Вітковська С.
вчитель початкових класів
Шепетівського НВК №1
ім. Героя України
М. Дзявульського
Хмельницької області
Конспект уроку розвитку зв’язного мовлення в 3 класі
(З використанням технології сторітеллінг)
Тема. Складання власної історії «Пригода в осінньому лісі».
Очікувані результати.
Учні:
-мають уявлення про сторітеллінг,
-створюють письмове висловлення (розповідь) на добре відому й цікаву тему, на основі вражень від ситуації з життя;
-висловлюють своє ставлення до того, про що пишуть;
-оформлюють власне висловлення так, щоб воно було грамотним (у межах вивченого) і зрозумілим.
Обладнання.
1 група Завдання. Розкажіть, чи подобається вам відпочивати в осінньому лісі і чому. |
2 група Завдання. Подумайте і скажіть, з ким би ви найбільше хотіли зустрітися, відпочиваючи з батьками в осінньому лісі. |
3 група Завдання. Розкажіть, з ким би ви не хотіли ніколи зустрічатися, гуляючи в осінньому лісі.
|
4 група Завдання. Розкажіть, яких правил потрібно дотримуватися, відпочиваючи в осінньому лісі. |
5 група. Завдання. Розкажіть, чи траплялися з кимось із вас цікаві історії в осінньому лісі. |
Хід уроку
І. Організація класу. Створення позитивного емоційного настрою.
-Встаньте, діти, поверніться,
один одному всміхніться.
До дошки хай кожний із вас підійде,
зображення тваринки для себе зніме.
Картинку на парту хай кожен кладе,
коли буде треба, то кожен візьме.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод «Вільний мікрофон».
-На якому уроці ви зараз присутні?
-Які навички та уміння формуємо під час уроків розвитку зв’язного мовлення?
-Навіщо вам ці навички та уміння?
-Про що сьогодні йтиме мова на уроці ви дізнаєтеся, відгадавши загадку.
В ньому з батьками відпочиваємо:
Ягоди й гриби часто збираємо.
-Про що йтиме мова на уроці?
-
-Але мова йтиме не просто про ліс. Уважно розгляньте слайди комп’ютерної презентації і дізнаєтеся, про який ліс йтиме сьогодні мова.
(На слайдах-зображення осіннього лісу.)
-То про який ліс йтиме сьогодні мова?
-Яка, на вашу думку, тема уроку?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-Правильно, тема уроку: складання історії на тему: «Пригода в осінньому лісі.»
Очікувані результати.
Сьогодні ви розширите свої знання про сторітеллінг,
Створюватимете письмове висловлення (розповідь) на добре відому й цікаву тему, на основі вражень від ситуації з життя.
Ви будете висловлювати своє ставлення до того, про що пишете.
Старатиметеся оформити власне висловлення так, щоб воно було грамотним (у межах вивченого) і зрозумілим.
Під час уроку ми вияснимо, чи можна ходити в ліс без дорослих, а також ви будете розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, спостережливість та фантазію.
-Де і коли ви зможете застосувати навички щодо складання власних творів?
-Сьогоднішній наш девіз такий:
Історії власні вчимося писати,
над сторітеллінгом творчо працювати!
Будемо дружно фантазувати!
Виростемо й письменниками зможемо стати!
ІV. Підготовка до написання власної історії.
1.Бесіда.
-Підніміть руки, хто недавно побував в осінньому лісі.
-З ким ви там були?
-Що робили?
-Чи сподобалося вам в осінньому лісі?
-А хто не був в осінньому лісі, але дуже хотів би туди потрапити?
-Уявіть, що до вас завітав добрий чарівник, який всіх вас прямо зараз перенесе в осінній ліс.
2. Уявна подорож в осінній ліс.
-Отож, заплющіть очі і сядьте тихо.
-Послухайте і розкажіть, що ви почули.
(Учні заплющують очі і тихо слухають. Лунають звуки лісу: кує зозуля, дятел стукає дзьобом об кору дерев, співають різні птахи.)
-Що ви чули?
-Спів якої пташки впізнали?
-Послухайте, будь ласка, повідомлення довідкового бюро про спів птахів. Ця інформація розширить ваші знання про пернатих друзів.
Довідкове бюро.
- Спів є найважливішою формою комунікації для більшості видів птахів. Істотну роль голосова комунікація відіграє в лісі, коли птахам не можливо підтримувати між собою зоровий контакт.
-Птахи, що живуть у зграях, спілкуються один з одним, немов питаючи: „Я тут. А де ти?". Усі члени зграї час від часу повторюють цей сигнал, що допомагає їм підтримувати контакт і передавати інформацію всередині зграї. Він відрізняється від інших сигналів, наприклад, сигналу готовності до відльоту у вирій.
-У кожного виду є індивідуальна пісня, на основі якої можна розрізняти види-двійники. Прикладом такого випадку служать вівчарик весняний і вівчарик-ковалик, які зовні мало відрізняються і населяють однакові лісові ареали. Пісня у весняного вівчарика складається з чистих, мелодійних посвистів, а у ковалика вона двоскладова і нагадує звуки води, що крапає.
-Надзвичайно важливими є сигнали, що застерігають про небезпеку. У більшості птахів вони подібні між собою.
-Комп’ютерна презентація дозволить нам не тільки почути звуки лісу, але і походити ним.
-Уважно перегляньте зображення на слайдах комп’ютерної презентації і розкажіть, що на них зображено.
(Учні переглядають.)
-То що зображено на слайдах?
(Осінній ліс.)
-Який осінній ліс?
-Чи сподобалося вам побачене?
-Як вже знаєте, сьогодні ви складатимете історію про пригоду в осінньому лісі.
-З метою розвитку фантазії попрацюємо в групах.
-Групи формуватимемо за допомогою зображень тварин, які лежать на парті перед вами.
(Групи формуються.)
-Будь ласка, оберіть лідерів.
-Прошу лідерів підійти і отримати завдання.
-Ознайомтеся, будь ласка, із завданнями. Чи все вам зрозуміло?
Тоді приступаємо до роботи. Правила роботи в групі вам добре відомі. Час роботи-3 хв. Якщо група закінчить свою роботу швидше, прошу повідомити про це, взявшись за руки і піднявши їх вверх.
3. Робота в групах.
Виконання завдань.
1 група Завдання. Розкажіть, чи подобається вам відпочивати в осінньому лісі і чому. |
2 група Завдання. Подумайте і скажіть, з ким би ви найбільше хотіли зустрітися, відпочиваючи з батьками в осінньому лісі. |
3 група Завдання. Розкажіть, з ким би ви не хотіли ніколи зустрічатися, гуляючи в осінньому лісі. |
4 група Завдання. Розкажіть, яких правил потрібно дотримуватися, відпочиваючи в осінньому лісі. |
5 група. Завдання. Розкажіть, чи траплялися з кимось із вас цікаві історії в осінньому лісі. |
4. Звіт груп.
5. Слухання і обговорення історії, складеної ровесницею.
-Хочу запропонувати вам послухати історію про пригоду Петрика і Миколки в осінньому лісі, яку написала ваша ровесниця Оксана.
Пригода Петрика і Миколки в осінньому лісі
Це було в жовтні. Одної суботи восьмирічний Петрик та його молодший брат Миколка разом з батьками приїхали до бабусі в село. Вони дуже хотіли піти в ліс, але батьки не мали часу йти в ліс.
Хлопчики вирішили піти в ліс самі, не попередивши про це дорослих.
Осінній ліс зустрів хлопчиків веселим співом птахів. Зелені, золотисті та багряні листочки прикрашали дерева. Немов червоні вогники, то там, то тут мерехтіли ягоди калини. Під кущами Петрик та Миколка зразу ж побачили боровики. Хлопчики, як справжні грибники, зрізали їх і пішли далі. Недалеко побачили дві рожеві сироїжки, які виглядали з-під листочків. Радості братиків не було меж!
Раптом хлопчики почули якийсь шелест. Зовсім недалеко від них вибіг пес і, побачивши хлопчиків, сердито загарчав. Петрик і Миколка дуже злякалися і щосили почали втікати від пса, який голосно гавкав і біг за ними. Миколка почав плакати. Петрик не знав, як заспокоїти братика.
Собака кудись побіг, але Петрик не міг впізнати місцевість, де опинився з Миколкою. Хлопчики почали плакати разом.
Зовсім недалеко вони почули жіночий голос і почали кликати на допомогу. До них підійшли молода жінка. Дізнавшись, що трапилося, вона насварила хлопчиків і провела їх додому.
Прийшовши до хати бабусі, хлопчики побачили батьків, які бігали їх і шукали.
Більше Петрик і Миколка ніколи нікуди не ходили самі.
-Отже, ви послухали твір Оксани.
-Про кого дівчинка написала твір?
-Що зробили Петрик та Миколка?
-Що трапилося з хлопчиками в лісі?
-Чи було цікаво вам слухати твір?
-Яка частина твору була для вас найцікавішою?
-Чи хотілося дізнатися, що буде далі?
-Чому вчить цей твір?
-Яке порівняння почули, слухаючи історію? (Немов червоні вогники, мерехтіли ягоди калини.)
-Які епітети запам’ятали?
V. Написання власних історій.
1. Експозиція.
-Сьогодні ви теж писатимете історію про якусь цікаву пригоду в осінньому лісі, яка, можливо колись трапилася із вами, а, можливо, із кимось з ваших друзів. Постарайтеся написати його так, як би ви розповідали про цю пригоду рідним чи друзям.
-Дуже важливо, щоб пригода, про яку ви розповісте, відбувалася саме в осінньому лісі.
-Якщо ви хочете писати про когось, постарайтеся добре уявити свого героя: його ім’я, зовнішній вигляд, звички.
-Уявіть, що ви її комусь розповідаєте.
-І так, як можна почати текст?
(Одного осіннього дня діти пішли до лісу самі; з друзями; з батьками або з бабусею чи дідусем.)
-Хто бажає розповісти, як почне свій твір?
2. Зав’язка.
- Отже, початок у нас є. Давайте придумаємо своє продовження тексту: що цікаве могло трапитися із вашими героями?
(Вони могли заблукати; щось цікаве знайти; щось почути і т.д.)
-Хто бажає про це розповісти?
-Дякую вам.
3. Розвиток подій.
-Події, про які ми говоримо, повинні розвиватися.
-Подумайте, які герої могли бути присутніми, під час описаних вами подій.
(Діти могли зустрітися з іншими дітьми; з дикими тваринами; із свійськими тваринами, які заблукали в лісі і т.д.)
-Подумайте, які перешкоди подолали ви чи герої вашої історії?
(Люди, які знаходилися в лісі, могли заблукати; щось загубити в лісі; когось злякатися і т.д.)
-Молодці. Ви чудово справляєтеся із завданнями.
4. Кульмінація.
-Добре подумайте над тим, що трапилося далі. Саме тут ви повинні написати щось дуже цікаве.
-Про що б ви могли написати?
(Як шукали дорогу додому; як рятували маленьке зайченя; яким чином і де знайшли загублену річ і т.д.)
5. Висновки.
-Ну і наприкінці своєї історії потрібно написати, як змінилися ви чи герой, про якого ви розповідаєте.
-Наприклад, ви чи ваш герой щось зрозумів або переконався в чомусь. А, може, запам’ятали назавжди про щось.
(Не можна до лісу ходити без дорослих; не можна брати в руки маленьких тваринок; ніколи не панікувати і т.д.)
6. Запис складених історій.
-Прошу записати в зошити складені історії. Пам’ятайте, що кожна історія чомусь вчить.
-Чому, на вашу думку, може вчити історія?
-Подумайте, чому вчитиме ваша історія. Запишіть текст так, як би ви хотіли його комусь розповісти вголос.
- Старайтеся оформити власне висловлення так, щоб воно було грамотним і зрозумілим.
(Кожний учень записує в зошит складений текст.)
7. Правка.
-Уважно перечитайте записаний вами текст, зробіть правки.
- Як вам відомо, так поступають всі письменники та поети. В жодного автора немає творів без виправлень і перекреслень.
Це один із дуже важливих етапів написання авторського тексту.
8. Прийом «Авторське крісло».
Читання учнями складених історій. (Читають 3-4 учні.)
-Кожний із вас записав твір про свою чи чиюсь пригоду в осінньому лісі в зошит.
-Хто бажає прочитати свій твір?
Бажаючих прочитати запрошую в «авторське крісло».
В той час, коли учень (учениця) читає складений твір, інші отримують завдання уважно послухати однокласника (однокласницю.)
-Дякую вам, діти, за плідну творчу роботу. Всі ви дуже гарно попрацювали. На наступний урок я надрукую тексти, які ви сьогодні склали в нашій газеті «На кінчику пера». Ваші батьки зможуть ознайомитися із складеним вами текст, а також із текстами, складеними вашими однокласниками, зайшовши на мій сайт, в рубриці «Батькам».
VI. Підсумок уроку.
Ігрова вправа «Закінчіть речення».
-Ось і добігає наш урок до завершення.
-Підведемо його підсумки ігровою вправою «Закінчіть речення».
-Отож, сьогодні ми працювали над темою:…
-Ви вчилися складати твір про …
-Урок вам…
-На уроці вам найбільше сподобалося…
-Найважчим для вас було…
VIІ. Домашнє завдання.
- Прошу вдома записати складений текст в заведений вами записник.
-Вдома ще раз пригадайте, які небезпеки чекають на дітей, які ходять в ліс без дорослих. Ніколи так не робіть!
-Дякую вам за роботу. Урок закінчений!