Конспект уроку:Роман А.Камю «Чума» як еволюція від «естетики абсурду» до «естетики буття»

Про матеріал

Автор: Алла Шевченко


Аналіз змісту роману А.Камю «Чума»

Мета: Визначити тему та ідею роману на емоційно- сугестивному рівні; з'ясувати ключові текстові одиниці; провести аналіз змісту. Розвивати ключові компетенції, математичні компетенції ( логічне мислення, вміння аналізувати та синтезувати інформацію); комунікативні компетенції ( вміння висловлювати власну думку). Виховувати повагу до думки іншого, толерантність, естетичний смак та художні уподобання

Перегляд файлу

Алла  Шевченко

вчитель зарубіжної літератури

вчитель – методист

ЗОШ І-ІІІ ст.. №1 м.Славути, Хмельницької обл

 

Тема: Роман А.Камю «Чума»

як еволюція від «естетики абсурду» до «естетики буття».

 Аналіз змісту роману «Чума»

Мета:  Визначити тему та ідею роману на емоційно- сугестивному рівні; зясувати  ключові текстові одиниці; провести аналіз змісту. Розвивати ключові компетенції, математичні компетенції ( логічне мислення, вміння аналізувати та синтезувати інформацію); комунікативні компетенції ( вміння висловлювати власну думку). Виховувати повагу до думки  іншого, толерантність, естетичний смак та художні уподобання

ХІД УРОКУ

«Виявити абсурдність життя-

аж ніяк не завершення,

а тільки початок…боротьби з бацилою чуми.»

 А.Камю

 

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ. Істинно художній твір - це щось штучно створене, воно не тотожне обєктивній  реальності. Це заново створена  реальність, через  яку автор   доносить  до читача щось дуже важливе. За певних умов кожна людина опиняється  в «межовій ситуації» - це зупинена мить у житті людини, коли втрачають смисл старі відповіді на запитання : «Що я можу знати? Що мені робити?» Людина в ситуації вибору. Один - пробує перехитрити, інший - уникнути, третій - шукає оптимальний вихід. Кожне з таких рішень за філософією екзистенціалізму, свідчить про рівень самосвідомості і моральної чистоти. Як розв’язують  проблему свого морального вибору герої роману «Чума» зясуємо на уроці.

ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ. Наше завдання довести  чи спростувати думку  А.Камю : «Виявити абсурдність життя- аж ніяк не завершення, а тільки початок…боротьби з бацилою чуми.»

Робота над змістом

  • Актуалізація знань. Прийом : « Куб Блума»

1.Поміркуй, яка тема твору? (Про епідемію чуми;про різне ставлення людей до цього явища;про зусилля лікаря та його помічників подолати лихо;про вибір людини в межові ситуації.)

2.Розкажи, що  складає фабулу роману? (Розповідь про відчайдушну  боротьбу мешканців міста з епідемією.)

3. Поясни, що в алегоричному розумінні означає «чума»- (Абсурд,зло, самотність, спустошеність. Це боротьба європейського руху опору проти  фашизму.)

4. Поділись думкою: яка ідея твору? ( Заклик до обєднання проти зла. НЕ  бути байдужим, боротися з чумою, щоб вона не стала основою існування людей.)

5.Подумай, який жанр використовує автор? ( Жанр - хроніка. Послідовність подій дає можливість читачеві стати очевидцем тієї епідемії .)

6. Назви персонажів твору.

7.Знайдіть у словнику значення слів « еволюція», «естетика», «абсурд».

ІУ.ЕТАП  ДОСЛІДЖЕННЯ ЗМІСТУ.

Слово вчителя: Чи звернули увагу на те, де і коли відбуваються події?                               ( Експозицією твору є  розповідь про місто, в яке потрапляє читач.)

Завдання№1: Дослідити  місто, природу, людей, їх звички, розваги,стиль життя. Адже це все прозорий натяк на те,чому  трапилося це лихо. Що відомо про місто?

  • Орієнтовні відповіді учнів: Події відбуваються в м.Оран. На перший погляд - це звичайне місто.  Тихомирне. тільки пізніше помічаєш відмінність. Воно бридке. Доведемо, чому? В ньому відсутнє життя; немає голубів,дерев,садів;появу пор року видно по зміні кольору неба; весною на вулицях помітити можна привізні квіти, ніби весна продається. Літом сонце спалює ,припорошені  пилом, будинки. Восени- все в болоті. Тільки зимою тут гарно. Місто безлике. Доведемо, чому? Люди тут нудьгують, заводять від нудьги звички;працюють багато,щоб тільки розбагатіти.  Висновок: Створюючи образ міста, автор бажає показати як люди марнують час. Вони не здогадуються навіть про існування інших. Кохання у них-так треба ;смерть- морока, вірніше незручність; хвороба -  самотність. Оран - це місто, в якому відсутнє життя, в якому люди неначе чужі.

 Слово вчителя: Здається місто неживе,а штучне,схоже на театральну декорацію. І тут, на фоні спокою, з’являється щось страшне, що спотворює життя .

          Завдання №2. Дослідити,що  ж  було сигналом лиха? (Щурі створювали не просто є серйозну проблему для міста. Вони були ознакою чи не найстрашнішого лиха.. вони є переносниками чуми)

РОБОТА В ГРУПАХ

Група №1:  «Журналісти». Завдання: фіксувати хронологічний розвиток подій.

 Група №2: « Преса». Завдання: фіксувати  поведінку людей у місті.

Група №3: «Соціологи». Завдання: фіксувати реакцію  людей.

Група№4: «Психологи». Завдання: здійснити характеристику персонажів.

  • Запитання: Як сприйняли мешканці ознаки біди?

Група №1:  «Журналісти».

Пересічні оранці - є яскравим символом обивательського духу  оранського   життя. Прослідкуємо хроніку перших днів і з»ясуємо; чим була чума для  її  жителів?

16.04- Доктор Ріє переступив через здохлого щура і відкинув його; попередив воротаря. Реакція лікаря: «- дивина», воротаря: « ганьба, витівка чиясь»

16.04.Вечір – Лікар помітив щура, в якого шерсть мокра, а з писка бризнула кров. Реакція: «з хвилину дивився, а потім зайшов до себе». У нього були інші проблеми

17.04.8.00 -3 щурі,заюшені кров’ю. Реакція:Ріє перевірив бідні квартали, «бруд смітників  ймовірно став причиною появи щурів» Люди: « дивувалися» , «якась чудасія».  Залізничник: ніс охапку щурів. Фрази: « пусте», «справді цікаво». 17.00- «факт цікавий», « такого ще не бачили», «це клопіт воротаря», «це починає дратувати».  Матір лікаря: «таке трапляється. Що нам ті щурі?»

18.04.Ранок .- Щурі на сходах, смітники напхані щурами, на фабриці вже їх кількасот… Реакція керівників: «дістанемо наказ».

Висновок: Люди повинні були зрозуміти,що кожен день їхнього життя під загрозою

  • Запитання:Як же далі розвивалися події?

Група №2: « Преса». Завдання: фіксувати  поведінку людей у місті.

  • Ми    бачимо, що з появою великої кількості щурів, у місті почалося занепокоєння. «Ледача кров завирувала»…Першими почала бити на спалах преса, яка поставила питання перед муніципалітетом  про те, які заходи вони планують у боротьбі зі щурами?Що ж муніципалітет?Нічого не збирався робити , намірився обговорити становище; наказав службі щуроловів - виловлювати і спалювати щурів.
  • Квітень…щурі виходили зграями, гинули купами, падали за два кроки від людини. Їх було вже стільки,що вони лежали на подвірї школи, на  терасі кавярень, на вулицях міста. Що ж люди? Дивувалися,прибирали, наступали на них.
  • 25.04. –6 тис.231 щура було спалено. Звичне видовище викликало сумятя. Починали розуміти,що це загроза існуванню І коли 28.04 отримали інформацію,що їх загинуло уже 8 тис.----зчинився переполох. Реакція: вимагали заходів, звинувачували владу, міркували про виїзд з міста. А коли 29.04 навала припинилася - зітхнули

Висновок: Якщо дотримуватися  терміну екзистенціалізму, то чума була для оранців- закликом до обєднання. Неординарність «межової ситуації» примушувала зробити вибір і проявити відповідальність. Оранці проявили модель «абсурдної поведінки людини» у стосунках зі світом.

  • Запитання : Яка ж поведінка  людей « межовій ситуації». Прослідкуємо зміни  у свідомості громадян, коли оранці починають відчувати поряд з відчуттям страху, муку вигнання і розлуки з рідними. Адже в місті оголошено карантин.

Група №3: «Соціологи». Завдання: фіксувати реакцію  людей.

(демонструють схему поведінки оранців)

Місто мало оманливий вигляд святкового міста,що виглядало досить химерно .Чи так мають вести себе люди в екстремальній ситуації?

Місто : 2тис оранців. Почувається увязненим (виставили кордони,кораблі завертали); обмежено постачання; заощаджено електрику; закривалися крамниці; бензин було лімітовано

Люди: страждали від порушення звичок; блукали  вулицями; звинувачували владу,не обходили дані смерті; крива йшла вверх (300,320,345). Вважали,що це явище прикре, але скороминуще; висиджували в кав’ярнях;вдавали,що ці незручності не можуть позбавити їх настрою. З  часом поведінка змінюється зявляється відчай. Процвітають спекулянти,  пограбування. Люди замикаються в  собі.

Перфектура: коли ідеї вже вичерпано, спрощує формальності смерті; знищуються всі правила пристойності( перевозять в тролейбусах, скидають всіх в рів); відсутня делікатність поховання; все спалюють

Висновок: Поки люди не усвідомлюють,що чума- це зло,яке живе з ними поруч, вони не зуміють її побороти.

  • Запитання: Що відомо нам про героїв твору?

Група№4: «Психологи». Завдання: здійснити характеристику персонажів.

 

ЛІКАР РІЄ . Йому 35 років. На вигляд людина,що знає свою справу. Проте на початку розвиту подій він є прикладом «абсурдної людини» . безсторонній, заклопотаний своїми проблемами. З часом він починає реагувати, як лікар і пробує зарадити біді: врятував Коттара,воротаря. Робить дзвінок Рішару. З розвитком подій він  не тільки гарно  виконує лікарський  обов’язок, він  прикладає чимало зусиль, щоб врятувати місто: « треба допомагати один одному», «люди заслуговують на захоплення,ніж на зневагу». Для нього щастя - це добре зроблена справа.

ОТЕЦЬ ПАНЛЮ. Лікар душі. У своїй першій проповіді   з одного боку:  відкриває очі на людську гординю і ницість, а з іншого: звинувачуючи  людей в гріхах перед Богом, він доводить,що Чума - це двері  в царство небесне.  Вважаю ,що таке  поривання до спасіння душі безглузде. В цьому він переконується згодом, коли помирає безгрішне дитя. Тому друга його проповідь - це  заклик до обєднання; «усяка байдужість злочинна», «маєте зробити вибір», « пробиватися в пітьмі і робити добро».

РАМБЛЕР. Журналіст,що мав написати репортаж. З  Ораном його нічого не повязувало і він мав намір виїхати. «Я народився,щоб писати, кохати і всі ці речі мене не обходять», «для громадського життя потрібно щастя особисте». Веде себе,як індивідуаліст - егоїст. «Щастя щастям, але існує дещо ще.»

 ТАРРУ. Таємнича постать. Життєрадісний. Веде спостереження. саме він і  пропонує організувати санітарні дружини. Для нього чума - не тільки хвороба, не тільки війна,а також смертні вироки, розстріл переможених,фанатизм політичних партій,загибель невинної дитини в лікарні,погано організоване суспільство.  «Всі ми трохи зачумлені.-Стверджує він .-  Кожен носить мікроб чуми». « І щоб перестати бути зачумленим - потрібно принести іншому якомога менше зла»

 

У. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Слово вчителя: Що для людей чума?( на початку розвитку подій) Схема №1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Вправа «Мікрофон»: Що для вас означає «ЧУМА»?

Слово вчителя: Сам А. Камю писав «За допомогою чуми хочу передати атмосферу ядухи, від якої ми страждаємо…Водночас хочу розповсюдити це тлумачення на існування в цілому» «Бацила чуми ніколи не вмирає,ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати…і можливо, настане день, коли лихо розбудить пацюків і пошле їх конати на вулицях щасливого міста».

Протиставляючи звичайним обивателям  героїв твору,письменник  доводить,що  варто воювати зі злом, незалежно від мотиву боротьби. Схема№2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УІ. РЕФЛЕКСІЯ.  А.Камю писав « Я перебуваю між злиднями і сонцем. Злидні не дозволяють мені повірити,ніби все гаразд в історії. Сонце навчає мене змінювати світ  і обожнювати життя.» Як ви розумієте  цю думку? Чи  вірно ми обрали епіграф уроку?

УІІ. ДОМАШНЯ РОБОТА. Поміркувати над продовженням роману «Чума»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ш Анатолій
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
3951
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку