.dp.ua/107621-blavatnij-cinamonovij-ta-brunatnij-nazvi-koloriv-ukrainskoju-pro-jaki-vi-ne-znali/

 

Дослідіть назви запропонованих кольорів, визначте, від яких іменників вони утворилися та яке значення мають. Складіть із ними речення. Визначте розряд за значенням  (якісні, відносні, присвійні) та групу (тверда, м’яка). Чи мають вони ступені порівняння?

Пропоную попрацювати в групах. Команда синіх та команда зелених.

(Учні витягують сині й зелені аркушики та об’єднуються в команди).

На роботу ви маєте 3-4 хв. Лідер групи визначає того, хто відповідатиме  або сам надасть відповідь.

Відповіді груп.

  Якими дослідженими прикметниками- кольорами можна замінити назви ваших груп?

Якщо ви більше хочете дізнатися про назви кольорів, які існують в українській мові, зверніться до кота Інжира.

https://www.facebook.com/Inzir

https://www.facebook.com/photo/?fbid=790967735720345&set=a.266212308195893

Він багато може вам розповісти про кольори і не тільки!

Наприклад, бакановий, кармазиновий, кармінний, кіноварний, шарлотовий – усе це відтінки червоного.

     Онлайн-гра «Прикметники твердої й м’якої груп».

За покликанням або за QR-кодом перейдімо до онлайн-гри.

https://view.genial.ly/64d11ec66d8b75001981423f/interactive-content-prikmetniki-tverdoyi-j-myakoyi-grup-avtorka-antonina-haritonova

Чи помітили ви помилку в цій вправі?

     Фізкультпауза

     Узагальнення й систематизація знань

Вправа «Творча палітра,  або Прогулянка галереєю»

Розгляньте ілюстрації, узяті з арт порталу «Мистецтво перемоги». У яких назвах є прикметники. Випишіть їх, складіть із ними речення, визначте групу, відмінок (Культурна, громадянська компетентності)

https://milart.ucf.in.ua/illustrations/

 

     Повідомлення домашнього завдання та інструктаж щодо його виконання:

-         за бажанням створіть власну ілюстрацію патріотичного спрямування, використайте в назві прикметники. Запишіть назву в зошит, визначте розряд, групу, рід, число прикметника. Провідміняйте його. (Завантажте ілюстрацію на арт портал);

-         вивчіть теоретичний матеріал (с.176 підручника або скористайтеся схемою-опорою), виконайте завдання із робочого аркуша с.50 (знайди і виправ помилки у відмінкових формах прикметників).

 

IV. Рефлексивно-оцінюючий етап

     Підбиття підсумків уроку

 

     Рефлексія

     Цінування, оцінювання

Прийом «Драбинка успіху»

Намалюйте драбинку, що налічує 12 щаблів. Зобразіть себе на одному з них, де ви опинилися в кінці уроку.

 

 

1

 

doc
Додано
7 квітня
Переглядів
34
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку