Конспект уроку з природознавства у 1 класі - "Світ живої природи"

Про матеріал

Конспект уроку на тему "Природа". Поставлену мету уроку реалізуємо на практиці шляхом використання інтерактивних форм навчання (метод "Прес", мозковий штурм, бліц-опитування, психоформула, робота в парах та робота в групах). Велику увагу приділяємо саме роботі в парах і групах. Як показує практика, групову роботу можна впроваджувати, починаючи з 1 класу на різних етапах уроку.

Перегляд файлу

 

Клас:   1-А

Вчитель:  Костів С.М.

Тема:  Світ живої природи

Мета: організувати діяльність учнів для сприй­мання, осмислення і

             запам'ятовування знань про рослин і тварин як частину живої

             природи; формувати вміння спостерігати за тваринами та рослинами;

             уміння працювати в парах; розвивати спо­стережливість, пам'ять, мовлення;

             вихо­вувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.

Форма уроку:урок-гра

Форма роботи:фронтальна, індивідуальна, парна, групова.

Обладнання: картки для парної та індивідуальної роботи;  малюнки рослин і             тварин, виставка книг, роздатковий матеріал, презентація.

 

ХІД   УРОКУ

І. Організація класу.

Доброго ранку, доброго дня!

Хай посміхаються діти щодня!

Кожному дому щастя бажаємо,

Маку — цвітіння, житу — врожаю,

Небові — миру, голубу — неба.

Кожній дитині — усього, що треба.

Барометр настрою.

- Сядьте зручніше, розслабте щоки, губи, плечі. Дихання рівне й спокійне.

Очима подивилися вгору, вниз, вправо, вліво, закрили очі.

А тепер уявіть, що ви – квітка, а ваші долоньки – бутони. Наша квіточка повільно

 розкривається... і стає такою гарною квіткою. Який настрій викликає у вас ця квітка?

— Подаруйте посмішку один одному і берімося до роботи.

II. Актуалізація об'єктивного досвіду.

Вправа « Погода»

- Діти, у нас біля класу  я зустріла Сороку – Білобоку. Вона летіла на урок і хотіла б знати, чи вмієте ви за природою  спостерігати?

Тож давайте їй  розкажемо!

  •                  Яка зараз пора року ?
  •                  Який місяць?
  •                  Чи гріє сонечко ?
  •                  Який стан неба?
  •                  Який вітер?
  •                  Які опади ви  спостерігали?

IIІ. Повідомлення теми й мети уроку.

1. Ігровий момент.

- Сьогодні до нас на урок завітала  моя колега – вчителька з лісової школи Тітонька Сова. Вона дуже хоче перевірити, чи багато вже знають мої учні. Тітонька Сова припасла для нас багато різних завдань. Готові до їх виконання? Тоді вперед!

Сьогодні на уроці ми згадаємо і повторимо все, що вивчили про живу природу.

2. Робота з презентацією 

Подивись, мій милий друг,

Що знаходиться навкруг?

Небо ясно - голубе,

Сонце світить золоте,

Місяць з зірочками сяє,

Вітер з квіточками грає,

Хмарка в небі пропливає.

Вода прозора мов сльоза,

Повітря чисте і трава,

Комахи, звірі і птахи

Людина і погода –

Усе це навкруги….( природа).

 

IV. Мотивація навчальної діяльності 

Стадія рефлективного аналізу.

  Пригадайте:

• Що таке природа?

• Яка буває природа?

• Що належить до неживої природи?

• Що належить до живої природи?

Вступне слово вчителя.

Тваринний і рослинний світ — надзвичайно цікавий. Словом «тварина» ми називаємо і маленьку мурашку, і вели­чезного слона, а до рослин відносимо і тоненьку стеблинку, і величезного дуба. Скрізь, куди не поглянь, побачиш рослин і тварин. Ви­соко в небі шугають птахи. Навколо квітів кружляють комахи. Миші та полівки шарудять у траві. У ґрунті риються черви. Ніхто не знає напевно, скільки видів рослин і тварин є у світі.

