Конспект уроку «Розділові знаки в безсполучниковому реченні ( узагальнення)»

Про матеріал
Розробка уроку для 9 класу, мета якого -узагальнити та систематизувати знання учнів про безсполучникове складне речення, закріпити вміння розпізнавати змістові відношення між частинами безсполучникового складного речення, формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати орфографічні навички; розвивати логічне мислення, творчі вміння й навички будувати безсполучникові складні речення; виховувати повагу до висловленої у фольклорі народної мудрості, до таланту майстрів художнього слова.
Перегляд файлу

Тема. «Розділові знаки в безсполучниковому реченні ( узагальнення)»

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про безсполучникове складне речення, закріпити вміння розпізнавати змістові відношення між частинами безсполучникового складного речення, формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати орфографічні навички; розвивати логічне мислення, творчі вміння й навички будувати безсполучникові складні речення; виховувати повагу до висловленої у фольклорі народної мудрості, до таланту майстрів художнього слова. 

Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу. 

Обладнання: ілюстрації, роздатковий матеріал, підручник. 

Форми та методи роботи: фронтальне опитування, розподільний диктант, робота з підручником, система тренувально-творчих завдань, індивідуальна робота, дослідницько-пошукова робота, робота в парах.

                          Хід уроку:

 І. Організація класу до уроку. 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

 

 

Оголошення теми та мети уроку.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Інтерактивне  опитування.

Яке речення називається складним?

 На які групи поділяються складні речення?

Яке речення називається безсполучниковим?

Які є види змістових відношень між частинами безсполучникових складних речей? (одночасність, послідовність дій, причинові, пояснювальні, умовні, часові, наслідкові, зіставлення або протиставлення)

  1.                                     Дослідження-аналіз.

-         Визначити смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень. Прокоментувати вживання розділових знаків. (Записати номер речення – смислове відношення)

  1.                                     Заскрекотала сорока – пішла луна лісом.
  2.                                     З павутини  я вирізьблю картину: зі всіх дворів збігаються діти.
  3.                                     Ще сонячні промені сплять – осінні  огні вже горять .
  4.                                     Раніше встанеш восени  – більше діла зробиш .
  5.                                     Ревуть вітри суворі, дощі  періщили дороги.
  6.                                     Мені відкрилась істина печальна: сонце швидко  зникає, як приходить осінь.

   Відповідь: 1- наслідкові, 2- пояснювальні, 3- зіставлення, 4- умовні, 5- одночасність дій, 6- пояснювальні.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

-         Давайте пригадувати , які розділові знаки можна вживати  в безсполучниковому складному реченні і коли?

  1.                                     Робота з таблицею  (повторення правил)

        Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні

Розділові

 знаки

Правила

Приклади

    ,   ;

- якщо частини БСР виражають одночасність чи послідовність дій

Мерехтять у тумані огні, впали дощі  на заспане листя                         […], […].

       :

-         коли друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першій;

-         розкриває, пояснює або доповнює зміст першої частини

Бачу здалека: крапля дощова  грає вільно на склі у кімнаті.                        […]: [пояснення].

       -

- у другій частині подано висновок або наслідок дії першої частини;

- перша частина виражає умову або час того, про що говориться в другій частині

Одягенш осінні чобітки  – побачиш більше світу .                            [умова] -  […].

                 

  6. Пошукова робота “Дослідники”  (робота з підручником)

    Під час огляду матеріалу підручника, будь ласка, визначте та виправте недоліки, які виникли при формулюванні правил введення розділових знаків у безсполучникових складних реченнях.  (Крапка з комою використовується, коли частини речення є далекими за вмістом або ускладненими однорідними членами чи відокремленими, і вони мають свої розділові знаки. Якщо вміст двох частин різко протиставляється або порівнюється.)

7.Робота в парах.  (програмоване завдання)

-         Запишіть у вигляді коду номери розділових знаків, які потрібно поставити в реченнях.  (1 – кома, 2 – крапка з комою, 3 – тире, 4 - двокрапка)                          1. Сонце, піднімаючись угору, привітно сяє-гріє вітерець холодний  колише.                                                                                               

-         2. Розіб’єш чашку  вже  не збереш .

                              

 

-         3. Зрозумій  доброзичливість дорожча  за золото й срібло. 

-         4. Глянеш в калюжі дощовій  відбиті блакитні хмари  небесні.

-         5. Щастя в повітрі не в’ється воно в боротьбі дістається.

-         6. Добре   людині  від смачного сніданку шлунок  не болить

-         Відповідь:       23-43-14

V. Підсумок уроку.

              8. Запитання до учнів

- Які розділові знаки можуть вживатися  на межі простих речень у складному безсполучниковому?

- Підсумуйте  правила: коли в БСР ставиться кома, крапка з комою, тире, двокрапка.

                  9. Творче моделювання

- Складіть безсполучникові складні речення за поданими схемами і напишіть про свої справи восени.

       1. [   ]: [причина].

      2.[   ] , [   ].    – одночасність дій

      3.[ умова ] — [   ].

     4.[   ] : [ пояснення ].

VІ. Домашнє завдання.

Пройти онлайн-тестування за посиланням: https://naurok.com.ua/test/bezspoluchnikove-skladne-rechennya-31651.html

VІІ. Оцінювання учнів.

 

1

 

docx
Додано
23 жовтня 2023
Переглядів
301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку