Мета: Зима – найважчий час для зимуючих пташок. Починаються холоди. Для життя їм потрібно в цей період багато енергії, а їжу сховав сніг і лід. За короткий світловий день пташкам, щоб вижити, не замерзнути, їжі слід з`їсти значно більше, ніж улітку. Їм важко знайти потрібну кількість корму. Як же їм допомогти ?Чим нагодувати?
Актуальність проекту Зима – найважчий час для зимуючих пташок. Починаються холоди. Для життя їм потрібно в цей період багато енергії, а їжу сховав сніг і лід. За короткий світловий день пташкам, щоб вижити, не замерзнути, їжі слід з`їсти значно більше, ніж улітку. Їм важко знайти потрібну кількість корму. Як же їм допомогти ? Чим нагодувати?
Мета проекту Освітня - ознайомити учнів із назвами зимуючих птахів своєї місцевості; - виготовити годівнички, розвішати їх у шкільному саду; - закріпити знання дітей про значення птахів для навколишнього середовища. Розвивальна - розвивати в учнів практичні уміння та навички спостереження за зимуючими птахами. Виховна - виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до неї, бажання захищати птахів і допомагати їм у скрутну хвилину.
Завдання проекту Залучити учнів та їхніх батьків до пошуку інформації за матеріалами мережі Інтернет та методом маршрутних спостережень, досліджень видів птахів, які зустрічаються на території села взимку. Підтримувати допитливість, активність і самостійність дітей. Розвивати мовлення учнів. Виховувати дбайливе ставлення, любов до птахів, що живуть поруч з нами взимку. Ознайомити з особливостями корму, який найкраще поїдається птахами у годівницях. Сфотографувати результати своєї діяльності.
Характеристика проекту: За предметною галуззю – міжпредметний; за тривалістю – короткотривалий; за кількістю учасників – груповий; за основною діяльністю – творчий; за характером контактів – учитель, учні 1 класу та їхні батьки; за формою проведення – урок-презентація проекту; об`єкт пізнання – зимуючі птахи.
План реалізації проекту: обґрунтування вибору проблеми; визначення мети та завдань (залучення учнів та їхніх батьків до пошуку інформації про зимуючих птахів і корму, яким вони харчуються взимку); створення груп та розподіл доручень щодо роботи над проектом; збір матеріалів; упорядкування матеріалів; залучення батьків до пошуку інформації та естетичного оформлення, виготовлення годівничок; розвішування годівничок з кормом для птахів; презентація матеріалів проекту.
План роботи кожної групи: І група «Пізнайки» 1.Віршована вікторина «Які птахи зимують у нас» Завдання: дібрати риму – слово відгадку в останньому рядку. 2.Добір теоретичного матеріалу про зимуючих птахів свого села та їх зображень 3.Естетичне оформлення знайдених матеріалів. ІІ група «Дослідники» 1. Віршована інсценізація діалогу птахів 2. Добір теоретичного матеріалу про види кормів. які найкраще поїдаються птахами у годівницях. 3 Заготовка насіння та різного корму для птахів. ІІІ група «Умільці» 1Вибір моделі годівнички. 2.Добір матеріалів та інструментів для виготовлення годівничок. 3.Виготовлення годівничок.
Презентація результатів роботи кожної з груп І група «Пізнайки» Віршована вікторина «Які птахи зимують у нас» Завдання: дібрати риму – слово-відгадку останнього рядка Жовтогруді щебетушки мають чорні капелюшки. сірі лапки, білі щічки, називаються … (синички). Спритний дзьобик-молоток ремонтує наш садок. Шкідників виймати здатен з-під кори трудяга - … (дятел).
Синиця велика. Осілий і кочуючий вид. Гніздиться в лісах, парках, скверах, чагарниках. Відкладає 5 – 8 яєць. Вигодовує пташенят комахами. Восени синиці збираються в зграйки і переселяються ближче до житла людей. Зимуючі птахи нашої місцевості Зимовий корм: сало, різна крупа, насіння льону, клена, берези, ясена, бузини, кропиви.
Снігур – зимуючий птах по всій Україні. З`являється в лісах і скверах пізно восени. Має чорний короткий міцний дзьоб, м`яке довге та густе оперення. Самці дуже нарядні взимку. Вони червоногруді, з чорною «шапочкою», підборіддям, хвостом і крилами та сіро-голубою спинкою. Самки – бурувата-сірі. Гніздяться в густих хвойних лісах. Пташенят вигодовують комахами, пізніше ягодами. Зимовий корм: ягоди горобини, калини, шипшини, кленове, ясенове, бузкове насіння, насіння бур`янів, бруньки дерев.
Сорока – осілий птах на всій території України. Має чорно-біле строкате оперення, довгий східчастий хвіст. Гніздяться парами в лісах, на узліссях. Гніздо – велика куляста споруда з гілок, переплетених стеблами рослин, з боковим входом, з середини вимазана глиною. Зимовий корм: всеїдна, живиться комахами, насінням диких трав та злаків.
Горобець хатній – найвідоміша пташка. Гніздиться парами і колоніями. Свої гнізда влаштовує в різноманітних закритих місцях. Будує їх із соломи, різноманітного ганчір`я, паперу. Самка відкладає 5-6 яєць з сірими цятками. Пташенят вигодовує тільки комахами і гусінню. За літо дає 2-3 виводки. Зимовий корм: крихти хліба, зернятка, насіння і плоди рослин , лободи та інших бур`янів.
Ворона сіра або ґава – також осілий птах. Голова, горло, крила, хвіст, дзьоб і ноги чорні, решта оперення сіре. Свої гнізда мостить на деревах у гаях, садах, на узліссях на відстані одне від одного понад 1 км. Птах дуже обережний Зимовий корм: всеїдні, взимку надають перевагу кукурудзяному , соняшниковому, гарбузовому насінню, хлібним крихтам.
Сойка – осілий птах. Її можна впізнати по яскраво-блакитних з чорним обідком дзеркальцях на крилах і чорних «вусах». У неї чорний хвіст і короткі крила. Дуже галаслива. Її крик неприємний . Може наслідувати голоси інших птахів і тварин. Зимовий корм: жолуді, лісові горіхи, різноманітні ягоди.
ІІ група «Дослідники» Віршована інсценізація діалогу птахів. Ой, мороз, який мороз! Всіх пташок проймає дрож. Скачуть-плачуть горобці: - Дайте нам зерна, ців-ців! Крихти хліба, ще й плодів, бо мороз на нас насів. А синички невеличкі просять: - Дайте рукавички! Грудку сала, жменьку кашки і насіннячка , будь ласка.
Вже наскучила зима. Стужа люта повіва. Сойка цілий день літа. - Де знайти мені дубка? Під ним жолудь заховався, чи горішок закотився десь у листячко, в траву. Як же я їх там знайду? Хоч маленькі ми, але мужні і дужі. Не боїмося ми лютої стужі. Бо над усе ми любим свій край. Люба дитино, про нас не забувай!
ІІІ група «Умільці» Які годівнички можна виготовити для наших пернатих друзів? 1.Розгляд фотографій та малюнків із зображенням годівничок та годівничок, виготовлених заздалегідь із батьками, дорослими. 2.Вибір моделі годівнички для виготовлення у класі. - Яку ми сьогодні з вами виготовимо на уроці? Що для цього потрібно, які матеріали? 3.Добір необхідних матеріалів для виготовлення пташиних їдалень. 4.Виготовлення годівничок. 5.Наповнення годівничок кормом.