Конспект уроку "Пропорційний поділ"

Про матеріал
Конспект уроку математики в 6 класі за темою "Пропорційний поділ" Розглянуто алгоритм розв`язування задач на пропорційний поділ числа.
Перегляд файлу

Урок  6 клас

Тема: «Складний пропорційний поділ»

Мета:

 Сприяти засвоєнню учнями поняття поділу величини на пропорційні частини; повторити поняття та властивості  відношення і пропорції;

Розвивати критичне мислення, вміння аналізувати,висловлювати та обґрунтовувати власну думку, обирати раціональний спосіб розв`язування задач.

Виховувати уважність, ініціативність, охайність, любов до праці, культуру математичної мови, створювати ситуацію успіху для кожного учня.

Тип уроку: відкриття нових знань

ХІД  УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності

 Для теми уроку учні пропускають один рядок. Тему учні сформулюють пізніше.

Розділ «Відношення. Пропорція» посідає важливе місце у вивченні не тільки математики. Ці поняття та їх властивості часто застосовують у фізиці, хімії, біології та інших галузях. З цією темою ми зустрічаємось у повсякденному житті.

Наш урок сьогодні незвичайний. Ми з вами  подолаємо ще одну  сходинку до  вершини знань . Тож

бажаю вам успіху в оволодінні новими знаннями

ІІ. Актуалізація опорних знань.     Проводиться у вигляді тестування  (Слайд № 2)

Варіант 1

  1. Чому дорівнює добуток крайніх членів пропорції:  6 : 4 = 12 : 8

А) 48  Б) 72    В) 32 ?

  1. Знайти невідомий член пропорції  24 : х = 4 : 3;

А) 20  Б) 18  В) 15

  1. Замінити відношення дробових чисел відношенням натуральних:  ;

А) 8:12  Б)3:5  В) 9:10

  1. Знайти відношення  1 год : 15хв;

А)  Б) 4  В)

  1. Спростити відношення :   35 : 45;

А) 7 : 9  Б) 5 : 9  В) 7 : 9

 

1

2

3

4

5

А

Б

В

Б

А

 

Варіант 2

  1. Чому дорівнює добуток середніх членів пропорції: 4 : 11 = 8 : 22

А) 88  Б) 32  В) 44 ?

  1. Знайти невідомий член пропорції: х : 5 = 6 : 2

А) 30  Б) 15   В) 12

  1. Замінити відношення дробових чисел відношенням натуральних   ;

А) 9:10  Б) 10 : 6 В) 10 : 9 

  1. Знайти відношення 1 кг : 250 г

А) 4  Б) 40  В) 

  1. Спростити відношення 15 : 51

А) 3:17  Б) 17: 5  В) 5: 17

1

2

3

4

5

А

Б

В

А

В

 

 

ІІІ. Створення проблемної ситуації.

На сайт нашого класу надійшло два повідомлення від фермера та домогосподарки з проханням допомогти. Перше повідомлення (Слайд № 3):

         Потрібна порада розумних дітей.

 Хочу насмажити млинців, для яких потрібні борошно, молоко і яйця у відношенні 8:5:2. Скільки треба взяти інгредієнтів, щоб отримати 750 г тіста?

АЛГОРИТМ :

  • Ввести коефіцієнт пропорційності х;
  • Скласти рівняння за умовою задачі;
  • Розв`язати рівняння (знайти х);
  • Знайти відповідні частини;
  • Записати відповідь.

Розв`язання задачі (Слайд 4, Слайд 5)

Всіх інгредієнтів потрібно (8х+5х+2х) г, щоб отримати 750 г тіста.

  8х +     +    = 750;         

  15х = 750;

  х = 50;       

Тоді 8х= 8 50=400(г) – треба взяти борошна, 

5х=5 50=250(г) – молока,

2х= 250=100(г) –  яєць.

Відповідь:  400г борошна, 250г молока, 100г яєць.

    Друге повідомлення від фермера (Слайд 7)

Шановні діти!  Маю поле площею 75 га і хочу наступного року його засіяти  зерновими, соняшником та кукурудзою. Яку площу я маю відвести під кукурудзу, якщо зернові і соняшник взято у відношенні 3:4,  а соняшник і кукурудза – у  відношенні 8:11?                           

ІV. Побудова проекту виходу із проблемної ситуації

Порівняння цих задач: (Слайд 8)

Математична модель другої задачі (Слайд 9)

  1. Чим відрізняється задача фермера від задачі домогосподарки? (У першій задачі пропорційність трьох частин, а у другій пропорційність першої і другої, другої і третьої)
  2. Відношення скількох частин взято у першій задачі?
  3. А у другій задачі?
  4. Чи можливо розв`язати задачу домогосподарки таким способом, як задачу фермера? (ні)

 

Формулювання  теми уроку (Слайд 10)

 

 

Яку мету ми поставимо на цьому уроці? (Відкрити спосіб розв`язування задач із складним пропорційним поділом)

Сформулюйте тему уроку:  «Складний пропорційний поділ числа.»  Учні записують тему уроку. 

 

V. Розв`язування проблемної ситуації (Слайд 11, Слайд 12)

 

         : = 3 : 4,     : = 8 : 11

1. Що  ви помітили у цих двох відношеннях?

  • У першому відношенні пропорційно числу 4, а у другому – числу 8.

2. Що потрібно зробити з першим відношенням, щоб частини стали рівними у цих двох відношеннях ?

  • Потрібно члени першого відношення помножити на 2.

 

  • Як записати одним відношенням?

Ми отримали задачу, яку вже вміємо розв`язувати. Учні розв`язують самостійно.

Перевірка (Слайд 13, Слайд 14)

  • Нехай  х – коефіцієнт пропорційності. Тоді площа поля, відведена під зернові культури дорівнює  6х га, під соняшник – 8х га, під кукурудзу – 11х  га.
  • Загальна площа всього поля  дорівнює (6х+8х+11х) га,  що становить  75 га.
  • Маємо рівняння:

    6х +8х + 11х = 75;

                    25х = 75;

                         х = 3.    Відповідь: під кукурудзу відведено 33 га.             

  1. Підсумок уроку (Слайд 15)
  • Повернемось до нашого алгоритму та поміркуємо:  можливо розв`язати задачу фермера, використовуючи цей алгоритм, чи треба додати ще один пункт?
  • Перетворити відношення так, щоб всім частинам відповідали рівні числа.

АЛГОРИТМ :

  •  
  • Ввести коефіцієнт пропорційності х;
  • Скласти рівняння за умовою задачі;
  • Розв`язати рівняння (знайти х);
  • Знайти відповідні частини;
  • Записати відповідь.

 

 

  • Яка проблема виникла сьогодні на уроці?
  • Який тип задач ми навчилися розв`язувати?
  • Чи сподобався вам урок?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роздатковий  матеріал до уроку.

 

Варіант 1 __________________________________

  1. Чому дорівнює добуток крайніх членів пропорції:

 6 : 4 = 12 : 8

А) 48  Б) 72    В) 32 ?

  1. Знайти невідомий член пропорції  24 : х = 4 : 3;

А) 20  Б) 18  В) 15

  1. Замінити відношення дробових чисел відношенням натуральних:  ;

А) 8:12  Б)3:5  В) 9:10

  1. Знайти відношення  1 год : 15хв;

А)  Б) 4  В)

  1. Спростити відношення :   35 : 45;

А) 7 : 9  Б) 5 : 9  В) 7 : 9

 

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

Варіант 2 _____________________________________

  1. Чому дорівнює добуток середніх членів пропорції: 4 : 11 = 8 : 22

А) 88  Б) 32  В) 44 ?

  1. Знайти невідомий член пропорції: х : 5 = 6 : 2

А) 30  Б) 15   В) 12

  1. Замінити відношення дробових чисел відношенням натуральних   ;

А) 9:10  Б) 10 : 6 В) 10 : 9 

  1. Знайти відношення 1 кг : 250 г

А) 4  Б) 40  В) 

  1. Спростити відношення 15 : 51

А) 3:17  Б) 17: 5  В) 5: 17

 

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

Варіант 1 __________________________________

  1.  Чому дорівнює добуток крайніх членів пропорції:

 6 : 4 = 12 : 8

А) 48  Б) 72    В) 32 ?

  1. Знайти невідомий член пропорції  24 : х = 4 : 3;

А) 20  Б) 18  В) 15

  1. Замінити відношення дробових чисел відношенням натуральних:  ;

А) 8:12  Б)3:5  В) 9:10

  1. Знайти відношення  1 год : 15хв;

А)  Б) 4  В)

  1. Спростити відношення :   35 : 45;

А) 7 : 9  Б) 5 : 9  В) 7 : 9

 

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

Варіант 2 _____________________________________

  1. Чому дорівнює добуток середніх членів пропорції:

 4 : 11 = 8 : 22

А) 88  Б) 32  В) 44 ?

  1. Знайти невідомий член пропорції: х : 5 = 6 : 2

А) 30  Б) 15   В) 12

  1. Замінити відношення дробових чисел відношенням натуральних   ;

А) 9:10  Б) 10 : 6 В) 10 : 9 

  1. Знайти відношення 1 кг : 250 г

А) 4  Б) 40  В) 

  1. Спростити відношення 15 : 51

А) 3:17  Б) 17: 5  В) 5: 17

 

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

Варіант 1 __________________________________

  1. Чому дорівнює добуток крайніх членів пропорції:

  6 : 4 = 12 : 8

А) 48  Б) 72    В) 32 ?

  1. Знайти невідомий член пропорції  24 : х = 4 : 3;

А) 20  Б) 18  В) 15

  1. Замінити відношення дробових чисел відношенням натуральних:  ;

А) 8:12  Б)3:5  В) 9:10

  1. Знайти відношення  1 год : 15хв;

А)  Б) 4  В)

  1. Спростити відношення :   35 : 45;

А) 7 : 9  Б) 5 : 9  В) 7 : 9

 

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

Варіант 2 _____________________________________

  1. Чому дорівнює добуток середніх членів пропорції:

 4 : 11 = 8 : 22

А) 88  Б) 32  В) 44 ?

  1. Знайти невідомий член пропорції: х : 5 = 6 : 2

А) 30  Б) 15   В) 12

  1. Замінити відношення дробових чисел відношенням натуральних   ;

А) 9:10  Б) 10 : 6 В) 10 : 9 

  1. Знайти відношення 1 кг : 250 г

А) 4  Б) 40  В) 

  1. Спростити відношення 15 : 51

А) 3:17  Б) 17: 5  В) 5: 17

 

1

2

3

4

5

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
842
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку