Конспект уроку з математики для учнів 5 класу
Тема: Розв’язування задач на відсотки
Мета:
дидактична: вдосконалювати уміння та навички розвязувати задачі на відсотки, заохочувати учнів до самостійної навчальної діяльності;
розвивальна:розвивати в учнів усну і письмову культуру мовлення, логічне мислення, цікавість до математики, прагнення краще вчити предмет; здатність до застосування знань і вдосконалення умінь, до забезпечення переносу знань і способів дій у нові умови;
виховна: виховувати у них позитивну мотивацію до навчання, відповідальність за власні навчальні досягнення, допитливість, уважність, натхнення.
Тип уроку: удосконалення умінь та навичок
Очікувані результати
Після уроку учні удосконалюють вміння:
- перетворювати відсотки у дріб, перетворювати дроби у відсотки,
- знаходити відсоток від числа,
- знаходити число за його відсотком.
Девіз уроку:
Нехай думки, які ти вичитуєш з книг, будуть твоїм основним капіталом, а ті, що народяться в тобі, - його відсотками.
Хід уроку:
І. Організаційний етап.
1. Привітання учнів.
Ми почули всі дзвінок
Він покликав на урок.
Кожен із нас вже постарався
До уроку приготувався
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
ІІ. Повідомлення теми, мети, задач уроку та очікуваних результатів.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Ми з вами розв'язували багато задач на відсотки. Скажіть, а навіщо нам потрібно було цьому вчитися? Де застосовуються ті знання і вміння, які ви отримали, вивчаючи тему "Відсотки"?
Знання з теми «Відсотки» мають широке використання у повсякденному житті. Ми розглянемо практичне застосування відсотків .
V. Актуалізація опорних знань. Зустріч з «Відсотком». (слайд 4)
Я – пан Відсоток, я багач, живу і не сумую
Свої прибутки раз у раз у доларах рахую.
Знижки, акції, кредит без мене не обходяться
Про мене добре знає той, у кого гроші водяться.
Я маю замки, вертоліт і офіс в хмарочосі,
Але про себе, про процент, я знаю мало й досі
То розкажіть же, прошу вас, про все, про що дізналися
І як в задачах ви мене обчислювать навчалися.
Історична довідка про виникнення відсотків
http://video.novashkola.ua/5-klas/matematika-5-klas/urok-37/
1. Усні вправи та теоретичні питання.
1)Що називається відсотком? (Сота частина цілого.)
2)Як перевести відсотки в десятковий дріб? (Поділити вираз на сто.)
3)Як перевести десятковий дріб у відсотки? ( Помножити дріб на сто.)
4)Знайдіть відсоток у вигляді десяткового дробу: 3% = 0,03, 21% = 0,21, 30% = 0,3, 056% = 0,56 , 80% = 0,8, 110% = 1,1, 14,6% = 0,146.
5)Знайдіть десяткові дроби у вигляді відсотків: 0,05 = 5%, 0,6 = 60%, 8,6 = 860%, 1,3 = 130%, 0,124 = 12,4%, 0,71 = 71%, 0,48 = 48%.
2. Тестові завдання:
1. 3% записують так:
А) 3,00 Б) 0,3 В) 0,03 Г) 0,003
2. 0, 43 у вигляді відсотків записують так:
А) 4,3% Б) 0,43% В) 43% Г) 430%
3. 1% від числа 530 дорівнює:
А) 530 Б) 53 В) 0,53 Г) 5,3
4. Щоб знайти 30% від числа 210 треба:
А) 210:100*30 Б) 210:30*10 В) 210:30 Г) 210:100
5. Знайдіть число, якщо 10% його дорівнює 54:
А) 10:54*100 Б) 54:10*100 В) 54:100 Г) 100:54*10
3. Геометричний зміст відсотків. Скільки відсотків фігури закрашено?
Обчисліть: в парах ( хто швидше?)
50% від числа 40 – це половина числа – 20
25% від числа 40 – це чверть числа – 10
75% від числа 40 – це три чверті числа – 30
100% від числа 40 – це само число - 40
VІ Формування практичних умінь та навичок. Розв’язування задач.
В роботі нам допоможе вислів давньогрецького філософа і вченого Арістотеля: «Розум полягає не лише у знаннях, але й у вмінні застосовувати ці знання».
Вам надається можливість застосовувати свої знання й вміння на всіх етапах уроку.
Задача 1.
Чунга – чанга
Жителі цього диво-острова харчуються бананами і кокосами. Денний раціон: кокоси – 40% (8 шт.) та банани. Які питання можна скласти за даною умовою?
Розв’язування:
1)100 – 40 = 60 (%) - бананів
2) 40 : 8 = 5 (%) – 1 штука
3) 60 : 5 = 12 (б.)
Відповідь: 12 бананів
Задача 2.
Доктор Айболіт зі своїми друзями плив на кораблі по річці Лімпопо, щоб вилікувати хворих звірів. Коли вони проплили 60% шляху, на них напали пірати. Але друзі перехитрили піратів, і 80км шляху, що залишилися, пропливли на піратському кораблі. Скільки кілометрів складає весь шлях доктора Айболіта?
Розв’язання:
1) 100 – 60 = 40 (%) – пливли на піратському кораблі
2) 80 : 40 = 2 (км) – 1% шляху
3) 2 ⋅ 100 = 200 (км) – весь шлях.
Відповідь : весь шлях доктора Айболіта складає 200км.
VІІ. Фізкультхвилинка
руханка «Ти щасливий»
Задача 3.
Маса гуски 3 кг 200г, що складає 40% маси лебедя, а маса чайки 9% маси лебедя і 60% маси качки крякви. Визначити масу цих птахів.
Розв’язання: 40% 9% 60%
Гуска 3 кг 200г лебедь чайка качка
Відповідь: 8 кг – лебідь, 0,72 кг – чайка, 1,2 кг – качка кряква.
VІІ. Підсумки уроку.
Мудрець сказав: «Дві людини, які обмінлися золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони обмінялися думками, то кожний з них стає вдвічі багатшим. Ця істина – проста, але її зміст глубокий. І ви діти, я впевнена, стали багатшими інтелектуально, бо навчилися практичному застосуванню відсоткових розрахунків до розв’язування задач»
Побажання пана Відсотка
Я вам бажаю 100 % здоров’я, радості, удачі.
Над математикою жоден з вас в житті ніколи хай не плаче.
Прибутків щиро зичу вам у друзях, у родині, в грошах.
Знання міцні ви здобувайте, бо це завжди найлегша ноша.