Автор: Алла Шевченко
Аналіз змісту роману А.Камю «Чума»
Мета: Визначити тему та ідею роману на емоційно- сугестивному рівні; з'ясувати ключові текстові одиниці; провести аналіз змісту. Розвивати ключові компетенції, математичні компетенції ( логічне мислення, вміння аналізувати та синтезувати інформацію); комунікативні компетенції ( вміння висловлювати власну думку). Виховувати повагу до думки іншого, толерантність, естетичний смак та художні уподобання
Алла Шевченко
вчитель зарубіжної літератури
вчитель – методист
ЗОШ І-ІІІ ст.. №1 м.Славути, Хмельницької обл
Тема: Роман А.Камю «Чума»
як еволюція від «естетики абсурду» до «естетики буття».
Аналіз змісту роману «Чума»
Мета: Визначити тему та ідею роману на емоційно- сугестивному рівні; з’ясувати ключові текстові одиниці; провести аналіз змісту. Розвивати ключові компетенції, математичні компетенції ( логічне мислення, вміння аналізувати та синтезувати інформацію); комунікативні компетенції ( вміння висловлювати власну думку). Виховувати повагу до думки іншого, толерантність, естетичний смак та художні уподобання
ХІД УРОКУ
«Виявити абсурдність життя-
аж ніяк не завершення,
а тільки початок…боротьби з бацилою чуми.»
А.Камю
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ. Істинно художній твір - це щось штучно створене, воно не тотожне об’єктивній реальності. Це заново створена реальність, через яку автор доносить до читача щось дуже важливе. За певних умов кожна людина опиняється в «межовій ситуації» - це зупинена мить у житті людини, коли втрачають смисл старі відповіді на запитання : «Що я можу знати? Що мені робити?» Людина в ситуації вибору. Один - пробує перехитрити, інший - уникнути, третій - шукає оптимальний вихід. Кожне з таких рішень за філософією екзистенціалізму, свідчить про рівень самосвідомості і моральної чистоти. Як розв’язують проблему свого морального вибору герої роману «Чума» з’ясуємо на уроці.
ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ. Наше завдання довести чи спростувати думку А.Камю : «Виявити абсурдність життя- аж ніяк не завершення, а тільки початок…боротьби з бацилою чуми.»
Робота над змістом
1.Поміркуй, яка тема твору? (Про епідемію чуми;про різне ставлення людей до цього явища;про зусилля лікаря та його помічників подолати лихо;про вибір людини в межові ситуації.)
2.Розкажи, що складає фабулу роману? (Розповідь про відчайдушну боротьбу мешканців міста з епідемією.)
3. Поясни, що в алегоричному розумінні означає «чума»- (Абсурд,зло, самотність, спустошеність. Це боротьба європейського руху опору проти фашизму.)
4. Поділись думкою: яка ідея твору? ( Заклик до об’єднання проти зла. НЕ бути байдужим, боротися з чумою, щоб вона не стала основою існування людей.)
5.Подумай, який жанр використовує автор? ( Жанр - хроніка. Послідовність подій дає можливість читачеві стати очевидцем тієї епідемії .)
6. Назви персонажів твору.
7.Знайдіть у словнику значення слів « еволюція», «естетика», «абсурд».
ІУ.ЕТАП ДОСЛІДЖЕННЯ ЗМІСТУ.
Слово вчителя: Чи звернули увагу на те, де і коли відбуваються події? ( Експозицією твору є розповідь про місто, в яке потрапляє читач.)
Завдання№1: Дослідити місто, природу, людей, їх звички, розваги,стиль життя. Адже це все прозорий натяк на те,чому трапилося це лихо. Що відомо про місто?
Слово вчителя: Здається місто неживе,а штучне,схоже на театральну декорацію. І тут, на фоні спокою, з’являється щось страшне, що спотворює життя .
Завдання №2. Дослідити,що ж було сигналом лиха? (Щурі створювали не просто є серйозну проблему для міста. Вони були ознакою чи не найстрашнішого лиха.. вони є переносниками чуми)
РОБОТА В ГРУПАХ
Група №1: «Журналісти». Завдання: фіксувати хронологічний розвиток подій.
Група №2: « Преса». Завдання: фіксувати поведінку людей у місті.
Група №3: «Соціологи». Завдання: фіксувати реакцію людей.
Група№4: «Психологи». Завдання: здійснити характеристику персонажів.
Група №1: «Журналісти».
Пересічні оранці - є яскравим символом обивательського духу оранського життя. Прослідкуємо хроніку перших днів і з»ясуємо; чим була чума для її жителів?
16.04- Доктор Ріє переступив через здохлого щура і відкинув його; попередив воротаря. Реакція лікаря: «- дивина», воротаря: « ганьба, витівка чиясь»
16.04.Вечір – Лікар помітив щура, в якого шерсть мокра, а з писка бризнула кров. Реакція: «з хвилину дивився, а потім зайшов до себе». У нього були інші проблеми
17.04.8.00 -3 щурі,заюшені кров’ю. Реакція:Ріє перевірив бідні квартали, «бруд смітників ймовірно став причиною появи щурів» Люди: « дивувалися» , «якась чудасія». Залізничник: ніс охапку щурів. Фрази: « пусте», «справді цікаво». 17.00- «факт цікавий», « такого ще не бачили», «це клопіт воротаря», «це починає дратувати». Матір лікаря: «таке трапляється. Що нам ті щурі?»
18.04.Ранок .- Щурі на сходах, смітники напхані щурами, на фабриці вже їх кількасот… Реакція керівників: «дістанемо наказ».
Висновок: Люди повинні були зрозуміти,що кожен день їхнього життя під загрозою
Група №2: « Преса». Завдання: фіксувати поведінку людей у місті.
Висновок: Якщо дотримуватися терміну екзистенціалізму, то чума була для оранців- закликом до об’єднання. Неординарність «межової ситуації» примушувала зробити вибір і проявити відповідальність. Оранці проявили модель «абсурдної поведінки людини» у стосунках зі світом.
Група №3: «Соціологи». Завдання: фіксувати реакцію людей.
(демонструють схему поведінки оранців)
Місто мало оманливий вигляд святкового міста,що виглядало досить химерно .Чи так мають вести себе люди в екстремальній ситуації?
Місто : 2тис оранців. Почувається ув’язненим (виставили кордони,кораблі завертали); обмежено постачання; заощаджено електрику; закривалися крамниці; бензин було лімітовано
Люди: страждали від порушення звичок; блукали вулицями; звинувачували владу,не обходили дані смерті; крива йшла вверх (300,320,345). Вважали,що це явище прикре, але скороминуще; висиджували в кав’ярнях;вдавали,що ці незручності не можуть позбавити їх настрою. З часом поведінка змінюється з’являється відчай. Процвітають спекулянти, пограбування. Люди замикаються в собі.
Перфектура: коли ідеї вже вичерпано, спрощує формальності смерті; знищуються всі правила пристойності( перевозять в тролейбусах, скидають всіх в рів); відсутня делікатність поховання; все спалюють
Висновок: Поки люди не усвідомлюють,що чума- це зло,яке живе з ними поруч, вони не зуміють її побороти.
Група№4: «Психологи». Завдання: здійснити характеристику персонажів.
ЛІКАР РІЄ . Йому 35 років. На вигляд людина,що знає свою справу. Проте на початку розвиту подій він є прикладом «абсурдної людини» . безсторонній, заклопотаний своїми проблемами. З часом він починає реагувати, як лікар і пробує зарадити біді: врятував Коттара,воротаря. Робить дзвінок Рішару. З розвитком подій він не тільки гарно виконує лікарський обов’язок, він прикладає чимало зусиль, щоб врятувати місто: « треба допомагати один одному», «люди заслуговують на захоплення,ніж на зневагу». Для нього щастя - це добре зроблена справа.
ОТЕЦЬ ПАНЛЮ. Лікар душі. У своїй першій проповіді з одного боку: відкриває очі на людську гординю і ницість, а з іншого: звинувачуючи людей в гріхах перед Богом, він доводить,що Чума - це двері в царство небесне. Вважаю ,що таке поривання до спасіння душі безглузде. В цьому він переконується згодом, коли помирає безгрішне дитя. Тому друга його проповідь - це заклик до об’єднання; «усяка байдужість злочинна», «маєте зробити вибір», « пробиватися в пітьмі і робити добро».
РАМБЛЕР. Журналіст,що мав написати репортаж. З Ораном його нічого не пов’язувало і він мав намір виїхати. «Я народився,щоб писати, кохати і всі ці речі мене не обходять», «для громадського життя потрібно щастя особисте». Веде себе,як індивідуаліст - егоїст. «Щастя щастям, але існує дещо ще.»
ТАРРУ. Таємнича постать. Життєрадісний. Веде спостереження. саме він і пропонує організувати санітарні дружини. Для нього чума - не тільки хвороба, не тільки війна,а також смертні вироки, розстріл переможених,фанатизм політичних партій,загибель невинної дитини в лікарні,погано організоване суспільство. «Всі ми трохи зачумлені.-Стверджує він .- Кожен носить мікроб чуми». « І щоб перестати бути зачумленим - потрібно принести іншому якомога менше зла»
У. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Слово вчителя: Що для людей чума?( на початку розвитку подій) Схема №1.
Слово вчителя: Сам А. Камю писав «За допомогою чуми хочу передати атмосферу ядухи, від якої ми страждаємо…Водночас хочу розповсюдити це тлумачення на існування в цілому» «Бацила чуми ніколи не вмирає,ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати…і можливо, настане день, коли лихо розбудить пацюків і пошле їх конати на вулицях щасливого міста».
Протиставляючи звичайним обивателям героїв твору,письменник доводить,що варто воювати зі злом, незалежно від мотиву боротьби. Схема№2
УІ. РЕФЛЕКСІЯ. А.Камю писав « Я перебуваю між злиднями і сонцем. Злидні не дозволяють мені повірити,ніби все гаразд в історії. Сонце навчає мене змінювати світ і обожнювати життя.» Як ви розумієте цю думку? Чи вірно ми обрали епіграф уроку?
УІІ. ДОМАШНЯ РОБОТА. Поміркувати над продовженням роману «Чума»