Бесіда з елементами розповіді про живу природу 

— Тварини і рослини, — це живі організми. Які ознаки властиві живим організмам?

Чим відрізняються тварини від рослин? (Зо­внішнім виглядом, будовою тіла. Відрізняються ще й тим, що рослини ростуть протягом усього життя: на­віть у столітнього дуба ростуть гілки, виростає листя. Тварини ростуть лише в молодому віці. Тварини, на від­міну від рослин, можуть пересуватися в просторі.)

V. Організація сприймання й осмислення.

Групування рослин 

- А я пропоную згадати на які групи поділяються рослини відгадавши загадки.

В них багато є роботи,

Хоч стоять вони весь час.

 Від дощу чи від спекоти

Захистять, врятують нас.

Не лягають спать ніколи,

На ногах вони одвік.

Не бояться плину рік,

Ні завій, ні вітру реву,

Хто ж вони такі?..(Дерева)

(Учитель вивішує набірне полотно з написом "Дерева".)

Яскраві пелюстки і запах пречудовий.

І хочеться усім

Побачити їх знову.(Квіти)

Як пригріло сонце –

стрілки зеленясті підняла

Від ласкавого тепла.

Он її навколо скільки!

Двір і лан, і луг вкрива

Росяна густа... (трава).

-І квіти, і траву ще називають трав'янистими рослинами. (Учитель вивішує набірне полотно з написом "Квіти і трави".)

- Про яку групу рослин не було загадано загадку? (Кущі)

 

Технологія «Метод ПРЕС»  

— Діти, з яких частин складаються рослини? (Ко­рінь, стебло, листя, квітки, плоди, насіння.)

— Чим відрізняються дерева, кущі й трав'янисті рослини? (Стеблом.)

— Яке стебло у дерева? Куща? Трав'янистої рос­лини?

— А до якої із цих груп належить яблуня (калина, лілея)?

Дати відповідь на це питання вам допомо­же табличка:

Я думаю...

Тому що...

Наприклад...

Відповіді дітей:

..що яблуня — це дерево.

...у нього стебло міцне і дерев'янисте. Називають таке стебло стовбуром.

 Технологія "Мозковий штурм".

- Зараз я вам роздам малюнки, на яких зображено рослини. Ви уважно їх
розглянете. А тоді прикріпите на дошці у тому місці, до якої групи належить ця
рослина і ще раз назвете її. (Учні виконують завдання).

Фізкультхвилинка

Хто ж це, хто ж це вже втомився

І наліво похилився?

Мабуть, всім нам треба встати,

Фізкультпаузу почати.

 

Бліц-опитування 

—Тварин дуже багато. Тварини, що відрізняються між собою формою тіла, розміром, забарвленням, зовнішнім виглядом, належать до різних видів.

За певними ознаками серед них також виокремлюють різні групи. Згадаймо їх.

• Лелека, горобець, ластівка — це... (птахи).

• Лисиця, ведмідь, вовк — це... (звірі).

• Бджола, комар, сонечко — це... (комахи).

• Карась, щука, лящ — це... (риби).

• Яка істотна ознака птахів? (Тіло вкрите пір'ям.)

• Яка істотна ознака звірів? (Тіло вкрите шерстю.)

• Яка істотна ознака комах? (6 лапок.)

· Яка істотна ознака риб? (Тіло вкрите слизькою лускою)

Робота в парах. Гра «Поділи на групи»

  • Візьміть на парті конверти і поділіть тварин на групи. (Робота парами)

Гра  «Хто де живе?».

• Як називають тварин, які живуть поруч із люди­ною? (Свійські.)

• Як називають всіх інших тварин? (Дикі.)

  • З’єднай стрілочками тварину з місцем її проживання.

Складання схеми «Роль тварин і рослин в жит­ті людини»  (робота в групах)

—У природі все взаємопов'язане. Люди не можуть обходитись без рослин, тварин. Давайте пригадаємо, яку ж роль відіграють рослини й тварини в житті лю­дини. Наші знання запишемо у схему.

А) Робота в групах

 

 

 

                 

 

 

 

   Отже, природа забезпечує людей всім необхід­ним для життя. Тому ми маємо бережливо ставитися до природи, бути вдячними за ті дари, які від неї отри­муємо. Дуже багато цікавої інформації про тваринний і рослинний світ ви можете дізнатися з книг. (Виставка книг)

Хвилинка спостережень. Гра «Художник»

- Художник дещо забув намалювати тваринам, тож давайте виправимо помилки (Робота у парах: домалювати хвости тваринам).

Фантастичні перевтілення

— Діти, зараз ви побуваєте в ролі тварин, відповідати­мете їхніми голосами.

Вранці, тільки сонце встало,

Півник будить всіх до справи...(Ку-ку-рі-ку.)

Всі прокинулися вмить.

Коник у хліву іржить... (І-го-го.)

І корова не мовчить...(Му-у.)

Цуцик весело до кішки промовляє...(Гав-гав-гав.)

І вона йому ласкаво так муркоче...(Няв-няв-няв.)

Гуска голосно ґелґоче...(Га-га-га.)

Квочка до курчаток квоче...(Куд-ку-да.)

Пустотливе ягнятко набридає...(Бе-е-е.)

І грайливе козенятко теж гукає...(Ме-е-е.)

А у лісі вовк-розбійник завиває...(У-у-у.)

І ворона-каркарона не змовкає...(Кар-кар.)

— Чиї голоси ви подавали?

Гра «Так чи ні»

(Вчитель читає твердження, а діти відповідають «так» або «ні»).

- Дикорослі рослини – це рослини, які вирощують люди. (Ні)

- Тварини, яких люди розводять у своєму господарстві називають дикими. (Ні)

 - Горобець – це перелітний птах. (Ні)

 - Бджола – це комаха. (Так)

 - Сорока – це зимуючий птах.(Так)

 - Тварини, які самі добувають їжу і влаштовують житло називають дикими. (Так)

 - Комахи мають 10 ніг. (Ні)

 - Істотна ознака комах – це 6 ніг. (Так)

 - Риби дихають киснем, розчиненим у воді. (Так)

 - Тварини – це частина живої природи. (Так)

 - Риби можуть жити як у солоній, так і у прісній воді. (Так)

 - Тіло вкрито пір’ям – це істотна ознака комах. (Ні)

 - Найчисленніша група тварин – це комахи. (Так)

VІ. Підсумок уроку.

Стадія системної рефлексії.

  • Закінчіть речення: «Найцікавішим було для мене те...»
  • Чи задоволені ви своєю діяльністю на уроці?

VIIІ. Закріплення. Екологічне виховання  

- А про те, як потрібно ставитись до природи, ми розкажемо словами віршів.

(Кожен учень стає біля дошки і розказує вірш про природу).

 

Он повзе мурашка,   ось хлюпоче річка.

Не зривай ромашку, не топчи травичку!

В зелені діброва, в китицях калина.

Глянь, яка чудова наша Україна!  

 

Журавлі над лугом линуть рівним клином.

Будь природі другом, будь природі сином,

Знай-бо, — це не мода, це життя потреба.

Нас віта природа чистим синім небом.

 

Йтиму садом, полем, а чи лугом,

Буду я природі вірним другом.

Побажаю дереву і пташці,

Щоб віки жили в мирі й щасті

 

 

Метелика ловити я не хочу:

Він квітка неба, хай живе собі!

Хай крильцями барвистими тріпоче,

Щоб радісно було мені й тобі.

 

І квітку лісову не стану рвати,

її додому я не понесу,

Бо вдома їй джмеля не погойдати

І  не попити ранками росу!

 

І не стеблинку, гілку чи травинку,

Я не ображу: це — страшенний гріх!

Бо в кожній з них живе трімка живинка,

Що світиться довірою до всіх.

 

Наш дивний світ – такий як казка...

Он в небі хмаронька пливе,

Тож бережи його, будь ласка,

Все в ньому ніжне і живе.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 лютого 2018
Переглядів
6799
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку