Тема. РМ. Складання продовження пригод Алі та її нових друзів (за повістю – казкою Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»).
Мета:
предметні компетентності
Учень / учениця:
переказує твір, читає уривки з нього за ролями;
визначає тему повісті та морально-етичні проблеми, коментує їх;
характеризує героя, який найбільше сподобався, оцінює його вчинки; пояснює роль діалогів у творі.
Ключові компетентності
Учень / учениця:
аргументовано й грамотно висловлює власну думку щодо проблем відповідальності людини за свої вчинки, підступності, справжньої дружби, духовності, відваги й боягузтва; створює тексти, ілюстрації, комікси, спираючись на досвід і почуття, використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби.
Предмет – українська література.
Клас – 5-А.
Тема. РМ. Складання продовження пригод Алі та її нових друзів (за повістю – казкою Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»).
Мета:
предметні компетентності
Учень / учениця:
переказує твір, читає уривки з нього за ролями;
визначає тему повісті та морально-етичні проблеми, коментує їх;
характеризує героя, який найбільше сподобався, оцінює його вчинки; пояснює роль діалогів у творі.
Ключові компетентності
Учень / учениця:
аргументовано й грамотно висловлює власну думку щодо проблем відповідальності людини за свої вчинки, підступності, справжньої дружби, духовності, відваги й боягузтва; створює тексти, ілюстрації, комікси, спираючись на досвід і почуття, використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
ФОПД: фронтальна, групова, індивідуальна.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник, зошит, картки для групової роботи.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
Привітання, перевірка стану готовності учнів до уроку. Налаштування учнів на приємний емоційний стан.
ІІ. Перевірка домашнього завдання (1-6 балів)
■ Тестові завдання.
1. Країна Недоладія, у яку потрапляє головна героїня, називається так, тому що там
А погані закони
Б нема керівника держави
В живуть некрасиві люди
Г живуть не до кінця зроблені справи
2. Усім мешканцям Недограду найбільше не вистачало
А усмішок
Б грошей
В житла
Г добрих справ
3. Сусідами недоладян є
А абихто
Б абияки
В абидехто
Г абикуди
4. У серці в Недоладька є
А страх і сумнів
Б чесність і хоробрість
В чесність і страх
Г сумнів і хоробрість
5. «Кого цікавлять такі дрібниці – повна в тебе голова чи порожня!» Ці слова належать
А Недоладьку
Б Недочеревику
В Недоролю
Г Недопопелюшці
6. Недоладію побудовано
А з того, що ми губимо або не бережемо
Б з того, що ми економимо
В з цегли
Г з піску
7. За словами Недороля, бути без душі – це навіть гірше, ніж бути без
А очей
Б голови
В рук
Г ніг
8. За умовою інструкції № 12 «Як перенестися з країни Недоладії» треба
А побудувати будинок
Б залити водою ставок
В три рази тупнути ногою
Г доробити справи
9. У пісні годинника є такі слова: «А дехто години вбиває!». Йдеться про тих, хто
А ламає годинники
Б не цінує час
В не береже дорогий годинник
Г спішить жити
10. Недоладяни вирішили не покидати свою країну, тому що
А не довіряли Алі
Б боялися змін
В були патріотами
Г боялися втратити нажите
11. Жителі Недоладії перестали боятися Недочеревика, тому що
А вони тепер разом будуть доробляти справи
Б Недочеревик втратив свою силу
В вирішили вигнати Недочеревика з країни
Г їх почав захищати Недороль Десятий
12. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» закінчується
А окличним розповідним реченням
Б неокличним питальним реченням
В окличним розповідним реченням
Г неокличним спонукальним реченням
ІII. Мотивація навчальної діяльності
Світ казок не лише цікавий та повчальний, а й чарівний, фантастичний. Правда ж, дуже цікаво спостерігати за сюжетами, у яких живуть тварини або казкові істоти. Кожній людині подобається мріяти та фантазувати, тож казка цікава не тільки дітям, а й дорослим. Можливо, тому наші батьки та бабусі так люблять розповідати нам казки.
А чи знаєте, що такі діти, як Аля, живуть і серед вас?
ІV.Вивчення нового матеріалу (7-9 балів)
«Мозковий штурм»
(Тема: змалювання цікавих пригод дівчинки Алі в незвичайній країні Недоладії, де живуть усі недороблені справи. Ідея: возвеличення щирої, сердечної дружби, дбайливого ставлення до свого життя, до інших людей, наполегливості в досягненні поставленої мети).
«Уявна подорож»
Характеристика країни, міста та мешканців
Країна Недоладія
– Хто живе в країні Недоладії?
Місто Недоград
– Що незвичайного побачила Аля в Недоладії? Наведіть приклади.
Мешканці міста Недоград
– Читаючи цей твір, ви, напевно, звернули увагу на незвичайних героїв твору.
Робота у групах.
Завдання: кожна група підбирає по три слова, які характеризують персонажів, і записує їх на карточці.
Недороль – боягузливий, плаксивий, нерішучий.
Недоладько – перекошений, привітний, лагідний.
Недорадник – злий, нечемний, страшний.
Недочеревик – маленький, спритний, чудернацький.
Фізкульхвилинка
Виступ учнів з попереджувальним домашнім завданням - продовження пригод Алі та її нових друзів у повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (10-12 балів).
Зразок.
Аля, як завжди поспішала. У неї сьогодні дуже відповідальна справа. Незабаром закінчується навчальний семестр, а в п’ятому класі однієї із шкіл учні потребували її втручання, самі того не відаючи.
…Продзвенів дзвінок на урок української літератури. Школярі звично чекали свою вчительку. Оленка, приготувавши все заздалегідь, спокійно сиділа за партою, її товаришка Катруся вже встигла і підручник розгорнути. Миколка ще повторював визначення термінів, а Іванко, не дивлячись на те, що вдома не дописав домашнє завдання, бігав за Павликом, який не довчив вірша напам’ять. Усе було, як завжди. І раптом … замість улюбленої Ірини Михайлівни в клас зайшла незнайома дівчинка.
Учні здивовано переглянулися. Аля в той час розвішувала на дошці малюнки. Вони були дивними: на одному можна було побачити будинок без даху, а в ньому - стіл без однієї ніжки, на іншому – ставок без води, а люди на цих малюнках взагалі виглядали каліками: кульгаві, з перекривленими носами, різними очима.
Побачивши перелякані погляди дітей, Аля запитала:
Учні здивовано мовчали. Аля розповіла дітям, що саме у таких умовах вона прожила певний час, бо не хотіла колись доробляти справи до кінця. А недороблені в дитинстві справи в майбутньому можуть призвести до більш серйозних наслідків.
Низько опустили голови Іванко з Павликом, та й Марічка згадала, що вона вчора не домела підлогу. Діти пообіцяли Алі, що вони від сьогодні обов’язково дороблятимуть усі справи, а наостанок вивчили пісеньку:
Бувають чудеса
справжнісінькі на світі!
Виходить ти і я
за все-усе в одвіті?
V. Первинна перевірка знань
Кілька учнів оцінюють варіанти школярів продовження пригод Алі та її нових друзів у повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
Вчитель. Діти, кожен з нас мріє потрапити у казку. Хтось створює її для інших, а хтось просто читає. Та сьогодні ми з вами стали свідками того, як маленька дівчинка, яка ніколи не доводила свої справи до кінця потрапила в казкову країну. На перших сторінках ми відразу знайомимося із дівчинкою, яка ніколи не доводить свої справи до кінця. Тож, що ми можемо їй побажати?
VІ. Рефлексія «Незакінчене речення»
Оцінювання
Наша мандрівка в казкову країну скінчилася,
Усі ви, я бачу, дуже сьогодні стомилися,
Тож роздаю вам очікувану нагороду –
Гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання «Обери сам»: 10) написати план переказу та ілюстрацію до частин тексту; 2) записати приказки, прислів’я за змістом казки; 3) від Алиного імені напишіть бабусі листа з країни Недоладії.