Клас: 3
Урок: Я досліджую світ
Тема: Рослини. Будова рослин.
Мета: Формувати поняття орган рослини; ознайомити з будовою рослин. Сформувати уявлення про значення кожного органа (кореня, стебла, листків, квіток, плодів з насінням) для рослини, про особливості живлення і дихання рослин; уміння розрізняти органи рослини, називати їх. Формувати вміння логічно міркувати, правильно висловлювати свою думку, здійснювати взаємоконтроль. Розвивати вміння аналізувати, спостережливість, пам’ять. Виховувати критичність і доказовість мислення, естетичне сприймання рослин, моральну відповідальність за збереження рослинного світу.
Обладнання: дві гілочки заздалегідь поставлені в чисту і зафарбовану синькою воду, макет квітучої рослини, презентація «Будова рослини».
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
ІІ. Ранкова зустріч.
1. Привітання.
Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, Плането Земля
Щастя й здоров”я всім людям бажаємо.
З радістю в школу до знань поспішаємо.
2. “Комплімент”
3. Вправа “Приємні побажання”
4. Вправа “Очікуваня”
5. Щоденні новини. “Синоптик”
ІІІ.Перевірка домашнього завдання
(діти готують дома заздалегідь питання і задають їх один одному)
- Чим живі організми відрізняються від предметів неживої природи?
- Чому рослини називають зеленим дивом Землі?
- Чому немає на Землі нічого потрібнішого за повітря?
- Що таке колообіг води в природі?
- Назвіть властивості повітря
ІV. Актуалізація опорних знань
1.Навесні цвітуть, мов свічі,
Заглядають сонцю в вічі,
А під осінь ті свічки
Вдягнуть з голок кожушки. (Каштан)
2. Я на сонце дуже схожа –
Золотиста, ніжна, гожа.
Рано-вранці розквітаю.
Відгадати вам неважко,
Що за квітка я?.. (Ромашка).
3.На кущах росте низенько
Оця ягідка кисленька.
Рвеш, так не подряпай ручки,
Бо на тих кущах колючки. (Агрус)
- Яку загальну назву можна дати всім цим відгадкам? (Рослини)
– Назвіть рослини, які ви знаєте.
V. Вивчення нового матеріалу .
1. «Мозковий штурм» (творча діяльність, під час якої учні мають коротко висловлювати свої думки).
- Що є спільного у всіх рослин?
- Чому рослини необхідні нашій планеті ?
- Які наслідки зникнення рослин на планеті ?
2.Оголошення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми дізнаємось багато цікавої корисної інформації про рослинний світ, який нас оточує, будову кожної рослин, а також поговоримо про їх значення для життя на Землі.
3. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
- Жива природа, як і нежива, дивовижно різноманітна. Щоб пізнати її, учені визначили такі групи організмів: рослини, тварини, гриби і невидимі оком організми-бактерії. Усі вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються і вмирають.
- Рослини називають зеленим дивом планети Земля.Чому?
- Живі організми дихають киснем повітря, а виділяють вуглекислий газ. Рослини не лише поглинають кисень, а й виділяють його у повітря. Вони також виділяють речовини, що знищують хвороботворні бактерії.
Рослин на Землі дуже багато. Вони заселяють грунт, воду, повітря. Рослини різняться будовою, розмірами, умовами життя та його тривалістю.
Назва |
Істотні ознаки |
Значення |
Корінь |
Підземний орган |
Забезпечує живлення. Закріплює рослину в грунті |
Стебло |
З′єднує інші органи з корінням |
Пересуває воду від кореня. Піднімає листя до світла |
Листки |
Кріпляться до стебла |
|
Квітка |
Найгарніший орган. Запліднення |
Утворює плоди |
Плід із насінням |
Утворюється з квітів |
Розмноження |
1) Вправа “Асоціативний кущ”
- За якими ознаками рослини належать до живої природи?
- 2) Проведення дослідів.
- А як рослини живляться?
- Для цього ми зануримо квітку у пофарбовану воду, а через декілька днів будемо спостерігати за зміною кольору квітки і переконаємося, що стебло виконує транспортувальну роль.
