Конспект уроку "Рондо. Варіації"

Про матеріал
Конспект уроку для 3 класу при вивченні теми "Рондо. Варіації". Це заочна мандрівка у світ дитинства композитора В.Моцарта. Урок знайомить з творчістю австрійського композитора, його внеском у розвиток музики, музичними формами рондо, варації.
Перегляд файлу

Тема. Рондо. Варіації.

Мета: ознайомити учнів з творчістю австрійського композитора В.А.Моцарта, узагальнити поняття рондо та варіації, принципи та форми їх побудови; формувати здатність до різних видів музично-творчої діяльності;

розвивати творчі здібності, образне мислення, чуттєво-емоційне сприймання музики;

виховувати ціннісне ставлення до музичного мистецтва, інтерес до творчості композитора В.Моцарта, естетичні смаки.

Тип уроку: комбінований (урок вивчення нового матеріалу, урок узагальнення знань, урок-подорож).

Обладнання: музичний центр, синтезатор, роздатковий та демонстраційний матеріали, диски фонохрестоматія, 3 клас, портрети композитора В.А.Моцарта; географічна карта Австрії; карта подорожі містами Австрії, ілюстрації музичних інструментів.

Музичний матеріал: варіації на тему французької народної пісні «Пастух», «Рондо в турецькому стилі» В.А.Моцарта (слухання), українська народна пісня «Ой на горі жито» (виконання).

                                                      Хід уроку

І. Організаційний момент

- Музичне вітання

Добрий день, вам, діти

Я вітаю вас!

Добрий день, учитель,

Здрастуй, любий клас!

- Розспівування

(«Черепашки», «Сонечко», «Ку-ку», «Тук, тук, чобіток», «Сів шпак на шпаківню», «Мі, ме, ма, мо, му», «До-ре»)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

  • Туристична фірма «Сам» прислала нам лист. Давайте ми з вами його відкриємо і зачитаємо.

(Зачитується лист)

                                           Учням 3 – А класу

                                  Шановні третьокласники!

Туристична фірма «Сам» пропонує вам здійснити подорож до чудової країни Австрії, де ви зможете ознайомитись з творчістю геніального австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта.

Не забудьте привезти цікаві подарунки та сувеніри.

                                                   З/п Туристична фірма «Сам»

  • Діти, то яке рішення ми з вами приймаємо, подорожуємо до чудової країни Австрії?
  • Подорожуємо. Сьогодні перед нами постане чудова країна Австрія і її видатний композитор Вольфганг Амадей Моцарт. В саме за допомогою музичних творів композитора ми з вами узагальнимо матеріал з теми «Рондо і варіації» та вивчимо українську народну пісню «Ой на горі жито».

ІІІ. Розкриття теми уроку

  • Екскурсія до країни Австрії. Знайомство з Моцартом.

Чудова мальовнича країна Австрія. Столиця – Відень. Проживає тут 1714 млн. осіб. І в одному старовинному найкрасивішому австрійському місті Зальцбурзі в родині талановитого композитора і педагога Леопольда та Анни-Марії Моцарів 27 січня 1756 року народився хлопчик якого назвали Вольфганг. І судилося йому стати геніальним композитором, про якого Антон Рубінштейн, російський композитор, пізніше напише: «вічне сонячне світло в музиці – ім’я твоє Моцарт».

27 січня 2012 року минуло 256 років з дня народження геніального композитора.

Музичний талант Вольфганга дійсно був «чудом». А взагалі, він був звичайною дитиною: веселим, привітним, добрим і люб’язним хлопчиком.

З дитинства маленький Моцарт виявляв неабиякий інтерес до музики. У три роки він вперше сів за клавесин, а в чотири – створив концерт для клавесина. Його природні музичні здібності та пам'ять були вражаючими. Хлопчика часто умовляли припинити музикування, щоб запобігти його перевтомі.

Йде час. Маленькому Моцартові вже шість років. Його вітає столиця Австрії – Відень. Вундеркінд підкоряє віденську публіку. Він блискуче грає на скрипці, клавесині. Його гра сподобалась імператорові. Сама імператриця за його прекрасну музику подарувала Моцар ту срібну шпагу і плащ принца.

А далі – Італія, Рим. Гордий Римський папа, котрий не визнавав нічого і нікого, крім себе і музики ,схиляється перед талантом хлопчика. Отже, скінчилось дитинство Моцар та. Скінчилась і казка… Почалося інше, не подібне на казку, доросле життя.

Воно почалося тоді, коли юний Моцарт востаннє попрощався із Зальцбургом і назавжди поїхав у Відень.

А незабаром поштоа карета привезла з австрійської столиці листа. У ньому урочисто повідомлялося: Вольфганг Амадей Моцарт став першим незалежним музикантом XVIII століття. Тепер він підкорявся одній музиці. І лише їй. У ті далекі часи кожен музикант, щоб заробляти собі на життя, повинен був служити при дворі якогось вельможі або церкві. Причому крім «музичних» обов’язків, він мав ще й інші, як звичайний слуга. На відміну від свого батька, який усе життя прослужив пр дворі архієпископа Зальцбурзького, Вольфганг не захотів змиритися з принизливим становищем слуги і залишив службу.

Після цього Моцарт мав утримувати себе, покладаючись лише на свій талант. Протягом життя він написав багато творів на замовлення, з метою заробітку. Чимало композиторів в усі часи писали на замовлення, та ніхто й ніколи не робив це так легко, невимушено й талановито, як Моцарт.

Його творчий доробок складає понад 600 музичних творів.

