Предмет: Я досліджую світ
Клас: 1 клас
Тема: « Світ, який нас оточує»
Мета: розширити знання дітей про природу; формувати в учнів поняття «жива природа», «нежива природа», вчити дітей розрізняти живу і неживу природу; порівнювати об’єкти (тіла) живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей між ними; розвивати пізнавальну активність учнів, увагу, кмітливість, мовлення та мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи, до рідного краю.
Обладнання: малюнки із зображенням живої і неживої природи, презентація, відеоролик, конструктор LEGO, вазони з квітами.
Тип уроку: урок узагальнення знань, умінь, навичок.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.
- Привітаймося!
-Розкажіть гостям, які дітки у цьому класі.
1. Вітання з класом у колі.
-В цьому класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви.
Добрий день, тому, хто зліва.
Добрий день, тому, хто справа.
Ми – одна сім’я.
В цьому класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви.
Не лякайся, той, хто зліва.
Не лякайся, той, хто справа.
Ми – одна сім’я.
В цьому класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви.
Пожалій того, хто зліва.
Пожалій того, хто справа.
Ми – одна сім’я.
В цьому класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви.
Помирися з тим, хто зліва.
Помирися з тим, хто справа.
Ми – одна сім’я.
В цьому класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви.
Посміхнись, тому, хто зліва.
Посміхнись, тому, хто справа.
Ми – одна сім’я.
В цьому класі друзі всі:
Я і ти, і ми, і ви.
Любі гості, вчителі,
Вас вітаєм щиро всі.
Ми – одна сім’я.
- Пропоную з хорошим настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів. Отже, розпочинаємо.
2. Створення сприятливого психологічного комфорту на уроці.
- Сьогодні нас чекає цікавий урок. Розпочнемо ми його з гри під назвою «Я тобі, а ти – мені». Я буду давати вам цю іграшку із реченням без закінчення, а ви будете його завершувати.
3.Вправа «Парасолька».
4. Визначення груп дітей за допомогою LEGO.
-Щоб продовжити урок, зараз ми об’єднаємось в нові цікаві групи за допомогою наших цеглинок.
-Займіть місця відповідно кольору на парті.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
- Ми йдемо на гостини до природи. Пропоную вам помилуватися красивими краєвидами.
(Перегляд відео.Люблю всім серцем ці чарівні миті.)
-Одже, ви здогадалися ми говоритимемо про те, що нас оточує, про різноманітний світ, в якому ми живемо. Ви здогадалися, що це? (Довкілля). Дов- кі-лля. Вслухайтесь, діти, у це слово. На яке слово воно схоже? (Довкола.)
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Асоціативний кущ.
- Як ви думаєте, що таке довкілля?
2. Робота в групах.
-Попрацюємо в групах, але спочатку пригадаємо правила роботи в групах.
В конвертах малюнки. Вам потрібно відібрати.
- Перша група вибирає малюнки живої природи, 2- неживої, 3-рукотворні об’єкти. Результати презентуємо на дошці.
-Що знаходиться довкола нас?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ НА ОСНОВІ РАНІШЕ РОЗПОЧАТИХ ДОСЛІДІВ.
Аналіз дослідів 1 – 3.
Дослід 1
Посадили пшеничне зерно, камінь, 2 вазони полили. Через 5 днів перевірка. Вазон № 1 – росток є. Вазон № 2 – ростка нема.
-Що хотіли цим довести?
Висновок: пшеничне зерно росте і розвивається, так як воно живе, а каміння не змінилось – не живе.
Дослід 2
Вазон № 1 з квіткою. Відламуємо росток і садимо в вазон № 2. Через 7 днів перевірка. У вазоні № 2 квітка продовжує рости.
-Що відбувається?
Висновок: тіла живої природи розмножуються.
Дослід 3
Трав’янчик № 1.Трав’янчик № 2 . № 1 – поливаємо. № 2 – не поливаємо. Через 7 днів перевірка. №1 почав рости, а №2-лишився таким самим.
Висновок: вода – це розчинник поживних речовин, які є в грунті, їжа для рослин, тому предмети живої природи – живляться, а № 2 – лишився без змін.
Дослід 4
Ми, люди, частинка якої природи? Закриємо носики.
-Чому ми не можемо бути із закритим носом?
Що цим ми хотіли довести?
Висновок: жива природа дихає.
Нічого вічного немає.Все живе вмирає.
Дослід 5
Трав’янчик № 1.Трав’янчик № 2 .№1 стоїть на підвіконні.№2 в темному місці.
Висновок: для життя об’єктам живої природи потрібно сонячне світло, тобто об’єкт неживої природи. Жива і нежива природа тісно пов’язані між собою. Якщо зникнуть предмети неживої природи, то загине все живе.
- То що властиве для живої природи?
Поговоримо про неживу природу.
- Роздивіться камінці , які є у кожній групі.
-Вони можуть рости, народжуватися, живитися, дихати?
В цьому і переконує нас наш вазон з посадженим камінцем. Подивіться чи відбулися з ним зміни?
Висновок: нжива природа не має таких властивостейЯк жива.
-Чи може існувати жива природа без неживої?
V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Бережіть зір! Очі це вікна у світ.
Очі допомагають пабачити прекрасне і допоможуть зібрати зображення.
Робота в групах. Гра «Склади числовий ряд»
- Який цей предмет?
- До якої природи належить?
6. Оберіть позицію. Гра «Так чи ні»
-Підсумуємо якою є жива природа.(Вчитель читає твердження, а діти відповідають «так» або «ні», підносячи сигнальні картки).
- Дикорослі рослини – це рослини, які вирощують люди. (Ні)
- Тварини, яких люди розводять у своєму господарстві називають дикими. (Ні)
- Горобець – це перелітний птах. (Ні)
- Бджола – це комаха. (Так)
- Сорока – це зимуючий птах.(Так)
- Тварини, які самі добувають їжу і влаштовують житло називають дикими. (Так)
- Комахи мають 10 ніг. (Ні)
- Істотна ознака комах – це 6 ніг. (Так)
- Риби дихають киснем, розчиненим у воді. (Так)
- Тварини – це частина живої природи. (Так)
- Риби можуть жити як у солоній, так і у прісній воді. (Так)
- Тіло вкрито пір’ям – це істотна ознака комах. (Ні)
- Найчисленніша група тварин – це комахи. (Так)
Добре впоралися із цим завданням.
8.Гра «Вчимося любити природу»
Світ, який нас оточує дивовижний, прекрасний і ми люди вчимося його любити.
-Чому?Що добре ?А що погано?
7. «Крісло автора»
- Кому вам доводилося рятувати тваринку?
9.«Сад добрих справ»
Прикрасіть дерево добрими справами. Хто вже зробив,вийдіть спочатку і яблучко чіпляємо високо, а коли маєте ще зробити ,то низько.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Стадія системної рефлексії. Вправа «Мікрофон»
Отож, давайте жити так, щоб наша Земля була щедрою і прекрасною, щоб на ній дзвінко дзюрчали чисті струмки, дзвеніли голоси птахів, цвіли дивовижні квіти.