- Що побачили?
- Чому гілочка, що стояла у підфарбованій воді, стала всередині такого самого кольору, як вода?
- Від кореня вода несе поживні речовини до інших органів. (Вода від кореня рухається по стеблу.) Це перший спосіб живлення.
- Як ви думаєте, чи дихають самі рослини? ( Так рослини дихають вдень і вночі. Під час дихання вночі вбирають із повітря кисень, а вдень вуглекислий газ)
-Якими органами дихають рослини? (всіма )
- Що утворюється в листках під дією світла? (Кисень.)
- Коли рослини виділяють кисень? ( вдень )
- Коли рослини вбирають кисень? ( вночі )
- Другий спосіб живлення. Під дією сонячної енергії із води й вуглекислого газу рослини самі утворюють поживні речовини у своїх листках — цукор і крохмаль
5.Руханка.
https://www.youtube.com/watch?v=0meG5Pn_iOI
V. Закріплення та осмислення знань
6. Робота з підручником.
1) Розгляд рослин і порівняння їх органів (с. 50) .
- Пропоную послухати сперечеречку між органами рослин. Ви уважно слухайте, а потім спробуєте довести, який же орган найголовніший.
К о р і н ь. Я найголовніший! Я закріплюю рослину в ґрунті, я напуваю її водою і годую її поживними речовинами. А те, що я першим з насіння з'являюся, говорить про мою важливість.
Л и с т о к. Ти, корінець, живеш у темноті. Це я готую поживні речовини, мені допомагає сонечко. Це я підказую людям, коли рослину потрібно полити, підживити.
С т е б л о. Що б ви без мене робили? Ні кореню без мене не жити, ні листю. Це ж мої трубки-волокна допомагають рухатися воді і поживним речовинам по всій рослині.
К в і т к а. Не сперечайтесь. Все, що ви робите,- для мене. Якщо мене не буде - не буде й насіння. Буде квітка – буде насіння, а значить буде рослина.
Н а с і н н я. Я, я найголовніше! Усе, що ви взяли з ґрунту, повітря, води – усе для мене, щоб я зріло, дало життя новій рослині.
- То який же орган найголовніший?
- Чи запам'ятали, яку роль виконує кожен з органів рослини?
2. Гра LearningApps https://learningapps.org/view13886911
3. Гра «Так чи ні».
- Корінь вбирає із ґрунту воду? (ТАК )
- У плоді утворюються насіння? (ТАК )
- Насіння захищає плід від пошкоджень? (НІ)
- Стебло проводить воду від кореня до всіх органів? (ТАК)
- З листя утворюється плід? (НІ)
4. Вправа «Акваріум»
- Уявіть собі, що до нас прилетіли інопланетяни, де немає рослин. Що ви їм розповіли б про :
1 група – про корінь
2 група – про стебло
3 група – про листки
4 група – про квіти (плоди з насінням)
- Користуючись підручником, заповнити схему
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Вправа “Хто уважний? Учні сигналізують цеглинками Лего правильні відповіді
Утворюється з квітів, слугуєдля розмноження |
|
Закріплює рослину в грунті,забезпечує живлення |
|
Кріпляться до стебла,утворюють поживні речовини, накопичують воду, слугують для дихання |
|
Утворює плоди, найкрасивіший орган рослини |
|
Пересуває воду від кореня до інших органів |
|
Утворюється з квітів, знаходиться в середині плоду |
|
– Як ви вважаєте, чи зможе рослина жити без якого-небудь органа?
Висновок. Усі органи рослини важливі. Це єдиний організм.
- Як ви розумієте вислів «Берегти рослини — зберігати життя на Землі?»
2. «Опиши одним реченням»
Сьогодні я дізнався …
На уроці я навчився …
Мені було важко …
Мені було незрозуміло …
Тепер я знаю, що …
Мене здивувало …
Я б хотів дізнатися, чому …
ІX. Домашнє завдання
- Опрацювати статті підручника «Будова рослин», «Рослини. Будова рослин» (С.50-51).