І один його музичний твір ми з вами прослухаємо після того, як пригадаємо, що таке варіації.

IV.  Узагальнення вивченого матеріалу з теми «Рондо. Варіації»

- Отже, діти, що ж таке варіаційна форма музики (або варіації)? (Варіації – це музичний твір, що складається із головної теми і кількох варіацій)

- А із скількох частин може складатися такий твір? Можливо, хтось знає із вас відповідь на це питання? (такий твір може мати декілька частин. У першій звучить головна мелодія – тема. У всіх наступних частинах головна тема видозмінюється - варіюється).

- Давайте ж з вами прослухаємо приклад таких варіацій В.А.Моцарта на французьку народну пісню «Пастух».

Слухання музики.

Слухання варіації на французьку народну пісню «Пастух»  В.А. Моцар та.

  • Перед тим, як прослухаємо музичні твори, пригадаємо з вами правила слухання музики.
  • Сіли всі рівненько, руки поклали на парти, слухаємо уважно і не заважаємо іншим.
  • Вслухуйтесь уважно у звучання музики і дайте відповідь на запитання: Скільки раз головна частина твору варіюється, тобто змінюється?

Аналіз музичного твору

  • Проаналізуйте музичний твір за музичним словничком.
  • Підсумуймо ж, що таке варіації?
  • Ой, щось ми трішки притомились, необхідно відпочити.

Фізкультхвилинка

  • До вашої уваги, дітки, наступний музичний твір, який написав Моцарт, - це «Рондо в турецькому стилі».
  • А що ж таке рондо? Пригадайте-но? (Рондо. Назва цієї форми походить від французького слова і означає коло. Цим словом називали круговий, хороводний танок. Соліст в центрі кола заспівував свою мелодію. А всі співали незмінну головну тему. Головна тема рондо повторюється не менше трьох разів, а між цими повтореннями щоразу звучить контрастна мелодія – епізод.)
  • В творі «Рондо в турецькому стилі» композитор передає свої враження від популярних на той час військових духових оркестрів та великого барабану, який на той час називали турецьким. (Демонстрація барабану)
  • Слухання «Рондо в турецькому стилі».

Аналіз музичного твору.

  • Що відбувається в музиці: маршовість чи танцювальність?
  • Проаналізуйте її за музичним словничком.
  • Діти, сподобались вам твори геніального композитора, які ми що йно прослухали?

Дійсно, доля геніального австрійського композитора дивовижна та незвичайна. Моцарт не дожив до 36 років. Та яскраве і щедре обдарювання від Бога, постійні творчі пошуки та звершення дали підставу називати його справжнім Генієм. Незважаючи на постійні концертні виступи, що розпочалися з 6-річного віку, та напружені пошуки заробітку в останні роки життя, В.А.Моцарт створив велику кількість творів у всіх існуючих на той час музичних жанрах і формах.

VІ. Визначення практичних завдань уроку.

- Діти, відгадайте загадку і дізнаєтесь про кого буде наша сьогоднішня пісня яку будемо вивчати.

Довговухий, куций хвіст

Невеличкий сам на зріст.

(Зайчик)

  • Наша пісня має назву «Ой на горі жито». Послухайте її. (Демонстрація пісні вчителем).

     «Ой на горі жито»

Ой на горі жито, сидить зайчик,

Він ніжками чеберяє.

Коли б такі ніжки мала,

То я б ними чеберяла,

Як той зайчик, як той зайчик.

 

Ой на горі гречка, сидить зайчик,

Він ніжками чеберяє.

Коли б такі ніжки мала,

То я б ними чеберяла,

Як той зайчик, як той зайчик.

 

Ой на горі просо, сидить зайчик,

Він ніжками чеберяє.

Коли б такі ніжки мала,

То я б ними чеберяла,

Як той зайчик, як той зайчик.

  • Вам сподобалась пісня? Про що в ній розповідається?
  • Назвіть, які злакові культури згадуються в пісні?

Робота над піснею

  • Давайте ми разом простукаємо ритм даної пісеньки.
  • А тепер давайте вивчимо слова.
  • Спробуймо всі разом її заспівати.

Гра на елементарних музичних інструментах

  • Діти, які музичні інструменти я принесла на сьогоднішній урок? (маракас і бубен).
  • Спробуйте відтворити ритм пісні «Ой на горі жито» на музичних інструментах. (Спочатку демонстрування вчителем, а потім окремими учнями).

VІ. Підсумок уроку.

  • Діти, добігає кінця наш сьогоднішній урок-подорож, який допомогла нам здійснити туристична фірма «Сам», урок-знайомство з чудовою людиною, геніальним композитором. Пригадайте, як його звали і в якій країні він народився.
  • Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
  • Молодці. Ви всі сьогодні гарно працювали. До нових зустрічей.

 

 

 

 

 

 

 

200px-Wolfgang-amadeus-mozart_1

 

220px-Wolfgang-amadeus-mozart_2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      Вольфганг Амадей Моцарт

Неописуемой красоты озера и прибрежные городки Австрии

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           

                        Місто Зальцбург

nagara

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Барабан

 

 

загруженное (50)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     

                                     Шановні третьокласники!

      Туристична фірма «Сам» пропонує вам здійснити подорож до

чудової країни Австрії, де ви зможете ознайомитись із творчістю

 геніального австрійського композитора Вольфганга Амадея Моцарта.

Не забудьте привезти цікаві подарунки та сувеніри.

                                                        Туристична фірма «Сам»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

78768

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2020
Переглядів
2607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку