29 червня о 18:00Вебінар: Практика вдумливого читання: поради для роботи в початковій школі (і не тільки)

Конспект уроку ": Ґрунти рідного краю. Види ґрунтів. Охорона ґрунтів. "

Про матеріал
Конспект відкритого уроку на тему:Ґрунти рідного краю. Види ґрунтів. Охорона ґрунтів. Природознавство 4 клас
Перегляд файлу

Тема:  Ґрунти рідного краю. Види ґрунтів. Охорона ґрунтів.

Мета: розкрити поняття «ґрунту», умови його утворення та значення для життя рослин, тварин,  людей, формувати уявлення про взаємозв’язки між живою та неживою природою;

розвивати навички дослідницької роботи, вміння узагальнювати і систематизувати знання; робити висновки;

 виховувати спостережливість, допитливість, любов до природи рідного краю, викликати внутрішню потребу берегти і примножувати красу рідного краю.-+

Обладнання: колекція «Види ґрунтів: глинистий, піщаний, чорнозем», матеріал для дослідів, фізична карта України, таблиця «Ґрунти».

Хід уроку

І. Організація класу.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні  ми зробим ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає, збагачує знову.

Девіз уроку: НЕ ВСЕ ОДРАЗУ ДАЄТЬСЯ, А ПОТРОХУ ТА ПОМАЛУ, ЗАТЕ ЗРОБИМО КОРИСТІ ЧИМАЛО.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Який сьогодні день?
  • Погляньте у вікно і скажіть чи є вітер?
  • Який сьогодні стан неба?
  • Результати спостережень запишіть у зошит «календар природи».

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1.    «Тести» - про водойми.
  1. Позначте найбільшу річку України

А) Дністер;         Б) Дніпро;          В) Дунай.

2.  Як називається місце де річка впадає в іншу водойму. Позначте правильну відповідь.

А) гирло;            Б)  витік;              В) русло.

3.   Позначте, як називається  водойма, яка виникла в природних западинах на поверхні Землі.

А) озеро;             Б) море;               В) річка.

4.   Продовжте речення.  Місце, де на поверхню землі витікає підземна вода називається

А)  річкою;         Б) джерелом;        В) морем.

5.   Позначте пропущене слово.

На місці осушених … вирощують добрі врожаї.

А) озер;               Б) річок;               В) боліт.

6.   Як називається заглиблення по якому тече річка? Позначте правильну відповідь.

А) гирло;             Б) русло;             В) витік.

7.   Продовжте речення.

Ділянка надмірно зволоженої поверхні називається.

А) озером;          Б) річкою;            В) болотом.

8.   Як називається частина океану, обмежена сушею?

А) озеро;             Б) море;                В) болото.

9.   Яка річка протікає по території України? Позначте правильний варіант відповіді.

А) Іртиш;          Б) Волга;               В) Дністер.

10.   Познач гірську річку.

А) Дніпро;        Б) Прут;                В) Припять.

11.   Які озера розташовані на території  Україні? Позначте правильні відповіді.

А) Ялпуг;         Б) Байкал;             В) Світязь.

2. Гра «Дешифрувальник»

АБВ

ҐГДЕ

ЄЖЗ

ІЇЙК

ЛМН

ОПР

СТУ

ФХЦ

ЩШЧ

ЬЮЯ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 Шифр: 3 2 5 5 10

Відповідь: «Земля»

      3. Підбір синонімів до слова «земля», «рідний край», «планета», «ґрунти».

ІV. Оголошення та визначення очікуваних результатів уроку.

  1. Сьогодні ми будемо вести розмову про ґрунт. Спробуйте визначити мету нашого уроку. Використовуйте початок речення: «Сьогодні ми дізнаємося…»
  • Після висловлювань учнів на дошці учитель прикріплює аркуш, на якому записана мета уроку.
  • Дізнаємося, з чого складається ґрунт за допомогою дослідів, навчимося розрізняти типи ґрунтів та їх властивості.
  • Зрозуміємо у чому полягає основна ознака – родючість.
  1. Передбачення «Мозковий штурм».
  • Працюємо групами на аркушах запишіть свої думки щодо запитання «З чого складається ґрунт?». У вас є три хвилини.
  1. Презентація
  2. Учитель на дошці записує в таблицю ЗХВ все, що говорять учні

ЗНАЮ                        ХОЧУ ЗНАТИ                       ВИВЧАЛИ

Робота в групах.

  1. Назвіть шари земної поверхні
  • Ґрунт
  • Пісок
  • Глина
  • Каміння

Зверніть увагу на верхній шар, якого він кольору?

Отже, верхній родючий шар землі, в якому живуть рослини, називається ґрунтом.

  • Хто живе у ґрунті?
  • Чому ґрунт має темний колір?
  1. Практична робота

З чого складається ґрунт?

Дослід1. Вкиньте грудочку ґрунту у воду. Що виходить з неї? –

  • Бульбашки.

Отже, у ґрунті є повітря.

  1. Робота в групах «Ажурна пилка».

    Стаття розрізана на частинки. Кожен учасник групи читає свою частинку статті. За командою вчителя діти діляться інформацією з членами групи. «Землі, які використовуються чи можуть використовуватися людиною для її потреб, утворюють земельні ресурси країни. Весь земельний фонд України, є такими землями. Вони експлуатуються в сільському господарстві і лісовому господарствах, на них зводяться житлові будівлі й промислові об’єкти, прокладаються транспортні шляхи. Частина земель вкрита природними і штучними водоймами, які також застосовуються в господарських цілях.

       На рівнинній частині України сформувалися такі основні типи ґрунтів: дерново-підзолисті, сірі лісові, чорноземи, каштанові, лучні, болотні, солоні, солончаки.

      Україна має дуже великі земельні ресурси, проте ґрунти потребують раціонального використання і комплексних заходів щодо її охорони.

  1. Фізкультхвилинка
  2. Розповідь учителя.

Діти ви вже знаєте, що ґрунт – це верхній пухкий шар землі, в якому ростуть рослини. Ґрунт складається з перегною, піску, глини, води, повітря й мінеральних солей. Ви бачите, що ґрунт має неоднаковий колір. В одних місцях після дощу вода швидко просочується в ґрунт, а в інших затримується і утворюються калюжі. Це тому, що є різні ґрунти. В них містяться різні кількості речовин, з яких ґрунт складається. Ґрунт чорного кольору називається чорноземом. У ньому багато перегною. Чорнозем добре пропускає воду і повітря, зберігає вологу. Інші ґрунти мають світле забарвлення через те, що перегною в них мало. В одному ґрунті більше піску, а  в іншому глини. Ґрунт, в якому багато піску, називається піщаним, а той, у якому міститься багато глини  - глинистим. У піщаному ґрунті мало повітря, він швидко пропускає воду, але погано її зберігає, вода швидко випаровується, і ґрунт стає сухим. Глинистий  ґрунт містить дуже мало повітря. Він повільно пропускає воду, довго її зберігає. Коли багато вологи глинистий ґрунт стає в’язким, а після висихання – твердим і суцільним. Родючість - основна ознака ґрунту. Найродючішим ґрунтом є чорнозем, це означає, що у ньому найкраще ростуть рослини.

                                                     Будова ґрунту

Якщо у ґрунті викопати ямку завглибшки 50-60 см і одну з її стінок зробити прямовисною, то можна побачити шари ґрунту.

а) Верхній шар найтемніший, він пронизаний корінням рослин, тут живуть численні тварини – черв’яки, жуки, мурашки, кроти. Крім живих організмів, у цьому шарі трапляються відмерлі частини рослин, рештки дощових червів, комах та інших тварин. Рослинні, тваринні рештки під впливом мікроорганізмів розкладаються й утворюють гумус, або перегній – це органічна частина ґрунту. Він може бути від 1 см до 1 м і більше.

б) Нижче – білястий шар (з глибиною кількість гумусу зменшується).

в) Шар, що має червоно-буре або жовто-буре забарвлення – щільний, містить солі заліза й алюмінію.

г) Материнська порода – граніт, вапняк, пісок, глина та інші гірські породи, з яких уподовж мільйонів років і утворюється ґрунт.

Робота біля дошки.

Складання опорної схеми

                                                         Склад ґрунту

 

 

 

тверда частина            рідка частина        газоподібна      жива            органічна       

глина, пісок,               вода з                          частина          частина         частина

гравій                          розчиненими              повітря                                    гумус

                                     мінералами

                                     речовинами

Властивості ґрунтів

1. Родючість

2. Водопроникність

3. Повітропроникність

 

  1.   Загадки

          Під землею риє хід сліпий та спритний чорний…(кріт)

          Хвостик,як ниточка сама,як калиточка, а очі як насінинки…(миша)

  1.  Хвилинка-цікавинка.
  • Чи знаєте ви, хто робить ґрунт пухким і родючим?

Охоронцем  ґрунту є дощовий черв`як. За рік він переносить велику кількість ґрунту в нірку,розпушуючи його. Що ось на такій ділянці(вчитель показує ділянку 1м2 живуть 80 дощових черв`яків та 200 різних жуків).

           Але у ґрунту є вороги. Ними можуть бути вітер, вода, тому люди насаджують дерева, які затримують вітер, запобігають утворенню ярів,  роблять вже для того, щоб ґрунти були родючими.

Презентація відповідей.

(Кожен учень отримує питання, обмірковує його і дає відповідь)

І учень. Що називається ґрунтом?

ІІ учень. Для яких тварин ґрунт є домівкою?

ІІІ учень. Як люди охороняють ґрунти?

ІV . Систематизація і узагальнення знань.

Гра «Так чи ні»

  • Сьогодні вчили ми ґрунти? (Так)
  • Ґрунт має досить гарний смак? (Ні)
  • Пісок і глина є в ґрунтах? (Так)
  • Живе у ґрунті лиш черв’як? (Ні)
  • Розчиняється ґрунт у воді? (Ні)
  • Утворюється ґрунт на камінцях? (Так)
  • Вода може зруйнувати ґрунти? (Так)
  • Чи завжди люди бережуть ґрунти? (Ні)
  • А ти допоможеш зберегти здоров’я Землі? (Так)

V. Закінч прислів’я та поясни їх зміст.

      1.Добра мати до своїх дітей, 

       а Земля – до всіх …….(людей)

      2.Землю гріх ображати,

      бо вона  - наша ………..(мати)

      3.На добрій землі що не

      посієш те й …………….(вродить)

VІ. Тест.

  1. Верхній пухкий шар землі на якому ростуть рослини – це

А) перегній;         Б) пісок;               В) ґрунт.

2.  Головна ознака ґрунту – це…

А) вода;                Б)  родючість;       В) пісок.

3.   Найродючіший ґрунт -

А) глина;              Б) чорнозем;          В) пісок.

4.   Чорнозем – це ґрунт, який містить багато:

А)  перегною;       Б) води;                 В) піску.

5.   Чим темніший ґрунт – тим більше в ньому…

А) води;                Б) перегною;          В) піску.

6.   Що входить до складу ґрунту:

А) вода;               Б) тварини;             В) повітря.

VII. Підсумок уроку.

 Ось і уроку кінець.

 Хто слухав – молодець

 Що сподобалось вам – поділіться

 Що не сподобалось – пожалійтеся.

 Діти висловлюють свої думки.

 Оцінювання.  

VIII. Домашнє завдання

    Опрацювати статтю підручника ст. 128-131.

 Скласти розповідь «Що ти порадиш людям, які спалюють восени опале листя у садках?»

 

docx
Додано
3 квітня 2019
Переглядів
1928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку