Конспект уроку Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р.Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея

Про матеріал
Метою уроку є здійснити цілісний аналіз вірша Кіплінга «Якщо…», розкрити філософський зміст вірша; дослідити проблему духовного випробування людини, її моральної стійкості
Перегляд файлу

Тема: Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р.Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея ( людина повинна залишатися собою у різних життєвих випробовуваннях,  зберігати вірність моральним принципам)

 Мета: здійснити цілісний аналіз вірша Кіплінга «Якщо…», розкрити філософський зміст вірша; дослідити проблему духовного випробування людини, її моральної стійкості; поглиблювати навички аналізу тексту, навчити робити узагальнення й висновки; розвивати логічне мислення, навички виразного читання; виховувати загальнолюдські цінності.

Ти скажеш це життя - одна мить. Її цінуй, в ній черпають натхнення. Як проведеш її, так і пройде, Не забувай: воно - твоє творіння
Омар Хайям 

Бо заповідь є світильник, і настанова - світло,
і повчальна наука - шлях до життя…
Книга Приповістей Соломонових 6:23

Х і д  у р о к у

  1. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності

Евристична бесіда:

1. Що означає бути справжньою людиною?

2. Якою людиною ви б хотіли стати?

Коментар вчителя: Р. Кіплінг лишив нам прекрасні балади і вірші, де звучить віра в силу і мужність людини. У вірші «Якщо…» яскраво відображена здатність Людини побороти труднощі на шляху до високої мети.

  1. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодні ми з вами поговоримо про вірш Р. Кіплінга «Якщо…», який у літературі критики порівнюють з віршами – заповітами Горація, Пушкіна. Чого хоче нас навчити Кіплінг? Чи потрібно це нам? На ці питання ми сьогодні з вами спробуємо дати відповідь.

  1. Сприйняття навчального матеріалу
  1.     Робота над буквенною характеристикою прізвища письменника:

К – креативний…..

І – індійський дослідник…

П – письменник…

Л – люблячий…

І – інтелігент…

Н -  Нобелівський лауреат…

Г -  гуманіст…

  1. Читання вірша Р. Кіплінга « Якщо…» (учителем) у перекладі

 Є. Сверстюка

Як вистоїш, коли всі проти тебе – 
Упали духом і тебе кленуть, 
Як всупереч усім ти віриш в себе, 
А з їх невіри також візьмеш суть; 
Якщо чекати зможеш ти невтомно, 
Оббріханий – мовчати і пройти 
Під поглядом ненависті, притому 
Не грати цноти, ані доброти;

Як зможеш мріять – в мрійництво не впасти, 
І думать – не творити думки культ, 
Якщо Тріумф, зарівно як нещастя, 
Сприймеш як дим і вітер на віку; 
Якщо стерпиш, як з правди твого слова 
Пройдисвіт ставить пастку на простих, 
Якщо впаде все, чим ти жив, і знову 
Зумієш все почати – і звести;

Якщо ти зможеш в пориві одному 
Поставить все на карту – і програть, 
А потім – все спочатку, і нікому 
Про втрати й слова навіть не сказать; 
Якщо ти змусиш Серце, Нерви, Жили 
Служити ще, коли уже в тобі 
Усе згоріло, вигасло – лишилась 
Одна лиш Воля – встоять в боротьбі;

Як зможеш гідно річ вести з юрбою 
І з Королем не втратиш простоти, 
Якщо усі рахуються з тобою – 
На відстані, яку відміриш ти; 
Якщо ущерть наповниш біг хвилини 
Снагою дум, енергією дій, 
Тоді весь світ тобі належить, сину, 
І більше: ти Людина, сину мій.

  1. Робота в парах (учні по черзі читають вірш Р. Кіплінга «Якщо…», ставлячи один одному запитання).

4. Бесіда про враження, які  виникли після прочитання вірша «Якщо…»? (обмін думками).

5. Аналітичне дослідження вірша «Якщо…»

 - Бесіда:

1) що таке композиція ? (Це зумовлена змістом побудова художнього твору, розміщення і співвідношення всіх його частин, порядок розгортання подій і розстановка персонажів);

2) назвіть складові частини композиції? (експозиція, зав'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка)

3) визначімо особливості композиції вірша?

- Читання вірша в українському перекладі Ольги Ніколенко.

- Бесіда за прочитаними твором у перекладі О.Ніколенко:

1) Висловіть свої враження про твір.

2) Чи зберігся настрій вірша в перекладі?

3) Що владено у зміст вірша? Думку аргументуйте цитатами із твору.

4) У яких словах автор висловлює головну думку твору?

5) До якого різновиду лірики належить цей вірш?

6) Чому вірш не має назви? Аргументуйте свої висновки.

7) На що ви звернули особливу увагу? ( на те, що повторюється слово «коли»)

8) Чи знайомий вам цей художній прийом? (анафора – єдино початок, стилістичний прийом, що полягає у повторенні однакових звуків, складів, слів на початку віршованих рядків чи строф).

9) Знайдіть у тексті приклади анафори.

10) З якою метою використовує автор цей прийом?

11) Вірш є звертанням – заповітом ліричного героя. Це він дає настанови, розповідає, як жити, за що боротися. Чи збігається думка автора і ліричного героя? Доведіть прикладом з тексту.

  1. Узагальнення і підсумки

1.  Бесіда. Робота над змістом  епіграфа:

-           Прочитайте ще раз епіграф до уроку. Чи змінилося ваше ставлення до життя, до людей після прочитання вірша Р. Кіплінга, обговорення його на уроці?

-           У чому, на вашу думку, полягає “ великий закон людяності  ”? ( Жити в мирі, злагоді й повазі ).

-           На думку автора, “ мудрості немає без доброти  ”. А яка ваша думка?

-           Які ж цінності можна віднести до найвищих?

  1. Підсумкове слово  вчителя

 Ідеал для Р. Кіплінга – перемога активного творчого духу над усім закляклим, перевага високих моральних і етичних цінностей над нетривкими матеріальними здобутками, вміння йти своїм шляхом у житті, не втрачати почуття гідності ані перед юрбою, ані перед королем. Анафора «якщо» підкреслює яскраві якості, які мусить мати Людина.

  1. Домашнє завдання

1.Вивчити вірш напам'ять.

2. Скласти асоціативне гроно «ЛЮДИНА».

3. Спираючись на зміст вірша Р. Кіплінга «Якщо…», самостійно укласти КОДЕКС СПРАВЖНЬОЇ ЛЮДИНИ, розпочавши його зміст словами: «Людина повинна бути стійкою, вірити у власні сили…».

doc
Додано
15 березня
Переглядів
125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку